Hei.
Sportterin (4v Evo) vaihteistosta alkoi kuulumaan ihme napsutus ja kolina moottorijarrutettaessa ja vapaalla rullatessa. ALoitin purkuoperaation ja huomasin että pääakselilla (etummaisesta hihnapyörästä mitattuna) oli akselissa n. 2mm päittäisvälystä. Purin vaihteiston kokonaan ja huomasin, että ykkösen pääakselin rattaan takana oleva "thrust washer" oli SINISTYNYT kitkalämmöstä, ja tehnyt jälkeä myös itse rattaaseen. Onneksi lohko oli säilynyt kulumattomana.
ONko kenellekään muulle sattunut tällaista ? Ja mikä ihme voi aiheuttaa akseliin sellaisen päittäisvoiman, että kitka sinistää osat. Pyörä on ollu alunperin ketjulla, mutta muutettu myöhemmin remmivedolle. Voiko remmi vetää sivuttain ? Öljyä on laatikossa ollut normaalisti koko ajan.
Jos tällaista on sattunut muille, miten olette korjanneet ? Itse ajattelin hioa ratasta keskiöstään ohuemmaksi työkalunhiomakoneella ja laittaa paksumman shimmin sinne pronssista, joka ei leikkaa kiinni ja voiteleekin paremmin. Sellaisia neulakehiä olisi kanssa ollut saatavissa mutta ei sopivalla halkaisijalla, jotta voisi tuohon laittaa.
Kiitosta tiedoista.
Kimmo
Sportterin vaihteisto-ongelma- tuttua kenellekään ?
-
Vieras
Pronssi kesti ainaki 550km moitteetta. Enempää en ole vielä ajanut.
Ei tuollainen rauta-rauta-liukupintapari ole ainakaan yleisen koneenrakennusopin mukaan mitenkään suositeltava. Harrikka tuntuukin olevan oma lukunsa.
Pronssi kestää kyllä jos se saa voitelua. Pronssi vaan on sikäli parempaa että se ei leikkaudu kiinni niinkuin teräs terästä vasten vaan voitelee vähissä itsessäänkin.
Luulen että tuon alkuperäisen ongelman aiheutti remmin väärä säätö. Ei sinne pääakseliin oikein mitenkään voi muuten tulla päittäisvoimaa.
Ei tuollainen rauta-rauta-liukupintapari ole ainakaan yleisen koneenrakennusopin mukaan mitenkään suositeltava. Harrikka tuntuukin olevan oma lukunsa.
Luulen että tuon alkuperäisen ongelman aiheutti remmin väärä säätö. Ei sinne pääakseliin oikein mitenkään voi muuten tulla päittäisvoimaa.
-
satuset
Sportin laatikko
Eli hampaat on tai siis kynnet rattaan sivussa on rattaaseen päin kaventuvat jolloin toimii niinkuin kierre kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa imaisevat rattaat paremmin toisiinsa valitettavasti näiden reunat kuitenkin pyöristyvät ja ennenkuin edes vaihteet alkavat hyppimään, jolloin tuollaista saattaa tapahtua. Syy -> seuraus eli ei ne välyksensäätöprikat itsekseen kulu tai sinisty toinen tarkistettava on siirtäjähaarukat ettei niissä ole kulumaa samalla kun laatikko on auki.