vilkkuongelma

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

vilkkuongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hei!

Ongelmama on siis vilkut, katkasijaa kun painaa niin vilkku ainoastaan syttyy, ei siis vilku lainkaan! Missä mättää?

Vilkkuina on orkkikset, kärpäslätkät. Vaikuttaako asiaan jos vaihdan vilkut uusiin ja sirompiin?

Veri meni thänks!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minulla oli samat oireet. Vikana oli että maapiuha oli poikki. Riippuu tietysti siitä miten piuhat on vedetty, tapoja lienee monia...
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kerro nyt vielä missä ja minkä ikäisessä laitteessa ne vilkut on...
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Niin ja jos mopedi on uudempi tuttavuus niin oletko katsonut syttyykö sekä edessä että takana. Puolijohdeboxeilla on tapana viestittää palanutta etu/takapoltinta jättämällä palamaton poltin tillottamaan.
santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

hemuli kirjoitti:Kerro nyt vielä missä ja minkä ikäisessä laitteessa ne vilkut on...
...ja onko sama vika sekä oikealle että vasemmalle vilkuttaessa? Jos on niin sähkökeiju on sekaisin ennen vilkun suunnan valintaa (katkaisimet) ja releen puolella tai sen johdotuksissa, jos taas vika esiintyy vain toiseen suuntaan vilkuillessa niin sähkökeiju on sotkenut pasmat suuntakytkimessä tai sen jälkeen vilkussa (lampun teho?) tai näiden johdoissa.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
-tatska-

Viesti Kirjoittaja -tatska- »

niin vekotin oli Sportster vm. 93
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Onkosta orggisvilkkuboxi? Sitä jos ylikuormittaa niin ei syty ollenkaan. Sen sijaan jos sitä ei kuormita tarpeeksi niin jää palamaan. Eli jos näyttää sille, että molemmissa päissä palaa niin voisi olla, että jompikumpi poltin ei saa maata tarpeeksi hyvin, eli näyttää kyllä palavan mutta ei silti mene virtaa niin paljon läpi kuin pitäisi. Polttimothan tietenkin on ehjiä ja 21 wattisia?

Jos ei auta vilkkujen maatoksien putsaaminen niin itse viskaisin vesilintua. En oikein usko, että siellä katkaisijapuolella mikään voi tässä sportin boxissa vaikuttaa tuolleesti.
hemuli
Viesti:

Onko -93 mallissa jo se automaattipalautuksella oleva boksi? Jos on niin tuskin vika se katkaisijapuolella on koska katkaisijoille ja itse vilkkupolttimoille on omat virtapiirinsä. Jos vilkut syttyvät ovat katkaisijapiirit kunnossa.

Vika löytynee joko hlyytisen ehdottamasta maadoitusongelmasta tai sitten itse boksista.

Uusien pikkuvilkkujen asennus yhdessä automaattiboksin kanssa vaatii lisävastuksen vilkkupiiriin. Kuten Kuopion lahja maailmalle jo totesi ei automaattiboksi vilkuta vilkkuja jos kuormitusta ei ole tarpeeksi. Vastuksen koon laskeminen taas vaatii tietoa uusien vilkkujen wattimääristä. Tosin kokemus on osoittanut että boksi ei ole kovinkaan tarkka oikeasta lisävastuksesta, sellainen 4-5 ohmia on toiminut useimmissa tapauksissa.
-tatska-

Viesti Kirjoittaja -tatska- »

hemuli kirjoitti:Onko -93 mallissa jo se automaattipalautuksella oleva boksi? Jos on niin tuskin vika se katkaisijapuolella on koska katkaisijoille ja itse vilkkupolttimoille on omat virtapiirinsä. Jos vilkut syttyvät ovat katkaisijapiirit kunnossa.

Vika löytynee joko hlyytisen ehdottamasta maadoitusongelmasta tai sitten itse boksista.

Uusien pikkuvilkkujen asennus yhdessä automaattiboksin kanssa vaatii lisävastuksen vilkkupiiriin. Kuten Kuopion lahja maailmalle jo totesi ei automaattiboksi vilkuta vilkkuja jos kuormitusta ei ole tarpeeksi. Vastuksen koon laskeminen taas vaatii tietoa uusien vilkkujen wattimääristä. Tosin kokemus on osoittanut että boksi ei ole kovinkaan tarkka oikeasta lisävastuksesta, sellainen 4-5 ohmia on toiminut useimmissa tapauksissa.
Tosiaan 93 on tämä automaattiboksi, sen olen tosiaan hiffannut, olenhan jo omistanut pyörän kokonaista kaksi päivää.

Mutta asiaan:
Nämä orkkisvilkut vilkuttivat eilen aivan "normaalisti" eli hetken noin 10sekkaa. Koko ajolenkki sujui moitteetta. Mutta illalla ne ainoastaan paloivat, ei vilkutusta. Tänään asensin taakse pienemmät, monille varmaan tutut bullet-vilkut. Polttimot ovat ainakin kunnolliset.

Sähköhommat eivät ole minulle kovinkaan tuttuja, itseasiassa vihaan niitä. Syy tähän lienee se, etten osaa! :D

Eli mistä aloitan? Ja mistä löydän minkäkin osan... Step by step please. :)

Thänks ögen.
hemuli
Viesti:

-tatska- kirjoitti:Tänään asensin taakse pienemmät, monille varmaan tutut bullet-vilkut. Polttimot ovat ainakin kunnolliset.
No tuossa voi olla ainakin yksi vika. Oletko katsonut mikä on polttimoiden wattimäärä? Katsos kun HD:n alkuperäiset vilkkupolttimot ovat peräti 21W kun taas osa tarvikevilkuista voi olla ainoastaan 5W. Jos vaihdoit orkkisten tilalle toiset vilkut ja virtapiirin kuormitus putosi rajusti ei vilkkuboksi vilkuta vaan valot palavat yhtäjaksoisesti.

Sanoit tosin että vilkut reistailivat jo orkkisvilkuilla? Kuulostaisi orkkisvilkkujen kanssa maadoitusongelmalta - yleisempää näissä laitteissa kuin uskotkaan...
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Tuttu tapaus. Mä vaihdoin prätkääni bullet-vilkut ja eihän ne tietenkään vilkuttaneet, vaan paloivat yhtäjaksoisesti. Mutta kun vaihdoin niiden 10W polttimot HD:n alkuperäisiin, isokupuisiin 21W-tuikkuihin, niin johan alkoi majakat välkkyä :idea:
Walde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Eilen illalla korjattiin kaverin 2003 Sportster vilkut. Siinä tosin toisen puolen vilkku ei pelannut ollenkaan. Vika löytyi kun irroitettiin johtosarjasta liitin kerrallaan.

Ensin penkin alta takajohtosarja -> etuvilkku alkoi palamaan. Liitin takas kiinni ja siiten takalampulta oikean puolen liitin -> taas etuvilkku paloi. Vika oli takarenkaat puhkihankaama johdin lokarin reunassa. johdot oli oikosulussa. :twisted: Teippiä ja kutistesukkaa, niin johan taas pelaa :wink:
Vastaa Viestiin