Evo kansien tiivisteet

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

joka
Viesti:

Evo kansien tiivisteet

Viesti Kirjoittaja joka »

Morjens, samalla uusi käyttäjä ilmoittautuu !

Eilen levittelin ensikertaa ameriikanserkun tekeleeni brittipyörien jälkeen ! Takapytyn tiivisteet ottivat Riikan keskustan helteisissä ruuhkissa siipeensä, jonka seurauksena kannen ja venttiilikoneiston kannen väliset tiivisteet "paloivat"...

Muutamia asioita mitä huomasin ja jotka veivät aikaa ehkä enemminkin...

...runko ja moottori tuntuvat olevan eriparia :) moottori parinumeroa liian suuri runkoon... kansien kiikuttelu ja venkslaaminen tuottaa melkoisesti mietintää !

...kannet olivat tehdas asennuksessa ja kannen ja venttiilikoneiston kannen välisessä paperi tiivisteessä oli käytetty tiivisteliimaa... liimanpuutteen vuoksi kiinnitin tiivisteet vain perinteisellä öljymenetelmällä... mitenhän tuon liiman käyttö muutenkaan, en ainakaan itse ole niitä paljon käytellyt ! onkohan niin olennaista ?

sitten ne ...keleen koppien silikoninarut... niissä sitä olisi taas tarvinnut liimaa tai jotain, eihän niitä saa paikoilleen tällaisilla pikkuisilla, näppärillä nakkisormilla... yksin... vai saako ilman liimaa... onko siihen tekniikkaa...

...purettaessa kannen pultit, torxit ja kuusiot, sen kymmentä erikokoa ;) tuntuivat olevan melko löysällä ! lukitteidenhan käyttö ei kovin toimivaa ole jos ei ole koneisto öljyjä päässyt pesemään kierteiltä pois, joten ravisteleeko se itse itsensä hiljalleen löysälle ?

no tässä nyt ensimmäisiä mitä mieleen tulee... 4 tuntia ja aski tupakkia jälkeen...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Ei sinne mittään liimoja tarvitse. Ne kumiset kun nakkaat pakastimeen pötköttämään joksikin aikaa, niin kitistyvät sen verran, että hyvin menevät paikalleen. Ruuvilukitetta en itse noissa kohdissa käytä.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Evomoottorihan on vielä helppo tapaus purkamisen suhteen kun kaikki osat tulevat yksitellen pois.

Kannen ja venakopan välisessä tiivisteessä on valmiiksi tehtaalta sellainen tiivisteaineraita - huomaat kyllä kun käyt ostamassa uudet.

Venttiilikoppien silikonitiivisteisiin ei tarvitse (saa) laittaa liimoja. Tursuvat kuitenkin sisäpuolelle ja päätyvät öljynkiertoon. Kyllä ne paikoilleen menee, jos venähtivät irrottamisen yhteydessä niin palaavat kyllä alkuperäiseen muotoonsa ajan kanssa.

Venttiilikoppien kiinnitysruuvien momentit ovat varsin pieniä, muistaakseni maksimiarvot on siinä 15-17 lbs tietämissä. Älä vaan kiristä kyynärpäämomentilla, liian tiukalle menee. Ja venakoppien neljä päällimmäistä ruuvia muistit varmaan ristiinkiristää pienissä osissa, muuten meee päällikansi ropeliksi eikä pidä öljyä.
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Ja voin viimekesäisten kannentiivistesulkeisten jälkeen sulle kertoa, että kun sitä pari kertaa harjoittelee tienpäällä niin talliolosuhteissa tänäkesänä kannet aukes ja meni kiinni kans alle puolen tunnin ja siinä välissä ehdittiin mittaan jo pytyt ja männätkin kun epäiltiin välyksien sopivuutta.

Onhan ne aika rubikinkuutio mutta niinku herra H. asian ilmaisi, ne lähtee sentään viipaleina ja se helpottaa toooodella paljon hommaa. Niitä avaimia ei itseasiassa tarvii kun kolme hylsyä ja yks kuusiokolo. Paitsi tietenkin mitä tarvitaan tankin ja muiden kilkkeiden irroittamiseen ennenku päästään tontille...
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
joka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joka »

tacks !

...jep no tunnustettakoon että varastossani ei löytynyt, sopivaa momenttiavainta ja koska kannen kiristysmomentti on aika alhainen, päättelin (...useasti tuhoon tuomittu miete...) että venttiilikoppa saa kiinni kyynärpää tuntumalla (lue: tasainen kevyt narsk!), oikeastaan koska en siihen löytänyt mistään kiristysmomentteja... (kannellehan löytyy momentit) no syteen tai saveen, ainakin toistaiseksi kestää...

...meinaten momenttiavaimen löytäminen täältä Lappeenrannasta tuntui olevan työn alla... 8-30Nm avain vaivaiset 300 ? tilaamalla 150 ?... jep jep... no tosin täytyy kalastaa jostain vähän edullisemmasta paikasta tulevaisuutta ajatellen...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Joo, eihän se nyt ihan niin tarkkaa ole, kunhan tasaisesti ja ei liian kireälle. Mutta en minä tuota 150 euroa kunnollisesta avaimesta hirveänä pidä. Halpahallien neljänkympin avaimilla kun ei oikein tee mitään. Monestihan niitä mollataan toleranssien epätarkkuuksista, mutta se nyt ei ole se varsinainen ongelma kun eiköhän ne kuitenkin suurin piirtein saman momentin joka vedolla tuota, vaikka absoluuttisesti olisikaan just. Pahempana pitäisin suunnanvaihdon puuttumista ja isoa kokoa.
Vee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee »

joka kirjoitti:...meinaten momenttiavaimen löytäminen täältä Lappeenrannasta tuntui olevan työn alla...
Kokeiles osoitteesta www.louis.de ja "Produktsuche" kenttään vaikka tuommoset tuote nro kun 10003085 ja 10003929.
Vastaa Viestiin