moro.
00-vm Sportster ajettu päivittäin ei ongelmia.
tänään vaikeasti käyntiin ja hetken ajon jälkeen nopeusmittari alkoi sekoilla.(näytti nopeuden hetkellisesti ja putosi nollaan)
sammutin koneen ja koetin käynnistää niin kuului pelkkää nakutusta.lykkäämällä käyntiin ja 10 km pikatiellä ja lähti kerran käyntiin.. ilmeisesti alkuperäinen akku.
voiko se loppua varoittamatta, siis alle vuorokausi edellisestä ajosta vai pitääkö varautua laturivikaan.
muutenkin tuo mittari ihmetyttää mistä se mittaa nopeuden ja matkan.
toivottavasti joku saa jotain tolkkua tosta sepustuksesta.
akku loppu ?
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
Katsos ekaks kaapelien kiinnitys, aika yleisesti ongelma tollaseen löytyy siellä olevasta löysästä. Nää kun vatkaa... Samoin se vatkaus saattaa etenkin noissa perinteisissä lyijyakuissa aiheuttaa johonkin kennoon oikosulun. Aiheesta on keskusteltu aina ajoittain, paa haku "akku hyytyy" ja katso paljonko tulee.
Nykyisin se matka ja nopeus taitaa tulla sähköisesti jostain vetosysteemissä olevasta anturista, joten se kanssa viittais kunnon sähkövikaan.
Mullla meni autosta ensiasennusakku kuolleeks alle neljän vuoden kanssa, ja tosiaan ihan yllättäen. Oli vaan tullut käyttötunnit täyteen.
Nykyisin se matka ja nopeus taitaa tulla sähköisesti jostain vetosysteemissä olevasta anturista, joten se kanssa viittais kunnon sähkövikaan.
Mullla meni autosta ensiasennusakku kuolleeks alle neljän vuoden kanssa, ja tosiaan ihan yllättäen. Oli vaan tullut käyttötunnit täyteen.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
Jos se ajossa sekoilee niin ei vika silloin akussa ole. Ajon aikainen virtahan tulee laturilta. Tarkista akkukaapeleiden kunto, etenkin maakaapeleita on kuulunut näistä hapertuvan. Ja se murtuma on yleensä siellä liittimen juuressa mistä sitä ei huomaa, kunnon nykäisy kaapelista kertoo onko se ehjä.
Vaikeaan starttaamiseen sitten voi akkukin olla syypää. Sporttihan on erityisen tarkka siitä että akussa pitää olla kunnolla hönkää, muuten vain naksuttaa. Jos akku on vanha putoaa sen napajännite jo lyhyenkin seisonnan aikana alle tarpeellisen volttimäärän.
Vaikeaan starttaamiseen sitten voi akkukin olla syypää. Sporttihan on erityisen tarkka siitä että akussa pitää olla kunnolla hönkää, muuten vain naksuttaa. Jos akku on vanha putoaa sen napajännite jo lyhyenkin seisonnan aikana alle tarpeellisen volttimäärän.
Minulle tuli sellainen mieleen, että entäs jos tuo epäkurantti poltin jotenkin oikosulkee sähköjä. Tuon ikäisessähän siinä on perinteinen about 10 A proppu edessä (en kyllä käsitä, miksi ei ole enää automaattiproppuja). Eli se voisi ryystää 10 A ilman, että propun lentäminen kielisi ongelmasta. Latausvirta olikohan se max. 22 A vai 32 A no joka tapauksessa 10 A on tuosta aika iso osuus ja erityisesti korttelirallia ajettaessa ei niin kiivaasti lataa akkua kuin pitäisi. Sitten kun se vielä ajossa tärisee niin jos on oikosulku hetkellä t ja ei oikosulkua hetkellä t + 5 mikrosekuntia niin voisi kuvitella, että jännitteensäädin ei pysy perässä kun kuormitusvirta vaihtelee miten sattuu. Ja nämä jännitepiikit sitten sekoittaisi ne niin ihanat tietotekniset vempeleet.
Ei liene kovin suuri urakka laittaa siihen ihan sellaista poltinta, mikä siihen on tarkoitettu ja jatkaa sitten tutkimuksia?
Ei liene kovin suuri urakka laittaa siihen ihan sellaista poltinta, mikä siihen on tarkoitettu ja jatkaa sitten tutkimuksia?