Sain mielestäni aika villejä lukemia noista nokkien(onks se nyt sitten) päittäisvälyksistä.Takapytty pako 2,5mm,imu 2mm,etupytty imu 2,5 ja pako 2,5mm.Niin ja nokat on andrews Y.Ne ilmottaa noille nokille välyksen 0.01-0.02".Sais ilmeisesti tunkee ´bout 2mm shimmiprikkaa väliin joka nokalle.Olisko rautsikkaäijillä muistikuvaa millasia tuloksia on saaneet ennen shimmaamista vastaavanlaisissa rempoissa?Tarviiks niitä noin helvetisti yleensä shimmata?Voisin huomenna viä mitata uusiks kun jouduin käyttään vanhaa tiivistettä (silikoonia välissä)ja mun uus oli tietysti vääränvuotiseen.Alle millin paksuselta se vanhakin tiiviste siä kopan välissä tosin näytti.Nokat näytti mun silmiin ihan konassa olevilta.Tarvis huomenna se jakopäänkoppakin käydä kunnolla läpi jos siinä olis jotain..alottelijan tie on pitkä ja mäkinen
simmaus
simmaus
Moro taas! Menin tossa tyhmänä ja vähä väsyneenä ja hätiköiden avaan jakopäänkopan öljypumpun asennuksen yhteydessä rautapäästä.Kas nokat ja nippu shimmiprikkoja levis käsille
No eiku nostajanpesät veks ja mittaileen välyksiä.
Sain mielestäni aika villejä lukemia noista nokkien(onks se nyt sitten) päittäisvälyksistä.Takapytty pako 2,5mm,imu 2mm,etupytty imu 2,5 ja pako 2,5mm.Niin ja nokat on andrews Y.Ne ilmottaa noille nokille välyksen 0.01-0.02".Sais ilmeisesti tunkee ´bout 2mm shimmiprikkaa väliin joka nokalle.Olisko rautsikkaäijillä muistikuvaa millasia tuloksia on saaneet ennen shimmaamista vastaavanlaisissa rempoissa?Tarviiks niitä noin helvetisti yleensä shimmata?Voisin huomenna viä mitata uusiks kun jouduin käyttään vanhaa tiivistettä (silikoonia välissä)ja mun uus oli tietysti vääränvuotiseen.Alle millin paksuselta se vanhakin tiiviste siä kopan välissä tosin näytti.Nokat näytti mun silmiin ihan konassa olevilta.Tarvis huomenna se jakopäänkoppakin käydä kunnolla läpi jos siinä olis jotain..alottelijan tie on pitkä ja mäkinen
No johan juhannussopan keittelit
periaatteessa shimmiprikat pitäis olla nokan molemmilla puolilla ja välys tehtaan mukaan noinkin pieni 0.01-0.05" paitsi siinä nokassa jossa on kärjet 0.05-0.09". Yleensä prikkoja ei ole kuin kopan puolella 
Mittauksessa käytät aina uuttaa tiivistettä jonka aiot laittaa paikoilleen tuo 1mm paksuinen kuulostaa oikealta.
Jos sylinterit ja kannet on paikoillaan on välysen mittaaminen taidetta
eli helposti tulee mitattua nokan välys lohkon ( joka on suurinpiirtein tuo 2.5mm) eikä tuota puslan ja nokan laakeroinnin väliä. Kolmesta koneesta ja neljä eri nokka kombinaatiota on tullut mittailtua ja välykset ilman shimmejä uudella Comet tiivisteellä ovat olleet 0,5-0,7mm välillä. Nokat ovat olleet tehtaan nokkia ei virimalleja. Oman koneen jakopään kasasin 0.2mm välyksillä. Shimmejä löytyy 3 paksuutta #6769 = 0.007" #6770 = 0.005" ja #6771 = ?
Huomaa myös ettei breahervalven ja nokkien ajoittaminen onnistu saman aikaisesti
Mittauksessa käytät aina uuttaa tiivistettä jonka aiot laittaa paikoilleen tuo 1mm paksuinen kuulostaa oikealta.
Jos sylinterit ja kannet on paikoillaan on välysen mittaaminen taidetta
Huomaa myös ettei breahervalven ja nokkien ajoittaminen onnistu saman aikaisesti
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Moro,
Tehtaan serviisi bulletiini vuodelta 1982 kertoo ettei (silloin) uusiin koneisiin enää shimmejä laiteta. Testeissä olivat huomanneet ettei tarkoilla välyksillä ollut vaikutusta ääniin tai kulumiseen.
Minimivälys on syytä mitata ja sen on 0.004" taka imulle, muille 0.005". Maksimivälystä ei enää määritellä. Tosin 2mm tuntuisi maalaisjärjellä olevan hiukan reilusti
Affe
Tehtaan serviisi bulletiini vuodelta 1982 kertoo ettei (silloin) uusiin koneisiin enää shimmejä laiteta. Testeissä olivat huomanneet ettei tarkoilla välyksillä ollut vaikutusta ääniin tai kulumiseen.
Minimivälys on syytä mitata ja sen on 0.004" taka imulle, muille 0.005". Maksimivälystä ei enää määritellä. Tosin 2mm tuntuisi maalaisjärjellä olevan hiukan reilusti
Affe
Tuo Affen juttu oli mulle uutta
mutta ainahan sitä jotain uutta oppii varsinkin tältä palstalta
shimmiprikat kannattaa kuitenkin laittaa ettei kuluminen tapahdu kopan pronssipuslista, lohkonpuolellahan on ne teräksiset
8-palat ( cam gear plate) laakereiden päällä
8-palat ( cam gear plate) laakereiden päällä
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
No tämä informaatio tuli tuolta "Irohnhead Sportster Garage" ryhmästä: http://autos.groups.yahoo.com/group/the ... tergarage/Sepixlh kirjoitti:Tuo Affen juttu oli mulle uuttamutta ainahan sitä jotain uutta oppii varsinkin tältä palstalta
Linkki siihen bulletiiniin: http://f5.grp.yahoofs.com/v1/AGy6QgrPXJ ... /M0860.pdf
Nuo vaatiipi kirjautumisen mutta varsin käyttökelpoista infoa löytyy.
Niin, ja sitten se Sepinkin suosima "Ironhead Performance": http://autos.groups.yahoo.com/group/iro ... rformance/
Vähemmän keskustelua mutta ehkä tiukemmin tekniikkaan liittyen.
Affe
Tarvii pyytää anteeks että ressasin porukkaa tälleen juhannuksen alla.Olihan ny niin että olin tyrkkiny huonosti sitä rakotulkkia(huonossa valossa ja mitä ilmeisemmin liian monimutkainen mulle).Tänä aamuna mittasin ja ne meni 0.6-1mm väliin kaikki.Uudet shimmiprikatkin löyty jo ja parin juopottelupäivän jälkeen vois läjätä.Ihmettelen kyllä miks prikkoja tarvii molemmille puolille nokkaa laittaa.Oli edellinen mekaanikko meitsin mopoon laitellu sillain ja ne oli menny niitä 8-rautoja vasten aikas lailla kupille ja paskaks. Niin ja breathervalvea ei o tossa,vehje (lohko) on vm-85.Kiitti neuvoista