Pannun jakopään rattaat
-
vierasko
Pannun jakopään rattaat
Kuuluuko pannupään laturia pyörittävän välittäjärattaan ja virranjakajaa käyttävän rattaan akselit olla kiinni tukevasti ja kiinteästi lohkossa (huh vaikea selittää)? Eli panshovelini rupesi pitämään helvetillistä rallatusta (sepelimurskaamon ääntä), paikallistimme äänen mahdollisesti jakopäästä kuuluvaksi ja koska mulla ei ole laturia perinteisellä paikalla ei mulla myöskään ole tuota viimeistä välittäjäratasta mutta akseli on vielä paikallaan. Tämä akseli on tukevasti kuin studi lohkossa (sehän on pultilla siitä keskeltä kiinni) ja virranjakajaa käyttävän rattaan akseli näyttää päädystä samalta mutta heiluu ku... Okei asia varmaan valkenee lisää kunhan kerkeen tallille purkamaan rattaat handuun mutta muistaisko joku pannumies, niin ehkä se tieto vaik helpottais vähä tätä vitutusta. Muut rattaathan (pinioni ja nokka) on puslilla poskessa ja/tai lohkossa.
Mulla aikoinaan samanlainen zydeemi, mutta kaikki rattaat paikallaan. EI ääntä. Saattaisi auttaa jos laitat sen vikankin rattaan paikalleen. ei pääse se jakajaa pyörittävä ratas heilumaan.
tämä kuitenkin arvaus, en oo pannun jakopäätä sattuneesta syystä yli 5 vuoteen katellut.
Jack
tämä kuitenkin arvaus, en oo pannun jakopäätä sattuneesta syystä yli 5 vuoteen katellut.
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
-
vierasko
Thanks Jack, samaa mäkin joskus aattelin mutta jakopää on ilman viimeistä ratastakin ollut hiljainen sen lähes kymmenen vuotta kun se mulla on pyörinyt. Meteli alkoi vasta eilen ja toivon sen olevan jakopäästä (pelkään myös veivien laakerien puolesta mutta niissä ei ylimäärästä välystä ilmennyt noin tuhat kilsaa sitten ku yläkerta oli auki).
Kysymykseni oikeastaan on että kun jakopään poski on irti niin heiluuko jakajaa käyttävän rattaan akseli vai onko akseli tukevasti lohkossa ja vain ratas on heiluteltavissa sen mitä puslassa on väljää?
Kysymykseni oikeastaan on että kun jakopään poski on irti niin heiluuko jakajaa käyttävän rattaan akseli vai onko akseli tukevasti lohkossa ja vain ratas on heiluteltavissa sen mitä puslassa on väljää?
Ne tapit joihin rattaat on laakeroitu, kuuluu olla erittäin tukevasti kiinni.
Kahdet lohkot olen korjannu, joissa tappi on alkanut elää.
Toisessa ehti tulla jo aika pahaa tuhoa. Toinen oli alkanu vaan pitää meteliä. Muuta syytä ei keksitty, kuin että alsa oli alkanu iän myötä antautua tapin ympäriltä lohkossa. Ja ehkä kiinnitys ruuvi alkanut löystyä.
Paha sanoa löystykö ruuvi ensin, vai vasta kun tappi oli alkanut elää.
Kahdet lohkot olen korjannu, joissa tappi on alkanut elää.
Toisessa ehti tulla jo aika pahaa tuhoa. Toinen oli alkanu vaan pitää meteliä. Muuta syytä ei keksitty, kuin että alsa oli alkanu iän myötä antautua tapin ympäriltä lohkossa. Ja ehkä kiinnitys ruuvi alkanut löystyä.
Paha sanoa löystykö ruuvi ensin, vai vasta kun tappi oli alkanut elää.
-
FL-48
Akseli on tukevasti lohkossa olevassa upotuksessa. Ei saa heilua!vierasko kirjoitti:Kysymykseni oikeastaan on että kun jakopään poski on irti niin heiluuko jakajaa käyttävän rattaan akseli vai onko akseli tukevasti lohkossa ja vain ratas on heiluteltavissa sen mitä puslassa on väljää?
Omassani akselin ruuvi oli löystynyt ja syönyt lohkon vituralleen.
Ratas pääsi syömään nokka-akseliinkin 1mm:n syvyisen uran
Jouduin jyrsimään ylikoko upotuksen ja sorvaamaan prikan sinne.
-
vierasko
Kiitoksia Hessu ja FL-48, kokeilin eilen vain sen verran että ruuvi ei ihan pienellä momentilla auennut ja tappi heilui silti kohtalaisen hervottomana eli otanpa tänään vielä nostajapesät ja kaikki muutki hilut veke ja ihmettelen miten sen kenties saisi korjattua irroittamatta konetta rungosta.
Mites Hessu oot tollaiset korjannut?
Mites Hessu oot tollaiset korjannut?
-
vierasko
Ne mitä mä korjasin, ei edes yritetty korjata poppakonstein.
Eli lohkon puolisko ensin hitsaten ja sitten jyrsimessä uusi upotus tapille. Muistaakseni 1-2 satkun "grymppisovitteella".
Reiän tarkan paikan selvittämiseen piti olla lainassa hyvä lohkonpuolisko.
Harmi, ettei tullu laitettua muistiin koordinaatteja.
Eli lohkon puolisko ensin hitsaten ja sitten jyrsimessä uusi upotus tapille. Muistaakseni 1-2 satkun "grymppisovitteella".
Reiän tarkan paikan selvittämiseen piti olla lainassa hyvä lohkonpuolisko.
Harmi, ettei tullu laitettua muistiin koordinaatteja.
-
vierasko
-
Vieras
No nyt kun ollaan aiheessa niin vois heittää vielä yhen kyssärin... Eli kuuluuko pannun jakopään alla olevien tappien, joista tässäkin on puhuttu, olla kiinni niillä lukkoprikoilla(circlip) siinä tapissa? Nehän kumminkin on siellä jakopään kopassa puslissa ja mä en ainakaan keksiny mitään järkevää syytä miks niissä olis se lukitus mutta kun clymerissä sellanen ois kuvattu niin....
Joo, noin vois kuvitella. Mulla on kyllä siellä tavallinen prikka joka pitää sitten huolen päittäisvälyksestä. Mutta kun se ei ole mallia lukko
Nyt siis konfiguraatio on lohkosta ulospäin vaikkapa sille laturin ratasta pyrittävälle rattaalle:
Tappi siis paikallaan -> ratas -> prikka -> holkki -> kopan pusla.
Ja Clymeri sanoo: ratas -> holkki -> lukkoprikka -> kopan pusla.
Ja sama siinä katkojan rattaassa.
Nyt siis konfiguraatio on lohkosta ulospäin vaikkapa sille laturin ratasta pyrittävälle rattaalle:
Tappi siis paikallaan -> ratas -> prikka -> holkki -> kopan pusla.
Ja Clymeri sanoo: ratas -> holkki -> lukkoprikka -> kopan pusla.
Ja sama siinä katkojan rattaassa.
-
vierasko
Oolrait,
Toi auttaa jo vähän mielenrauhan säilyttämisessä...
Pitää vielä tarkistella sitä päittäisvälystä josko ottais
ne prikatkin sieltä pois.
Omituista. Mulla on toi clymeri, sit se iso a4 kokonen
harrikan oma läpyskä manuaali ja vielä se sellanen
osaluettelo ja kaikissa on noi lukkoprikat näkyvissä
kuvissa
Toi auttaa jo vähän mielenrauhan säilyttämisessä...
Pitää vielä tarkistella sitä päittäisvälystä josko ottais
ne prikatkin sieltä pois.
Omituista. Mulla on toi clymeri, sit se iso a4 kokonen
harrikan oma läpyskä manuaali ja vielä se sellanen
osaluettelo ja kaikissa on noi lukkoprikat näkyvissä
kuvissa