Liikaa öljyä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Liikaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Laitoin vahingossa pannun öljysäiliön liian täyteen ja konehan alkoi tietty huohottamaan ihan hullunaan. Kun öljymäärä oli sit kohdallaan niin huohotus ei loppunut. Mikä siis avuksi (ilmaus vai onkohan pumpusta menny jo jotain paskaks?)
Auttakkaa!
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kauanko käytit moottoria sen jälkeen kun olit vähentänyt öljyä säiliöstä? Ja kai otit öljyä tarpeeksi pois että myös ne koneeseen valuneet mahtuvat takaisin säiliöön? Saattaa kestää hetken aikaa että kampikammio tyhjenee ylimääräisestä öljystä, asiaa nopeuttaakseen kannattaa tyhjentää kampikammio ensiövetopuolella olevasta tyhjennyspropusta.
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Tuli nuoruusvuosien unelma täytettyä.
Tallissa 1984-mallin FLTC 1340 Evo, ketjuveto ja viisi vaihdetta. Ekat 100 mailia ajettu.
Mittari vaihtuu ekana.
Koeajoa aloittaessani ruikkasi kone melkein litran oljyä pihalle. Valui seuraavat 500m. Tiesi tosiaan missä olin kulkenut.
Tänään kun hain pyörän "kotia", teki saman mutta vähemmällä määrällä.
Mikä on oljytankin oikea täyttömäärä, mittatikussa.
Mulla ei ole minkäälaista huolto-opasta, jotain pikkutietoa sieltä ja täältä.
Laitetaanko öljytankki täyteen?
Öljynvaihtoväli?
Aloitetaan tästä.
Ei mulla kuitenkaan ole ihan peukalo keskellä ..., ja jotain olen viim. 30 vuoden aikana kuulopuheista oppinut
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Öljytankkia ei saa laittaa aivan täyteen, sinne pitää jättää huohotin- ja paluuputkille ilmatilaa.

Jos pyörä pidemmän seisonnan jälkeen yskäisee öljyt huohottimesta pihalle (näin otaksun kysyjän tapauksessa käyneen?) on se merkki siitä, että öljypumpussa oleva kuula, joka estää öljyn valumisen kampikammioon koneen ollessa sammutettuna, tai sen pesä on naarmuuntunut tai siellä on jotain kökköä välissä. Jos kone ei enää koeajon jälkeen oksenna öljyä ei syytä huoleen, suurin osa vanhemmista moottoreista vuotaa öljyä talviseisonnan aikana kampikammioon.

Jos taas öljyvuoto on jatkuvaa, pitää öljypumpun kuula vaihtaa ja sen pesä kunnostaa. Pesän kunnostukseen on kaksi konstia, joko tehdään vanhasta kuulasta hoonaustyökalu hitsaamalla se tarpeeksi pitkän varren päähän - sitten venttiilihiomatahnan kanssa pyöritellään pesä tasaiseksi. Toinen vaihtoehto on napauttaa tuurnaa käyttäen vasaralla terävä napautus vanhaan kuulaan jolloin se tiivistää itsensä pesään. Sitten uusi kuula reikään ja toivotaan että vuoto loppuu.

Ja se kuula jousineenhan löytyy öljypumpun päällä olevan tulpan alta. Tulppia on kaksi, kuula on näistä sisemmän puoleisen tulpan alla.
Vastaa Viestiin