Lapion vaihdeloota

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

top1

Lapion vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja top1 »

Onko kellään hyvää ideaa, millä shovelin alkuperäislaatikon saa pitämään öljyt sisällään. Tuntuu olevan universaali ongelma, vuotaaa öljyä eturattaalle ja roiskii siitä kätevästi joka paikkaan
Ride on

tilkettä

Viesti Kirjoittaja Ride on »

Eipä tuota ole oikein mitenkään saatu tiiviiksi, mutta roiskumista voi edes hiukan vähentää seuraavasti:

Ratas irti, alkuperäinen mutteri huitsun mäkeen ja tilalle o-renkaalla varustettu mutsku. On kylläkin ongelmallinen ratkaisu tukilaakerin kanssa, koska on alkuperäistä mutteria paksumpi.

Rattaan booreihin silikoonia tai vastaavaa sekä etu- että takapuolelle sekä mutterin lukituslevyn ja rattaan väliin ja tiivistemutteri perään.

Sen verran vuotaa edelleen, että ketjuja ei tarvi rasvata juuri koskaan. Ei kuitenkaan tiputtele alleen, paitsi oikein kovalla helteellä (jos sellaisia sattuu tulemaan tänäkään kesänä).
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kytkinakselille 2 kpl stefaa peräkkäin.Rattaan takana olevasta isosta stefasta kannattaa varmistaa ulkoreuna.Eturatas tulee holkkia päin, tödennäköinen vuoto kohta.O-rengas tai sopiva määrä liimaa korjaa asian.Myös rattaan löystyminen vaikuttaa asiaan....

T:asian kanssa paininut...

PS:Pari kesää vuotamatta ja öljyäkin laillinen määrä laatikossa..
Timppa

Lååra

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tän ongelman kanssa otin selätysvoiton vuosi sitten.
Just noin, kun edellä neuvottiin eli:

- uusi eturatas + sen lukitusmutteri + silikonia eturattaan alle
- kaikki uudet stefat, myös se akselin sisäpuolen pieni stefa
- uusi 5-vaihteen ratas (mun shovelissa 5 v.)
- uusi päälaakeri

Testaa tiiviys ennen enskakoppien + muiden himmeleiden kasaamista puhaltamalla laatikon huohotinputkesta, ei pitäis suhista ja vastapainetta pitäis olla.

Saa sen tiiviiks, mulla on kestänyt nyt 6000 km eikä oo vuotanut... vielä.

Laatikkoöljynä mä oon käyttänyt 80W/90 GL-5 laatuluokituksen öljyä (Biltema). Joku mainitsi täällä aiemmin, että joku tietty öljylaatu syö stefat nopeammin. En oo uskaltanut merkkiä vaihtaa, kun tää näyttää pysyvän sisällä.
top1

loota

joo o.... sen ison stefan vaihdoin ja tiivistin ulkopuolelta, mutta täytyy koittaa viel sitä silikoonia sinne booriin, sieltähän se juuri vuotaa. On sen verran hengetön se o-rengas siel sisällä. mistäs sellasia tiiviste muttereita saa kun en jaksa joka puljua soittaa läpi.
Pertti
Viesti:

loota

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ison stefan sisälle tuleva holkki lukitaan akseliin "vinkkelipellillä". Holkissa kolo joka jää ketjupyörän taakse ja pellin toinen pää menee booriin. Lukitus pakottaa holkin pyörimään akselin mukana, vaikka ketjupyörä ajanmittaan hiukan löystyisikin. Jos akseli pyörii holkin sisällä, pääsee öljyä ulos ja myös akseli kuluu. Lukkopaloja saa kaupasta, mutta saman asian ajaa millin pellistä taitettu.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ns. "supermutterin" ostin itse viime viikolla HotBikestä.
jamba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamba »

Hyviä ja kokeiltuja neuvoja kaikki.
-Mutta jos akseli on kulunut, ja jos se on alkuperäinen, niin se varmaan on jo kulunut.. Itte laitoin sorviin ja hiomanauhalla sileeks. Piti pari kesää ja sit ostinkin jo uuden akselin. Kustantaa kyl varmaan nykyään jotain sata euroo..
top1

joo, tein sellasen köyhänmiehen korjauksen ja pistin laatikkoon STP:n vauhdelaatikko mönjää joka on aika jäykkää tavaraa. Täytyy räjäyttää se laatikko ens talvena, ei enää viittis purkaa kun just sain kasaan häksättimen ja miljoona reissua jo suunnitteilla
Timppa

Kandee

Viesti Kirjoittaja Timppa »

..kyllä miettiä jos viittii nähdä päivän vaivan, että tiivistää lootan.

Ne mönjät ei välttämättä voitele samalla lailla kuin normaali laatikkoöljy ja voi tulla isompaa uusittavaa ens talvena.

Mä tein toissa kesänä saman homman, kun pelkän stefan uusimisella ei tullut tiivistä ja seuraavan kerran kun avasin askin oli päälaakeri siluvei.
Onneks vaan se, eikä muuta isompaa/kalliimpaa.
Vastaa Viestiin