Lyhyesti tarina:
Vuosi sitten hain HD.n Saksasta. Se oli ruma Sportti. Nyt KAUNIS. Pyörähän oli 15 v. vanha, ja kerrottiin olevan täysin ajokunnossa.
Parina eri päivänä "testiajoa", kaikki tuntuikin olevan kunnossa.
Leveäsarvinen HÄRKÄ pakuun ja kotiin! Huimaa.
Kotipuolessa paljastui vähitellen vikavikavika..
Pyörähän EI käynnistynyt silloinkaan, kun Hänet oli talutettu ulos autosta -ja uteliaat kaverini seisoivat vieressä katsomassa.....Perr..!
Akku lataukseen joka toinen päivä...
Pyörä käynnistyi ja sit TAAS EI.
Kypsyin vanhaan (?) akkuun -ostin uuden. Sit mentiin!!!!
Mutta. Vain kaksi päivää! ...kunnes moped hiipui keskikaupungilla - ylämäkeen! Paperipussi päässä, pää maassa, työnsin sen takaisin talliin..
Viimeistään silloin paljastui totuus, kun avattiin koppa - ja havaittiin pirstaleinen roottori & staattori = laturi!
ÄIJÄHÄN OLI HUIJANNUT!
Ja tämä oli mahdollista siten, että hän tiesi AINA, kun olin menossa kokeilemaan pyörää - ensimmäisen kerrankin!
Laittoi LADATUN akun pyörään?
Sitten alkoi show.
Saatoin mopedin kuntoon mahdollisimman äkkiä, koska jo maksoin sikakalliita vakuutusmaksuja, ja ajokausi OLI jo alkanut!
Halusin päästä ajamaan!!!
Koska laturi maksoi 10 % pyörän hinnasta täällä Suomessa, mikä oli aika paljon- faksailin myyjälle ongelmastani.
Jätkä oli pohjimmiltaan huijari!!! Ei suostunut mihinkään korvauksiin! Eikä myöntänyt pyörässä olleen MITÄÄN vikaa, kun se oli Saksassa..O Yeah!
Joo, sit lähti EU-kuluttaja-asiamies hommiin.
Myyjän kanssa oli juteltu hänen äidinkielellään...
Sain juuri vastauksen keissistä. Mitään muuta ei o tehtävissä, kuin että haastan hänet oikeuteen Saksassa. Ja sehän maksaa hunajaa...!
Tämä on mun tarinani.
Voisin tietysti kertoa kundin ja hänen kauppansa nimen...
Ainakin vuosi sitten olisin mielellään paljastanut hänet!
(Mut hey, toinen pyörä, mikä ostettiin oli OK.)
Joka tapauksessa oon ollut älyttömän TYYTYVÄINEN pyörääni!
Ainoastaan tämä alkuhässäkkä harmitti silloin.
Mikä oli tarinan opetus
Se, että on omat riskinsä ostaa Saksasta - ja huijareilta!
PS. Oikeaoppisesti ois pitänyt toimia eri tavalla Suomessa, kuin mitä tein. Mikä kuitenkin tuntuu järjettömältä!
Eli. Kun havaitset vian, otat HETI yhteyttä myyjään. Et saa itse alkaa korjaamaan mopediasi! Odotat, mitä myyjä ehdottaa. Yleensä kai sitä, että lähetetään pyörä takaisin Saksaan, ja hän korjaa/korjauttaa sen. (Mutta silloin itseasiassa MYYJÄN pitää maksaa kuljetuskustannukset! Ainakin TEORIASSA.) ...Jotenkin näin.
MetsästysONNEA Saksaan menijöille!