skipper kirjoitti:Ihan ekaks kysyisin mitähän haittaa ylikireä enskaketsu mahdollisesti ehti aiheuttaa 1200 evo sporttiini vm. -98? Ajella ehdin n. 700 kilsaa ennenkuin ruuvailin tarkistusluukkun kannen auki kuumana, jolloin huomasin ketjun olevan tosi kireällä, ei sitten yhtään löysää, pikemmin kuin viulun kieli. Syksyllä huoltelin pyörän ja mielestäni säädin enskaketjun välyksen ihan ok (löysää kylmänä 15-20mm), onks ihan oma moka vai onko jotenkin muuten voinu itsekseen kiristyä?

Eipä tuosta kannata huolestua. Sen pitäisi jo melkoista vinkumista pitää, että se olisi todella kireällä. Ettei olisi käynyt tuossa kiristysoperaatiossa niin, että kiristit sen paikoillaanpitomutterin ilman, että pidit siitä kuusiokolosta kiinni?
Tokaks, mistähän mahtaa johtua kun kiihdyttäessä kuuluu koneesta omasta mielestä poikkeavaa ääntelyä. Koneella mittarin mukaan ajeltu 30000km. En ole mikään "motor man", joten en osaa sanoa onko se laakerin kolinaa, venttiileiden/tönäreitten nakutusta vai mitä lie, mutta ei kone viime kesänä mielstäni samanlaista ääntä pitänyt.
Kristallipallo juuri tänään sattuu olemaan epäkunnossa, joten kuvailisitko niitä ääniä hieman? Hankala yrittää edes olevinaan neuvovinaan tuolla kuvauksella. En tarkoita, että sinun pitäisi nimetä mistä se kuuluu (ne äänet kun johtuvat eri paikkoihin), vaan että minkälaista ääntä. Poiketen nimimerkin Fe mielipiteestä, kyllä minusta monet viat voi selvittää tietämällä minkälainen ääni on kyseessä, tietämättä mistä se tulee.
Miten sen rattaan mahdollisen löysyyden sais parhaiten selville ja miten sen parhaiten sais tällänen "ei asentaja" mahdollisesti jopa itse kiristettyä. Rittääkö normaali momentiavain ja mikän ois oikea momentti, jos sen itse pystyis fiksaamaan?
Semmoiset 200 newtonia on se momentti. Tarvitset lisäksi jonkun tavan lukita kone. Mutta ei kannata tuolla vikakuvauksella nyt ruveta vielä purkamaan.
Kuinkahan äänekkäitä ton ikäsen / ajetun konneen venttiileiden ja tönäreiden kuluu olla ja onko siitä haittaa, muuta kun omalle sielunelämälle, jos ne ääntä pitää.
Kyllähän niistä jotain kuuluu.
Oisko se kuin vaikea homma itse säädettävät työntötangot asentaa, tarvitaanko jotain erityistyökaluja?
Sen takiahan siinä ne hydrauliset nostajat on, ettei niitä tönäreitä tarvitsisi säätää. Ei siinä mitään erityistyökaluja tarvita, mutta en ymmärrä miksi pitäisi toimiva systeemi hajottaa.