nyt kyllä jo alkaa niska punottaa
Silloin kun siirryin ketjuihin, Hemuli loihe lausumaan, että kannattaa varmistaa, ettei vetorattaan mutteri aukene, se kun muka olisi vastuussa päittäisvälyksistä. Vaihteiston osia käsissäni olen pyöritellyt vaikka mitenkä päin, mutta en käsitä, miten sillä olisi viisvaihteisessa Sportsterissa mitään tekemistä päittäisvälysten kanssa. Pääakselihan pyörii main drive gearin sisällä olevien neulalaakereiden varassa, eikä sitä siitä päästä mitenkään päittäissuunnassa tueta.
Clymerissä oli maininta, että ne main drive gearin sisällä olevat laakerit pitäisi asentaa tiettyyn syvyyteen. Ostin Andrewsin rattaan ja siinä ne oli esiasennettuna hieman eri syvyyksissä, mutta vaikka mitenkä mietin, en mitenkään keksinyt miksi niiden laakereiden sijoitus olisi niin kriittinen, joten annoin asian olla. Ei käsittääkseni pitäisi tuostakaan johtua? Myöskään 5. vaihteen rattaiden tiukkuudesta (vasta-akselin ratasta en vaihtanut) ei pitäisi johtua, koska se rataspari pyörii aina ja vinkunan pitäisi kuulua pienemmilläkin vaihteilla (joskus aiemmin olin kuulevinani, en nyt kuule).
Sitten varsinainen kysymys onkin tämä ketjurattaan mutterin momentti. Kaikissa ohjeissa sanotaan, ettei saa ylittää 203 Nm momenttia. Missään ei kuitenkaan kerrota miksi. Onko kyseessä vaara korkata jengat main drive gearista vai onko taustalla se, että se main drive gearilla oleva O-rengas menisi ns. tohjoksi? Itse asiassa tämä kiinnostaa eniten.
Laatikon kestävyyttä en epäile ja laatikko toimii erinomaisesti (epäilyttää, että siinä on pakko olla jotain pielessä
Että jos jotain ideoita jollakulla olisi?