mua ihmetetyttää tän alkuperäisen viestin kirjoittajan kohdalla se että tää on CHATBOARD ja kirjoittaja on "vieras"
Miten tää käy päinsä...?
Eikös CHATBOARDILLE olekaan ns. rekisteröitymispakkoa?
Itse aihe nyt on jokakeväinen "vakiojuttu", ei tästä kannata yöuniaan menettää...
ronski kirjoitti:Yhdestä asiasta oon enempi ku varma......mitä enempi ääntä sen vähempi hirviä.
Täsmälleen samaa mieltä.
Itsellä vakiokuntoinen V&H 2->1. Kaupungissa pystyy ajamaan mainiosti pikku kierroksilla paukutellen. Maantienopeuksissa autoilijat huomaavat noin 20-30 metrin päässä takana ajellessa (pää kääntyilee siihen malliin)
Pohjoisen reissulla porot ja hirvet kaikkoavat kiitettävästi kaasukahvaa "annostelemalla" Töötti ei auta, pakoputken pauke toimii!
T. Timo K
Eikös tää nyt oo jokakeväinen juttu??? Tainnut käydä Hra H.H heittämässä vähän " bensaa liekkeihin "...
Ainahan joku keksii jotain että nyt ne TÄNÄ KEVÄÄNÄ tutkii sitä ja tätä.
Olkaahan rauhassa, eikä kannata ehkä vaimenninkauppaan mennä sen takia että netissä joku kertoi että niitä vahditaan.
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
mcmies kirjoitti:-84 eteenpäin meteli säädettiin dB(A) asteikolla. -84-91 raja oli 86 dB(A), sittemmin se on laskenut vuosimallista riippuen aina 80:een saakka.
öööö...
Kuinka moni H-D tohon pystyy...
Jos ei uusi orggis TC:kään siihen pysty, ja sen ääni ei juuri ompelukoneesta eroa...
Toi 86 dB(A) ei oo vielä mahdoton. Alempiin rajoituksiin saakin sitten jo hitsata putket umpeen. Ehkäpä siksi H-D:n tilastollinen onnettomuusfrekvenssi on selvästi pienempi kuin merkin suhteellinen osuus koko moottoripyöräkannasta.
mcmies kirjoitti:Toi 86 dB(A) ei oo vielä mahdoton. Alempiin rajoituksiin saakin sitten jo hitsata putket umpeen. Ehkäpä siksi H-D:n tilastollinen onnettomuusfrekvenssi on selvästi pienempi kuin merkin suhteellinen osuus koko moottoripyöräkannasta.
Se, että sulla McMies on leimattu ne putket, ei meinaa sitä että ne alittais ton 86dB...
Huomioikaa että puhutaan 86db(A), eri asia kuin pelkkä db. Hifi puolella tunnettaisiin paremmin tuo db(A) yksikkö. En muista tarkkaan mut vastaavuus oli jotain 80db(A) = 95db, 86db(A) = 105db. Itellä on otteen mukaan 86db(A) eikä kaverit halua ajaa perässä. Verrataampa vaikka jonku vanhan kotilon sisämelua (80db) johonkin keskiverto ääniseen härräkkään...
JH kirjoitti:Huomioikaa että puhutaan 86db(A), eri asia kuin pelkkä db. Hifi puolella tunnettaisiin paremmin tuo db(A) yksikkö. En muista tarkkaan mut vastaavuus oli jotain 80db(A) = 95db, 86db(A) = 105db. Itellä on otteen mukaan 86db(A) eikä kaverit halua ajaa perässä. Verrataampa vaikka jonku vanhan kotilon sisämelua (80db) johonkin keskiverto ääniseen härräkkään...
AHAA! Kerroppas lisää. Toi rungossa oleva tarrakin näyttää olevan (A) lukemia. Mitä eroa? Minä kun en noista meteliasteikkojutuista ymmärrä...
Meidän vanhan kotilon sisämelu pärjää kyllä Harrikallekin, just mittasin 106 db, on vissiin perä ihan "pikkuisen" rikki...
Minna&FatBoy kirjoitti: AHAA! Kerroppas lisää. Toi rungossa oleva tarrakin näyttää olevan (A) lukemia. Mitä eroa? Minä kun en noista meteliasteikkojutuista ymmärrä...
Minna&FatBoy kirjoitti: AHAA! Kerroppas lisää. Toi rungossa oleva tarrakin näyttää olevan (A) lukemia. Mitä eroa? Minä kun en noista meteliasteikkojutuista ymmärrä...
Ohhoh. Jos lukiossa ois ollu tommosta (tai mä oisin ollu just silloin paikalla penkkiä kuluttamassa), ois voinu multakin jäädä vaiheeseen. Noh, pääasianhan mä siltä ajalta muistankin: "Ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus". Ja mä kyynis-skeptis-pessimistinen. Terveisiä vain entiselle psykologian opettajalle Rauha-Marja Mertjärvelle.
Mut siis aiheesta: jokuhan vois tietty lyödä suoraan tiskiin ton db(A)-kertoimen, kun en mä kuitenkaan tuolta sivustolta semmosta löytäny. Itse tieto sinänsä oli uusi ja tervetullut.
Siinähän se ongelma on, ei ole kerrointa. db(A) on suhteutettu ihmisen kuuloalueeseen ja kuulon herkkyyteen ja jotain sellasta. Luin asiasta muistaakseni "miten rakentaa hifi kaiuttimia" kirjasta. Jos jollain olisi ko. kirja niin voisi vilkaista. Ei siinäkään ollut kuin pienesti asiasta, mutta jos vähän selventäisi..
dB sound pressure levels are unweighted. dBA levels are "A" weighted according to the weighting curves shown below to approximate the way the human ear hears. For example, a 100 dB level at 100 Hz will be perceived to have a loudness equal to only 80 dB at 1000 Hz.