pyøran osto..

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
kata-79

pyøran osto..

Viesti Kirjoittaja kata-79 »

Oon norjassa toissa ja nyt alkais olla verovapaan pyøran osto eessa..Viime kesana tuli ajettua kortti ja sportsteria olen aatellu, ja siita untaki jo nahny:)

Mutta kuka kertois etta mista ja miten kannattis ostaa...?? Suomessa verovapaana sportster 883 custom 8400egea, jenkeissa nayttays maksavan mikali asian olen oikeen kasittany 7500 dollaria = 5800 euroa. Voiko se olla totta?
Vai kantsisko esim. saksasta ostaa, siellaki kuiten aika paljon halvemmalla sais.

Minkalainen projekti olis ostaa jenkeista, paljon rahdit plus muut olis etc?
Vai onko se paras vaan kiltisti maksaa suomen hinta ja paasta helpommalla?

Kiitoksia etukateen jos joku viittii avittaa :)
V-rod

Re: pyøran osto..

Viesti Kirjoittaja V-rod »

Kas meitä on siis täällä muitakin... vaikutan täällä pohjoiskolkassa myös.

Käsittääkseni noi välikädet noissa rahti-asioissa tuppaa ottamaan melko siivun, tosin tää on vaan mutu-tietoa.
Itse päädyin helpompaan ratkasuun ja tilasin omani suoraan suomesta, hoitavat sitten vientirekisteröinnin sun muut valmiiksi ja mä vaan noudan sen (olethan selvillä näistä vientiasioista ja Norjan ajoluvista, myös taxfree-vakuutuksien hinnoissa on järkyttäviä eroja).
Niin ja on se sitten valmiiksi määräystenmukainen tai mikä se hieno termi nyt olikaa eli voinee helpottaa paperisotaa, tosin tosta isoveljestä ei aina tiedä mitä se teettää...

Ja muuten varustaudu jos suomesta ostat että voit joutuu odotteleen, ainakin omalla kohdalla kävi näin (kun oli vääränvärisiä :D). joulukuussa suomessa käydessäni tilasin ja toukokuulle lupasivat. Riippuu tietysti maahantuojan varastotilanteesta.

Sumekon sivuilla on jotain juttua tax-free kaupasta, kannattaa tutustua myös tullin tuotoksiin.

Toivottavasti löydät mieleisesi, morjestellaan ku tavataan
Mää vaan nii tykkään tosta vesipyssystä! (joka vuotaa prkl)
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Jos mä ensin kommentoin tota rahdin osuutta. Mun Softailin roudaus Californiasta maksoi n. 300 taalaa. Suomen päässä tuli vielä jotain huolintakuluja. Pyörä ei paljon tilaa vie kontissa verrattuna esim. autoon.

Jos muutat Norjasta takaisin Suomeen kannattaa todellakin varmistaa, onko mahdollista edes tuoda muuttopyöränä USA:sta uitettua Sporsteria. Jos ostat USA:sta, niin mitä sanovat Norjan viranomaiset sen saatamiseksi liikenteeseen Norjassa? En usko että ovat yhtä tiukkapipoisia kuin suomalaiset, mutta varmista ennen kuin rahaa alkaa kulumaan.

Sitten on amerikkalaisen dealerin ja tehtaan välinen liitto. Ne ei välttämättä myy sinulle uutta pyörää, jos viet sen maasta, koska virallista maastavientiä hoitaa tehdas. Tämäkin kannatta kysyä mahdollisesta myyjäliikkeestä ennen kuin ostaa matkalipun jenkkilään.

Toinen pikku ongelma on pyörien saatavuus ja hinta jenkeissä. Sporster ei ollut haluttavimpia pyöriä silloin kun itse olin siellä, mutta nyt uuden mallin myötä tilanne on saattanut muuttua. Tällä tarkoitan, että jenkkilässäkin useita malleja saattaa joutua jonottamaan, koska H-D:tä halutaan enemmän kuin sitä pystytään valmistamaan ja tämä aiheuttaa ns. jälleenmyyjän markuppia hintoihin. Eli hinta ei välttämättä ole se mikä mainitaan H-D:n webbisivuilla vaan mallista riippuen 1000-5000 taalaa korkeampi.

Kannattaa muistaa, että ennen muuttoa Suomeen pyörän on oltava liikenteessä ja vakuutettuna Norjassa vähintään 6 kuukautta, jotta käytettynä tuodun pyörän vaatimus täyttyy ja vehje hyväksytään muuttopyöräksi.

Tässähän sitä taas oli tarinaa. Toivottavasti auttoi edes vähän päätöksen teossa. Oikeaan brändiin olet kuitenkin päätynyt.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Raymond

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Mulle tulee pyörä tänne Balkanille Beweshipillä, elikäs rahtina. Ja maksaa hunajaa. Itse olisin halunnut ajaa sen tänne, mutta Sumekon toimitusehtoihin on lisätty 6% "tulli", mikäli asiakas haluaa ajaa pyörän kohdemaahan. Ei muuten perustu mihinkään tulli pykälään. Oiskohan joku diili kuljetusliikkeen kans.. :evil:

Multa löytyy koneelta nuo tullaus&vero-ohjeet, eli laita mail-osoite niin postaan ne sulle.
hilti

Viesti Kirjoittaja hilti »

Älä "Kata" mee missään nimessä ostaan sitä mopoa suomen verojen kanssa.
Pääset heti kelien salliessa ajamaan suomessaki sillä pyörällä...tosin rajoitettuna aikana.

ps.jos tunnet minun nimimerkin ni soita Ninalle,minäkin tiedän miten se verovapaa homma toimii.
rexa

Minäkin jotain tiedän....

Viesti Kirjoittaja rexa »

Olen tuonut pyöriä maahan usean vuoden ajan, ja teen sitä koko ajan, joten voin auttaa sinua asian hoitamisessa, missään tapauksessa ei kannata ostaa pyörää Suomesta
If it doesn´t work, chrome it !
leninski

Viesti Kirjoittaja leninski »

Minä osti muuttopyörän Suomesta muutama vuosi sitten ja vein sen itse ajamalla Venäjälle. Kaikki sujui mainiosti alkusi, mutta loppuvuodesta tosin tuli Venäjän viranomaisten kanssa vähän ongelmia.
Niistäkin kyllä selvittiin!

Silloin ei Sumeko perinyt muuta kuin tuon järjestelymaksun, minkä määrää en kyllä enää muista, mutta muita maksuja ei tullut, eikä mitään veroja tai EU-tullejaa tarvinnut maksaa.
terv henkka
Vastaa Viestiin