Mph mittarista kmh mittari?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Laku

Mph mittarista kmh mittari?

Viesti Kirjoittaja Laku »

Onnistuuko mailimittarin säätö niin että näyttäisi meikäläisiä yksiköitä eli kilometrejä? Pyörässä vaijerilla toimiva mittari.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Sama mittari se on kuin kilometrimittari, taustalevyssä vaan on eri merkinnät eri kohdissa. Etäisyysnäytön rullissa on sitten varmaankin eri ratasvälitys kuin km-mittarissa mutta nopeuden osalta ne on samoja laitteita.

Helpoimmalla pääset kun hommaat kokonaisen km-mittarin siihen - jos kyseessä on orkkis mittari niin niitä löytyy varmasti käytettynäkin.
Viimeksi muokannut hemuli, 10:58 13.02.2005.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Mittaria säätämällä ei taida onnistua, siellä juuri mitään säätöjä edes ole. Teoriassa vaijerin perään voisi tehdä sopivan vaihteen mutta tuon osalta taitaa tulla edullisemmaksi vaihtaa toinen mttari. Mittaritaulunhan voi vaihtaa tai vaikka tehdä itse.

Vanhemmissa laitteissa on usein riittänyt, että 50 ja 80 on merkitty mittarin lasiin vaikka teipillä. Tai sitten että kerrot uskottavasti tietäväsi mitä kmh nopeutta mittarin mikäkin lukema tarkoittaa.

Siihen mailimitariin tottuu yllättävän nopeasti ja sitten kun se allekirjoittaneelta hajosi niin siitä tuli rakennemuutoksin hieno saunan lämpömitari. Nyt voi saunastakin laskea prosentit (promillet?).
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä takia sen pitäisi näyttää kilsoja? Itse oon työntäny mailimittarilla vuosikausia, jos siitä haluaa lukeman kilsoiksi muuntaa, niin se on päässälaskunakin helppoa.
häly

Viesti Kirjoittaja häly »

Noihin on liimattu tarrataustoja taustalevyn päälle, matkamittari tosin näyttää sen jälkeenkin maileja. Joihinkin mittareihin saa valmiinakin tarran, mutta ei se mikään kovin iso urakka oo sitä itsekään tehä.
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

häly kirjoitti:Noihin on liimattu tarrataustoja taustalevyn päälle, matkamittari tosin näyttää sen jälkeenkin maileja. Joihinkin mittareihin saa valmiinakin tarran, mutta ei se mikään kovin iso urakka oo sitä itsekään tehä.
Noita mittareita joutuu "suomentamaan" maahantuontikatsastuksessa. Mä olen tuonut kaksi, ja molempia on koskenut sama juttu. Nopeusmittarille on jostakin vuosimallista alkaen tarkkuusvaatimus, ja sen saavuttaa parhaiten käyttämällä tarranumeroissa 16, 32, 48 jne merkintöjä, jolloin mittarin asteikolle merkityt kohdat säilyvät ennallaan. §:t käskevät merkkaamaan lukemat enintäin 20kmh:n välein, ja se siis täyttyy.

Aina tämä numerointi ei riitä. Herttoniemessä olevan (ST1:n vieressä) katsastusaseman "moottoripyöriin erikoistuneen" katsastajan mielestä (näytti oikein kirjasta) mittariston asteikkonumerot piti olla kunnolla valaistu.

Tarkoittaa vanhanmallisen mittarin tapauksessa sitä, että numerot olisi pitänyt liimata taustalevyyn, ei lasiin, kuten mä tein. Silloin orkkisvalot olisivat osuneet asennettuihin numeroihin. Prässäämällä kasatun SportBob-tankin muutoin toimivan, vesitiiviin mittarin raiskaaminen ei maistunut, joten tein seuraavaa:

Hain autotarvikeliikkeestä E-hyväksytyn, valkoista valoa antavan numerokilven (lue rekisterikilven) valaisimen. Väänsin alumiinilatasta noin 25 cm pitkän pylvään jonka kiinnitin tankkimittarin kiinnitysruuvin alle ja asensin toiseen päähän ko. valaisimen. Siinä se jökötti tankinpäällä 90 asteen kulmassa tankin kanteen nähden kuin katuvalaisi en pienoismalli. Katsastajaa hymyilytti. Hän ei keksinyt enää muita puutteita tällä, ehkä noin viidennellä näytöllä.
Vastaa Viestiin