Ketjuenska kyseessä ? Melko normaalilta rapsutukselta tuo meikäläisen korvaan kalskahtaa. Omaan vehkeeseen ensiöketju (Tsubaki) vaihtui noin 20000 kilometriä sitten. Alkanut pitää samantyyppistä ääntä vähän aikaa sitten. Kannattaa katsoa onko ketju liian löysällä. Nyrkkisääntönä kuitenkin että lämpimänä ei etusormella kohottaessa osu enskakopan yläosaan. Toisaalta jos laittaa liian kireälle, niin kuluttaa laahaimen ja pitää vonkunaa ajaessa. Taitaa meikäläiselläkin jo ensiöketjunvaihto häämöttää.
No vähä se kuin tuolta kuuluis, mutta eipä oo varmoja takkeita siihen. Sillä kysymystä jos jollain ois vaikka samanlaista kalakatusta kuulunut niin ois joku mistä lähteä hakemaan.
No sehän selviääpi sillä kun aukaset sen ovaalin muotosen ketjun tirkistysluukun ja koettelusormella rämpytät ketjua että onko löysällä. Ei tuo minun korvaan kyllä kuullostanut videolla kovin traagiselta mutta tarkasta silti. Ja jos arveluttaa niin vie kampe valtuutetulle harrikkahuoltokorjaamolle. Osaa ne tehdä diagnoosin ja mahdollisen huollon/korjauksen.
Tuota kampuran mutterin löystymistä voisi epäillä, kun samalla löystyy kartiolaakerein toteutettu runkolaakerikin.
Toinen paikka onkin sitten kiertokangen alapää. KK kolisee aluksi kuumana, mutta melko nopeasti alkaa kuulua myös kylmänä. Kylmänä hiljaisempi, koska öljy on jäykkää ja vaimentaa.
Kuluneet kompensaattorin jouset aiheuttaa myös kalkatusta. Evoon ne voi vaihtaa ja ei maksakaan juuri mitään. Tulee samalla tarkastettua mutterin kireys kun vaihtaa
Laitan tähän osioon samantyyppisen kysymyksen. EVO naputtaa kuumana . Eli venttiilikoneisto kuumetessaan käy pitämään ääntä . Ajettu alle 100tkm. Onko hydraulit lopussa vai mikä. Öljynä sae 20w-50. Nokka akseli on Andrews EV 3.. ennen oli Ev27 , joka piti vielä enemmän ääntä kuumana.
Todennäköisesti jokin nostimista naputtaa. Kuuntele ruuvimeisseli korvaa vasten nostajapesistä mikä/mitkä niistä naputtaa. Jos naputus kuuluu nostajista vaihda kaikki kerralla äläkä osta niitä halvimpia nostimia.
Minä vaihdoin omaani EV3:n mittarilukemalla 25tkm ja siitä asti on jonkinlainen tikitys kuulunut.
Nyt on 90tkm ja samoin tikittelee.
Kuuluu siis sellaisella tahdilla, että kaikki keinut on menossa mukana, enkä ole sen enempää murehtinut.
Samoin kuuluu pienoinen ääni hammaspyöristä, kun en ymmärtänyt silloin vaihtaa uuteen nokkaan orkkisnokan ratasta.
Joo. Eipä tuo juuri haittaa.. Kannet otan auki lähiaikoina. Miten muuten nuo nostajat voi testata..onko muuta keinoa kuin tuo perinteinen kuulostelu raudalla. Ei viittis enää käynnistää tallissa.
Lykkää pihalle ja koekuuntele siellä. Parhaiten ne kuntonsa kertoo toimiessaan. Yritin joskus purkaa ja puhdistaa. Yhtä tyhjän kanssa. Eiku uutta tilalle. Ja aina mun Sportster on niitä naputuksia pitänyt. Jahka on hiljainen, niin matka taisi katketa.