Road King vm2004 Ei lataa
Road King vm2004 Ei lataa
Terve, nyt loppui ideat joten kysyn täältä neuvoja Road King vm 2004 lataus ongelmaan. Kesällä pyörästä loppui akku, ei lähtenyt käyntiin. Akku ladattu ja aloitettu vian selvitys. Aloin mittaamaan akun navoilta tuleeko latausta, ei ladannut ollenkaan. Seuraavaksi mitattu staattori ja sieltä tuli tyhjäkäynnillä noin 20v ja vähän kun kierroksia nosti tuli noin 60v. Jännitteen säätimen johdosta mitattu sen jälkeen ja ei tullut mitään lukemaa. Tilasin uuden jännitteen säätimen ja uudelleen mittaukset. Nyt säätimen liittimestä mitattuna jännite vaihtelee noin 9-16v välillä. Vähän erikoisia jännite heittoja siis on. Silti akun navoilta mitattuna ei lataa ollenkaan, pelkästään akun oma jännite tietenkin löytyy. Olen käynyt läpi kaikki maadoitukset,liittimet,sulakkeet,virta johdot ja putsannut ne , eikä mitään vaikutusta.
Eli onkohan uusi jännitteen säädin silti viallinen ? Mutta miksi jännitteen säätimen johdolle tulee vaihteleva jännite mutta akulle asti ei tule ? Jännitteen säätimen kytkennät on siis liitin staattorista tulevaan liittimeen, jossa kaksi johtoa ja jännitteen säätimestä tulee kaksi johtoa ulos joista toinen on virta ja toinen maa. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja avusta.
Eli onkohan uusi jännitteen säädin silti viallinen ? Mutta miksi jännitteen säätimen johdolle tulee vaihteleva jännite mutta akulle asti ei tule ? Jännitteen säätimen kytkennät on siis liitin staattorista tulevaan liittimeen, jossa kaksi johtoa ja jännitteen säätimestä tulee kaksi johtoa ulos joista toinen on virta ja toinen maa. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja avusta.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Mittasitko staattorin kuormalla eli niin että se jännite mitä staattori tuottaa menee vielä säätimelle ja sieltä akulle? Jos mittasit vain suoraan johtojen päästä voi mittaustulos valehdella ja todellisuudessa staattori lyö läpi tositoimissa eikä siis toimi.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Siten en ole mitannut. Pitää sitä huomenna kokeilla. Täytynee jotkut mittapäät kötöstellä että pystyy mittaamaan liittimestä siten että se on kytketty.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Nyt mittasin staattorin kuormalla. Ei ollut kuin 10v jännitettä staattorin liittimestä mitattuna. Eli staattorin vaihto seuraavaksi edessä. Mittasin myös piippaus toiminnolla (jatkuvuus mittauksella) staattorin liittimistä ja piiri oli sulkeutunut ,kuuluuko olla ? Vastus puolella mitattuna näyttää nollaa eli ei mitään vastusta.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Kuuluu olla, staattorihan on käämi jonka molemmat päät tulee johtoina jännitteensäätimelle. Kummasta tahansa johdosta mitaten maa kontaktia ei pitäisi olla.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Terve, taas tauon jälkeen paluu aiheeseen.. Roottorin boorit oli kuluneet kokonaan pois ja näin ollen se ei pyörinyt ollenkaan. Nyt asennettu uuri staattori ja roottori. Laitoin pyörän käyntiin ja akun navoilta mitattuna ei edelleenkään tule lataus jännitettä. Nyt kuitenkin jännitteen säätimen jälkeen johtoihin tulee noin 15v jännite. Eli niiden jälkeen se jonnekin hukkuu matkalla. Onko säätimen jälkeen johtosarjassa vielä jotain latausrelettä tms missä voisi olla vika ?
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Minun käsittääkseni säätimeltä menee johto akulle suoraan. Paksumpi hyvin eristetty johto . Veikkaan että poikki. Mittaa säätimeltä tuleva virta ja pitäis olla noin 14.5 . Tinaa tai hyvällä liittimellä piuha vaan akulle niin jopa lataa.2mm piuha kannattaa laittaa ja hyvät abikot.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Saattaa olla erillinen johto suoraan säätimeltä +napaan ruuvin alle, joka helposti jää epähuomiossa irti.
Näissä uudemmissa on muistaakseni liitin alhaalla runkoputken takana kaasarin kohdalla.
Mitään erillisiä releitä tai sulakkeita ei alunperin ole latauspiirissä, mutta joskus on laitettu 30A sulake jälkeenpäin säätimeltä tulevaan johtoon suojaamaan säädintä.
Jos akku, tai johto menee oikosulkuun, se alkaa ottaa huimasti virtaa ja säädin palaa, joten tuollainen sulake ei ole huono asia.
Näissä uudemmissa on muistaakseni liitin alhaalla runkoputken takana kaasarin kohdalla.
Mitään erillisiä releitä tai sulakkeita ei alunperin ole latauspiirissä, mutta joskus on laitettu 30A sulake jälkeenpäin säätimeltä tulevaan johtoon suojaamaan säädintä.
Jos akku, tai johto menee oikosulkuun, se alkaa ottaa huimasti virtaa ja säädin palaa, joten tuollainen sulake ei ole huono asia.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Moro. Kiitos vinkeistä. Mittasin piippari toiminnolla että runkoputken (eli säätimestä tuleva johto) luona olevan liittimen läpi kontakti on varmasti hyvä. Siitä johto jatkaa 40amp pääsulakkeelle jonka jälkeen se kulkee startin solenoidille ja startista lähtee johto akun +napaan. Kaikki johdot mitattu ja katsottu ehjiksi. Käytin taas kaikki sulakkeet ja releet irti ja putsailin ne. Nyt alkoi lataamaan, lataa vaan mielestäni silti huonosti. Tyhjäkäynnillä akulta mitattu jännite on 12.5v , kierroksia kun antaa niin hitaasti nousee 13,0 ja välillä antaa 13.5v. Eipä ole tullut aikaisemmin mitattua tämän harrikan latausjännitettä silloin kun se on ollut kunnossa, mutta luulisi sen tyhjäkäynnilläkin jotain lataavan ? Staattori ja roottori ei ole nyt harrikan alkuperäis osia vaan tarvike osia, niin voihan se niistäkin johtua.
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Mikäs akku siellä on ja onkohan se ottanut itseensä tässä samalla?
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Jatkokysymys....lähteekö omalla akulla käyntiin?
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Harrikan oma akku se on, mun mielestä agm. Amppeeritunteja en muista. Alle pari vuotta vanha. Voihan se olla huonoksi mennyt latausongelmista. Ottaa kuitenkin virtaa vastaan kun lataa akkulaturilla. Seisonta jännite on 12.5v. ja lähtee ihan hyvin akulla käyntiin ilman lisävirtaa.
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Alkaa olla ehtoopuolen akku, jos ladattuna ei enempää jännitettä löydy.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Road King vm2004 Ei lataa
Josse lähtee akullansa kylmänä hyvin käyntiin, niin en ehkä emeritus elektroniikkaammattilaisena vaihtaisi ensimmäisenä akkua latausvian takia.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>