Onko normaalia klappia?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1804
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Läpipultatulta näyttää. Jos pystyt purkamaan siitä pultin ja mutterin ulos, niin pystyt vaihtamaan semmoset. Sitten vaan lykkäät pyörää eteen tai taaksepäin ja saat seuraavan vaihtoon. Vaihda yksi kerrallaan, niin ei leviä käsiin.

Edelleen olen oletuksissa, että sun pultit pohjaa kierteilään, eikä ne purista hihnapyörää vanteen laippaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6071
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Videosta näkyi hyvin, että kyseessä on teräsnapa, johon hihnapyörä kiinnittyy pulteilla ja mutterilla.
Pultti irti ja mittaamalla mahdollisimman justi uusi pultti ja mutteri tilalle. Tukevien prikkojen ja liiman kanssa kiinni ja menoksi. Jos on mahdollisuus valita, niin tiuhakierteisellä saa tiukkuutta enemmän kuin normaalilla M tai UNF. Siis mieluiten tiuha metrinen tai UNF tuumaisena.
Ne prikat pitäisi olla ulkomitaltaan sellaista kokoa, että mahtuvat hihnapyörässä olevan upotuksen sisään.

Tuo on pikkujuttu tehdä pajallakin, jos ei itsellä ole mahdollisuutta.

edit. toistoksi meni osittain
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pekka L
Viestit: 446
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

No, sitten hankkimaan vaikka minilifti, se riittää tuon hoitamiseen. Pelkkä pulttien vaihto onnistunee ilman sitäkin, joudut vaan työntelemään pyörää välillä...
Mutta, ensimmäisenä nyt yksi pulteista irti, että pääset mittaamaan pulttia ja reikiä. Sitten vasta homma alkaa selvitä. Kai työntömitta kuitenkin löytyy?
Jos pultit ei aukea muuten, niin sitten poraat kannan pois. Torx-kanta on suht helppo porata, kun se keskittää poran...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1680
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Vähän Off Topiccia: kuten edellä kirjoitin, olen luullut kuusiopultin olevan "paras" kiristettävä ja avattava sekä pitävin pultti. Innostuin googlailemaan aiheesta. Useiden lähteiden mukaan se onkin torx kestävin, sitten kuusiomutteri eli hex ja sitten kuusiokolo eli allen. Pitääköhän paikkansa?

Lisäksi torx erityisesti silloin kun kannan pitää olla matala. Ja kokoonpanorobotit tykkää torxista.

No, kaikille on varmaan sopivat paikkansa.

https://rtstools.com/why-torx-bolts-are ... hex-bolts/
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1680
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei mitään lisättävää edellisiin ohjeisiin. Eikös tuossa videossa näy, että vanteen navan jatkeeksi on lisätty joku varmaankin teräksestä tehty jatke, johon vetopyörä on kiinnitetty. Eli saatu lisää offsettiä. Jatkepala on kiinnitetty pulteilla ilman muttereita eli navan kierrereikiin?
Avatar
JKKo
Viestit: 1804
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 20:38 14.02.2025. Vähän Off Topiccia: kuten edellä kirjoitin, olen luullut kuusiopultin olevan "paras" kiristettävä ja avattava sekä pitävin pultti. Innostuin googlailemaan aiheesta. Useiden lähteiden mukaan se onkin torx kestävin, sitten kuusiomutteri eli hex ja sitten kuusiokolo eli allen. Pitääköhän paikkansa?

Lisäksi torx erityisesti silloin kun kannan pitää olla matala. Ja kokoonpanorobotit tykkää torxista.

No, kaikille on varmaan sopivat paikkansa.

https://rtstools.com/why-torx-bolts-are ... hex-bolts/
Kuuskulmainen, eli lenkillä tai hylsyllä väännettävä onnistuu useammin kuin torx.

Hihnapyörä näyttää tarvikkeelta tai tehtaan viritysosalta. Vakiothan on suorilla puolilla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
SikaSilu
Viestit: 6
Liittynyt: 18:12 12.09.2024.

Re: Onko normaalia klappia?

Viesti Kirjoittaja SikaSilu »

Noh tarttee yrittää saada yks irti ja ihmetellä sitten lisää. Tässä pyörässä ei ihmettelyn aiheet tunnu loppuvan :)
Vastaa Viestiin