No mutta Joe, oivalline vastaus.
Tätähä voi täällä jokkaine alkaa käyttämää, kaikki kymysyksii
Turha ottaa palkokasvia sieraimiin tosta Google-vastauksesta. Se vaan sattuu olemaan helpoin tapa etsiä VIN:llä pyörän historiaa eikä tarvitse jokaista Jenkkilän mällivehjehuutokauppaa perata erikseen.
Pyry kirjoitti: 21:14 05.05.2023.
Turha ottaa palkokasvia sieraimiin tosta Google-vastauksesta. Se vaan sattuu olemaan helpoin tapa etsiä VIN:llä pyörän historiaa eikä tarvitse jokaista Jenkkilän mällivehjehuutokauppaa perata erikseen.
Se on ainoa oikea vastaus, koska mitään yhtä palvelua ei ole, google löytää jos löytää. Ja oikein hurja jos on, voi yrittää Bingilläkin, minä en siihen kyllä pysty.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Yksi keino on harrastaa riittävän vanhoja papattimia. Ei tarvi vastaavuustodistuksia, ei haittaa dot valot, ei tarvi koko nopeusmittariakaan eikä pala vikavalot. Äänenvaimennuksestakaan ei tule ongelmaa. En sano että olis ongelmatonta, mutta ainakin toisenlaista harrastamista. Harvaan -50 luvun vehkeeseen voi tilata bolt-on palikkaa ja myyjä kysyy että otatko mustan vai kromattuna.
Taitaa se hankaluusraja mennä jossain 80-90-lukujen taitteessa, eli ei kovin antiikkinen tarvitse pyörän olla jos ei halua. Oma kasikolmonen, Viron pojilta ostettu, meni täällä kilpiin ihan heittämällä. Ei ollut Viron kilvissä, mutta tuotu, tullattu jne EU:hun, paperit kunnossa ja tallessa. Täkäläiset verot oli jotain neljä kymppiä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
KariFS kirjoitti: 10:34 06.05.2023.
Taitaa se hankaluusraja mennä jossain 80-90-lukujen taitteessa
e-hyväksynnät tulivat vasta tämän vuosituhannen puolella pyöriin (2002/2003). Sen jälkeen oli hetken sitä vastaavuustodistussirkusta, kun tehdas kielsi maahantuojia (kuulemma, näyttöä minulla ei ole) kirjoittamasta niitä todistuksia.
Siihen hätään tuli TÜV-todistus ja hyvin pian sen jälkeen luovuttiin senkin vaatimisesta. Paitsi ne neuvostoaikaa yhäkin elävät katsastusmiehet.
Toki rahastajhatkin yrittivät siihen väliin. Eräs tunnettu kolaripyörien kauppias (ei Hämeenlinnasta) tarjosi kilvityspalvelua vaatimattomaan 2500 euron hintaan. Toivottavasti kukaan ei ostanut sitä.
Asiansa osaava katsastaja kaivaa vastaavan pyörän tiedot Trafilta ja pyörä kilpiin. Jokaisella pitää olla kolme kilpeä, jos poliisi vie kilvet, niin edes yksi vielä jää
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Olikohan niin että salvage-titlen suhteen oli helpompaa noiden vanhempien pyörien kanssa. Jostain jäänyt kaaliin vuosiluku 1992. Mutta voi olla että olen nähnyt untakin
Pers koht jos ostaisin kolaripyörän, niin ostaisin sen mieluiten suoraan kolarin jäljiltä enkä jonkun jopparin fiksaamana. Tuo mun ei ollut kolaripyörä, olipahan vaan käyntiinlähtemätön ei-niin-haluttu malli, sen takia jäänyt Tallinnan miesten tallin nurkkaan muutamaksi vuodeksi.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
KariFS kirjoitti: 17:49 06.05.2023.
Olikohan niin että salvage-titlen suhteen oli helpompaa noiden vanhempien pyörien kanssa. Jostain jäänyt kaaliin vuosiluku 1992.
Pers koht jos ostaisin kolaripyörän, niin ostaisin sen mieluiten suoraan kolarin jäljiltä enkä jonkun jopparin fiksaamana.
Mielestäni tuo 90-luvun taite on raja joillekin isommille muutoksille ja e-hyväksyntä tuontipyörille. Kolaripyörän tuonnissa ei olkeastaan ole muuta, kuin voi joutua listaamaan vaihdetut osat ja/tai esittämään rungon suoruusmittauksen. Tämäkin on tapauskohtaista.
Itse olen kaksi raatoa raahannut eurooppalaisesta ruttutukusta juuri mainitusta syystä ja 2-3 jenkeistä ja korjannut itse. Yhden olen ostanut Liettuasta myyntikorjattuna ja sitten viimeistellyt itse.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
3 vuotta sitten toin/tuotatin salvage titlellä olevan evo softailin. Kilpiin saamiseksi tarvi rungosta löytyä hyväksyntätarra ja kyllä se on ihan amerikkamallissakin siihen liimattu. Toiseksi rekisteröintikatsastuksessa vaadittiin lista vaihdetuista osista, ihan katsurin kanssa täytettiin heidän oma lomakkeensa. Tulokseksi saatiin kokonaisuudessaan 9% , ihan ilman mitään erityisiä todisteluja, ihan itse sai esittää asian. Mittauspöytäkirja rungon suoruudesta, paikallisesta MP huollosta sellaisen sai. Todistuksessa oli kirjallisesti vain mainittu, että runko on mitattu ja se on tehtaan mitoissa. Verot maksuun ja kilpi paikoilleen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro