Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Alkuun toivoisin että että jätetään kaasari vs ruisku ja osta suoraan ruiskupyörä keskustelut pois ja pysyttäisiin teknisessä aiheessa. Sportsterista menee kone levälleen ja viristysastetta nostetaan samalla. Ajatuksena on ollut että mitä jos pyörän polttoaineensyötön ja sytkän laittaisi nykyaikaiseksi. Kun kone on auki niin nyt olisi mahdollista koneistaa tarvittavien anturien paikkoja kun sellaiset ilmeisesti puuttuu. Tälläisiä ajatuksia on itsellä ollut:
- Hyvä ohjelmoitava ECU
- Ruiskuyksikkö mahdollisesti EFI sportsterista tai sitten ihan tarviketavaraa
- Tankki jossa pumppu valmiina tai sitten ulkoinen pumppu, paineensäädin ja paluu tankkiin
- Puolat
- Anturit: lämpötila-antureita, asentotunnistimia ym?
Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
- Hyvä ohjelmoitava ECU
- Ruiskuyksikkö mahdollisesti EFI sportsterista tai sitten ihan tarviketavaraa
- Tankki jossa pumppu valmiina tai sitten ulkoinen pumppu, paineensäädin ja paluu tankkiin
- Puolat
- Anturit: lämpötila-antureita, asentotunnistimia ym?
Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
En tästäkään mitään tiedä, mutta tuli mieleen että onko tämmöisessä kaasarimallissa kampiakselin limpussa kehällä ne kolot että saa anturille pyörimistietoa? Tarvitaanko tuota tietoa edes kaikissa ruiskuohjauksissa?
Muistelen että joku tämmöistä muutosta tehnyt olisi sanonut että laturille piti tehdä jotain että tulisi tarpeeksi sähköä ruiskusysteemeille.
Muistelen että joku tämmöistä muutosta tehnyt olisi sanonut että laturille piti tehdä jotain että tulisi tarpeeksi sähköä ruiskusysteemeille.
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
883/1200/turbo -motskarissa on polttoaineen ruiskutus. Pyörä on 1991 mallia, ihan ensimmäisiä viisivaihteisia.
Mä oon tehnyt XL-mallin ruiskutuksen pariin kertaan. Ensimmäinen versio omatekemälläni ohjaimella syntyi turbotuksen sivutuotteena jumpattuani aikansa Keihinin kanssa. Myöhemmin vaihdoin ruiskun ohjaimeksi Maxxecu Minin. Tämä viimeksi mainittu ohjaa sytytyksen sekä ruiskutuksen joka on asetettu sekventiaaliseksi, eli molemmille sylintereille erikseen.
Kampiakselin asentoanturia ei ole. Maxxeculle riittää alkuperäisen sytytyksen 2-lovinen roottori. Pienellä varauksella riittää. Starttailu on ollut jonkin verran haasteellista, mutta säätämällä parani. Nyt mulla on siellä vähän kehittyneempi anturi, 8-2 koodauksella ja käynnistys helpottui.
Ei ole mitään rakettitiedettä tommosen teko. Jos jostakin onnistuu vielä löytämään Buellin saman ajan imusarja/läppärungon, niin sitten ei tarvitse valmistaa osiakaan. Nuo on kyllä jo harvinaisia, joten voi olla, että joutuu metallitöihin sovitellen muiden pyörien osia sinne pyttyjen väliin. Olen nähnyt niitä omatekoisiakin, ei mikään mahdoton homma.
Jotakin näistä löytyy finnbikersin projekteista. "Kromitankki sai turbon..." sisältää ainakin vähän siitä ekasta ruiskusta (siihen ei kannata ryhtyä, jossei ole sekä ruiskutustekniikka että elektroniikka hallussa) ja sitten on joku topikki, jossa mainitaan nimessä "Maxxecu", missä mä sullon moisen laitteen moottoripyörän sisuksiin. Sehän oli lähinnä johdotusmuutos tuo jälkimmäinen, koska ruiskuvermeet oli jo olemassa.
Kuusi vuotta on ollut ajossa ja on se ihan toimiva noin.
Mä oon tehnyt XL-mallin ruiskutuksen pariin kertaan. Ensimmäinen versio omatekemälläni ohjaimella syntyi turbotuksen sivutuotteena jumpattuani aikansa Keihinin kanssa. Myöhemmin vaihdoin ruiskun ohjaimeksi Maxxecu Minin. Tämä viimeksi mainittu ohjaa sytytyksen sekä ruiskutuksen joka on asetettu sekventiaaliseksi, eli molemmille sylintereille erikseen.
Kampiakselin asentoanturia ei ole. Maxxeculle riittää alkuperäisen sytytyksen 2-lovinen roottori. Pienellä varauksella riittää. Starttailu on ollut jonkin verran haasteellista, mutta säätämällä parani. Nyt mulla on siellä vähän kehittyneempi anturi, 8-2 koodauksella ja käynnistys helpottui.
Ei ole mitään rakettitiedettä tommosen teko. Jos jostakin onnistuu vielä löytämään Buellin saman ajan imusarja/läppärungon, niin sitten ei tarvitse valmistaa osiakaan. Nuo on kyllä jo harvinaisia, joten voi olla, että joutuu metallitöihin sovitellen muiden pyörien osia sinne pyttyjen väliin. Olen nähnyt niitä omatekoisiakin, ei mikään mahdoton homma.
Jotakin näistä löytyy finnbikersin projekteista. "Kromitankki sai turbon..." sisältää ainakin vähän siitä ekasta ruiskusta (siihen ei kannata ryhtyä, jossei ole sekä ruiskutustekniikka että elektroniikka hallussa) ja sitten on joku topikki, jossa mainitaan nimessä "Maxxecu", missä mä sullon moisen laitteen moottoripyörän sisuksiin. Sehän oli lähinnä johdotusmuutos tuo jälkimmäinen, koska ruiskuvermeet oli jo olemassa.
Kuusi vuotta on ollut ajossa ja on se ihan toimiva noin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Ei ole kampurassa anturille koloja, mutta ilmankin pärjää.UrpoTJ kirjoitti: 09:29 05.02.2023. En tästäkään mitään tiedä, mutta tuli mieleen että onko tämmöisessä kaasarimallissa kampiakselin limpussa kehällä ne kolot että saa anturille pyörimistietoa? Tarvitaanko tuota tietoa edes kaikissa ruiskuohjauksissa?
Muistelen että joku tämmöistä muutosta tehnyt olisi sanonut että laturille piti tehdä jotain että tulisi tarpeeksi sähköä ruiskusysteemeille.
Ei tarvitse tuunata laturia. Riittää just sopivasti.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Mulla on "kromitankki" syystä pumppu ulkopuolella. Tankkia ei leikata. Se pumppu ja painesäädin on rungossa emäputken alla. Pieni Walbro ja Malpassi mahtuvat hyvin.jannejk kirjoitti: 08:44 05.02.2023. Alkuun toivoisin että että jätetään kaasari vs ruisku ja osta suoraan ruiskupyörä keskustelut pois ja pysyttäisiin teknisessä aiheessa. Sportsterista menee kone levälleen ja viristysastetta nostetaan samalla. Ajatuksena on ollut että mitä jos pyörän polttoaineensyötön ja sytkän laittaisi nykyaikaiseksi. Kun kone on auki niin nyt olisi mahdollista koneistaa tarvittavien anturien paikkoja kun sellaiset ilmeisesti puuttuu. Tälläisiä ajatuksia on itsellä ollut:
- Hyvä ohjelmoitava ECU
- Ruiskuyksikkö mahdollisesti EFI sportsterista tai sitten ihan tarviketavaraa
- Tankki jossa pumppu valmiina tai sitten ulkoinen pumppu, paineensäädin ja paluu tankkiin
- Puolat
- Anturit: lämpötila-antureita, asentotunnistimia ym?
Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon?
On tarkoituksen mukaista muuttaa sytytys singlefireksi, koska ohjain siihen pystyy. Mulla on Ultiman sytkän puola, jota ajan Bosch driverillä Maxxecusta.
MAP on Maxxexussa sisällä. Sitten on imuilman anturi ja jonkinlainen anturi mittaamaan moottorin lämpöä. Jälkimmäinen on vähän kompromissi, kunnei ole vesiä, mitä mitata. Asentoanturina on vanhimman mallin elektronisen sytkän anturi - siis ajalta, jolloin rungossa oli vielä sytytysboxi erikseen. Ja sille anturille vakioroottori (joka vaihtui myöhemmin toisenlaiseen).
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Eli uudemman Sportsterin imusarja + läppärunko ei tuohon 93 mallisen moottoriin putoa suoraan vaan mitoissa on eroja imukanavien kohdalla?JKKo kirjoitti: 10:39 05.02.2023. Ei ole mitään rakettitiedettä tommosen teko. Jos jostakin onnistuu vielä löytämään Buellin saman ajan imusarja/läppärungon, niin sitten ei tarvitse valmistaa osiakaan. Nuo on kyllä jo harvinaisia, joten voi olla, että joutuu metallitöihin sovitellen muiden pyörien osia sinne pyttyjen väliin. Olen nähnyt niitä omatekoisiakin, ei mikään mahdoton homma.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
- -Harikka-
- Viestit: 4937
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
TommonekoJKKo kirjoitti: 10:39 05.02.2023. ... Jos jostakin onnistuu vielä löytämään Buellin saman ajan imusarja/läppärungon, niin sitten ei tarvitse valmistaa osiakaan. Nuo on kyllä jo harvinaisia...



2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty


Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
https://www.ebay.com/itm/134302564488?h ... R9rW153EYQ
Toi on vissiin se, mikä menee heittämällä kiinni. 1999-2002 tienoilla Buellin kone oli Sportsterin kone paranneltuna. Rungon yläkiinnikettä joutuu pikkuisen loveamaan, jotta bensatukki/-letku mahtuu paikoilleen. Tämä malli käy jopa samalla kannatinraudalla paikoilleen, mikä kävi Keihinin kanssa. Eli ruuvinreiät ja mitat on kaasarista peräisin.
Myöhemmin HD ja Buells koneet erkanivat toisistaan. Ja vieläpä tuo tehdas sekoili kaasari/ruiskusportstereissa keskenään siten, että ruiskukannet olivat erilaiset.
Toi on vissiin se, mikä menee heittämällä kiinni. 1999-2002 tienoilla Buellin kone oli Sportsterin kone paranneltuna. Rungon yläkiinnikettä joutuu pikkuisen loveamaan, jotta bensatukki/-letku mahtuu paikoilleen. Tämä malli käy jopa samalla kannatinraudalla paikoilleen, mikä kävi Keihinin kanssa. Eli ruuvinreiät ja mitat on kaasarista peräisin.
Myöhemmin HD ja Buells koneet erkanivat toisistaan. Ja vieläpä tuo tehdas sekoili kaasari/ruiskusportstereissa keskenään siten, että ruiskukannet olivat erilaiset.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
"Be aware that there was a significant change beginning in 2007 when the factory went to fuel injection on the Sportsters. 2007 and newer XL heads have their manifold mating surface milled down about .062" versus the carburetor heads, and also they have the manifold flange bolts moved apart to accommodate the larger EFI throttle body, with wider manifold flanges to match."
Hammerin sivuilta tuo tieto tosiaan löytyikin että kansissa on eroja. Tuo Buellin läppärunko ja imusarja olisi tosiaan helpoin vaihtoehto varmaan jos tähän projektiin ryhtyy.
Hammerin sivuilta tuo tieto tosiaan löytyikin että kansissa on eroja. Tuo Buellin läppärunko ja imusarja olisi tosiaan helpoin vaihtoehto varmaan jos tähän projektiin ryhtyy.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Eipä siinä sitten ole kuin osien hankinta, asennus ja vähän piuhahommia. Mun linkkaamista jutuista löytyy askartelua ECU:n sijoitteluun asti. Etukäteen kannattaa harjoitella sytytyksen merkkien kanssa strobolla - siis ennen kuin purkaa kaasarikoneen. Säädettävä strobo on ketterä hakemaan kampuran merkkejä. Siellähän on vain 1. sylinterin TDC ja joku noin 40 asteen merkki. Strobolla hakee sitten sitä merkkiä säätämällä lamppua ja ecuun numeroita syöttäen. Nääs kunnei ole mitään ”hihnapyörää”, mistä lukisi asteet. Kertaluonteinen juttu sekin. Buellin läppärungon suuttimet pitää ainakin pesettää ja penkittää, vanhoista kun ei koskaan tiedä. Jos laittaa uudet, niin sekin onnistuu. Bulun suuttimet ovat erikoisen pituiset ja kun ne vaihtaa, niin laittaa inan lyhyemmät ja muokkaa jakotukkia, jotta istuvat hyvin. Kannattaa valita samanoloinen spraykuvio kuin niissä vakioissa. Mulla oli kerran testissä jotkut LS letukan suuttimet eikä ne toimineet tasakaasuajossa hyvin. Niissä oli erikoinen suihku. Ja sitten kun ruisku toimii, niin pieni puhallin vielä ja kyllä lähtee!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
No tuossahan on jo mitta paljonko ruiskusportin imusarjasta pitäis viilata, orkkis laipatkin sopii mutta joutunee testailemaan millaisilla pulteilla saa kiristettyä paikoilleen. Vaatii tietty muutakin vilausta että menee heittämällä paikoilleen mutta ei pitäis olla mahdotonta.
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Tässä vähän konsultoinut viisaampia niin luultavasti imusarjan osalta mennään S&S kaasarisarjalla missä on jo isommat kanavat ja saa sitä myöden kansista imukanavia myös suurennettua. Tuohon imusarjaan vaan koneistetaan paikat suuttimille ym. Sitten joku uusi aftermarket läppärunko. Saa uusilla osilla kasaan ja ei tarvi vanhoja romuja ihmetellä. Muutten sitten aikalailla tuon mukaan mitä JKKO kuvaili. Ensi talven hommia sitten 

Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Mitenkäs tuollainen Ducatin läppärunko, jossa on ruiskusuuttimet mukana? Tuollaiseen mä päädyin joskus kun tuota Rautista ruiskulle väänsin...
https://m.facebook.com/media/set/?set=a ... 449&type=3
Mä hankin jo jonkin ruisku-sportin (muistaakseni) imusarjan, mutta oli sen verran isotöinen laittaa tuohon vanhaan rautaan että piti etsiä muita ratkaisuja. Toi Ducatin läppärunko meni vanhaan imusarjaan pienellä sovituspalikalla.
http://www.noei.fi/pics/index.php?/cate ... ate=dialog
Affe
https://m.facebook.com/media/set/?set=a ... 449&type=3
Mä hankin jo jonkin ruisku-sportin (muistaakseni) imusarjan, mutta oli sen verran isotöinen laittaa tuohon vanhaan rautaan että piti etsiä muita ratkaisuja. Toi Ducatin läppärunko meni vanhaan imusarjaan pienellä sovituspalikalla.
http://www.noei.fi/pics/index.php?/cate ... ate=dialog
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Haluan tosiaan imusarjan missä intake runner on suurempi kuin vakiossa. Näin saadaan imukanavia myös isommiksi.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Sportsteriin ruisku kaasarin tilalle
Bulujen imusarjojen kuvia katsellen voi nähdä jonkinmoisen evoluution suuttimien asettelussa. Verrattuna johonkin muuhun moottoriin tässä mallissa kansien imukanavat on tosi lähellä toisiaan ja kun nuo sytytysjärjestykset (315 astetta ja 405 astetta pyttyjen välit on, mitä on, niin polttoaine ei välttämättä kaikissa tapauksissa mene ihan tasan pyttyjen kesken.
Pitäisi saada se suutin suihkuttamaan syvälle sinne jo kahtia jakautuneen kanavan sisuksiin.
Sitten sieltä tulee toinen puoli vastaan. Jos onnistuukin sen suuttimen saada osoittamaan "imuventtiilin päältä" ja suihkuttaa kovin pistemäisellä suuttimella, niin se suihku todennäköisesti jollakin ajoituksella osuu suoraan sytytystulppaan. Siinä kohdassa pätkii ja nykii.
Muinaisversio:

Tuoreempia tapauksia:


Jälkimmäisissä suihku on osoitettu selvemmin kanavan seinään. Ensimmäinen, mikä minulla on, ohjaa suihkun ainakin melkein venttiilille.
***
Toi-saal-ta, vai oliskohan kolmanneksi suuttimiahan voi olla enemmän kuin kaksi. Mulla on Dartin kutosessa 7 suutinta. Kuusi kanavissa ja sitten kun tulee kiire, niin seitsemäs huomattavasti isompi antaa satsia heti turbon suuaukolta alkaen koko ahtoputken läpi.
Pitäisi saada se suutin suihkuttamaan syvälle sinne jo kahtia jakautuneen kanavan sisuksiin.
Sitten sieltä tulee toinen puoli vastaan. Jos onnistuukin sen suuttimen saada osoittamaan "imuventtiilin päältä" ja suihkuttaa kovin pistemäisellä suuttimella, niin se suihku todennäköisesti jollakin ajoituksella osuu suoraan sytytystulppaan. Siinä kohdassa pätkii ja nykii.
Muinaisversio:

Tuoreempia tapauksia:


Jälkimmäisissä suihku on osoitettu selvemmin kanavan seinään. Ensimmäinen, mikä minulla on, ohjaa suihkun ainakin melkein venttiilille.
***
Toi-saal-ta, vai oliskohan kolmanneksi suuttimiahan voi olla enemmän kuin kaksi. Mulla on Dartin kutosessa 7 suutinta. Kuusi kanavissa ja sitten kun tulee kiire, niin seitsemäs huomattavasti isompi antaa satsia heti turbon suuaukolta alkaen koko ahtoputken läpi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>