Nuo pöytämallit eivät ole tukevuudella siunattuja, joten tein sille jalustan ja varmistin notkumattomuuden laittamalla alle vielä 20x150x750 plootua. Pöytälevyksi sattui nurkista löytymään 30 mm filmivaneeri ja koko komeus on läpipulteilla pöydän rungossa. Tein uuden lastukaukalon pöydän mittoihin, kun koneen mukana tullut oli selkeästi pienempi.

Kun sain tarkastettua kaikki mukana tulleet osat, niin tuli havaittua normaali kiinalainen meininki. Ohjekirjan mukaan paketissa ollut nelileukapakka on erikseen säädettävä. No ei, ollut. Vaan samapa mitä sinne pakettiin laittaa, kunhan pomo näkee että jotain on pakattu.
Parin ensimmäisen kokeilun jälkeen tuli todettua, että "jotain tarttis tehdä", kun oikein mikään ei ollut kohdallaan. Kammet joko jumittavat tai oli hirveästi klappia (tai molempia). Purkaessa alkoi löytyä kiinanvehkeeksikin aika karua jälkeä. Kääntökelkkaa irrottaessa rapisi tasolle jotain ihme mujua, joka osoittautui muottihiekaksi. Olisi kai ollut liian iso vaiva siivota osat kunnolla. Lohenpyrstöjen koneistus oli osin kelvollista ja osin aivan säälittävää. Venttilihiomatahnan avulla sain tasoiteltua sen verran, että hyvin rasvattuna kulkee siedettävän tasaisesti.
Jäykkään liikkeeseen löytyi toinenkin syy: kelkan ruuveissa ei ole mitään laakeriin viittaavaa. Suoraan valun jäljiltä olevaa pintaa vasten pyöritellään. Pylväsporalla ja puulle tarkoitetulla jyrsinterällä sain pinnat oikaistua ja laitoin kupariprikat toimittamaan liukulaakerin virkaa. Poikittaiskelkassa piti vielä vähän avartaa porauksia, että akseli kulki takeltelematta. Lopulta sain suhteellisen välyksettömäksi kaikki, vaikka tiukkuuden säätö tehtiin kammen kiristysmutterilla (M8 normikierre). Kunhan prikat vähän kuluvat, niin täytyy säätää uudestaan.
Pinolin ruuvissa oli toisella puolella painelaakeri ja toisella ei mitään. Ruuvin kierteet eivät olleet ihan tasaiset, vaan keskellä oli pikkuisen tiukempi kohta, joten ei tuosta kovin hyvää saanut mitenkään. Ohjausura oli koneistettu noin 5 mm liian lyhyeksi, tai mitta-asteikko oli pielesssä. Tuolla ei kovin suurta merkitystä ole, joten jyrsinkoneen puuttuessa en edes yrittänyt tehdä asialle mitään.
Yksikään ruuvin reikä puretuissa osissa ei ollut varsinaisesti kohdallaan ja kierteet niissä oli vähän mitä sattuu. Onneksi vastakappaleet olivat alumiinivalua, niin sai niitä muokkaamalla sovitettua paremmin kaikki paikalleen.
Pitkittäiskelkkaa en purkanut (vielä), kun siinä en ollut välystä ja tuntui kulkevan takeltelematta. Automaattisyötön kytkentä on melko epämääräinen, joten varmaan pitää vielä purkaa ja tarkistaa.
Positiivisiakin puolia oli myös: karan laakeri oli säädetty valmiiksi välyksettömäksi ja moottori tuntui vetävän hyvin, eikä kierrokset pudonneet kun alkoi lastua irrota. Johteet ovat suorat ja siirtopylkkä oli valmiiksi linjassa karan kanssa joka suuntaan. Olisikin ollut tekemätön paikka jos sitä olisi pystysuuntaan pitänyt lähteä säätämään.
Parilla testikappaleella (lieriö ja kartio) tuntui nyt olevan toiminta riittävän täsmällistä, että laite on nyt kohtuullisessa käyttökunnossa. Palataan asiaan kunhan ehdin tekemään jotain niitä osia mitä varten tuo laite tuli hommattua.
Näiden kokemusten perusteella toivotan hurjasti onnea Kiinan avaruusohjelmalle. Sitä todella tulevat tarvitsemaan.