Pultti putosi, mutta mistä?
Pultti putosi, mutta mistä?
Tänään ajolenkillä meni vaihteensiirtäjä jumiin.
Viaksi paikallistui siirtäjän väliin kiilaantunut pultti, siellä siirtjän juuressa. Vika poistui kun pultti saatiin pois, mutta nyt ihmettelen mistä se on sinne ilmestynyt.
Pultin pituus 37.5mm
Paksuus 9.3mm
Kanta 14mm
Samassa oli 4.5mm paksu aluslevy/prikka, halkaisija 23mm
En keksi mistä ihmeestä se olisi peräisin?
Viaksi paikallistui siirtäjän väliin kiilaantunut pultti, siellä siirtjän juuressa. Vika poistui kun pultti saatiin pois, mutta nyt ihmettelen mistä se on sinne ilmestynyt.
Pultin pituus 37.5mm
Paksuus 9.3mm
Kanta 14mm
Samassa oli 4.5mm paksu aluslevy/prikka, halkaisija 23mm
En keksi mistä ihmeestä se olisi peräisin?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Pulttihan on voinut lentää vaikka tieltä etupyörän nostamana? Varsinkin jos on millikierre.
Mutta onko pultti tuumamitoilla ja tuumakierteellä? Jos on, niin sitten voi olla todennäköisemmin HD-peräistä.
Saatko "koodattua" tuon tuumamitoille? Jos saisi, niin voisi varaosaselaimella etsiä mihin voisi kuulua. Esim. 2001 Fat Boyn moottorin sylinterien yläpäät yhdistävässä kiinnitysraudassa on kaksi pulttia ja prikat. Niiden pulttien merkintä on BOLT 7/16-20 X 1-1/2 HEX HD. Koodit tarkoittavat
Thread Diameter: 7/16-20
Length: 1-1/2
Drive Size: 5/8
Auttaisi esim. kannan koko, onko tosiaan 14 mm vai 5/8 " tms?
Mutta onko pultti tuumamitoilla ja tuumakierteellä? Jos on, niin sitten voi olla todennäköisemmin HD-peräistä.
Saatko "koodattua" tuon tuumamitoille? Jos saisi, niin voisi varaosaselaimella etsiä mihin voisi kuulua. Esim. 2001 Fat Boyn moottorin sylinterien yläpäät yhdistävässä kiinnitysraudassa on kaksi pulttia ja prikat. Niiden pulttien merkintä on BOLT 7/16-20 X 1-1/2 HEX HD. Koodit tarkoittavat
Thread Diameter: 7/16-20
Length: 1-1/2
Drive Size: 5/8
Auttaisi esim. kannan koko, onko tosiaan 14 mm vai 5/8 " tms?
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
On se 14mm, 5/8 avaimessa selkeästi väljä.
Kierretulkkia ei ole saatavilla.
Kannassa 3 viivaa 60-asteen välein, yhdessä välissä kolmio merkki.
Pitänee aloittaa metsästys taas päivänvalossa.
Kierretulkkia ei ole saatavilla.
Kannassa 3 viivaa 60-asteen välein, yhdessä välissä kolmio merkki.
Pitänee aloittaa metsästys taas päivänvalossa.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Tankin kiinnityspultti, 9/16 kanta. Tuumapultti on, koska kannassa viivoja.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Löytyi, kiitos avusta Pertti. Tärkeä oli että tunnistettiin että on omasta, eli tuumakoko.
Se oli moottorin yläkannakkaan tukilevyn pultti. Sijaitsee taimmaisen sylinterinkannen päällä, vasemmassa reunassa.
Pultista on tietysti kierteet menneet pilalle, saisikohan uuden esim Hotbikestä?
Se oli moottorin yläkannakkaan tukilevyn pultti. Sijaitsee taimmaisen sylinterinkannen päällä, vasemmassa reunassa.
Pultista on tietysti kierteet menneet pilalle, saisikohan uuden esim Hotbikestä?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Baltic Bolt Finland Nummela löytyy tuumasia pultteja ja muttereita
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Kiitos, asun tosiaan kirkkonummella. Saisi vielä nopeasti haettua, kun pitäisi päästä Mossalan ajoihin viikonloppuna.
Onneksi oli vetävä kone kun piti ajaa kolmosella viimeiset 10km (3 risteystä, 2 liikenneympyrää ja 2 valot)!
Onneksi oli vetävä kone kun piti ajaa kolmosella viimeiset 10km (3 risteystä, 2 liikenneympyrää ja 2 valot)!
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Kun kerran asut Kirkkonummella niin käväise Espoon pultissa joka sijaitsee Masalassa. Sieltä on aika hyvin löytynyt tuumaisia pultteja.
Masalantie 410, 02430 Kirkkonummi
Masalantie 410, 02430 Kirkkonummi
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Magneettinen osien kerääjä
Ei liity tähän kuin löyhästi. Mulla on yhdessä ajopelissä nopeusanturille magneetti kardaanissa. Se on semmoinen voimakas neodyymimagneetti ja sen vieressä auton pohjassa anturi kiinnikkeineen. Kaksi, kolme kertaa piti kokeilla ennen oppimista. Magneetti ei pysy kardaanissa pelkällä teipillä. Jossakin 150 kilsan vauhdissa keskihakuvoima ylittää magneetin oman pitokyvyn teipillä vahvistettunakin.
Magneetit on pääosin tallessa. Tarkempi tutustuminen alustaan paljasti, että ne on siellä täällä. Yksi oli kardaanitunnelissa. Sen on täytynyt lähteä ylöspäin. Toinen oli helmapellin sisäpinnassa. Se on voinut mennä radan kautta pompulla ja sitten peltiin. Kolmas oli jossakin, en muista, mutta tallessa.
No, nyt kiinnikkeenä on letkunklemmari magneetin yli ja on pysynyt. Osan poistuminen kuului joka kerran ja kuulosti siltä kuin olisi ammuttu.
Magneetit on pääosin tallessa. Tarkempi tutustuminen alustaan paljasti, että ne on siellä täällä. Yksi oli kardaanitunnelissa. Sen on täytynyt lähteä ylöspäin. Toinen oli helmapellin sisäpinnassa. Se on voinut mennä radan kautta pompulla ja sitten peltiin. Kolmas oli jossakin, en muista, mutta tallessa.
No, nyt kiinnikkeenä on letkunklemmari magneetin yli ja on pysynyt. Osan poistuminen kuului joka kerran ja kuulosti siltä kuin olisi ammuttu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Moottorin kannakkeen pultti on varaosaselaimen mukaan siis jo tuo aiemmin arvaamani BOLT 7/16-20 X 1-1/2 HEX HD. Merkintä ei kai vielä kerro kannan kokoa eli tuossa on vaan kierre/halkaisija ja pituus?
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Kun pultissa oli vain kolme viivaa, niin se on SAE Grade 5 joka vastaa meikäläisten 8.8 lujuutta. Noita saa Biltemasta alle kahdella kympillä mukavan lajitelman ja ei tarvitse joka kerta rynnätä erikseen pulttikauppaan kun tarvitsee johonkin uuden ja/tai pidemmän pultin.
IKH:ssa on myös hyvin tuumakokoisia, kun maatalouskoneissa ne ovat varsin yleisiä.
Espoon pultti on hyvä jos tarvitsee suuremman lujuusluokan pultteja tai jos tarvitaan kuusiokolo- tai torx-kannalla.
IKH:ssa on myös hyvin tuumakokoisia, kun maatalouskoneissa ne ovat varsin yleisiä.
Espoon pultti on hyvä jos tarvitsee suuremman lujuusluokan pultteja tai jos tarvitaan kuusiokolo- tai torx-kannalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Meinasin just noita Piltemannin sarjoja ehdottaa. Niitä on eri satsit UNF ja UNC-kierteelle (hiano- ja karkeakierteet), ja mutterit erikseen vielä. Mutterisarjassa on prikkojakin. Nää tulee kannellisissa lokerikkorasioissa. Eli neljä settiä jos ostaa niin saa melko kattavan valikoiman.
Eihän ne virallisia Harley-ruuveja ole eikä kromattuja mutta hyvä tuollaisia on varalla olla, saa nopeasti korvaavan jos sattuu joku pultti tai mutteri hukkumaan tai tärvääntymään.
Eihän ne virallisia Harley-ruuveja ole eikä kromattuja mutta hyvä tuollaisia on varalla olla, saa nopeasti korvaavan jos sattuu joku pultti tai mutteri hukkumaan tai tärvääntymään.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Pultin paikka on vähän ahdas, kun yritän tankkia irroittamatta sen hoitaa.
Momentti on 36-40, mutta ei ole hylsyyn sopivaa momenttiavainta. Ajattelin vetää lyhyellä räikällä suhteellisen kireeksi…. Lienee silloin 38Nm
Kun kyseessä on todellakin vatkaava kohta, niin laittaisitko lukitetta? Alkujaan ei ole ollut.
Momentti on 36-40, mutta ei ole hylsyyn sopivaa momenttiavainta. Ajattelin vetää lyhyellä räikällä suhteellisen kireeksi…. Lienee silloin 38Nm
Kun kyseessä on todellakin vatkaava kohta, niin laittaisitko lukitetta? Alkujaan ei ole ollut.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Älä laita.LeClerc kirjoitti: 15:33 04.08.2021. Kun kyseessä on todellakin vatkaava kohta, niin laittaisitko lukitetta? Alkujaan ei ole ollut.
Minulla on evossa pysynyt samassa paikassa ilman lukitetta pultit kiinni kun vaan on momentissa. Ja vatkaa taatusti enemmän kuin TC88B.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Pultti putosi, mutta mistä?
Kiitos avusta.
Oikean kokoinen pultti löytyi Espoon pultista. Oli hyvä että oli mallikappale mukana, asiantuntija löysi nopeasti uuden.
Momenttiavaimeen muuntokara Motonetistä.
Tarvikkeet yhteensä 6€.
Ainut vika oli että momenttiavaimesta loppui asteikko liian aikaisin. Vedin sillä 24Nm ja sitten avaimella pieni nykäisy.
Eilisen murheen alhon jälkeen taas tien päällä.
Oikean kokoinen pultti löytyi Espoon pultista. Oli hyvä että oli mallikappale mukana, asiantuntija löysi nopeasti uuden.
Momenttiavaimeen muuntokara Motonetistä.
Tarvikkeet yhteensä 6€.
Ainut vika oli että momenttiavaimesta loppui asteikko liian aikaisin. Vedin sillä 24Nm ja sitten avaimella pieni nykäisy.
Eilisen murheen alhon jälkeen taas tien päällä.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13