Viikonloppuna pyörähti Electran mittariin 50 tkm. Ja tänään se sitten jätti ladun varteen...
Ihan normiajossa nyppäs. Sit jonkun kilometrin jälkeen nyppäs taas. Aina vaan taajempaan päki ja lopulta sytytti häiriövalon ja sammutin pois. Hinattiin verstaalle, ATK näytti 'historiatietona' takapytyn suutinhäikkää. Onko tää miten 'normaalia'?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Ei varmaan ole normaalia.
Jos meno hyytyy ja moottorivalo syttyy, on laite rikki jostakin.
Ennen vaihdettiin tulppaa, tai viilattiin kärkiä ja koeajettiin.....nyt on pakko laittaa valmistajan piuha kiinni ja tutkia missä on vika.
Maailma vaan on mennyt isoilla harppauksilla eteenpäin.
Joo, toi 'normaalia' oli huonosti ilmaistu, kun tarkoitin kysyä, että onko tuollaiset häiriöt kovinkin yleisiä jo näillä kilometreillä? Mikähän kumma sen suuttimen liian alhaisen paineen mahtaa aiheuttaa?
Taitaa olla sellainen vika, jolle aiheuttajamahdollisuuksia on ihan liiankin kanssa. Ettei siksi ole ainakaan turhan helppo poistettava!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Juu ei. Eipä löytynyt mitään vikaa ja toimi koeajolla moitteitta.
Pääsin jopa sata kilsaa minäkin, kun sitten alkoi taas "päkiä" ja ilmeisesti takapytty pois pelistä.
Hieno homma...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Pekka L kirjoitti: 11:44 25.06.2021.
Joo, toi 'normaalia' oli huonosti ilmaistu, kun tarkoitin kysyä, että onko tuollaiset häiriöt kovinkin yleisiä jo näillä kilometreillä? Mikähän kumma sen suuttimen liian alhaisen paineen mahtaa aiheuttaa?
Taitaa olla sellainen vika, jolle aiheuttajamahdollisuuksia on ihan liiankin kanssa. Ettei siksi ole ainakaan turhan helppo poistettava!
Sielläkö oli ilmoitus alhaisesta paineesta? Tuntematta M8:n elektroniikkaa tommonen lopputulema voisi tulla sillä, että ECU joutuu omasta mielestään laittamaan liian pitkiä aukioloja suuttimelle (kummassakin pakoputkessa on happianturi, säätää itseään). Jos pumpun/regulaattorin paine olisi alhainen, vika tulisi molemmille suuttimille suunnilleen yhtä aikaa.
Tässä tapauksessa vian syitä voivat olla "tukkeutunut suutin" tai "kosketushäiriö suuttimen virtapiirissä". Ihan vaan päätellen sillä tiedoin, miten tuommoiset yleensä toimii ja mitä ne pystyy itsestään kertomaan.
What the P0264 code means. This diagnostic trouble code indicates that the powertrain control module has detected a lower reference voltage from the fuel injector on the number 2 cylinder than what was specified by the vehicle manufacturer.
Tuommoisen vikakoodin sain eilen ulos.
Mitä se toinen numerosarja tarkoittaa? 001350-01
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Pekka L kirjoitti: 11:26 01.07.2021.
What the P0264 code means. This diagnostic trouble code indicates that the powertrain control module has detected a lower reference voltage from the fuel injector on the number 2 cylinder than what was specified by the vehicle manufacturer.
Tuommoisen vikakoodin sain eilen ulos.
Mitä se toinen numerosarja tarkoittaa? 001350-01
Onpa mystisesti avattu virhekoodi. Suutinhan on vain venttiili, jossa on kaksi terminaalia. Plussaa ja miinusta jonka jälkeen kela vetää ja suutin on auki. Plussa on usein jatkuvana ja miinuspuolta katkotaan ohjaimella.
Suutin itsessään ei tuota jännitettä. Laihalle menosta ei taida olla kysymys, vaan siitä, että virtapiiri katkoo. Se jotenkin toteaa nyt, ettei suuttimen kautta pääse virta läpi (esim pätkii kosketus) jonka se voi mitata ja voihan sen todeta alentuneeksi jännitteeksi kun sitä ei tule ensinkään.
Toimii ja ei toimi vähän viittaa samaan suuntaan. JOS ne suuttimet saisi kaivettua esille ja vaihtaa ristiin. Munkki käy, jos vika siirtyy. Sitten se on vain suutinparin osto. Yleensä tulevat pareina, joissa on haettu kaksi mahdollisimman samanlaista. Voi olla kaupan yksin kappaleinkin.
Mäkään en m8:sta tiedä, mutta mun käsittääkseni toi p0264 2019-mallissa on fuel injector low/open (rear) ja koska 262 ois shorted/high niin se tarkoittaa että joko suuttimen ohjausjohto on poikki tai mikä todennäköisempää jossain linjan liittimessä huono kontakti. Mahdollista myös että vika on itse suuttimessa mutta ite kävisin läpi kaikki liittimet ja jos tuntuu löysältä niin neulalla vääntelisin kontaktit kireämmälle. Jos ei auta nii vaihtaisin suuttimet keskenään. Jos vika vaihtaa puolta niin vika on suuttimessa, muuten johtolinjassa jossain kuluma ja katkos
Twin camissa tankki pois ja ne suuttimet on siinä imukaulan päällä, muistelisn että kiinni semmosella salvalla. Ei pitäs tarvita putsarin/imukaulan purkua. Mutta m8 voi olla eri
Edit: service manual kyllä sanoo että ensin irroita imukaula joka on ikävähkö homma ainaki tc:ssä, pultit ikävässä paikassa kiristää monenttiin ja tarvii tiivisteet vaihtaa, mutta mä kyl eka koittaisin vaan napata tankin irti ja vaihtaa siinä päällä
Ei ole iso homma. Tankki pois (bensan liittimessä pikalukitus, helppo avata) ja ilmanputsari sekä "läppärunko" pois sen jälkeen ne suuttimet on näkyvillä. Kyllä mielestäni kannattaisi itse tutkistella ennen kuin kuin alkaa maksaa genuiini huollon arvailuja!
Suuttimien huolto ja tarkistus Finjectorilla on jotain kymppejä per kappale, jos epäilee niissä olevan vikaa. Sieltä saa myös uusia suuttimia jos tarvitsee varaosaa. En tiedä onko kappalehinnat missä tasossa verrattuna alkuperäisiin, mutta veikkaisin ettei ne kalliimpia siellä ole.