fxdxi kirjoitti: 00:26 27.05.2021.
... Jätin teräsvilla reikäputket pois, että on vaimenninvilla väljemmin, teräsnippusiteellä villa edestä kiinni ja ja muoviteippiä päälle asennusta helpottamaan...
Mie laitoin pakosarjojen lämpösuojanauhaa, sillä ei oo taipumusta 'poistua' putkien välistä, niiku vaimenninvillalla
Pertti kirjoitti: 07:12 27.05.2021.
Nuo desibelit on sitten sellaisia, että korvan kuuleman äänen ero on huima jo muutaman yksikön muutoksella.
Netistä bongasin tällaisen:
Yhden desibelin laskua on lähes mahdotonta havaita ihmiskorvalla. Jos melutaso kuitenkin laskee kymmenen desibeliä, ihmiskorva tulkitsee sen melutason puolittumisena. Sitä vastoin kymmenen desibelin lisäys kuulostaa melutason kaksinkertaistumiselta.
Pertti kirjoitti: 07:12 27.05.2021.
Nuo desibelit on sitten sellaisia, että korvan kuuleman äänen ero on huima jo muutaman yksikön muutoksella.
Netistä bongasin tällaisen:
Yhden desibelin laskua on lähes mahdotonta havaita ihmiskorvalla. Jos melutaso kuitenkin laskee kymmenen desibeliä, ihmiskorva tulkitsee sen melutason puolittumisena. Sitä vastoin kymmenen desibelin lisäys kuulostaa melutason kaksinkertaistumiselta.
Joo, noin se matikka menee Ja jos on pyörä josta lähtee 100dB, ja viereen tulee toinen samanlainen, yhteensä niistä lähtee 103dB... Kuulokokemukseen vaikuttaa myös äänen sävy, eli taajuusspektri, joka ei suoraan käy ilmi desibeliarvosta.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
fxdxi kirjoitti: 00:26 27.05.2021.
Nyt huomasi heti että ääni on hiljentynyt. Ajelin heti ekaksi H-D tapahtumaan, jossa oli äänenmittaus, ajoa tuli vajaa 200 km. Mittaustulos oli 102 dB. Ääni tuntui korvakuulolla hiljenevän lisäkilometrien myötä ja reilut 2000 km lisää ajettuani mittautin Yyterin päättäjäisissä viime syksynä äänet ja tulos oli 93,4 dB. Tuo kyllä tuntuu aika pieneltä lukemalta, tyyppikilvessä on 91 dB, joka tarkoittanee ääntä vakioputkilla ja ne on selkeästi nykyääniä hiljaisemmat. -04:n Dyna kyseessä.
Melumittauksissa käytetään A-painotusta, eli matalien taajuuksien vaikutusta suodatetaan pois. Käytännössä putket voivat olla merkittävästi alkuperäistä äänekkkäämmät, kunhan korkeataajuinen ääni saadaan pois. Näihän useimmat haluavatkin ja siihen helpoimmin löytyy keinoja - jotka ovatkin aika hyvin olleet jo täällä esillä.