Noita suzukijuttuja ei kannata kovin hyvänä kehuna ottaa, kun verrataan Harrikan moottorin käynnistykseen.
Sellainen nelisylinterinen pyörii huomattavasti helpommin, menee melkein kuin v-kasia pyörittäisi. Jos ei kipinää tule, voisi kuulon perusteella päätellä, että bendix luistaa. Niinkuin sanonta sanoo, "pyörii kuin kahvimylly".
Harrikassa taas tule elämän ja kuoleman kysymys startille jo ensimmäisen puolen kierroksen aikana. Se melkein kahdenkymmenen kilon kampiakseli ei ehdi vielä saada vauhtia, kun jo puristus ja kaiken lisäksi kipinäkin yrittää pysäyttää liikkeen.
Tuota vastaanlyöntiä hillitään ainakin joissakin tarvikesytkissä jättämällä ensimmäisen kierroksen kipinä pois.
TC luultavasti käyttää samaa konstia, mutta varma en ole....
Samaa asia vanhemmissa orkkissytkässä hoitaa VOES, joka myöhästyttää kipinää, kunnes saa alipainetta niin paljon, että kosketin kytkee normaalin ennakon käyttöön.
Taas akuista
Re: Taas akuista
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Taas akuista
Komeasti tuo 96 potkaisee takaisin. Pahin tilanne tuntuu osuvan "puolilämpöiseen". Ei kuolleen kylmä, eikä just ajettu, mut kun on käynyt jossakin ja palaa jatkaakseen matkaa. Ja siihen potkuun voi vielä yrittää vaikuttaa sillä, kääntääkö kaasua (rutiinilla kuin kaasutinaikaan) vai pitääkö kätensä tupelta pois ja painaa etusormella starttinappulaa.Pertti kirjoitti: 09:06 22.02.2021. Noita suzukijuttuja ei kannata kovin hyvänä kehuna ottaa, kun verrataan Harrikan moottorin käynnistykseen.
Sellainen nelisylinterinen pyörii huomattavasti helpommin, menee melkein kuin v-kasia pyörittäisi. Jos ei kipinää tule, voisi kuulon perusteella päätellä, että bendix luistaa. Niinkuin sanonta sanoo, "pyörii kuin kahvimylly".
Harrikassa taas tule elämän ja kuoleman kysymys startille jo ensimmäisen puolen kierroksen aikana. Se melkein kahdenkymmenen kilon kampiakseli ei ehdi vielä saada vauhtia, kun jo puristus ja kaiken lisäksi kipinäkin yrittää pysäyttää liikkeen.
Tuota vastaanlyöntiä hillitään ainakin joissakin tarvikesytkissä jättämällä ensimmäisen kierroksen kipinä pois.
TC luultavasti käyttää samaa konstia, mutta varma en ole....
Samaa asia vanhemmissa orkkissytkässä hoitaa VOES, joka myöhästyttää kipinää, kunnes saa alipainetta niin paljon, että kosketin kytkee normaalin ennakon käyttöön.
Sit kun potkasee ja kolipensonsaattori vissiin lyö eessuntaas, jos ei vallan yli, niin kyllä kääntyy läsnäolevien päitä. Kai ne odottaa, että kuski on polkusinstartilla lähtenyt just tangentin suuntaan. Ei vaan tää on fixuna pistänyt jo kypärän kiinni, ettei häpeän puna näy ja ottaa uusinnan ja sen jälkeen äkkiä tiehensä.
Sammuttaessa osaa jo myös sanoa "klonks". Mut ei vielä joutokäynnillä niin kuin ennen vanhaan Sporsterin väljäksi kulunut kytkinkori osasi ääntää kolkotikolkoti.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Taas akuista
Ainakin 2002 Dynassa tuli kipinä heti, joskus tankilla käydessä lähti starttinappia hipaisemalla saman tien tulille. Viritysten jälkeen laitoin sytkän jossa oli 3 kierrosta tyhjää ja se oli 10 vuotiaalle orkkis akulle liikaa, eikä se enää seuraavaa kesää jaksanut. Kierros tyhjää olisi parempi kuin kolme.
Re: Taas akuista
Nyt saa hinkata Sportsterissa alkukierroksia.
Asentelin omatekemäni Elka-Jetronic -analogisen polttoaineen ruiskutuslaitteiston tilalle hienomman Maxxecu -moottorinohjaimen. Jälkimmäinen käyttää ainoana moottorin asentoanturina tehtaan originaalia sytytysanturia. Sitä 2 lovista. Ottaa Maxxeculla jokusen kierroksen, ennen kuin on varma siitä, kummallako laitetaan kipinä milloinkin. Ei pysty muuttamaan lennossa hukkakipinältä single firelle ja sekventiaaliselle ruiskulle. Jälkimmäinen on ihan välttämätön näiden imusarjadisainin takia.
Ja just siksi tulin tähän "Taas akuista" topikkiin, kun piti käydä hakemassa kuumapyörästä uusi minkälie merkkinen, mutta uusi ja voimakas akku. Entinen ei kyennyt montaakaan erää starttaa, säädä, starttaa -peliäni. Säätöjä hakiessa joutuu tekemään tommosta jonkin aikaa.
Tässä yhtenä päivänä joku rakennusviraston mittauspäällikkö kävi ihmettelemässä, miks mä pidän koekäyttöjen aikana tallin ovia auki. Mä en enää ihmettele yhtään mitään kaupungin työmaihin liittyvää sen jälkeen.
Asentelin omatekemäni Elka-Jetronic -analogisen polttoaineen ruiskutuslaitteiston tilalle hienomman Maxxecu -moottorinohjaimen. Jälkimmäinen käyttää ainoana moottorin asentoanturina tehtaan originaalia sytytysanturia. Sitä 2 lovista. Ottaa Maxxeculla jokusen kierroksen, ennen kuin on varma siitä, kummallako laitetaan kipinä milloinkin. Ei pysty muuttamaan lennossa hukkakipinältä single firelle ja sekventiaaliselle ruiskulle. Jälkimmäinen on ihan välttämätön näiden imusarjadisainin takia.
Ja just siksi tulin tähän "Taas akuista" topikkiin, kun piti käydä hakemassa kuumapyörästä uusi minkälie merkkinen, mutta uusi ja voimakas akku. Entinen ei kyennyt montaakaan erää starttaa, säädä, starttaa -peliäni. Säätöjä hakiessa joutuu tekemään tommosta jonkin aikaa.
Tässä yhtenä päivänä joku rakennusviraston mittauspäällikkö kävi ihmettelemässä, miks mä pidän koekäyttöjen aikana tallin ovia auki. Mä en enää ihmettele yhtään mitään kaupungin työmaihin liittyvää sen jälkeen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Taas akuista
Nyt selkis Akkutalon akkujen tilanne.ranze kirjoitti: 13:38 18.02.2021.Just kävin Akkutalon tiskillä, hakemassa paristoja. Pari viikkoa aiemmin uuden akun autooni. Kyllä siellä oli tupa täynnä ja ylimääräisiä käsiä näkyi värvätyn palvelemaan asiakkaita. Veikkaan että netin/puhelimen kautta kyselevät ei ole prioriteetti ainakaan silloin kun tiskillä on täysi tohina.Akkutalolla palvelu huonontunut, eivät vastaa puhelimeen, eivätkä maileihin. Muillakin tutuilla vastaavia kokemuksia. Harmi. Oli hyvä kauppa aikanaan. Avoinna vain virka-aikana, niin ei pääse käymäänkään tuolla.
Se palvelu siellä oli edelleen minusta ihan kymppi.
Nyt kun tuo rutku on kick only -mallia, niin veikkaan että en taida tarvita Dekaa tai marmoritiskin akkua. Pyörässä on kaks sulaketta, toinen etupäähän, toinen taakse. Sähköt tasan yhtä yksinkertaiset.![]()
TAB Mp-Akku YTX14L-BS AGM
152x88x147
Hapottavat ennen ostamista.
Hinta-arvio oli jossain 50e hujakoilla.
Vartaa ei saa enää.
Harley-Davidson
Re: Taas akuista
Tuoretta myyvät siis edelleen. Harmi jos Varta on jäänyt pois. 

FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Taas akuista
Oliskohan tuo Dekan tekemä akku jopa parempi kuin "originaali". Kolme vuotta on ollu "alkuperäis" akku eikä latauksesta ajamattomana aikana ole ollu puutetta. Vaivasesti se antaa pyörittää.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Taas akuista
Joo ton vuoksi päädyin kokeilemaan Exideä, kun Tabia tunnetumpi.
Exide AGM 12Ah/200A tuoreena hapotettuna Oulun Akusta 65€.
Ei kallis kokeilu ja näyttää starttaavan iloisesti.
Harley-Davidson