Ilmaa renkaisiin
Ilmaa renkaisiin
Electran takarenkaan ilmanpaineen tarkistus on aika tuskallista. Iso laukku on tiellä jne.
Vaikeinta on saada suutin venttiiliin kiinni kunnolla. Kädetkään eivät ole taannoisen hirvikolarin jäljiltä ihan näppärimmät.
Osaatteko suositella jotakin pumppua,joka olisi helppokäyttöinen ja tarpeeksi tarkka?
Onko akkukäyttöisistä mihinkään?
Vaikeinta on saada suutin venttiiliin kiinni kunnolla. Kädetkään eivät ole taannoisen hirvikolarin jäljiltä ihan näppärimmät.
Osaatteko suositella jotakin pumppua,joka olisi helppokäyttöinen ja tarpeeksi tarkka?
Onko akkukäyttöisistä mihinkään?
Loud valves save lives
Re: Ilmaa renkaisiin
Sama murhe on Softailin takarenkaankin kanssa kun on laukut kiinni. On käynyt mielessä, että pitääkö nöyrtyä kerta kaikkiaan sellaiseen navigaattoriin, jossa on se ilmanpainetoiminto mukana, esim.:
https://navigointivaruste.fi/moottoripy ... telma.html
Mittaus on hankalaa ja täyttö on hankalaa. Alla vanhaa kirjoitelmaani aiheesta. Tuolla Bilteman mittarilla saan kohtuu helposti mitattua paineen. Siinä venttiiliä vasten tuleva osa on n. 45 asteen kulmassa, jotenkin se Softailin takapyörän venttiilille sopii eli saan sen venttiiliä vasten. Täyttö on melko mahdotonta ilman että käytän tuota omatekemääni jatkoletkua (viimeinen kuva alla), se on minulla laukussa matkoilla mukana. Mikään huoltsikan täyttölaitteen messinkinen täyttöputki ei siis käy, kulma on aina väärä tms. Sama pätee jäykähköön kumiseen päähän, ei mahdu kun on jarrulevy tiellä.
Pumppujen ja kompuroiden omat painemittarit on minun kokemukseni mukaan aika epätarkkoja. Muutenhan kaikki pienetkin kompurat varmaan toimivat, ja pumputkin. Pitäisi vaan se letkun/putken pää saada venttiiliin kiinni ja se on hankalaa. Päädyin tuon kirjoitelman jälkeen siihen, että hankin pienimmän kaupan kompuran ja hyvän täyttölaitteen jonka messinkistä osaa olen yrittänyt taivutella että sen saisi luikerreltua takapyörälle. Ja Buellissa sen joutuu työntämään vetopyörän reikien välistä että saa sen venttiilille, työlästä on...

https://navigointivaruste.fi/moottoripy ... telma.html
Mittaus on hankalaa ja täyttö on hankalaa. Alla vanhaa kirjoitelmaani aiheesta. Tuolla Bilteman mittarilla saan kohtuu helposti mitattua paineen. Siinä venttiiliä vasten tuleva osa on n. 45 asteen kulmassa, jotenkin se Softailin takapyörän venttiilille sopii eli saan sen venttiiliä vasten. Täyttö on melko mahdotonta ilman että käytän tuota omatekemääni jatkoletkua (viimeinen kuva alla), se on minulla laukussa matkoilla mukana. Mikään huoltsikan täyttölaitteen messinkinen täyttöputki ei siis käy, kulma on aina väärä tms. Sama pätee jäykähköön kumiseen päähän, ei mahdu kun on jarrulevy tiellä.
Pumppujen ja kompuroiden omat painemittarit on minun kokemukseni mukaan aika epätarkkoja. Muutenhan kaikki pienetkin kompurat varmaan toimivat, ja pumputkin. Pitäisi vaan se letkun/putken pää saada venttiiliin kiinni ja se on hankalaa. Päädyin tuon kirjoitelman jälkeen siihen, että hankin pienimmän kaupan kompuran ja hyvän täyttölaitteen jonka messinkistä osaa olen yrittänyt taivutella että sen saisi luikerreltua takapyörälle. Ja Buellissa sen joutuu työntämään vetopyörän reikien välistä että saa sen venttiilille, työlästä on...

UrpoTJ kirjoitti: 19:19 20.12.2015. Tuli tuossa "Mitä motoristit kaipaa huoltoasemalle?" ketjun tiimoilta vaihdettua yksityisviestejä rengaspaineen mittaamisesta. Kokosin viestiini muutamia kokemuksiani, tässä ne julkaistuna.
En kyllä tässä(kään) asiassa ole asiantuntija, mutta useampaakin mittarimallia olen kokeillut. Nuo kolme on jäljellä, tosin käytän käytännössä vaan tuota isointa:
Olen ruvennut vähän kuin pakkomielteisesti seuraamaan rengaspaineita sen jälkeen minulla meni se Michelin Commander II niin omituisesti äkkiä piloille.
Tuo isoin on se jota pidän mukana. Siinä on pitkä letku ja letkun saa kulmapään ansiosta suoraan jopa Night Trainin takapyörään sovitettua. On vähän iso. Hyvä kumipehmustus ja asteikko on sopiva, max 3 bar. Monessa mittarissahan on asteikko niin suuri että tarkkuus senkin vuoksi on pienillä lukemilla huono. Tämän kävin rengasliikkeessä vertaamassa ja totesin että näytti 0,1 bar alle. Eli aika tarkka, tussasin erotuksen tauluun näkyville. Olisin halunnut Biltemassa kokeilla useampaa kappaletta ja katsoa näyttävätkö samaa, olisin sitten ottanut parhaan (tai en ainakaan huonointa) mutta ei se onnistunut. Hyvin on pari vuotta toiminut, testasin V-Twin Cityssä viime kesänä ja samaa luokkaa oli edelleen tarkkuus:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000041218
Tuo Motonetin malli oli kanssa tarkka (Vallu tätä aiemmin tässä ketjussa kehui) mutta eipä mennyt tämäkään takapyörään ilman väliosaa niin en ole viitsinyt kuljettaa mukana pienestä koosta huolimatta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/492190/M ... emittari-2
Tuo pienin, on monissakin kaupoissa mielestäni ihan sama peli. Mutta ei käy tämäkään mun pyörään:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016409/
Paljon on kehuttu naviin liitettävää systeemiä. En ole vieläkään innostunut pyörähommiin hankkimaan navia, mutta rengaspaineiden vahti tuntuisi merkittävältä turvallisuusasialta. Jos navin hankin niin osin tuosta syystä.
Jotkut tykkäävät että paras on se yksinkertaisin mekaaninen puikkomittari, mutta minä en ole tähän tykästynyt:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016411/
Tuo on minulla aina mukana taskussa kun ei siis ne täyttölaitteet yleensä sovi takapyörään. Maksoi muutaman euron, Louisilta tilasin. Tätähän ei missään nimessä saa jättää paikoilleen ajon ajaksi, voi mennä venttiili poikki!
Olen tehnyt vanhasta käsipumpun letkusta (jossa on venttiiliin kiristettävä kulmaliitin) ja vanhasta venttiilistä myös jatkoletkun jonka saa välipalaksi ilmanpaineita tarkistaessa ja ilmaa lisätessä, tämäkin on usein sivulaukussa:
Mutta osaako joku neuvoa: Kotona on kompura. Mistä saa sellaisen täyttölaitteen jossa on kulmalla varustettu metallinen putki mittarin ja letkun päässä? Eli menisi suoraan NightTrainin takapyöräänkin. Biltemasta, Motonetistä, IKH:sta löytyy vaan niitä joissa on kumiletku ja suora liitin sen päässä, näiden kanssa aina pitää olla joku sovitepala.
Re: Ilmaa renkaisiin
Vastaan vain osittain kysymykseesi, mutta rengaspaineiden tarkastamisen olen tehnyt huomattavan helpoksi ebaysta hankkimillani paineantureilla. Ne on ruuvattuna venttiileihin ja sitten joko antureiden kapulalla tai luurilla voi todeta paineet!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: Ilmaa renkaisiin
Ei pelaa electrassa/touringin aluvanteilla, kumiventtiili taipuu vauhdissa sen verran että hakkaa sen paineanturin jarrusatulaan palasiks. Arvaa mistä tiedän. Lisäks ne painaa sen verran että rengas syytä tasapainottaa niitten kanssa tai pokkana pistää ainaki 10g paino vastapäätä.Pekka L kirjoitti: 16:23 30.03.2021. Vastaan vain osittain kysymykseesi, mutta rengaspaineiden tarkastamisen olen tehnyt huomattavan helpoksi ebaysta hankkimillani paineantureilla. Ne on ruuvattuna venttiileihin ja sitten joko antureiden kapulalla tai luurilla voi todeta paineet!
Just asensin kans kiinasta tilatut venttiileihin integroidut samanlaiset, ja meinas pajalta loppua rengaspainot, aivan naurettava määrä joutu pistään.
Mulla toi oma mittari lukee ne paineanturit, kyllä kätevä ku näkee suoraan paineet ja tulee häly jos liikaa laskee, mutta en oo lainkaan varma oliko nuo integroidut hyvä idea. Ei parane vanteita painepesurilla pestä. No kesällä sen näkee ja kokee.
Nii ja tietysti noi venttiilit on vielä pitemmät ja hankalammin saavutettavat joten ajattelin hakee ikh:lta tms semmosen jatkoletkunpätkän jolla saa ton pumpun helpommin kii
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Ilmaa renkaisiin
Hain Fixuksesta sellaisen venttiiliin kierrettävän noin 10 cm letkun.
Heti helpotti. Ja kerrankin jotain halpaa, 3,50 €.
Heti helpotti. Ja kerrankin jotain halpaa, 3,50 €.
Loud valves save lives
Re: Ilmaa renkaisiin
No, ebaysta varmaan löytyy erilaisia...Mulla noi samat on kuitenkin jo toisessa Electrassa. Tässäkin olleet jo neljä kesää ja ajellutkin oon...jty kirjoitti: 17:31 30.03.2021.Ei pelaa electrassa/touringin aluvanteilla, kumiventtiili taipuu vauhdissa sen verran että hakkaa sen paineanturin jarrusatulaan palasiks. Arvaa mistä tiedän. Lisäks ne painaa sen verran että rengas syytä tasapainottaa niitten kanssa tai pokkana pistää ainaki 10g paino vastapäätä.Pekka L kirjoitti: 16:23 30.03.2021. Vastaan vain osittain kysymykseesi, mutta rengaspaineiden tarkastamisen olen tehnyt huomattavan helpoksi ebaysta hankkimillani paineantureilla. Ne on ruuvattuna venttiileihin ja sitten joko antureiden kapulalla tai luurilla voi todeta paineet!
Just asensin kans kiinasta tilatut venttiileihin integroidut samanlaiset, ja meinas pajalta loppua rengaspainot, aivan naurettava määrä joutu pistään.
Mulla toi oma mittari lukee ne paineanturit, kyllä kätevä ku näkee suoraan paineet ja tulee häly jos liikaa laskee, mutta en oo lainkaan varma oliko nuo integroidut hyvä idea. Ei parane vanteita painepesurilla pestä. No kesällä sen näkee ja kokee.
Nii ja tietysti noi venttiilit on vielä pitemmät ja hankalammin saavutettavat joten ajattelin hakee ikh:lta tms semmosen jatkoletkunpätkän jolla saa ton pumpun helpommin kii
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: Ilmaa renkaisiin
No toi on hyvä uutinen, oisko sulla kuvaa tai jotain koodia minkälaiset ne on vai onko sulla venttiilit erilaiset?Pekka L kirjoitti: 19:55 30.03.2021.No, ebaysta varmaan löytyy erilaisia...Mulla noi samat on kuitenkin jo toisessa Electrassa. Tässäkin olleet jo neljä kesää ja ajellutkin oon...jty kirjoitti: 17:31 30.03.2021.Ei pelaa electrassa/touringin aluvanteilla, kumiventtiili taipuu vauhdissa sen verran että hakkaa sen paineanturin jarrusatulaan palasiks. Arvaa mistä tiedän. Lisäks ne painaa sen verran että rengas syytä tasapainottaa niitten kanssa tai pokkana pistää ainaki 10g paino vastapäätä.Pekka L kirjoitti: 16:23 30.03.2021. Vastaan vain osittain kysymykseesi, mutta rengaspaineiden tarkastamisen olen tehnyt huomattavan helpoksi ebaysta hankkimillani paineantureilla. Ne on ruuvattuna venttiileihin ja sitten joko antureiden kapulalla tai luurilla voi todeta paineet!
Just asensin kans kiinasta tilatut venttiileihin integroidut samanlaiset, ja meinas pajalta loppua rengaspainot, aivan naurettava määrä joutu pistään.
Mulla toi oma mittari lukee ne paineanturit, kyllä kätevä ku näkee suoraan paineet ja tulee häly jos liikaa laskee, mutta en oo lainkaan varma oliko nuo integroidut hyvä idea. Ei parane vanteita painepesurilla pestä. No kesällä sen näkee ja kokee.
Nii ja tietysti noi venttiilit on vielä pitemmät ja hankalammin saavutettavat joten ajattelin hakee ikh:lta tms semmosen jatkoletkunpätkän jolla saa ton pumpun helpommin kii
Mulla oli tän näköset (mut vanhemmat)
https://www.ebay.com/itm/Smart-4-0-Car- ... 4408525181
Ja vanteet on 9-pinnaset aluvanteet jossa kuminen venttiilivarsi.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Ilmaa renkaisiin
Tässä kuva:

Eli aika isothan nuo ovat. Nämä Urpon viittaamat Garminin navin anturit ovat minulla käytössä:

ja nämä ovat vielä noita ylempiä sirommat. Noillakin sain ekalla ajolla kumiventtiilisen Electran takakumin tyhjäksi rekkaa ohittaessani, kun anturi venytti venttiiliä ja iski takajarruun sellaisella voimalla, että venttiilin sielu repesi kerralla ja rengas tyhjäksi hetkessä. Onneksi oli anturi, joka varoitti "takarenkaan paine alhainen, 0 bar" ja jäykkärunkoinen Dunlop. joka piti tiellä.
Sen jälkeen panin vanteisiin metalliset ventiilit ja ostin uuden anturin hajallisen tilalle.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Ilmaa renkaisiin
Tämä on ehkäpä markkinoiden huonoin vanne ilman tarkastuksen kannalta, niin edessä kuin erityisesti takana:Pera kirjoitti: 12:50 30.03.2021. Electran takarenkaan ilmanpaineen tarkistus on aika tuskallista. Iso laukku on tiellä jne.
Vaikeinta on saada suutin venttiiliin kiinni kunnolla.

Itse olen noihin laittanut tällaiset:

Kestää tuon Garminin hatun ja on helppo täyttää, kun sojottaa suoraan sivulle.
Olen vaihtanut nuo "tähystysleikkauksella", eli rengas tyhjäksi ja vain toinen puoli pois vanteelta. Sieltä sitten kapeilla käsillä operoiden venttiili vaihtoon.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Ilmaa renkaisiin
Kovasti saman näköiset anturit mullakin on, mutta vanhempaa versiota, kun tarvitsevat vielä sen oman kapulan. Liekö sitten kehitys kasvattanut tuota anturia...?
Ja mitä tulee noihin Joen "huonoihin vanteisiin", niin ne aiheuttivat mulle kans ikävän yllätyksen ekalla Euroopan reissulla. Kotona pyörä on tallissa, niin en tarvitse lisälukituksia. Mutta reissussa olen luljettanut ketjulukkoa mukana. Joka ei sitten mahtunutkaan noiden vanteiden ripojen välistä, kun ekana iltana piti pyörä laittaa lukkoon!
Ja mitä tulee noihin Joen "huonoihin vanteisiin", niin ne aiheuttivat mulle kans ikävän yllätyksen ekalla Euroopan reissulla. Kotona pyörä on tallissa, niin en tarvitse lisälukituksia. Mutta reissussa olen luljettanut ketjulukkoa mukana. Joka ei sitten mahtunutkaan noiden vanteiden ripojen välistä, kun ekana iltana piti pyörä laittaa lukkoon!

Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: Ilmaa renkaisiin
Noissa kannattaa katsoa, että on tuo vanteen läpi menevä kierteellinen osa riittävän pitkä. Ostin tällaiset tuota asiaa ymmärtämättä, piti laittaa Buelliin, mutta eipä onnistunutkaan. Osa HD:nkin aluvanteista on niin paksua tavaraa, etteivät ihan tavalliset kulmaventtiilit käy.
Re: Ilmaa renkaisiin
Ovat myös harvinaisen veemäiset tasapainottaa kun niissä ei ole oikein tasaista pintaa missään.
Offtopikin jatkeeksi, ootteko muuten huomanneet että monet Harleyn vanteet ovat Australialaista tuotantoa?
Offtopikin jatkeeksi, ootteko muuten huomanneet että monet Harleyn vanteet ovat Australialaista tuotantoa?
Re: Ilmaa renkaisiin
Tuollainen on Harrikan oma aparaatti. Tehty niin tukevaksi, että keskellä olevan suoran venttiilin täytössä saa kangettua kätevästi jarrulevystä painovoimaa. Hinnasta en osaa sanoa mitään, mutta varmaan on taas kiinasta saatavilla vastaavaa halavalla.

moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Ilmaa renkaisiin
https://www.makita.fi/product/dmp180z.html
Vuoden ollut tuo Makita käytössä. Hintansa arvoinen. Omassa 16 tuumainen takana ja onnistuu siinä ainakin täyttämään ja tarkistamaan. Ostin tuon, kun lähialueen huoltoasemien mittarit olivat yhtenään rikki. Yllättävän paljon on kohteita tuolle pumpulle taloudessa. Autot, kärry, kottikärry, polkupyörät ja mp yht.26 rengasta.
Vuoden ollut tuo Makita käytössä. Hintansa arvoinen. Omassa 16 tuumainen takana ja onnistuu siinä ainakin täyttämään ja tarkistamaan. Ostin tuon, kun lähialueen huoltoasemien mittarit olivat yhtenään rikki. Yllättävän paljon on kohteita tuolle pumpulle taloudessa. Autot, kärry, kottikärry, polkupyörät ja mp yht.26 rengasta.
FLHTCUSE4-09
Re: Ilmaa renkaisiin
Ostelin autojen renkaanvaihtoja varten Ryobin mutterivääntimen, siinä tuli kylkiäisenä tommonen vastaava kompura. Softin umpivanteella toimii mutta tuo electra/touring on todellakin paha. Hidas tuolla on täyttää ja mittarit noissa on kohtalaisen paskalla asteikolla. Asteikko voisi olla 0-4 Bar eikä 0-8 Bar. Yleensäkin nuo halvat painemittarit, pieni mittari ja asteikko 0-> 8-10 Bar. Ihan arpapeliä, pään kallistuksesta riippuen 1mm mittarin liike voi olla 0,3 Bar.Tsc kirjoitti: 22:11 02.04.2021. https://www.makita.fi/product/dmp180z.html
Vuoden ollut tuo Makita käytössä. Hintansa arvoinen. Omassa 16 tuumainen takana ja onnistuu siinä ainakin täyttämään ja tarkistamaan. Ostin tuon, kun lähialueen huoltoasemien mittarit olivat yhtenään rikki. Yllättävän paljon on kohteita tuolle pumpulle taloudessa. Autot, kärry, kottikärry, polkupyörät ja mp yht.26 rengasta.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro