KATSASTUSTA EI TULE....VAI???
KATSASTUSTA EI TULE....VAI???
Liikenne- ja viestintäministeriö 8.12.2016 14.04
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee katsastuslainsäädännön uudistamista. Säädöksistä on tarkoitus poistaa Suomessa nyt voimassa olevia kansallisia lisäsäädöksiä. Tämä merkitsee muun muassa määräaikaiskatsastusten välin pitenemistä.
Suomessa edellytetään tällä hetkellä EU:n katsastusdirektiiviä tiheämpää katsastusaikaväliä. Lisäksi katsastusvelvollisuus koskee meillä myös jarrullisia kevytperävaunuja, nelipyöriä sekä kevyitä nelipyöriä.
Nyt valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.
Samalla mahdollistettaisiin myös niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, jolloin katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.
Jatkossa luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Muutoksella saatettaisiin voimaan direktiivin vaatimus katsastaa sellaiset traktorit, joita käytetään muussakin tarkoituksessa kuin maa-, puutarha- tai metsätaloudessa, maanviljelyssä tai kalataloudessa.
Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään vaihtoehtoisilla tavoilla.
Katsastuslainsäädännön uudistamista on tarkoitus jatkaa hankkeen toisessa vaiheessa. Tuolloin olisi tarkoitus tarkastella laajemmin eri ajoneuvoluokkien, kuten museoautojen, jarrullisten perävaunujen ja mopoautojen katsastusvelvoitteita.
Luonnokset uusiksi säädöksiksi on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13. tammikuuta 2017. Muutos tukee hallituksen norminpurun kärkihanketta.
Lakiuudistuksesta järjestetään kuulemistilaisuus liikenne- ja viestintäministeriössä perjantaina 16.12.2016 klo 9-10.
Lisätietoja
yksikön johtaja Laura Eiro, 0295 34 2668
ylitarkastaja Joel Karjalainen, 0295 34 2028
erityisasiantuntija Erik Asplund, 0295 16 001
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee katsastuslainsäädännön uudistamista. Säädöksistä on tarkoitus poistaa Suomessa nyt voimassa olevia kansallisia lisäsäädöksiä. Tämä merkitsee muun muassa määräaikaiskatsastusten välin pitenemistä.
Suomessa edellytetään tällä hetkellä EU:n katsastusdirektiiviä tiheämpää katsastusaikaväliä. Lisäksi katsastusvelvollisuus koskee meillä myös jarrullisia kevytperävaunuja, nelipyöriä sekä kevyitä nelipyöriä.
Nyt valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.
Samalla mahdollistettaisiin myös niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, jolloin katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.
Jatkossa luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Muutoksella saatettaisiin voimaan direktiivin vaatimus katsastaa sellaiset traktorit, joita käytetään muussakin tarkoituksessa kuin maa-, puutarha- tai metsätaloudessa, maanviljelyssä tai kalataloudessa.
Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään vaihtoehtoisilla tavoilla.
Katsastuslainsäädännön uudistamista on tarkoitus jatkaa hankkeen toisessa vaiheessa. Tuolloin olisi tarkoitus tarkastella laajemmin eri ajoneuvoluokkien, kuten museoautojen, jarrullisten perävaunujen ja mopoautojen katsastusvelvoitteita.
Luonnokset uusiksi säädöksiksi on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13. tammikuuta 2017. Muutos tukee hallituksen norminpurun kärkihanketta.
Lakiuudistuksesta järjestetään kuulemistilaisuus liikenne- ja viestintäministeriössä perjantaina 16.12.2016 klo 9-10.
Lisätietoja
yksikön johtaja Laura Eiro, 0295 34 2668
ylitarkastaja Joel Karjalainen, 0295 34 2028
erityisasiantuntija Erik Asplund, 0295 16 001

Re: KATSASTUSTA EI TULE
Ei vielä kannata nuolasta......... On ne luonnokset ennenkin asioissa muuttuneet vielä tuossa kohtaa!Luonnokset uusiksi säädöksiksi on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13. tammikuuta 2017.
Sitten tältä kohtaa voi huokasta kun se on lakina..... MUTTA!
Ja se iso mutta tulee olemaan yhä edellee tuo EUn perkele ja Brysseli! Siellä kun katsastuslobbaajat taas uudestaan yrittää ajaa omaa etuaan ja saavat sen läpi jossain vaiheessa niin ihan sama sen jälkeen täällä peräpohjolassa vaikka syödään paskaa niin se katsastus tulee!
Toki niin kauan on hyvä kun ei tule > turhaa rahanmenoa!
Onpa nuo autotkin yleensä aina mennyt ekalla läpi vaikka ikä on aina ollut siinä 20 vuoden molemmin puolin, vaikka kaikilla ei mene edes uudemmatkaan kotterot kerrasta......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Siis siellä EU-perkeleessä keskimäärin autoissa on harvemmat katsastusvälit, kuin täällä Kekkoslovakiassa. Tällä lainmuutoksella pyritään saamaan katsastusvälit samoiksi kuin muualla EU:ssa. Mopoissa viittaan Vallun laatimaan otsikkoon.Pave. kirjoitti: Ja se iso mutta tulee olemaan yhä edellee tuo EUn perkele ja Brysseli!
Jos katsastusvälit harvenevat, niin voivathan konttorit nostaa hintojaan, että saadaan liiketoiminta pysymään kannattavana.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Ilman noita täällä ajoneuvojen verotus vielä karmeampi kuin se nyt on.Pave. kirjoitti: Ja se iso mutta tulee olemaan yhä edellee tuo EUn perkele ja Brysseli!
Paljon isompi uhka kuin EU on tosiasiassa Saksa. Siellä on jo etukäteen otettu selvää, että moottoritiet voidaan yksityistää. Ainoana esteenä on enää paikallinen perustuslain tulkinta valtion omaisuuden luovutuksesta ja miten se pitää tehdä. Täällä virkamiehet seuraa silmä kovana miten homma hoidetaan. Meillä vaan tehdään kaikki paremmin ja yksityistetään kaikki tiet. Tai onhan osa jo nytkin virallisesti yksityisteitä, mutta pääosin ne ovat tuota soraränniosastoa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Juuri uutisissa kertoi K1:n edustaja, että lakimuutos vähentää katsastuksia noin 500.000 kpl vuodessa. Tietää usean konttorin sulkemmista.

Re: KATSASTUSTA EI TULE
Tai sitten samassa suhteessa hintojen nousua..........?Vallu kirjoitti:Juuri uutisissa kertoi K1:n edustaja, että lakimuutos vähentää katsastuksia noin 500.000 kpl vuodessa. Tietää usean konttorin sulkemmista.
Ja paljonko alkaa suomessa olemaan entistä huonompia autoja tien päällä ikäluokassa 5-10 vuotta? Kun eihän nytkään lähellekään kaikki edes viidentenä vuonna katsastettavat mene kerrasta läpi eli niissä on silloin vikaa.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: KATSASTUSTA EI TULE
vaikuttaa, että tohon jää sopiva aukko täytettäväksi mp-katsastuksille,, (muutenkaan ei koske meikäläistä, kun ei ikinä pääse noin uuteen alle 10v. moottorikalustoon kiinni), eilen skobaan nastarenkaita hakiessa, kyselin myyjältä (kymmeniä kalliita (köyhälle), veneitä säilössä/myynnissä / mopo/skoba/kelkka/mönkkäri/kevari ym.myynti),, että onko heille tullut tarkempaa tietoa verosta ym. sano ei mitään tiedotetta, (paattiporukka käy lämpösenä), epäili, että lähtee paatteja rekisteristä,, oli niin hiljasen oloista, että varmasti rankkaa kauppiaalle, kun ensikauden veneen/mopojen/mönkkäreitten ostajatkin odottelee,,
pitäs ...kele kansan boikotoida vene/mp-messuja, mikä ...u, että jätkän pitää aina tapella veroista tapelkoot vuorostaan kauppiaat/yrittäjät kun on kerran niin ...nan yrittäjäystävällinen hallitus,
pitäs ...kele kansan boikotoida vene/mp-messuja, mikä ...u, että jätkän pitää aina tapella veroista tapelkoot vuorostaan kauppiaat/yrittäjät kun on kerran niin ...nan yrittäjäystävällinen hallitus,

Re: KATSASTUSTA EI TULE
Hyvä uutinen, kiitos Vallu että bongasit ja pistit tänne luettavaksi.
- jorgegoodman
- Viestit: 369
- Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Mutta passin hankinnassa toimittiin aivan toisella tavalla, lyhennettiin voimassaoloaikaa puolella ja nostettiin hintaa puolella?
Olen muuten todennut että kaikkein paras kulkuneuvo on tää mun mustaksi maalattu 80-luvun ikiliikkuja, pyörien kuningas, MUMMISKA! Eteen laitoin nastarenkaan ja hiton hyvin pääsee menemään
Keskiön laakerit vaan pitää vaihtaa kun välillä paukkuu ja kankee ku mikä.


Re: KATSASTUSTA EI TULE
Kaivoin vanhan otsikon esille, sillä:
https://www.smoto.fi/2021/02/09/katsast ... itwgJBfwd0
On taas oikein tasokasta tutkimustyötä teetetty ja tehty. Tässä ote tuosta Smoton asiakirjasta:
Tulokset
Tutkimuksessa on todettu, että 99 % varmuudella katsastus on vähentänyt mopoilijoiden onnettomuuksia Espanjassa 18 % tutkitulla aikavälillä. 99 % perustuu tilastomatematiikkaan. Hyöty-kustannusanalyysi osoittaa suhdetta 4,73. Samalla todettiin, että tutkimuksen johtopäätökset voidaan yleistää koko L-ajoneuvoluokkaa koskeviksi, siis myös moottoripyöriä.
https://www.smoto.fi/2021/02/09/katsast ... itwgJBfwd0
On taas oikein tasokasta tutkimustyötä teetetty ja tehty. Tässä ote tuosta Smoton asiakirjasta:
Tulokset
Tutkimuksessa on todettu, että 99 % varmuudella katsastus on vähentänyt mopoilijoiden onnettomuuksia Espanjassa 18 % tutkitulla aikavälillä. 99 % perustuu tilastomatematiikkaan. Hyöty-kustannusanalyysi osoittaa suhdetta 4,73. Samalla todettiin, että tutkimuksen johtopäätökset voidaan yleistää koko L-ajoneuvoluokkaa koskeviksi, siis myös moottoripyöriä.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Ja kun tutkimusta johtaa katsastajien yhteenliittymä, niin aivan puolueettomasta ja kaikki asiat huomioon ottavasta tutkimuksesta ei taida olla kyse.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Vaikka tuon tutkimuksen olisi tehnyt riippumaton osapuoli, niin tuskin tulos olisi ollut toinen, koska kohde oli valittu sopivasti. Käykää vaikka itse katsomassa missä kunnossa nuorison mopot ovat, niin ei ole pienintäkään epäilystä, etteikö edes pahimmat pommit joukosta poistamalla liikenneturvallisuus parane. Siellä on oikeasti niin kauheita kötöstyksiä, että oikeastaan on ihme ettei enempää niillä tule vahinkoja.
Jos noita johtopäätöksiä tarjoaisi opinnäytetyössä niin hylkäys tulisi. Tarkastaja vetäisi ison rastin punaisella yli ja käskisi tulla takaisin vasta kun on ymmärtänyt mitä on tekemässä. Hallintohommissa taas tuollainen ei haittaa kun työryhmä ei tiedä asiasta mitään ja niiden mielestä katsastuskonttori ymmärtää katsastusasiat parhaiten, koska siellä joutuu omankin auton käyttämään. Siksi kannattaa kysyä katsastajien järjestöltä kun siellä on monen konttorin tietämys tiivistettynä.
Jos noita johtopäätöksiä tarjoaisi opinnäytetyössä niin hylkäys tulisi. Tarkastaja vetäisi ison rastin punaisella yli ja käskisi tulla takaisin vasta kun on ymmärtänyt mitä on tekemässä. Hallintohommissa taas tuollainen ei haittaa kun työryhmä ei tiedä asiasta mitään ja niiden mielestä katsastuskonttori ymmärtää katsastusasiat parhaiten, koska siellä joutuu omankin auton käyttämään. Siksi kannattaa kysyä katsastajien järjestöltä kun siellä on monen konttorin tietämys tiivistettynä.

XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Silti kotimaisen nuorison kolarit ovat vähentyneet 55% aikavälillä 2007-2016.
Espanjan mopoilusta minulla ei ole mitään kuvaa, mutta veikkaan tyylin olevan tyypillisesti etelämaalaisen vapaamielisemmän elämäntyylin mukainen.
Espanjan mopoilusta minulla ei ole mitään kuvaa, mutta veikkaan tyylin olevan tyypillisesti etelämaalaisen vapaamielisemmän elämäntyylin mukainen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: KATSASTUSTA EI TULE
Mopoilu - ei siis moottoripyöräily - kaupungeissa on juuri sitä. Skoottereilla tungetaan joka väliin ja romua syntyy. Italiassa se on vielä hurjempaa. Silti luulen, että siitä on todella vaikeaa vetää johtopäätöksiä katsastuksen eduksi. Ei se katsastus liikennettä muuta miksikään. Toki jos edes jarrut toimivat katsastuksessa, niin se vähentää onnettomuuksia, mutta että 20% olisi ajanut toimimattomilla jarruilla ennen katsastusta. Jaa-a.Pertti kirjoitti: 18:40 11.02.2021. Espanjan mopoilusta minulla ei ole mitään kuvaa, mutta veikkaan tyylin olevan tyypillisesti etelämaalaisen vapaamielisemmän elämäntyylin mukainen.
Moottoripyörät ovaa taas ihan toinen juttu Espanjassakin. Kaupungeissa osa ajaa pienillä moottoripyörillä aivan skootterien tavoin, joten sikäli yhtenevää käytöstä ja tilastointia. Toki mp:llä ajavilla on jo enemmän ajokokemusta takana.
Maanteillä moottoripyörät ajavat kuten Suomessakin, ei yhtään hurjemmin. Tässä käytössä jarruilla ja vilkuilla alkaa olla jo enemmän merkitystä. Väitän silti, että maantiellä pyörien kunto vaikuttaa enemmän ja kaupungeissa vaan liikenne. Näitä on vaike mitata mitenkään samaan tulokseen, mutta se ei estä tarkoitushakuista tilastointia.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 

