lataus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

JEP!

Minna, ota yhteyttä ruuvi.net liikkeeseen. Ei maksa muutama rosteripultti palio ja saa kiiltämään niinku papin. no joo. Laitoin pannuun joka paikkaan rosteria ja kiillottelin rättilaikalla ja lopuks autosolilla, ja hyviä tuli. Joten ruuvi.net. niin ja tulee postilaatikkoon kätevästi samalla viikolla.

:wink:
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Kiitos

Kun sain vaan ymmärtää että just noita olis mahdottoman hankala saada mistään, paitsi maksamalla itsensä kipeeks... :roll: No, naisena saa vissiin nämäkin ymmärryshäiriöt helpommin anteeksi... :lol:

Kokeillaan
Spora

Viesti Kirjoittaja Spora »

Minna&FatBoy kirjoitti:Kiitos

Kun sain vaan ymmärtää että just noita olis mahdottoman hankala saada mistään, paitsi maksamalla itsensä kipeeks... :roll: No, naisena saa vissiin nämäkin ymmärryshäiriöt helpommin anteeksi... :lol:

Kokeillaan
Moi
Ruuvilinja on hyvä paikka ostaa pultteja, löytyy myös tuumaisia rosteri tai haponkestavänä (aika hintavia, mutta ikuisia)
Firma löytyy Teivon raviradan läheisyydestä
Vieras

ctekin laturi xs3600. ainakin tämän viikon tarjouksessa osaset liikkeissä 59.00, just mopon akuille tarkoitettu ja isommillekin
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Ja biltemasta löytyy 8,5 eurolla:

MP AKKULATURI 6/12V
Sopii 6 - 12 V:n akuille. Latausvirta: 400 mA (6 V) ja 500 mA (12 V). Sopii lyijyakuille, joissa vapaat elektrolyytit. Vähimmäisakkuteho 1,75 Ah. 1,8 m:n liitäntäjohto ja puristimet.

Ja tuolla minä olen hyvin pärjännyt pari kesää!
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vieras

ctek ja optima hyviä latureita. ei ehkä kannata verrata bilhelvetin laturiin vaikka kaikki lataakin akkua
Vieras

ctek ja optima hyviä latureita. ei ehkä kannata verrata bilhelvetin laturiin vaikka kaikki lataakin akkua
Wildchild
Viesti:

Re: lataus

Viesti Kirjoittaja Wildchild »

Anonymous kirjoitti:Onko markkinoilla akun latauslaitetta,joka latais akkua ilman akun irroitusta???
Tavallinen smarttilaturi (älkää epäilkö.. Autoteemasta saa), startin koppa irti + kiinni ja maa johonki sylinterin sivuun. Ei tarvii akkua irroittaa ja jos tiedät, että pyörä seisoo vaikka muutaman päivän ilman ajoa, niin helppo panna aina lataukseen (jos sellainen paikka). Etuna on, että akku aina latingissa kun seuraavalla kerralla lähtee liikkeelle. Lisäksi akun käyttöikä pitenee huomattavasti. Bilteman haukutut akut tällä metodilla nyt 2 kesää (katotaan meneekö vielä kolmas). Tärkeää, että hankkii viisaan laturin, maksaa vähän enemmän, mutta akuissa säästää ihan helvetisti!
ROK
classic

Viesti Kirjoittaja classic »

Mopopoika -65 kirjoitti:Ja biltemasta löytyy 8,5 eurolla:

MP AKKULATURI 6/12V
Sopii 6 - 12 V:n akuille. Latausvirta: 400 mA (6 V) ja 500 mA (12 V). Sopii lyijyakuille, joissa vapaat elektrolyytit. Vähimmäisakkuteho 1,75 Ah. 1,8 m:n liitäntäjohto ja puristimet.

Tekeekö tolla mitään? Näyttää lähinnä kännykänlaturilta.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=252
Harley Potter

Viesti Kirjoittaja Harley Potter »

Hyvin on mulla pelittänyt.
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Harley Potter kirjoitti:
Hyvin on mulla pelittänyt.
Kuin myös, ja kun siihen askartelee sopivan liittimen se on helppo käyttää, mulla tulee tankkipaneeliin sulakkeen kautta tupakansytyttimen pistoke suoraan akulta, toimii se toisinkin päin! Ton laturin latausvirrat on niin pieniä että sen voi pitää pitempäänkin kiinni grillamatta akkua. Geeliakuille soveltuvuudesta en sit tiedä, en oo niin paljoa niiden kanssa kikkaillut.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Mopopoika -65 kirjoitti:Ja biltemasta löytyy 8,5 eurolla:

MP AKKULATURI 6/12V

Kannattaa tarkistaa että akku on todellakin perinteinen, vapaalla elektolyytillä varustettu akku, ettei käy niin kuin minun AGM akulle. :oops: :oops: :oops:

Tässä juttua wanhasta topicista:

Tere!
Meikäläisen (lue rahoitusyhtiön :oops: ) 2003 Springerissä on nyt jo kolmas akku. 1. kesti 2 viikkoa ja toinen tuhoutui viime talven aikana.

Molemmat akut olivat HD:n omia AGM akkuja, joita latasin sellaisella nyrkin kokoisella, mp-akuille tarkoitetulla laturilla, joka antoi virtaa muistaakseni 0,8 amperia.

Tässä kuva wanhan laturini uudemmasta mallista

Kuva

Selailin laturien käyttöohjeita ja kiinnitin huomioni CTEK-3600 laturin käyttöohjeessa olleeseen mainintaan, jonka mukaan AGM ja geliakkuja ladatessa pitäisi käyttää asetusta, joka puskee akkuun 3,7 amperia/14,7 volttia.
(CTEK:ssä se lumihiutaleen kuva)

Tässä ote esitteestä:
Se lataa lisäksi geeli- ja AGM-akut, joiden lataukseen ei saa käyttää tavallista muuntajalaturia.

Ostin viikko sitten Springeriin Akku Häkkiseltä Vartan AGM akun ja CTEK 3600 laturin. Lahjoitin wanhan laturin kaverilleni, jolla on kiinapyörässään perinteinen akku.

Vartan akun navat eivät ole aivan akun reunassa, joten niiden ja kaapelikenkien väliin joutui rakentamaan pidemmistä pulteista, muttereista ja prikoista viritelmän, jotta akun kaapelit sai tukevasti kiinni. Taas käy ja kukkuu :D

Summa summarum. Wanhan laturini latausvirta oli siis 0,8 amperia ja Ctekin manuaalin mukaan AGM akuilla pitää olla 3,7 amperia.

Liekö wanha (vuonna 2003 ostettu) laturi syypää akku numero 2 tuhoon??? 8O 8O 8O

Akku numero 1:ssä oli valmistusvika ja se oli pyörässä kiinni vain 2 viikkoa.

Laitoin muutama kuukausi sitten VARTA:lle kyselyn tuosta pikkulaturin soveltuvuudesta AGM akuille, mutta eipä ole kuulunut vastausta. 8O 8O

Timo K
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Vastaa Viestiin