Dynan ylijännite
Dynan ylijännite
Moi, mulla on dynassa ongelma yli latauksen kanssa. Eli normaali ajossa jännite nousee 16 volttiin ja moottorin vikavalo syttyy. Tyhjäkäynnillä ylilatausta ei ilmene.
Vaihdoin uuden jännitteen tasaajan, siitä ei ollut apua eikä toinen akkukaan poistanut ongelmaa.
Viime syksynä kun yritin käynnistää konetta niin se ei käynnistynyt, sahasin liian kauan sillä seurauksella että akusta miinus napa alkoi sulamaan. Sain sen jälkeen moottorin kuitenkin käyntiin normaalisti, mutta en ajanut syksyllä enään sen jälkeen joten en osaa sanoa tuliko ylilataus ongelma tuossa yhteydessä. Onkohan se voinut aiheuttaa miinus kaapelille jotain vahinkoa niin että nyt se ongelma ilmenee ylilatauksena.
Osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kysymys ? Googletin ongelmaa ja löysin jonkun kommentin jossa puhuttiin maadoitus ongelmasta.
Vaihdoin uuden jännitteen tasaajan, siitä ei ollut apua eikä toinen akkukaan poistanut ongelmaa.
Viime syksynä kun yritin käynnistää konetta niin se ei käynnistynyt, sahasin liian kauan sillä seurauksella että akusta miinus napa alkoi sulamaan. Sain sen jälkeen moottorin kuitenkin käyntiin normaalisti, mutta en ajanut syksyllä enään sen jälkeen joten en osaa sanoa tuliko ylilataus ongelma tuossa yhteydessä. Onkohan se voinut aiheuttaa miinus kaapelille jotain vahinkoa niin että nyt se ongelma ilmenee ylilatauksena.
Osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kysymys ? Googletin ongelmaa ja löysin jonkun kommentin jossa puhuttiin maadoitus ongelmasta.
Re: Dynan ylijännite
Ei kukaan viisaampi vielä vastannut niin minäpä arvuuttelen. Mitä vuosimallia Dyna on? Saatko vikakoodit näkyviin?
Katselin taas 2008 Softailin sähkömanuaalia, sattuuko olemaan samaa aikakautta? Noista diagrammeista voi päätellä seuraavaa. Jännitettä ja ylijännitettä syntyy pyörässä vain laturissa, taitaa olla useita kymmeniä voltteja, suoraan verrannollisesti kierroslukuun. Mutta tämä on vaihtovirtaa. Kaikki kolme johtoa laturilta menevät jännitteentasaajaan, joka tasasuuntaa sähkön vaihtovirrasta tasavirraksi ja rajoittaa jännitteen, ettei se nouse liian korkeaksi.
Eli kaiken sähkön laturilta pitäisi tulla jännitteentasaajan kautta akulle. Jos akulta saa mitattua korkeampia jännitteitä, niin kaiketi vika on yleensä jännitteentasaajassa. Vaikka olisit sen vaihtanutkin.
Minkään akun seudulla olevan kaapelin vioittuminen ei mielestäni voi nostaa jännitettä, alentaa kylläkin voisi.
Jos laturin kolmesta johdosta joku vuotaisi maihin, niin yleensä latausteho alenee. En oikein keksi, että sieltä voisi karata runkoon korkeampijännitteistä vaihtosähköä, joka akun miinusnavan kautta nostaisi akun tasajännitettä? Tähän voisi joku viisaampi kommentoida.
Voisiko laturin vikaantuminen johtaa siihen, että sieltä tulee niin korkeajännitteistä sähköä, että se menee jännitteentasaajan toiminta-alueen ulkopuolelle ja seuraisi tällainen murhe? En tiedä, mutta laturin tuottaman jännitteen voi mitata. (16...23 V AC per 1000 r/min)
Viallinen akku ei kai myöskään kykene korottamaan jännitettä? Varsinkaan jos siis jännitteensäädin ei sinne syötä ylijännitettä.
Tuossa Electronic Diagnostic Manuaalissa on muuttamiakin latauspiirin tarkistusmittauksia joita voisi koettaa. Dealerillä ne ainakin osataan.
Kaikki jännitteensäätimelle tulevat ja siltä lähtevät johdot kuitenkin irrottaisin ja kiinnittäisin uudestaan, kaiken varalta. Et saisi vielä jostain toista jännitteensäädintä kokeiltavaksi?
Katselin taas 2008 Softailin sähkömanuaalia, sattuuko olemaan samaa aikakautta? Noista diagrammeista voi päätellä seuraavaa. Jännitettä ja ylijännitettä syntyy pyörässä vain laturissa, taitaa olla useita kymmeniä voltteja, suoraan verrannollisesti kierroslukuun. Mutta tämä on vaihtovirtaa. Kaikki kolme johtoa laturilta menevät jännitteentasaajaan, joka tasasuuntaa sähkön vaihtovirrasta tasavirraksi ja rajoittaa jännitteen, ettei se nouse liian korkeaksi.
Eli kaiken sähkön laturilta pitäisi tulla jännitteentasaajan kautta akulle. Jos akulta saa mitattua korkeampia jännitteitä, niin kaiketi vika on yleensä jännitteentasaajassa. Vaikka olisit sen vaihtanutkin.
Minkään akun seudulla olevan kaapelin vioittuminen ei mielestäni voi nostaa jännitettä, alentaa kylläkin voisi.
Jos laturin kolmesta johdosta joku vuotaisi maihin, niin yleensä latausteho alenee. En oikein keksi, että sieltä voisi karata runkoon korkeampijännitteistä vaihtosähköä, joka akun miinusnavan kautta nostaisi akun tasajännitettä? Tähän voisi joku viisaampi kommentoida.
Voisiko laturin vikaantuminen johtaa siihen, että sieltä tulee niin korkeajännitteistä sähköä, että se menee jännitteentasaajan toiminta-alueen ulkopuolelle ja seuraisi tällainen murhe? En tiedä, mutta laturin tuottaman jännitteen voi mitata. (16...23 V AC per 1000 r/min)
Viallinen akku ei kai myöskään kykene korottamaan jännitettä? Varsinkaan jos siis jännitteensäädin ei sinne syötä ylijännitettä.
Tuossa Electronic Diagnostic Manuaalissa on muuttamiakin latauspiirin tarkistusmittauksia joita voisi koettaa. Dealerillä ne ainakin osataan.
Kaikki jännitteensäätimelle tulevat ja siltä lähtevät johdot kuitenkin irrottaisin ja kiinnittäisin uudestaan, kaiken varalta. Et saisi vielä jostain toista jännitteensäädintä kokeiltavaksi?
Re: Dynan ylijännite
Jännitteensäädin epäkunnossa, tai säätimen maadoitus on heikko.
Säädin toimii zener-periaatteella, joka tarkoittaa, ettei laturin toimintaa ohjata. Laturi lataa täysillä ja säädin hukkaa ylimääräisen jännitteen maihin, joten runkokontakti kiinnityspisteissä pitää olla hyvä. Jos säätimen kiinnitysruuvit ovat löysällä, tai metallipinnat hapettuneet, säätimen läpipäästämä jännite nousee.
Säädin toimii zener-periaatteella, joka tarkoittaa, ettei laturin toimintaa ohjata. Laturi lataa täysillä ja säädin hukkaa ylimääräisen jännitteen maihin, joten runkokontakti kiinnityspisteissä pitää olla hyvä. Jos säätimen kiinnitysruuvit ovat löysällä, tai metallipinnat hapettuneet, säätimen läpipäästämä jännite nousee.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dynan ylijännite
Kuten Pertti jo mainitsikin, säätimen maadoitus kannattaa tarkistaa samoin kun tuon akusta maihin menevän kaapelin kontakti. Akkun navasta tuleva paksu kaapeli taitaa dynassa olla maadoitettu startin kiinnitys ruuvin alle. Siihen samaan akun päähän tulevaan miinuskaapeliin (ainakin joissain vuosimalleissa) on laitettu myös toinen ohuempi johto joka pitäsi mennä pyörän runkoon.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Dynan ylijännite
Eilen googletin tota vikaa, ja tällä palstalla vuonna 2016 jollain oli ollut samanlaista vikaa softailissa. hän oli löytänyt vian murtuneesta virtakaapelista joka menee akusta startille. Tarkastin sen eilen enkä löytänyt siitä mitään vikaa. Tänään kokeilin laittaa lisä maadoituksen akusta runkoon, ei auttanut. Eli nuo akun kaapelit on varmaan kunnossa.
Kun uusin jännitteen tasaajan otin siitä säätimen kiinnitysruuvin ympäriltä maalit pois dremelillä, eli kyl sen säätimen pitäis olla maissa ihan kunnolla.
Pyörän vuosimalli on 2009. vikakoodeja löytyy: b0563, b1006, b1007 ja b1005. Nuo koodit liittyy just yli jännitteeseen.
Kun uusin jännitteen tasaajan otin siitä säätimen kiinnitysruuvin ympäriltä maalit pois dremelillä, eli kyl sen säätimen pitäis olla maissa ihan kunnolla.
Pyörän vuosimalli on 2009. vikakoodeja löytyy: b0563, b1006, b1007 ja b1005. Nuo koodit liittyy just yli jännitteeseen.
- -Harikka-
- Viestit: 4937
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Dynan ylijännite
Irrotitko sie kaapelit ja kävit huolellisesti läpi/taivuttelitroger1964 kirjoitti: 10:42 12.05.2020. ... Tarkastin sen eilen enkä löytänyt siitä mitään vikaa. Tänään kokeilin laittaa lisä maadoituksen akusta runkoon, ei auttanut. Eli nuo akun kaapelit on varmaan kunnossa...

On noita ollu eristeen alta puoliks poikki olleita akkupiuhoja, ja sitte ihmetellää rätkän sähköjen kummallista käytöstä...

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty


Re: Dynan ylijännite
Joo irrotin molemmat akusta lähtevät kaapelit, taivuttelun ja tunnustelin. Virtakaapelin päällä on vielä ylimääräinen suojus joten sen alta on vaikea havaita jos siellä on vikaa. Mutta liittimien kohdalla piuhat tuntui olevan ok. Putsasin liittimet huolellisesti teräsharjalla.
Sitten lisäsin vielä ylimääräisen maa johdon akusta runkoon.
Startista pääsulakkeelle menevää johtoa ei voi tarkastaa koska se on startin ja vaihdelaatikon välissä jumissa. Pitäis purkaa startti pois että sen piuhan näkis. Mut sen saa kyllä sit tehdä ammatti mies.
Sitten lisäsin vielä ylimääräisen maa johdon akusta runkoon.
Startista pääsulakkeelle menevää johtoa ei voi tarkastaa koska se on startin ja vaihdelaatikon välissä jumissa. Pitäis purkaa startti pois että sen piuhan näkis. Mut sen saa kyllä sit tehdä ammatti mies.

Re: Dynan ylijännite
Jossain tarvikesäätimissä on erillinen maapiuha joka ruuvataan runkoon. Eli maadotus ei ole pelkästään kiinnitysruuvien varassa.
Esmerkiks Compufire, mulla on sovelissa tämä:
https://www.motorcyclestorehouse.com/product/538454
Esmerkiks Compufire, mulla on sovelissa tämä:
https://www.motorcyclestorehouse.com/product/538454
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Dynan ylijännite
Minkä ikäinen dyna on kyseessä? 2008 eteenpäin ei tarvitse edes enskaa avata, jotta saa startin pois, joten ei se kovin iso homma ole. Sikäli kun tuon johdon tarkistamisen katsoo tarpeelliseksi.roger1964 kirjoitti: 12:22 12.05.2020. Startista pääsulakkeelle menevää johtoa ei voi tarkastaa koska se on startin ja vaihdelaatikon välissä jumissa. Pitäis purkaa startti pois että sen piuhan näkis. Mut sen saa kyllä sit tehdä ammatti mies.![]()
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Dynan ylijännite
Okei, toi on 2009. Kun katsoo akun puolelta niin näkyy kaksi pulttia tavallaan startin yläreunassa, onkohan se pelkästään niillä kiinni.
Re: Dynan ylijännite
Kiitokset kaikille, hyvistä vinkeistä huolimatta ongelma ei ratkennut. kokeilin vielä toisella jännitteen säätimellä mutta vika ei ole siinä. Ensi viikolla prätkä menee korjaamolle ja ammattimies saa tutkia ongelmaa. Ilmoittelen sitten kun syy selviää.
Re: Dynan ylijännite
Kävi mielessä että saikohan se akku myös sisäistä damagea siinä tilanteessa? Jos siellä on joku kisko poikki ja yhteys välillä katkoo, niin regu yrittää kompensoida tilannetta nostattamalla jännitettä. Jos voisit testata toisella akulla?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Dynan ylijännite
Toi on kyllä ihan hyvä ajatus mutta olen kyllä jo kokeillut toisella akulla.
Pyörä on nyt pajalla ja Ara jo soittelikin että vika on löytynyt.
Enska vedon takana on roottori ja staattori, eli sellainen kuparilanka hässäkkä ja se on kärähtänyt.
Se on varmaa saanut kipeetä siinä epäonnistuneessa käynnistys yrityksessä syksyllä.
Pyörä on nyt pajalla ja Ara jo soittelikin että vika on löytynyt.
Enska vedon takana on roottori ja staattori, eli sellainen kuparilanka hässäkkä ja se on kärähtänyt.
Se on varmaa saanut kipeetä siinä epäonnistuneessa käynnistys yrityksessä syksyllä.
Re: Dynan ylijännite
Ylenstä tuo stattorin kärähtäminen aiheuttaa päinvastaisia ongelmia, eli silloin ei lataa ollenkaan.roger1964 kirjoitti: 11:04 22.05.2020. Enska vedon takana on roottori ja staattori, eli sellainen kuparilanka hässäkkä ja se on kärähtänyt.
Se on varmaa saanut kipeetä siinä epäonnistuneessa käynnistys yrityksessä syksyllä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro