Vakuutuksista ja niiden hinnoista

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Veijo Esso
Viesti:

Re: Vakuutuksista ja niiden hinnoista

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Eihän vakuutusyhtiöllä ole enää konttoreita mihin voi mennä vääntämään asiasta. Tai jos on niin pitää varata aika ja niitä ei sitten saa kuin parittomien kuukausien toisena tiistaina kello 10.15-10.45 ja ne on varattu jo puoli vuotta etukäteen kaikki.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Härväri82

Viesti Kirjoittaja Härväri82 »

Sportsteriin kysyin liikennevakuutusta ensin Ifiltä, kun mulla on siellä muitakin vakuutuksia. Oli n. 280 euroa.
Päätin sitten kysyä vielä Pohjolalta, ja onneksi kysyin kun sieltä sain liikennevakuutuksen sekä osakaskon n. 270 eurolla.

Arvaat varmaan kumman valitsin. :mrgreen:
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Härväri82 kirjoitti: 16:36 14.03.2020. Sportsteriin kysyin liikennevakuutusta ensin Ifiltä, kun mulla on siellä muitakin vakuutuksia. Oli n. xx0 euroa.
Päätin sitten kysyä vielä Pohjolalta, ja onneksi kysyin kun sieltä sain liikennevakuutuksen sekä osakaskon n. xx0 eurolla.
Arvaat varmaan kumman valitsin. :mrgreen:
Juuri näin se kannattaa kysyäkin. Nämä ovat niin ysilöllisiä. Yleensä kukaan ei ole kehunut OP:ta edulliseksi, muutta toiselle se on.

Nämä hinnat löytyvät niin nopeasti netistä, että vartissa tarkistaa tarjonnan liki kaikista. Sitten sen vasta tietää. Ja viimeistään vuoden kuluttua uudestaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jorgegoodman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Kyllä totuus on se että POP Vakuutus on kaikkein edullisin vaihtoehto.
Tsc

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Tuolla Popissa oli vuosia sitten 50cc:n skootterin vakuutus, kun halvin oli. Skootteri sitten varastettiin eräältä pääkaupunkiseudun juna-asemalta. Pop on entinen teollisuusvakuutus ja puhelimen päähän sain väsyneen oloisen vanhan miehen, oikean vakuutus "asiantuntijan". Tuli selväksi heti, miten pienestä lafkasta on kyse. Harleyn vakuuttamiseen en tuota yhtiötä uskaltaisi itse ottaa, jäi niin yhden miehen toimistofiilis koko touhusta.
FLHTCUSE4-09
Joe Cool
Viesti:

Tsc kirjoitti: 22:48 16.04.2020. Pop on entinen teollisuusvakuutus ja puhelimen päähän sain väsyneen oloisen vanhan miehen, oikean vakuutus "asiantuntijan". Tuli selväksi heti, miten pienestä lafkasta on kyse. Harleyn vakuuttamiseen en tuota yhtiötä uskaltaisi itse ottaa, jäi niin yhden miehen toimistofiilis koko touhusta.
Huh huh, nyt tuli tuubaa niin tuutin täydeltä, että pakko vähän oikaista, vaikkei minulla ole mitään asiakkuussuhdetta kummenpaa tekemista Pop-vakuutuksen kanssa.

1. Popilla ei ole mitään tekemistä Sampoon 1994 fuusioidun ja myöhemmin kokonaan toimintansa lopettaneen Teollisuusvakuutuksen kanssa. Itse olin Teollisuusvakuutuksen asiakas 80-luvun lopulta tuohon saakka ja sittemmin IF:n asiakas. Asioin myös Lauttasaaressa Teollisuusvakuutuksen konttorissa aikoinaan. Se oli palveleva ja edullinen vakuutusyhtiö, mutta ei kuulu tähän mitenkään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Teollisuusvakuutus

2. POPin omistavat POP-pankit ja tässä faktaa tuosta ryhmästä:
Vuoden 2015 lopulla POP Pankit muodostivat talletuspankkien yhteenliittymän, jonka keskusyhteisönä toimii POP Pankkiliitto. POP Pankkien yhteenliittymän ensimmäinen kokonainen toimintavuosi oli tuloksellinen. Liiketoiminta jatkoi vakaata kasvua: POP Pankki -ryhmän tulos ennen veroja oli 17,0 miljoonaa euroa ja se kasvoi vuodessa 41 prosenttia. Ryhmän tase tilikauden päättyessä oli 4,2 miljardia euroa.

Siinä sinulle yhden miehen firmaa kylliksi :mrgreen:

3. Tässä on POPin virallinen kertomus yhtiön vakavaraisuudesta ja taloudellisesta tilasta.
https://www.suomenvahinkovakuutus.fi/wp ... s_2019.pdf

Heidän vakavaraisuusasteensa ylittää reippaasti vaatimukset.

4. POP ilmoittaa äkkiä katsottuna keränneensä vakuutusmaksuja 2019 43 miljoona euroa, sijoittaneensa miljoonan jäleenvakuutukseen. Korvauksia ovat maksaneet 35 miljoona, josta jälleenvakuuttjat maksaneet 4 miljoon ja omasta kassasta 31 miljoonaa.

Pitää olla melko arvokas Harrikka, jos ei uskalla noihin lukuihin luottaa ;)

Vakuutusyhtiöitä saa vapaasti arvostella ja tuoda kernaasti omia kokemuksiaan esille, mutta tuollaista potaskaa ei kannata suoltaa. Totuudessakin voi pysyä.

Onkohan POP jossain kilpailuasetelmassa kirjoittajan työnantajan kanssa tai jotain - joku outo syy täytyy olla tuollaisen väärän informaation levittämiseen?

Hitlerin propagandaministeri Göbbelsin väitetään sanoneen jo aikoinaan, että kun valhetta toistetaan tarpeeksi paljon, se muuttuu totuudeksi. Älköön aloitettako sitä propagandaa ainakaan tällä palstalla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Vakuutuksissa on eroja. Taas kun Posti toi IF:n laskun, piti mennä vakuutuslaskureilla pelaamaan. Hintaerot yhtiöiden välillä ovat mun "tutkimuksessani" kasvamaan päin. IF ei mun tapauksessani ole huono valinta.

Mut onko ne vakuutukset sama, mistä ne ottaa?

Olen pyytänyt joka vekottimeen vähintään pikkukaskon. Sitten tuli vakuutukselle käyttöä. Street Bob paukutti putkessa kaksi kilometriä kodistani etelään ja vaikeni sen jälkeen pysyvästi. Ei saatu pienryhmällämme sitä F-150 lavalle, ei mene lyhyellä rampilla, kun ottaa moottoristaan kiinni lavaan. Siispä soittoapu paikalle. IF kuskautti pyörän hinausliikkeen varastoon (vappu, liikkeet kiinni) ja seuraavana arkipäivänä HD-pajalle, josta sen sai iltapäivällä pois täysin toipuneena.

Kaksi hinausta ja varastointi maksoi >> vuoden pikkukasko. Ei ollut omavastuita. Ei bonusvahinkoa.

Nyt kun pelasin vakuutuslaskureilla, niin huomasin, että joillakuilla muilla yhtiöillä hinausvakuutus tulee vasta hypersupertäysisokaskon osana.

...ai niin, ja se 883/1200/turbon vakuutuksen hinnantarkastus. Hinta tippui 20% muutoksen jälkeen. Hyvin laskettu, IF:ltä.

Bytheway, Teollisuusvakuutuksen sulautus Sampoon tuotti kivan tilin. Olin maahantuonut autoja määrissä 80-luvun lopussa. Koska mulla oli oma liikennevakuutus Teollisuusvakuutuksssa, otin "bunkkerista" soittaen jokaiseen tullista ulos ajettuun 10pv määräaikaisen samasta firmasta. Sulautuksessa jakoivat Teollisuusvakuutuksen vakuutusten määrän suhteessa Sammon osakkeita... Niitä tuli runsaasti.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Teollisuusvakuutuksesta on minullakin hyvää kokemusta. Heillä korvauspolitiikka oli hyvin joustavaa, osin ehkä jopa liiankin höveliä, kerron loput joskus iltanuotiolla.

Totuus on täällä moneen kertaan sanottu, eli että hinnat vaihtelevat mp:n, henkilön iän ja muiden ominaisuuksien, paikkakunnan, asiakassuhteen, bonusten jne. tekijöiden mukaan. Eli omia tarjouksiaan voi verrata keskenään, ei muiden saamiin juurikaan. Harmillista, mutta yleisesti ottaen ei ole olemassa halvinta eikä parasta yhtiötä!

Merkillä ja mallilla voi olla sikäli paljonkin merkitystä, että kaikilla yhtiöillä ei ole yhtä hyvää tilastoa kaikista malleista ja silloin voi mennä hinta enemmän arvuutteluksi. Huomasin tämän joitain vuosia sitten Buellin kanssa, osalla yhtiöistä meni selvästi pään raapimiseksi, ei ollut hinnoittelussa oikein mitään tolkkua. Tietysti myös eri yhtiöiden erilaiset hinnoittelumallit (kausi/kokoaika ym.) sopivat eri ihmisille eri lailla, siitä tulee eroja hintoihin.

Miten sitten vahinkojen sattuessa toimitaan? No, ehdoissa on eroja, usein ei ihan helposti erot siitä pienestä tekstistä selviä. Sitten taitaa olla niin, että edelleen on ihmisellä eli sillä korvauskäsittelijällä liikkumavaraa, ehkä ei niin paljoa kuin ennenvanhaan, mutta kuitenkin. Eli sikäli kokemuksia on huono verrata, ja merkitystä voi olla kovin sillä, mikä tuntuma asiasta jää, kuten edellä oli.

Hinta-asiassa luotan markkinatalouteen. Välillä voi jollain olla joku hintakampanja, mutta korjauskulut, hinauspalvelut ym. ovat kaikille yhtiöille samat. Kyllä vakuutusten hinnat hakeutuvat aika pitkälle samaan tasoon jos on tarpeeksi suuresta asiakaskunnasta eli rahoista kyse.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minulla on vähän sellainen käsitys....oon varmaan kalkkis
-Liikennevakuutus pitää olla.
-Vähintään pikkukasko on hyvä olla senkin takia, jos vaikka talli palaa...kotivakuutus ei ajoneuvoja korvaa
-Vahinkoa ei silti saisi tulla.
Mutta....
-Jos vahinko kaikesta huolellisuudesta huolimatta tulee, sitten vasta punnitaan onko vakuutusyhtiö hyvä vai huono.
-Ennemmin ei ole kuin kauppahenkilön lupaukset ja vakuutuslaskut.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Käkö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Käkö »

Vakuutusmyyjä on vakuutusmyyjä ja sitt on se vakuutusyhtiö johon ne maksut maksetaan ja korvaukset haetaan jos tarvitsee hakea...
Mä retkahdin pop-vakuutukseen kerran, oli älyttömän halpa täyskasko, tasan yhden vuoden ajan jonka jälkeen se vakuutusmaksu pompsahti 600 eurosta 1490 euroon eikä tuollaisesta korotuksesta kukaan viittinyt mulle asti kertoa, 600 euron vakuutus oli jatkuvana otettu eikä määräaikainen, olihan siinä se "pidämme oikeuden muuttaa..." ym. löpinää ja nehän muutti sitä soppparii sitt, niin muutin mäkin, vakuutusyhtiöö...
Sitt tulikin jaettuu vähä kaikille yhtiöille prätkä ja autot, hima ym. vakuutukset, sekalaista soppaa ja oli vähä vaikeeta pysyy maksujen nousuissa mukana, sitt tuli Turva-yhtiöltä tarjous joka oli hyvä, siirsin kaikki muut sinne paitti ton talviauton jonka hinta oli järkyttävä turvassa, täyskaskolla 2400 euroo vuosi , sille tuli otettuu
Popista 1200 euron vuosivakuutus, no , turvalla sama ku muillakin, eka halpa sitt kallis, nyt tuli alkuvuodesta siirrettyy , hyväpuheisen myyjän ansiosta, kaikki iffiin, hinnat halpeni ja ehdot parani, myyjä puhu kymmenen hyvää ja ykstoista parempaa...
Tuli eka lasku ja mikään myyjän lupaamista asioista ja hinnoista ei pitänyt paikkaansa..
Iffin kanssa päästiin kyllä hyvin yhteisymmärrykseen ja kaikki hyvin, toistaiseksi.
En vielä, onneksi, joutunut käyttämään korvauspalveluja muuten kuin siten kun Santahaminan portilla yx vinosilmä peruutti vauhdilla mun talviauton keulaan ku ei se päässytkään portista sisään, sillä oli vakuutusyhtiönä if ja ne hoiti homman silloin älyhyvin, tuli laina-autot ja kaikki eikä kestänyt korvausasiat kauaa.
Mutt niinkuin tääl on todettu, on noi vakuutusjutut aina kiinni henkilöistä ja tuotteista mitä vakuutetaan.
Sekin hyvä puoli nykyajassa on kun nykyään pystytään räätälöimään vakuutukset per laite eikä ole sitä vanhan ajan "täs tää vakuutus on, maksa" vaikka et tarvitsis puoliakaan siitä vakuutuksesta.

-Käkö-
MoParpervo electra glidellä.
Joe Cool
Viesti:

Käkö kirjoitti: 11:49 17.04.2020.retkahdin pop-vakuutukseen kerran, oli älyttömän halpa täyskasko, tasan yhden vuoden ajan jonka jälkeen se vakuutusmaksu pompsahti 600 eurosta 1490 euroon eikä tuollaisesta korotuksesta kukaan viittinyt mulle asti kertoa, 600 euron vakuutus oli jatkuvana otettu eikä määräaikainen, olihan siinä se "pidämme oikeuden muuttaa..." ym. löpinää ja nehän muutti sitä soppparii sitt, niin muutin mäkin, vakuutusyhtiöö...
Sitt tulikin jaettuu vähä kaikille yhtiöille prätkä ja autot, hima ym. vakuutukset,
Juuri tuon takia niitä kannattaa koko ajan pitää silmällä. MInulle kävi 2007/2008 samoin, mutta IF:in kanssa. Kaikki vakuutukset olivat siellä Teollisuusvakuutuksen perintönä. Vaihdoin autoa 2007 ja myyjäliike kehui, että nyt heillä on hyvä tarjous IF:ltä, eka vuosi xx% pannaanko vakuutus sinne. Sanoin että sinne vaan, siellä on muutenkin kaikki. Meni vuosi ja tuli uuden kauden vakuutus varmaan enemmän kuin tuplana.

Alkoi kilpailutuskierre ja sen jälkeen IF:ille jäivät vain jämät. Autot siirtyivät Fenniaan, kotivakuutus samoin. Pyörät jäivät vielä silloin IF:iin, kunnes POP vei niissä pisimmän korren aloitettuaan vakuustoiminnan.

Mutta nämä ovat ehdottoman yksilöllisiä en usko niiden tasaantuvan. Hinnat vaan pirstaloituvat entistä enemmän ja aina vaan tarkempana pitää olla.

Nyt kävi kyllä ihme, kun POPilta tuli yhden pyörän uudesta ensi viikolla vaihtuvasta vakuutuskaudesta ilmoitus - ympärivuotisen hinta laski n. 470 eurosta n. 370 euroon ihan pyytämättä ja kysymättä. Ensimmäinen kerta, kun yksikään yhtiö laskee kilpailuttamatta hintojaan.
pp99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Taas kerran kilpailutin vakuutuksia ja eroksi tuli Pop/Pohjola, noin 40 eur. Pohjola 650 eur ja Pop 610 eur.
Vakuutusyhtiöitä täytyy pitää hereillä ja talveksi liikenteestä poisto. Täyskasko kyseessä.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
SakkeHD

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Ei näissä ole oikein mitään logiikkaa. Mulla kans bobissa tänä vuonna pop reilusti halvin. Kaverin hoodeessa taas ei ole. Eikä mun 250 kotarissakaan. Siinäkin pop taas reilusti kalliimpi kuin pari muuta yhtiötä :roll:
Fat bob -08 103"
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

SakkeHD kirjoitti: 12:57 18.04.2020. Ei näissä ole oikein mitään logiikkaa...
On yks lokiikka, vakuutuksien hinnat on yksilöllisiä... :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Tsc

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Joe Cool kirjoitti: 02:13 17.04.2020.
Tsc kirjoitti: 22:48 16.04.2020.

Onkohan POP jossain kilpailuasetelmassa kirjoittajan työnantajan kanssa tai jotain - joku outo syy täytyy olla tuollaisen väärän informaation levittämiseen?

Ei ole mitään tekemistä työnantajan , eikä mitään muutakaan "jotain" syytä. Kirjoitin n.8v vanhasta keissistä. Kun laitoin "yhden miehen firma" niin tällä ei tietenkään ole mitään tarkistettuja talouslukuja takana. Kyse oli siis tuosta ainoasta yhteydenotosta, puhelinkeskustelusta. Ja tästä keskustelusta jääneestä fiiliksestä. Skoba löytyi kuitenkin parin viikon sisällä, joten vakuutukseen ei tarvinnut laittaa mitään. Ymmärrän kyllä, miten tarkkana pitäisi olla, kun palstoille kirjoittaa.
FLHTCUSE4-09
Vastaa Viestiin