Kolmipyöräiset
Kolmipyöräiset
Nyt kun on Harrikalta ollut jo muutamia vuosia myös kolmipyöräisiä malleja markkinoilla, niin kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta.
Olen huollon puitteissa niihin jonkin verran tutustunut, mutta ajot ovat jääneet lyhyisiin koeajopyrähdyksiin.
Trikeistä on ollut vähemmän juttua tällä palstalla, mutta jospa nyt saataisiin avattua keskustelua.
Olen huollon puitteissa niihin jonkin verran tutustunut, mutta ajot ovat jääneet lyhyisiin koeajopyrähdyksiin.
Trikeistä on ollut vähemmän juttua tällä palstalla, mutta jospa nyt saataisiin avattua keskustelua.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kolmipyöräiset
Oon kokeilut päivän - noin 200 km….ja minusta se ei oo moottoripyörä... Kömpelö ja vaaralinen käänteissä . Olen joskus ajanut kolmipyörä -skootterilla -samalta tuntui. En tykkää ,enkä pitää sitä edes motskarina - kun ei tarvi edes A-luokan korttia
. Kuka ei oo ajanut moottoripyörä voisi siitä nauttia. Mulle toi on rollaattori.
Ps. Jos en jaksaa enä pitää motskaria pystyssä …..niin laitan sivarin , mutta triken en sorru... olkoon se sit HD - Wolkkari - Vespa. Oon vanhan koulun mulkwisti
Ymmärän jos on jalaton mies ja rullatuolissa , kun prätkään ei pääse niin toi korvaisi hyvin !

Ps. Jos en jaksaa enä pitää motskaria pystyssä …..niin laitan sivarin , mutta triken en sorru... olkoon se sit HD - Wolkkari - Vespa. Oon vanhan koulun mulkwisti

Ymmärän jos on jalaton mies ja rullatuolissa , kun prätkään ei pääse niin toi korvaisi hyvin !
moorits
Re: Kolmipyöräiset
Samaa mieltä - suurimmalta osin.moorits kirjoitti: 20:04 30.09.2019. Oon kokeilut päivän - noin 200 km….ja minusta se ei oo moottoripyörä... Kömpelö ja vaaralinen käänteissä Kuka ei oo ajanut moottoripyörä voisi siitä nauttia.
Ps. Jos en jaksaa enä pitää motskaria pystyssä …..niin laitan sivarin
Tosin tässä nyt vedän ihan konsultin pokerilla, kun en ole ajanut sivaria enkä trikeä. Eräällä kaverilla oli trike ja ensimmäinen lause siitä komemnttia pyytäessäni oli, että ei se mikään moottoripyörä ole. Uskon miestä.
Itse ajoin sellaisen perässä jenkeissä motarilla vuoristossa ihan jonkin matkaa. Oli mutkainen vuoristotie, silti 4-kaistainen. Kaveri ei päässyt sillä rekasta ohi. Aina kun tuli suora, saavutti, mutta kun tuli mutka, rekka meni menojaan. Katsoin aikani ja ajoin molemmista ohi. Sitten näin tauspeilistä, että pidemmällä suoralla kuski pääsi vihdoin rekasta ohi.
Sivariakaan en ole ajanut, mutta siitä taas toinen kaveri sanoi, että hirvein kokemus, mitä on moottoripyörällä voinut kokea. En ole katsonut itse tarpeelliseksi.
Jos joskus tulee tilanne, että ei pysty pyörää pitämään pystyssä ja silti on mahdollisuus ajaa, niin ne automaattiset apupyörät lienevät moottoripyöräilyn kannalta paras ratkaisu. Eli ei kolme, vaan 2+2
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Kolmipyöräiset
Omakohtaisia kokemuksi on Leg Up landinggeareista, köyhän pojan pikatraikki. Just lähetin siitä jutun Riitalle, joten ei ehkä tähän säikeeseen kannata spoilata.
Meilläpäin pyörii myös se sun kokoama EML mikä on Martilla. Martti vaan ei taida paljon netissä surffailla. Ilmeisesti kuitenkin vähän raskaampi ajella kuin kaksipyöräisenä.
Venäläisellä kaalilaatikolla eli Uralilla ajelin 8 vuotta. Poikahan siitä tykkäsi, joten ei voinut myydäkään. Kun kaasua väänsi se kampesi oikealle. Löysätessä vasemmalle. Jarrua painettaessa -luoja ties minne päin milloinkin. Vaunussa kun oli myös jarru ja vivuston säätö oli "hieman" epämääräinen.
Meilläpäin pyörii myös se sun kokoama EML mikä on Martilla. Martti vaan ei taida paljon netissä surffailla. Ilmeisesti kuitenkin vähän raskaampi ajella kuin kaksipyöräisenä.
Venäläisellä kaalilaatikolla eli Uralilla ajelin 8 vuotta. Poikahan siitä tykkäsi, joten ei voinut myydäkään. Kun kaasua väänsi se kampesi oikealle. Löysätessä vasemmalle. Jarrua painettaessa -luoja ties minne päin milloinkin. Vaunussa kun oli myös jarru ja vivuston säätö oli "hieman" epämääräinen.
Viimeksi muokannut Pertti, 21:15 01.10.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Korjasin valmistajan
Syy: Korjasin valmistajan
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Kolmipyöräiset
Halusin vaan kommentoida sitä sivarin homma , kun oon ajanut kilpakin niillä. Jos ne kampe johonkin suuntaan ...niin säädöt ovat päin pers..ttaa. Ei oo pöyrän … vaan kuskin vika...( jopa Uralissakin )
Mulla on tutulla alkuperäinen HD sivarin kans ...ja ei kampe mihinkään.

Mulla on tutulla alkuperäinen HD sivarin kans ...ja ei kampe mihinkään.
moorits
Re: Kolmipyöräiset
Kyllähän sitä sivaria kaasulla ja moottorijarrulla aika suureksi osaksi ohjaillaan sarvien käännön lisäksi.
Suoraan menee kyllä, ellei käännä, kun säädöt ovat ok.
Suoraan menee kyllä, ellei käännä, kun säädöt ovat ok.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kolmipyöräiset
Lue Pertti Harrika-lehdestä kokemuksia Trikestä. Taisi olla kolmosnumero viime vuonna.

Re: Kolmipyöräiset
Joo, luin uudelleen ja rivien välistä pikkuisen kuulsi, ettei kolmella pyörällä ajomies oikein ollutkaan kotonaan.Vallu kirjoitti: 14:49 01.10.2019. Lue Pertti Harrika-lehdestä kokemuksia Trikestä. Taisi olla kolmosnumero viime vuonna.
Samaa ohjauksen raskautta olen niillä vähillä koeajokilsoilla H-D:lla huomannut. Rampilla liikennenopeuksissa saa vääntää oikein tosissaan. Mahtaako siihen tottua...onhan se kyllä muutenkin jännä, kun ei kallistamalla käänny.
Läheskään samaa ei EML-trikessä (joita olen muutaman tehnyt) ole, vaikka keulakulma on siinäkin alkuperäinen. Johtuu varmaan lisäpalikoista, joilla siirretään etupyörää n.10cm eteenpäin. Ohjaukseen tulee kai jonkinlainen itsetehostus sivuvaunukeulan tapaan.
Nuo palikat saattaisivat sopia myös Harrikan tuotteeseen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kolmipyöräiset
Trikesta ei kokemusta, mutta venäläistä sivuvaunupyörää olen kokeillut, kahdesti. 1994 ja taas tänä kesänä. Ihan hirveetä, luonnonvastaista tuo kaasulla kääntely. Vallankin, kun ei semmosen lättäpääbokserin kaasuunvastaavuuskaan oo ihan totutulla tasolla... Että varmasti saa taas 25 vuotta olla kokeilematta. Tänä kesänä kun ei ollut matkustajaakaan, kuten ekalla oli, niin kyllä kammo jäi! 

Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: Kolmipyöräiset
Varmaan sellainen setti pienensi jättöä. Luulisi että se on sitten pois vakaudesta.
Sivareissa yksi muuttuva tekijä on jousituksen painuman mukaan lyhenevä akseliväli. Taitaa siinä jättökin muuttua hieman. Myös kolmen tukipisteiden suhde muuttuu. Kun raahaa reilua 100 kiloa kupeessa, kaikella on merkityksensä. Sivareihin monesti laitetaan ns. vipukeula. Kyllä siitä apua oli, mutta taivaspaikka jäi saavuttamatta.

Sivareissa yksi muuttuva tekijä on jousituksen painuman mukaan lyhenevä akseliväli. Taitaa siinä jättökin muuttua hieman. Myös kolmen tukipisteiden suhde muuttuu. Kun raahaa reilua 100 kiloa kupeessa, kaikella on merkityksensä. Sivareihin monesti laitetaan ns. vipukeula. Kyllä siitä apua oli, mutta taivaspaikka jäi saavuttamatta.

FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
- Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
- Viesti:
Re: Kolmipyöräiset
Sekoitetaanpa hieman pakkaa ja kysytään; entäs kokemukset peräkärrystä.
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Re: Kolmipyöräiset
Mun mielestä noita ryssän pyöriä ei kauheesti kannata tuoda esiin tässä vaunukeskustelussa.
Jos säädöt on kohillaan ovat ihan hyviä ajaa mutta voimaa ei ole.
Sensijaan modernimpi vaunupyörä,joka on säädöissä niin ovat
varsin makeita kurvata myös mutkatietä.
Ei mihinkään kyykyn kyytiin yllä mutta aika haipakkaa kuitenkin.
Vaatii kokemusta jonkin verran.
Traikki on helpompi alkuun kun se kääntyy molempiin suuntiin samalla lailla.
Ja menee sitä mutkatietä kovempaa kuin vaunu jos vehkeen ominaisuudet sallii.
Molempiin saa kamaa ihan surutta mukaan.
Jos säädöt on kohillaan ovat ihan hyviä ajaa mutta voimaa ei ole.
Sensijaan modernimpi vaunupyörä,joka on säädöissä niin ovat
varsin makeita kurvata myös mutkatietä.
Ei mihinkään kyykyn kyytiin yllä mutta aika haipakkaa kuitenkin.
Vaatii kokemusta jonkin verran.
Traikki on helpompi alkuun kun se kääntyy molempiin suuntiin samalla lailla.
Ja menee sitä mutkatietä kovempaa kuin vaunu jos vehkeen ominaisuudet sallii.
Molempiin saa kamaa ihan surutta mukaan.
Re: Kolmipyöräiset
Esim Saksassa max. nopeus 60 km/h. Siitä sitten Grand European tourulkosuomalainen kirjoitti: 13:23 02.10.2019. Sekoitetaanpa hieman pakkaa ja kysytään; entäs kokemukset peräkärrystä.



Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Kolmipyöräiset
Olen sama mieltä . Kaikki mitkä tarvitsen mahtuu electraan kyytiin .Tärkein mahtuu lompakkoon. En oo mustalainen ,että koko elämä kulkee mukana . En kyllä nuku teltassa ...pitää olla sähköt ja suihkut. Nuorempana tuli nukutu missä vaan … kun väsytti/ sammuin 

moorits
Re: Kolmipyöräiset
Mulla on sivari, Softail pannoinian vaunulla, pari kesää ajoin kaikki reissut eikä mitään ongelmaa, onhan se ihan eri ajettava kun vaan pelkkä prätkä. Mä tykkään ja ukko lupas ens talvena korjata vaunun kun saumat repeilee ja maali, johtuu siitä alumiinisesta rungosta.
-Päkä-
________________________
1986 XLH 883 // 2000 FXSTS
________________________
1986 XLH 883 // 2000 FXSTS