-04 Dyna pätkii ja nykii
-04 Dyna pätkii ja nykii
Eli, -04 Dyna ruiskukoneella, starttaa hyvin ja tyhjäkäyntikin hyvä silloin kun toimii, mutta sit kun yrittää ajaa 10-30% pintakaasulla, esim ruuhkassa, niin alkaa pätkimään/nykimään. Kiihdytyksessä ja isommilla kierroksilla toimii ihan normaalisti. Mut heti ku vauhti hidastuu ja pitäis ajella alle 40km/h niin alkaa nykiminen, välillä pätkii vähän ja sit hyökkää taas eteenpäin.
Ainiin ja sit kun ajelee pidempään isommilla kierroksilla, esim motarilla, ja sit pysähtyy esim liikennevaloihin, niin tyhjäkäyntikierrokset tippuu ihan alas ja meinaa sammua ja pätkii, ihan kuin olisi toinen sylinteri pois pelistä....bensakin haisee välillä putkessa.
Kaupinkiajossa tätä sammuilua ei tapahdu. Mut just esim ku ajelee motaria pitkään, ja sit kääntyy pois ja pysähtyy johonki risteykseen niin joutuu pitämään kaasulla käynnissä. Pari kertaa sammunutkin, mutta lähtee kuitenki hyvin käyntiin ja sen jälkeen toimii tyhjäkäyntikin taas ihan normaalisti...kunnes ajan taas hetken aikaan vähän kovempaa vauhtia, jonka jälkeen tyhjäkäynti sekoilee taas hetken aikaa.
Viime kesällä oli joku vikakoodi, rear cylinder misfire, mutta sen nollasin pois eikä ole sen jälkeen tullut takaisin.
Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdoin kun oireet viittasi vähän siihen, mutta ei auttanut. Tulpat, tulpanjohdot ja polttoainesuodatin myös vaihdettu.
Niin ja sit jollain kaasuttimen puhdistus-sprayllä puhdistin myös sen anturin joka on siinä ilmasuodattimen takana, mut ei auttanut sekään.
Oisko ideoita, mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä vikaa etsimään?
Voisko esim joku imuvuoto aiheuttaa sellaista?
Paukkuu aika miehekkäästi putkissakin moottorijarrutuksessa, ihan kuin kävis laihalla, mutta ajattelin sen johtuvan siitä kun on laitettu avarammat putket, mutta ei ole mitään powercommanderia millä vois säätää rikkaammalle.
Ainiin ja sit kun ajelee pidempään isommilla kierroksilla, esim motarilla, ja sit pysähtyy esim liikennevaloihin, niin tyhjäkäyntikierrokset tippuu ihan alas ja meinaa sammua ja pätkii, ihan kuin olisi toinen sylinteri pois pelistä....bensakin haisee välillä putkessa.
Kaupinkiajossa tätä sammuilua ei tapahdu. Mut just esim ku ajelee motaria pitkään, ja sit kääntyy pois ja pysähtyy johonki risteykseen niin joutuu pitämään kaasulla käynnissä. Pari kertaa sammunutkin, mutta lähtee kuitenki hyvin käyntiin ja sen jälkeen toimii tyhjäkäyntikin taas ihan normaalisti...kunnes ajan taas hetken aikaan vähän kovempaa vauhtia, jonka jälkeen tyhjäkäynti sekoilee taas hetken aikaa.
Viime kesällä oli joku vikakoodi, rear cylinder misfire, mutta sen nollasin pois eikä ole sen jälkeen tullut takaisin.
Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdoin kun oireet viittasi vähän siihen, mutta ei auttanut. Tulpat, tulpanjohdot ja polttoainesuodatin myös vaihdettu.
Niin ja sit jollain kaasuttimen puhdistus-sprayllä puhdistin myös sen anturin joka on siinä ilmasuodattimen takana, mut ei auttanut sekään.
Oisko ideoita, mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä vikaa etsimään?
Voisko esim joku imuvuoto aiheuttaa sellaista?
Paukkuu aika miehekkäästi putkissakin moottorijarrutuksessa, ihan kuin kävis laihalla, mutta ajattelin sen johtuvan siitä kun on laitettu avarammat putket, mutta ei ole mitään powercommanderia millä vois säätää rikkaammalle.
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Paksu johtonippu, joka kiertää takaa ylös kannattaa tutkia. Saattaa hankautua puhki, varsinkin jos on perää laskettu.
Vika voisi olla sellainen, että kampiakselin asentotunnistimen johto ottaa välillä maihin.
Ei välttämättä anna vikakoodia ja tulee kuormauksen mukaan juuri noilla kuvatuilla oireilla.
Vika voisi olla sellainen, että kampiakselin asentotunnistimen johto ottaa välillä maihin.
Ei välttämättä anna vikakoodia ja tulee kuormauksen mukaan juuri noilla kuvatuilla oireilla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Tarkoitat varmaan sitä mikä tulee penkin alta ja menee runkoputken sisälle? Sitä oon käännellyt ja väännellyt eri suuntiin talven aikana kun purin ja kasasin pyörää eikä käynti ole muuttunut miksikään. Näytti myös päälle päin ehjältä.
Mutta jos toi anturi voi aiheuttaa sellaista, niin pystyykö sen jotenki testaamaan ilman että ostaa uuden.
Mutta jos toi anturi voi aiheuttaa sellaista, niin pystyykö sen jotenki testaamaan ilman että ostaa uuden.
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
En tiedä, onko anturi erilainen eri vuosimalleissa eli pitäiskö sieltä tulla eri jännitettä eri vuosimalleissa. 2005/2006 kai vaihtui Dynassa anturi, ainakin osanumero vaihtui. Todennäköistä on että anturilta tulevat jännitteet ovat kuitenkin samaa luokkaa. Tuollaiseen Dyna 2012-ketjuun
http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtop ... 3&start=15
selvitin 2012-mallin anturin jännitteitä:
http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtop ... 3&start=15
selvitin 2012-mallin anturin jännitteitä:
UrpoTJ kirjoitti: 22:05 08.04.2019. Jos sinulla on se nykyinen kampiakselin asennontunnistin, niin sen toiminnan voi mitata sen ollessa moottorissa paikallaan. Nyppää anturin/tunnistimen johtoliitin irti ja yleismittarilla mittaa mitä sieltä anturilta tulee kun startilla pyörittää konetta. Sieltä pitäisi tulla heikko vaihtovirtajännite vaihdellen 0,1 ... 0,5 V (noin se varmaan oli, ei voine olla 1 ... 5 V, nyt juuri ei ole sähkömanuaali käsillä, sorry vaan epätarkka neuvo, googlaan jos löytyisi). Jos sieltä ei tule jännitettä tai hyvin vähän niin se on sökö.
Joissakin vanhemmissa Dyna-malleissa tuo liitos löytyy penkin alta, uudemmissa taitaa olla liitinjohto aika lyhyt, olet sen varmaan löytänytkin.
Joskus anturin päähän on kertynyt metallihiukkasia jotka anturin toimintaa haittaavat. Sehän on magneettinen. Olet varmaan anturin pään jo puhtaaksi pyyhkäissyt?
Usein huonokuntoisen anturin kanssa moottori kuitenkin käy, kylläkin pätkii ja temppuilee. Eli olisiko kuitenkaan tuo anturi syynä murheisiin?
Sen jälkeen taas epäilemään ecu/sytkäböxia...
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Nonii, sen verran räpläsin sitä kampiakselin asentotunnistinta että otin sen irti, jos siellä olis jotain metallihiukkasia häiritsemässä, mutta puhdas oli.
Yleismittaria ei nyt ollut niin en voinut mitata sitä, mutta ei kai se ihan rikku ole kuitenkaan kun ei lähtenyt käyntiin silloin kun oli liitin irti.
Käynnistys-spraytäkään ei nyt ollut kun ei motonetti ollut auki äitienpäivänä. Mutta jarrukleaneria suihkuttelin sinne-tänne ja välillä tyhjäkäyntikierrokset nousi hieman kun suihkuttelin imusarjan ja etumaisen sylinterin liitokseen.
Mutta sekin oli sellaista että välillä kierrokset nousi kun suihkutin ja välillä ei taas tapahtunut mitään, niin jäi vähän epävarmaksi se. Olisko toi käynnistys-spray luotettavampi?
Ja kun ajelin tallilta kotiin, ja kännyin kehä-kolmoselta pois pikkutielle ja pysähdyin liikennevaloihin, niin taas tipahti tyhjäkäynti niin alas että meinasi sammua. Hetken kun ajelin pikkuteitä, niin taas toimi tyhjäkäyntikin normaalisti
Yleismittaria ei nyt ollut niin en voinut mitata sitä, mutta ei kai se ihan rikku ole kuitenkaan kun ei lähtenyt käyntiin silloin kun oli liitin irti.

Käynnistys-spraytäkään ei nyt ollut kun ei motonetti ollut auki äitienpäivänä. Mutta jarrukleaneria suihkuttelin sinne-tänne ja välillä tyhjäkäyntikierrokset nousi hieman kun suihkuttelin imusarjan ja etumaisen sylinterin liitokseen.
Mutta sekin oli sellaista että välillä kierrokset nousi kun suihkutin ja välillä ei taas tapahtunut mitään, niin jäi vähän epävarmaksi se. Olisko toi käynnistys-spray luotettavampi?
Ja kun ajelin tallilta kotiin, ja kännyin kehä-kolmoselta pois pikkutielle ja pysähdyin liikennevaloihin, niin taas tipahti tyhjäkäynti niin alas että meinasi sammua. Hetken kun ajelin pikkuteitä, niin taas toimi tyhjäkäyntikin normaalisti

Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Noniin, pientä tilannepäivitystä....
Suihkuttelin oikeeta käynnistys-spraytä sinne-tänne enkä löytänyt vuotoja imusarjasta.
Mutta sitten kun ei ollut muutakaan tekemistä niin, suihkuttelin jarrukleaneria siihen tyhjäkäyntiventtiiliin (IAC), tai mikä lie läppä onkaan joka siinä ilmaputsarin takana pikkureijässä liikkuu. Jonkun verran tuli mustaa töhnää ulos kun käytin virrat päälle ja pois niin että se servo liikkui samalla kun suihkuttelin jarrukleaneria.
Ja myös siinä vieressä olevan lämpötila-anturin puhdistin sillä sprayllä. Sekin oli ihan musta.
Sit avasin puolalle menevän liittimen ja puristin vähän liittimiä kasaan jos siinä olis kosketushäiriö.
Ja sitten irroitin kaikki mahdolliset sulakkeet ja releet ja puhdistin ne kun osa oli aika hapettuneitä.
Ja siitä sulakerasian vierestä irroitin myös ne maadoituskaapelit rungosta ja puhdistin ruosteesta.
Kävin noin 20km testilenkin ajamassa ja ehkä kuvittelen, mutta ihan kuin käynti olisi vähän parantunut.
Välillä oli pientä nykimistä, mutta ei enää niin pahasti eikä sammunut tai aivastellut.
Vähän jäi epäselväksi että mikäköhän näistä toimenpiteistä auttoi, vai kuvittelinko vain.
Voiko toi IAC temppuilla jotenki silleen että vaikka se liikkuu kun käyttää virrat päälle/pois, niin se olisi silti jotenki viallinen?
Suihkuttelin oikeeta käynnistys-spraytä sinne-tänne enkä löytänyt vuotoja imusarjasta.
Mutta sitten kun ei ollut muutakaan tekemistä niin, suihkuttelin jarrukleaneria siihen tyhjäkäyntiventtiiliin (IAC), tai mikä lie läppä onkaan joka siinä ilmaputsarin takana pikkureijässä liikkuu. Jonkun verran tuli mustaa töhnää ulos kun käytin virrat päälle ja pois niin että se servo liikkui samalla kun suihkuttelin jarrukleaneria.
Ja myös siinä vieressä olevan lämpötila-anturin puhdistin sillä sprayllä. Sekin oli ihan musta.
Sit avasin puolalle menevän liittimen ja puristin vähän liittimiä kasaan jos siinä olis kosketushäiriö.
Ja sitten irroitin kaikki mahdolliset sulakkeet ja releet ja puhdistin ne kun osa oli aika hapettuneitä.
Ja siitä sulakerasian vierestä irroitin myös ne maadoituskaapelit rungosta ja puhdistin ruosteesta.
Kävin noin 20km testilenkin ajamassa ja ehkä kuvittelen, mutta ihan kuin käynti olisi vähän parantunut.
Välillä oli pientä nykimistä, mutta ei enää niin pahasti eikä sammunut tai aivastellut.
Vähän jäi epäselväksi että mikäköhän näistä toimenpiteistä auttoi, vai kuvittelinko vain.
Voiko toi IAC temppuilla jotenki silleen että vaikka se liikkuu kun käyttää virrat päälle/pois, niin se olisi silti jotenki viallinen?
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Kävin mittauttamassa bensapaineet ja oli 45psi, vaikka pitäisi olla 55-62psi. Eli taitaa nykiminen johtua siitä.
Purin bensatankin kannen auki ja taskulampulla kun katselin, niin vensapumpun alapuolelta, siellä missä karkeasuodatin on, nousee kuplia kun pumppu pyörii.
Onko tämä normaalia?
Purin koko höskän ja kaikki o-renkaat näytti olevan hyvässä kunnossa ja letkut myös.
Seuraavaksi varmaan sitten paineensäätimen vaihto?
Vai kuinka pitkäikäinen toi pumppu on? Kiinan tarvike pumppu maksaisi 50€ ja H-D orkkis pumppu 300€.
Sitä alkuperäistä en ihan ensimmäisenä raaski ostaa ihan vaan kokeilumielessä enkä sitä kiinanpumppuakaan haluaisi jos toi vanha onkin kunnossa.
Purin bensatankin kannen auki ja taskulampulla kun katselin, niin vensapumpun alapuolelta, siellä missä karkeasuodatin on, nousee kuplia kun pumppu pyörii.
Onko tämä normaalia?
Purin koko höskän ja kaikki o-renkaat näytti olevan hyvässä kunnossa ja letkut myös.
Seuraavaksi varmaan sitten paineensäätimen vaihto?
Vai kuinka pitkäikäinen toi pumppu on? Kiinan tarvike pumppu maksaisi 50€ ja H-D orkkis pumppu 300€.
Sitä alkuperäistä en ihan ensimmäisenä raaski ostaa ihan vaan kokeilumielessä enkä sitä kiinanpumppuakaan haluaisi jos toi vanha onkin kunnossa.

- Veijo Esso
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Onko mitään uutta tietoa? Omassa dynassa vastaavia oireita ja eilen kävin hakemassa uuden bensasuodattimen. Vielä en ehtinyt vaihtamaan, joten en vielä tiedä pääsikö helpolla vai ei.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Aa joo, unohdin päivittää tänne.
Suodattimen vaihto ei auttanut, mutta sit vaihdettiin pumppu ja paineensäädin niin alkoi toimimaan.
Hotbikesiltä löyty sellainen paketti mis tuli pumppu, paineensäädin, alempi karkea suodatin ja letku samassa paketissa. Maksoi..ööö.. oisko ollut 80€.
Silloin ihmettelin ku pumpun alapuolelta tuli kuplia kun laitoin virrat päälle, ja paineensäätimestä ei tullut mitään ulos. Eli pumppu ei ilmeisesti kehittänyt paineita tarpeeksi tai pumpussa oli jossain vuoto.
Nyt uudella pumpulla kun laittaa virrat päälle, niin pumppu käy pari sekuntia ja sit alkaa tulee paineensäätimen reijästä bensaa kun on tarpeeksi painetta.
Eli se ainaki kannattaa taskulampulla katsoa että tuleeko sieltä paineensäätimen päästä bensaa ulos kun pumppu käy.
Jos ei, niin sitten ei tuu tarpeeksi painetta pumpulta.
Niin ja muutenki kannattaa katsoa näkyykö letkuissa vuotoja kun pumppu on käynnissä.
Lähes tyhjällä tankilla näkyy hyvin jos jostain vuotaa.. tulee kunnon suihku paineella.
Ja suodattimiahan on sitten kaksi.
Se pyöreä ja sit tankin pohjalla vielä karkea suodatin.
Pumpun liittimetkin kannattaa tarkistaa ettei ole hapettunut ja että pumppu saa tarpeeksi virtaa.
Ja varovasti sit niiden muoviosien kanssa kun purat. Halkeaa helposti jos käyttää väkivaltaa
Suodattimen vaihto ei auttanut, mutta sit vaihdettiin pumppu ja paineensäädin niin alkoi toimimaan.
Hotbikesiltä löyty sellainen paketti mis tuli pumppu, paineensäädin, alempi karkea suodatin ja letku samassa paketissa. Maksoi..ööö.. oisko ollut 80€.
Silloin ihmettelin ku pumpun alapuolelta tuli kuplia kun laitoin virrat päälle, ja paineensäätimestä ei tullut mitään ulos. Eli pumppu ei ilmeisesti kehittänyt paineita tarpeeksi tai pumpussa oli jossain vuoto.
Nyt uudella pumpulla kun laittaa virrat päälle, niin pumppu käy pari sekuntia ja sit alkaa tulee paineensäätimen reijästä bensaa kun on tarpeeksi painetta.
Eli se ainaki kannattaa taskulampulla katsoa että tuleeko sieltä paineensäätimen päästä bensaa ulos kun pumppu käy.
Jos ei, niin sitten ei tuu tarpeeksi painetta pumpulta.
Niin ja muutenki kannattaa katsoa näkyykö letkuissa vuotoja kun pumppu on käynnissä.
Lähes tyhjällä tankilla näkyy hyvin jos jostain vuotaa.. tulee kunnon suihku paineella.
Ja suodattimiahan on sitten kaksi.
Se pyöreä ja sit tankin pohjalla vielä karkea suodatin.
Pumpun liittimetkin kannattaa tarkistaa ettei ole hapettunut ja että pumppu saa tarpeeksi virtaa.
Ja varovasti sit niiden muoviosien kanssa kun purat. Halkeaa helposti jos käyttää väkivaltaa

- Veijo Esso
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Ei auttanut suodattimen vaihto, vaan edelleen samaa vikaa. Tankki oli niin täynnä, ettei oikein pystynyt katsomaan miten pumppu toimii. Täytyy vähän tyhjentää, niin näkee kupliiko jostain.
Missä bensanpainetta saa mitattua? Ja mikä oli tuotenumero tuolle bansapumppupaketille, jos vaikka pitää sellaista lähetä ostamaan
Missä bensanpainetta saa mitattua? Ja mikä oli tuotenumero tuolle bansapumppupaketille, jos vaikka pitää sellaista lähetä ostamaan
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Hotbikesissä kävin mittauttamassa paineet.
Ei oo enää pakettia tallella niin en osaa sanoa tuotenumeroa. Tilaustavaraa se oli eikä varmaan löydy niiden sivuilta.
Ei oo enää pakettia tallella niin en osaa sanoa tuotenumeroa. Tilaustavaraa se oli eikä varmaan löydy niiden sivuilta.
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Kun vaihtaa suodatinta, pitää huolehtia siitä, ettei paineensäädin pääse karkaamaan. Jos toisen puolen lanka menee väärään väliin, jää säädin vinoon ja liitokset vuotaa.
tiedänpähän vaan
tiedänpähän vaan

moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Minulla oli 10 v. sitten Kingissä samat oireet. Syyn selvitys oli työlästä, mutta lopulta vika löytyi tankin sisällä olleesta bensaletkusta. Siihen oli ilmeisesti hiertymisen tms. takia tullut pieni reikä, josta paineet pääsivät karkaamaan. Letkun vaihto korjasi asian.
Huom! Letkua ei voi korvata tavallisella euron hintaisella bensankestävällä letkulla, koska se kestää bensaa vain sisäpuolelta. Ulkopuoli sulaa bensassa, tiedänpähän vaan...
Huom! Letkua ei voi korvata tavallisella euron hintaisella bensankestävällä letkulla, koska se kestää bensaa vain sisäpuolelta. Ulkopuoli sulaa bensassa, tiedänpähän vaan...
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Joo, eikä se letku maksa kuin kympin. Turha säästää.
Mut mulla se tuli pumpun mukana paketissa.
Mut mulla se tuli pumpun mukana paketissa.
- Veijo Esso
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: -04 Dyna pätkii ja nykii
Tankki taas vaihteeksi auki ja nyt bensaa ehkä 1/3 tankillista. Pumppu surahtaa käyntiin ja heti lähtee paineensäätimestä virtaamaan bensaa ulos. Suihku loppuu tasan siihen kun pumppu pysähtyy. Ei näy mitään ylimääräisiä kuplia. Näyttäisi siis ainakin jotain painetta syntyvän tankin puolella. Säädin tietysti voi olla edelleenkin viallinen ja päästää turhan paljon painetta pois.
XL 883C -07 | FLSTF -98