
Taas ammattilaiselta kuultua juttua, eli moni harrastaja vetää ruuvit joko tosi tiukkaan etenkin moottorissa (tulpat, proput ym), jolloin saattaa alumiiniin tehdyt kierteet korkata. Sitten on tällaisia kuten minä, eli yliarvioin voimani ja tuppaa jäämään esim akseleista ja etupäästä ym paikoista ruuvit vähän löysälle.
Itselle se ahaa-elämys tuli viime kesänä Hondan etupään kanssa. Kun kiristin putkia kolmioihin, vedin M8-ruuvit niin tiukkaan kuin "uskalsin". Sattui sitten momenttiavain osumaan käteen, semmoinen vanha Biltsun halpis, jossa on varsi ja viisari, ei siis naksahda. Sillä vedin ohjeenmukaiseen momenttiin, kaikkia ruuveja jotain puoli kierrosta tiukempaan

Tsekkasin sitten takapyörän ja keinuhaarukan akselit, kolme varttia tai sitä luokkaa sai niitäkin pyörittää. No, mulla on traumat korkanneista kierteistä, ja olen luottanut "rannemomenttiin" mutta en enää. Hommasin "naksahtavat" avaimet ja kriittiset paikat pistän niillä. Kotihommissa riittää 2 tai kolme eri avainta, Joulupukki toi 0-25Nm laadukkaan pikkuavaimen, kaksi suurempaa ovat Motonetin halpissarjaa.
Ei korjaamokirjassakaan kaikkia momentteja kerrota mutta voi katsoa jotain samantapaisia paikkoja taulukosta osviitaksi, ja hakea momenttiavaimella oikean "tuntuman".
Voi olla monen makuun vähän "insinöörimäinen" tapa, mutta tämän olen itse ottanut käyttöön ihan hiljattain. Vanhakin koira oppii, mulla on takana joku 35 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivista ropaamista erilaisten härvelien parissa.
Nordlockkeihin olen töissä törmännyt, hyvä konsepti. Jousiprikkoja kannattaa käyttää paikoissa joissa sellaiset "kuuluu" olla, ja jopa uusia niitä prikkoja silloin tällöin kun ruuveja availee. UNC-kierteet ovat vastaavia M-kierteitä huomattavasti karkeampia ja profiili erilainen, joten saattavat löystyä itsestään helpommin. Sinänsä ei edes Harrikka mielestäni niin paljon vatkaa että tiukassa olevat ruuvit systemaattisesti löystyvät. Jos semmoisia paikkoja kuitenkin on, niin laittaisin Nylockit. En itse lähtisi liimailemaan muita kuin moottorin sisäisiä paikkoja (joihin se on ohjeistettu).