Tiedon tarvis

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ei ammattilaisen veloituskaan ole ihan mahdoton - täytyy edelleen korostaa että työhön käytetty aika on murto-osa siitä mitä hommaan itsellä menisi. Eli vaikka tuntiveloitus olisi kovanlainen ei loppusumma kuitenkaan ole paha. En tähän voi mitään tarkkoja arvioita laittaa summista koska omat ulkopuolella teetetyt kiillotushommat on menneet tavallaan tutunkauppana.

Lohkoparin kiillotan tällä kertaa itse, arvioisin että aikaa kuluu siihen vajaa parikymmentä tuntia. Tosin työkalu- ja laitevalikoima on aikojen saatossa päässyt kasvamaan aika kattavaksi joten käsityön osuus on aika vähäinen. Ammattimies ei varmasti täyttä työpäivää tuollaista nykertäisi.

Kiillottajien ammattikunnasta vielä hiukan. Suurin osa tyypeistä jotka tätä paskaista ja raskasta hommaa työkseen tekevät ovat pääasiassa teollisuushiojia. Tämä johtaa siihen että ihan jokaista pienintä koloa ei käydä läpi mutta silti lopputulos on sellainen, että kestää lähemmänkin tarkastelun - siinä sitä aikaa säästyy.

Edellisen pyöräni vanteet kiillotutin ammattilaisella, jouduin pyytämään hiojaa käymään ne toiseen kertaan läpi kun mielestäni olisi voinut hiukan tarkemmin kiillottaa. Mutta kahden 17" jaappaninvanteen hiominen ja kiillottaminen tapahtui yhdessä aamupäivässä.

Tuossa kun hra X kehoitti käyttämään saitin hakutoimintoa niin kyllähän hän on omalla tavallaan oikeassa. Mutta jos kaikki vain tyytyisivät hakemaan tietoa vanhoista jutuista näivettyisi keskustelu eri aihepiirien ympärillä aika suppeaksi. Tuskin se kenenkään elämää tekee yhtään hankalammaksi vaikka - taas - puhuttaisiin kiillotuksesta.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

En ota osaa tähän tappeluun, mutta haluaisin tuoda yhden näkökulman: meikällä paja on suo, kuokka ja Jussi -asetelmissa keskellä korpea ja sieltä ei ole kovin järkevää ruveta tuomaan duunattavia osia ihmisten ilmoille suurissa määrin. Siispä teen asiat itse, vaikka siihen kuluisikin aikaa ja rahaa. Enpähän ole mummoja potkimassa sillä aikaa :P

Mutta Ramille olisi vielä yksi kysymys tuohon taajuusmuuttajahommaan. Osaatko sanoa, että syöttääkö nuo taajuusmuuttajat yleensä moottorille kantti- vai siniaaltoa? Äkkiä ajateltuna kanttiaalto ei ehkä sovi siihen vaikka se olisi paljon helpompi tehdä kuin siniaalto.
Swine

Viesti Kirjoittaja Swine »

Sama vika kuin hlyytisellä,mäkään en asu ihan niin ihmisten ilmoilla että jokaikisen kulman takaa löytyy ammattimies kaikkiin mahdollisiin hommiin.
Pakkohan tiettyjen osien suhteen on ravata ammattilaisilla,itse en omista mitään koneistusvehkeitä tai täysin pölyvapaita tiloja joissa voisi maalata esim.
Se tehdään itse mihin pystytään.Säästyy ainakin bensarahat,eikä tarvi vinkua pomolta vapaata että ehtii asioimaan ammattilaisten puulaakeissa.
Enkä myöskään sano että tuo mun taktiikkani on ainoa ja oikea,se on vaan yksi tapa toteuttaa homma,mikäli aikaa,kärsivällisyyttä ja sitä tupakkia piisaa.
rami

Kantti-, vai siniaaltoa??

Viesti Kirjoittaja rami »

==> Hlyytine

En ymmärrä mitä tekemistä sillä minkä muotoinen on jännite tai virta on, eikö ole tärkeintä että moottori pyörii tasaisesti haluttua nopeutta ja vääntömomentti riittää. Nuita purkkeja on niin monella tapaa tehtyjä riippuen teho-osista...(MOS-FET, IGBT, GTO tyristori.....)
Invertterin syöttämä jännite on hakkaavaa siniaaltoa, ja kyllä se "hiukan" siniaallolta näyttääkin kun skoopilla katsoo, virta taas on hyvin lähellä siniaaltoa isoilla kytkentätaajuuksilla, (n.7- 12 kHz.) Tuskin tuollaisissa jutuissa on tarpeen kantaa huolta laakerivirroista yms. jutuista?? Nykyisillä peleillä ajellaan vaikka 0 Hz taajuutta täydellä momentilla.
Minulla on tuollainen 0,22 kW / 500V / 1360 rpm moottori pitkällä akselilla, moottorilla ei ole edes tuuletinta niin se ei metelöi niin paljon. Kun ajan sitä 400V jännitteellä teho jää tuollaiseen n. 1,8 kW mutta riittää se alumiinin hankaamiseen.
hlyytine
Viesti:

Re: Kantti-, vai siniaaltoa??

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Ramille kiitos vastauksesta, meni vastaus aiemmin jotenkin ohi silmien :wink:
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Mulle se ainakin tuo hyvää fiilistä kun itse tekee kaiken minkä pystyy, aika vaan on rajoittava tekijä.

Oishan se tietysti kiva teettää ammattilaisillakin mutta kun ei ole tota ylimäärästä rahaa.

Ja ei se ole niin tarkkaa noi killotusjutut, helpolla saa kiiltävää jos ei ole niin tarkka. Mulle ainakin tulee fiilikset muusta kun helvetin tarkasti nysvätyistä osista.
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Anonymous kirjoitti:Hauskaa lukea kun porukat hinkkaa käsin hikipäissään jollain hiomapaperilla ja tahnalla kikkareitaan kun ollaan niin omatoimisia että :twisted:
Ihme kommentteja.......
Vastaa Viestiin