Tulipa taas uusi ongelma vastaan evo softailia korjaillessa. Vaihdoin vaihdevivun holkit uusiin kun entiset olivat kuluneet toivottoman väljiksi. Siivosin kaikki ylimääräisen ruosteen ja patinan pois akselista ja putkesta mihin holkit tulivat ennen uusien prässäystä paikalleen. Kaikki hyvin siihen asti kunnes koitin saada vipua paikalleen. Ei vaan mene ei. Silikonia liukasteeksi ja vasaralla avustaa, niin menehän se paikalleen, mutta ei kyllä liiku mihinkään. Kuvassa vipu paikallaan niin pitkällä kuin se käsin painamalla menee.
Tarvikeholkit kyseessä, joten kysymys kuuluu, että voiko ne olla tosiaan noin paljon ylikokoisia, että joutuu heti uutena hiomaan väljemmiksi?
Softail vaihdevivun ongelma
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Softail vaihdevivun ongelma
XL 883C -07 | FLSTF -98
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Mahdollista on. Vaihdevivuston liialliset välykset tai niitten puuttuminen aiheuttavat yllättäviä ongelmia vaihteensiirrossa. Minullakin esiintyi aikoinaan probleema, että kolmoselle vaihtaessa joutui poljinta nostamaan pari kolme kertaa, ennenkuin kytkeytyi. Ja tämä "vika" ilmaantui, kun vaseliini oli hävinnyt holkkipuslasta. Hioin sitten kevyesti holkkia vesihiomapaperilla ja laitoin kunnon rasvat, ei ole temppuillut sen jälkeen.
Eli hyvin voi olla tarvikepuslassa mittaheittoa, kun sitä voi olla tehtaaltakin lähtiessä.
Eli hyvin voi olla tarvikepuslassa mittaheittoa, kun sitä voi olla tehtaaltakin lähtiessä.
Viimeksi muokannut Grasschopper1, 09:55 04.04.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Eipä tässä sitten mitään. Santapaperia kouraan ja hiomaan.
Tässä siis korjailen pyörää, jolla edellisen omistajan mukaan ei ole ikinä kaaduttu. Astinlaudat, niiden tukiraudat ja muutamat muutkin havainnot kertovat toista. Jos Suomessa ei ole kaaduttu, niin Billy-Bob Teksasista on käyttänyt molemmin puolin kyljellään.
Tässä siis korjailen pyörää, jolla edellisen omistajan mukaan ei ole ikinä kaaduttu. Astinlaudat, niiden tukiraudat ja muutamat muutkin havainnot kertovat toista. Jos Suomessa ei ole kaaduttu, niin Billy-Bob Teksasista on käyttänyt molemmin puolin kyljellään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Nailonipuslaan ei sitten sovi öljypohjainen voitelu.
Pusla turpoaa ja hirttää kiinni.
Silikonirasva tai ei rasvaa ollenkaan on parempi.
Uusi pusla kannattaa rotsata pikkuisen väljäksi, koska akseli paisuu lämmöstä ja ja nailoni ei juurikaan.
Pusla turpoaa ja hirttää kiinni.
Silikonirasva tai ei rasvaa ollenkaan on parempi.
Uusi pusla kannattaa rotsata pikkuisen väljäksi, koska akseli paisuu lämmöstä ja ja nailoni ei juurikaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Sohvassa holkki on pronssia. Samalla kun käikäle oli irti, porasin rasvareiän ja väänsin kierteen nipalle (lainakuva).


FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Niinhän se on ko. softailissakin jarrun puolella. Ihme, että ovat keksineet toiselle puolelle laittaa erilaisen. Rakenne näyttää kovasti siltä, että tuotekehitystä on tehty. Akselissa on molemmilla puolilla o-rengastiivisteet ja holkkien väliin jää sopivasti rasvanippaa varten rako. Varmasti ainakin 7 57/64 senttiä per kappale halvempia nuo muoviholkit.ranze kirjoitti: 13:17 28.03.2019. Sohvassa holkki on pronssia. Samalla kun käikäle oli irti, porasin rasvareiän ja väänsin kierteen nipalle (lainakuva).
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Softail vaihdevivun ongelma
Jynssäsin samalla akselista pois kaikki vuosien kulumisesta aiheutuneet pykälät, jotta menee sujuvasti paikalleen. Olin melkoinen homma, kun käytössä ei ollut muuta kun viilapenkki ja vesihiomapaperia. Vähän jäi kartiomaiseksi akseli, kun juuresta en jaksanut niin pieteetillä hieroa. Puslia joutui myös hiomaan vaikka akselikin oheni jonkun verran. Nyt tuli hyvä ja kädellä kokeillassa ykkönen, kakkonen ja vapaa toimivat niinkuin pitääkin. Jos ei puslat ole mistään kiinalaisesta ämpärimuovista tehty, niin eiköhän tuo kestä muutaman vuoden.
XL 883C -07 | FLSTF -98