Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Ei sillä rasvauksella ihmeitä tehdä, eikä kytkin nyt maailman kevyin ole uutenakaan ollut. Kannattaa tosiaan ensin yrittää ihan sellaisenaan ja sitten alkaa miettimään mitä sille voisi tehdä.
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Joskus on vaijerin kulkureittiä "siistitty" ja samalla tehty jyrkkiä mutkia. Mutkat ottavat lujaa vastaan paksussa vaijerissa. Vaijeri pitäisi kulkea mahdollisimman laajoilla kaarilla, se ei ole uutenekaan kierrellyt sarvien tai runkoputken muotoja seuraten.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Veijo Esso
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Vaijerin vaihto on halpa homma ja jos vaikka tuollaisessa reilusti täysi-ikäiseksi ehtineessä sportsterissa on alkuperäinen vielä käytössä, niin ehdottomasti kannattaa. Samalla saa asennettua kevennyshärvelin kun on koppa auki.Kiwi kirjoitti: 08:01 14.09.2018. Ei sillä rasvauksella ihmeitä tehdä, eikä kytkin nyt maailman kevyin ole uutenakaan ollut. Kannattaa tosiaan ensin yrittää ihan sellaisenaan ja sitten alkaa miettimään mitä sille voisi tehdä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Itsekin arvoin, kun kylmiä tyyppejä omastani otin, että noinkohan tuon kytkimen kanssa pärjään... Mutta sen vähän mitä olen ajamaan päässyt, niin ei sitä "jäykkyyttä" ajossa edes huomaa. Joko se pyöriminen auttaa keventämään, tai sitten se on se kun on muutakin mietittävää siinä ajaessa/liikkeelle lähtiessä.
Kytkintähän käytetään ainoastaan hyvin lyhyesti (tai niin minua on opetettu toimimaan sekä autojen että moottoripyörien kanssa), eli esim liikennevaloissa on vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, samoin muissakin risteyksissä jos on jonoa näkyvissä. Eli ei siinä puristellessa hapoille mene
Hydraulinen kytkinsysteemi poistaa ainoastaan vaijerin kitkan vaikutuksen, ei se taio lisää voimaa mihinkään. Pää- ja työsylinterien pinta-alasuhde vastaa vaijerimekanismin vipusten suhdetta. Matka kertaa voima on about vakio kummassakin tapauksessa. Hydrauliikassa on tietysti muita hyviä puolia, ei ole venyvää tai muuten jumittelevaa vaijeria, säädön tarve on vähäisempi jne. Saattaisin semmoisen laittaa jos olisi järkevän hintaisia saatavilla.
Edellisiä kirjoittajia komppaan siinäkin että kannattaa se vaijeri katsoa kuntoon. Kytkinvivun kuuluu palauttaa "napakasti", jos siinä on nahkeutta niin vaijeri on silloin jo pahasti jumissa (kokemusta on). Aina ei rasvauskaan auta, joskus vaijeri perskaantuu (=säikeitä katkeaa ja alkavat harittaa, taittuvat kaksinkerroin jne) kuoren sisältä ja silloin vaijeri on ns entinen. Mutta tuo kunto sekä reititys tosiaan kannattaa tsekata talven aikana.
Kytkintähän käytetään ainoastaan hyvin lyhyesti (tai niin minua on opetettu toimimaan sekä autojen että moottoripyörien kanssa), eli esim liikennevaloissa on vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, samoin muissakin risteyksissä jos on jonoa näkyvissä. Eli ei siinä puristellessa hapoille mene

Hydraulinen kytkinsysteemi poistaa ainoastaan vaijerin kitkan vaikutuksen, ei se taio lisää voimaa mihinkään. Pää- ja työsylinterien pinta-alasuhde vastaa vaijerimekanismin vipusten suhdetta. Matka kertaa voima on about vakio kummassakin tapauksessa. Hydrauliikassa on tietysti muita hyviä puolia, ei ole venyvää tai muuten jumittelevaa vaijeria, säädön tarve on vähäisempi jne. Saattaisin semmoisen laittaa jos olisi järkevän hintaisia saatavilla.
Edellisiä kirjoittajia komppaan siinäkin että kannattaa se vaijeri katsoa kuntoon. Kytkinvivun kuuluu palauttaa "napakasti", jos siinä on nahkeutta niin vaijeri on silloin jo pahasti jumissa (kokemusta on). Aina ei rasvauskaan auta, joskus vaijeri perskaantuu (=säikeitä katkeaa ja alkavat harittaa, taittuvat kaksinkerroin jne) kuoren sisältä ja silloin vaijeri on ns entinen. Mutta tuo kunto sekä reititys tosiaan kannattaa tsekata talven aikana.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Kiitos vinkeistä. Tuossa tulikin mulle paljon uutta asiaa kytkimestä. Mun täytyy vähän tutkia sitä silmämääräisesti. Purkamaan en sentään itse rupea.
Ja jos vaikka kohta pääsis ajelemaan...
Autokoulussa käsittelykoeradalla luistatetaan kytkintä ihan huolella. Kytkinkäsi on välillä kovilla, vaikka siinä pyörässä se on tosi kevyt. Mutta eihän normaalisti tollasta rinkiä jatkuvasti ajella.

Autokoulussa käsittelykoeradalla luistatetaan kytkintä ihan huolella. Kytkinkäsi on välillä kovilla, vaikka siinä pyörässä se on tosi kevyt. Mutta eihän normaalisti tollasta rinkiä jatkuvasti ajella.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
https://nainenjahd.blogspot.com/
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Vaijerin vaihto tai hyvä voitelu kyllä hieman keventää sitä kytkimen käyttöä! Tahtoo vaan olla, että jos vaijeri on vanha, niin ne tehdasrasvat on sisältä kulunut pois ja kytkin käynyt hieman jäykemmäksi... sitähän ei normaalisti huomaa noinpäin, mutta sitten huomaa eron kun vaihtaa sen uuteen (tai jos täysin ehjä niin voitelee hyvin)Veijo Esso kirjoitti: 09:39 14.09.2018.Vaijerin vaihto on halpa homma ja jos vaikka tuollaisessa reilusti täysi-ikäiseksi ehtineessä sportsterissa on alkuperäinen vielä käytössä, niin ehdottomasti kannattaa. Samalla saa asennettua kevennyshärvelin kun on koppa auki.Kiwi kirjoitti: 08:01 14.09.2018. Ei sillä rasvauksella ihmeitä tehdä, eikä kytkin nyt maailman kevyin ole uutenakaan ollut. Kannattaa tosiaan ensin yrittää ihan sellaisenaan ja sitten alkaa miettimään mitä sille voisi tehdä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Hyvä pointti se ryömitys, eipä tullut mieleenSari S kirjoitti: 11:55 14.09.2018. Autokoulussa käsittelykoeradalla luistatetaan kytkintä ihan huolella. Kytkinkäsi on välillä kovilla, vaikka siinä pyörässä se on tosi kevyt. Mutta eihän normaalisti tollasta rinkiä jatkuvasti ajella.

XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Toinen tapa kaupunki/ruuhkaliikenteessä on se, kun mopo on liikenteessä niin välillä nostaa sen kytkimen kokonaan ylös ja sitten taas painaa pohjaan, jolloin kytkinlevyt kuluu paljon vähemmän kuin, että sitä koko ajan luistattaa.... sama toimii myös autolla! Mutta jokainen tyylillään ja tavallaan........KariFS kirjoitti: 12:09 14.09.2018.Hyvä pointti se ryömitys, eipä tullut mieleenSari S kirjoitti: 11:55 14.09.2018. Autokoulussa käsittelykoeradalla luistatetaan kytkintä ihan huolella. Kytkinkäsi on välillä kovilla, vaikka siinä pyörässä se on tosi kevyt. Mutta eihän normaalisti tollasta rinkiä jatkuvasti ajella.Siinä tosiaan tarvitaan tarkkaa kontrollia. Arkiliikenteessä ainakin kaupunkien ulkopuolella sitä onneksi ei tarvitse ihan jatkuvasti tehdä. Oma maailmankuva on tässä kohtaa hieman yksipuolinen, kun mahdollisuuksien mukaan vältän kaupunkialueita ja ruuhkia varsinkin pyörän kanssa.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Kyllä kannattaa kytkintä säästää tietysti aina kun voi. Ns. hidasajoakin joutuu kuitenkin käyttämään eli se on syytä osata. Siksi on hyvä kytkintä pystyä hallitsemaan. Esimerkkinä vaikkapa u-käännös vähän kapeammalla tiellä, menee nimenomaan (ainakin itsellä) kytkintä luistattaen ja jarrupolkimella pyörän nopeutta säätäen. Kun vielä ohjaustankoa käännellään ääriasentoihin, on kytkimen hallinta vaikeampaa. Eli nuo edellä mainitut hyvät vaijerivinkit kannattaa ensimmäisenä kokeilla.
Näitä amerikkalaisten poliisien kiemurteluja on netti pullollaan, tätä ei ehkä silti kannata nyt heti tavoitella:
https://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M
Näissä kaiketi kytkintä luistatetaan oikein kunnolla ja kampiakselin vinhasti pyöriessä hyrrävoimat pitävät pyörää mukavasti hyppysissä, sitten jalkajarrulla käytöstä mutkissa tehostetaan. EAK:ssa kerran oikein huvikseni kokeilin pätkän isoilla kierroksilla ja kytkintä kovin luistattaen, kyllä kiemurtelu hallitusti oli siten helpompaa. Mutta silloin ei ole kytkin kyllä pitkäikäinen!
Käsivaivoihin jousien puristelu auttaa. Jos ei talvikaudella tule ajettua/käytettyä kytkintä, niin minulle riittää, että helmikuussa aloitan jousien puristelun. Ellen sitä tee, käy huonosti. Kun pyörän ottaa ajoon, ensihuuman ankara ajaminen kostautuu ilman treeniä. Kyynärvarsi on pirun kipeä eikä meinaa parantua pitkään aikaan. Jos olen käyttänyt jousia, tältä vältyn. Mulla on vielä vähän normijousta jäykempi kytkinjousikin, mutta ei sentään niin jäykkä kahva ole kuin Victoryissä oli!
Näitä amerikkalaisten poliisien kiemurteluja on netti pullollaan, tätä ei ehkä silti kannata nyt heti tavoitella:
https://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M
Näissä kaiketi kytkintä luistatetaan oikein kunnolla ja kampiakselin vinhasti pyöriessä hyrrävoimat pitävät pyörää mukavasti hyppysissä, sitten jalkajarrulla käytöstä mutkissa tehostetaan. EAK:ssa kerran oikein huvikseni kokeilin pätkän isoilla kierroksilla ja kytkintä kovin luistattaen, kyllä kiemurtelu hallitusti oli siten helpompaa. Mutta silloin ei ole kytkin kyllä pitkäikäinen!
Käsivaivoihin jousien puristelu auttaa. Jos ei talvikaudella tule ajettua/käytettyä kytkintä, niin minulle riittää, että helmikuussa aloitan jousien puristelun. Ellen sitä tee, käy huonosti. Kun pyörän ottaa ajoon, ensihuuman ankara ajaminen kostautuu ilman treeniä. Kyynärvarsi on pirun kipeä eikä meinaa parantua pitkään aikaan. Jos olen käyttänyt jousia, tältä vältyn. Mulla on vielä vähän normijousta jäykempi kytkinjousikin, mutta ei sentään niin jäykkä kahva ole kuin Victoryissä oli!
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Olin tuollaista katsomassa Milwaukeessa pari viikkoa sittenUrpoTJ kirjoitti: 14:32 14.09.2018. Näitä amerikkalaisten poliisien kiemurteluja on netti pullollaan, tätä ei ehkä silti kannata nyt heti tavoitella:
https://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M
Näissä kaiketi kytkintä luistatetaan oikein kunnolla ja kampiakselin vinhasti pyöriessä hyrrävoimat pitävät pyörää mukavasti hyppysissä, sitten jalkajarrulla käytöstä mutkissa tehostetaan.

Näkemässäni kisassa amatöörejä'kin oli mukana ja hyvin siinä muutama veti, oli yksi nainenkin finaaleissa. Poliisit kyllä olivat selvästi harjaantuneempia ja nopeampia. Valtion piikkiin on päässyt vähän treenaamaan.
Hyvin ne kaikki niitä pyörittelivät, ei tuosta onneksi vielä tule ajokorttikoetta

Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Tämä video on enemmän mun ajotunnilta: https://www.youtube.com/watch?v=qdsL13m6xCM 

2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
https://nainenjahd.blogspot.com/
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Käsittelykoe ja ajokoe huomenna. Paniikki sen mukainen. Huomiseksi luvattu kaatosadetta kyseiseen kellonaikaan. Ei yhtään helpota jännitystä. 

2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
https://nainenjahd.blogspot.com/
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Tsemppiä matkaan, inssi huomioi myös huonot olosuhteet. Silloin kun tyttäreni taiteli sateessa, heti alkuun sanottiin, että jarrutus saa mennä näissä oloissa vaikka pitkäksikin. Taisi se sliti pysyä rajoissa, nopeus oli ehkä vähän alle, mutta ei siinä tutkaa käytetty. Idea oli lähinnä nähdä, että osaa jarruttaa.Sari S kirjoitti: 09:40 16.09.2018. Käsittelykoe ja ajokoe huomenna. Paniikki sen mukainen. Huomiseksi luvattu kaatosadetta kyseiseen kellonaikaan. Ei yhtään helpota jännitystä.![]()
Eli sadepuku vaan päälle ja sinne rämpimään, voi olla menee ihan huomaamatta läpi, kun sade vie huomiota eikä muista jännittää. Ja muista kierrellä ne maalaukset.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Kävin tutkimassa kytkintä uudemman kerran. Kytkinvipu palauttaa napakasti ja vaijerin kulkureitissä ei ole tiukkoja mutkia eli on niinkuin pitääkin. Kyllähän sitä puristaa, kun päättää niin tehdä. Mutta onhan se jäykkä kylmiltään. Täytyy tosiaan testata ajossa. Toinen ongelma kytkimen käytössä on, että sormet ei oikein meinaa ylettää. Tässä kerroinkin jo aiemmin ja siksi ne lämmityskahvat ehkä menee kiertoon. Sormien pituudelle kun ei oikein voi mitään.KariFS kirjoitti: 09:52 14.09.2018. Edellisiä kirjoittajia komppaan siinäkin että kannattaa se vaijeri katsoa kuntoon. Kytkinvivun kuuluu palauttaa "napakasti", jos siinä on nahkeutta niin vaijeri on silloin jo pahasti jumissa (kokemusta on). Aina ei rasvauskaan auta, joskus vaijeri perskaantuu (=säikeitä katkeaa ja alkavat harittaa, taittuvat kaksinkerroin jne) kuoren sisältä ja silloin vaijeri on ns entinen. Mutta tuo kunto sekä reititys tosiaan kannattaa tsekata talven aikana.

Uusissa ajokoeohjeissa sanotaan, että tehtävät pitää pystyä suorittamaan tehtävänannon mukaisesti olipa keli mikä tahansa. Eli sama vauhti ja samat jarrutusmatkat yms. Mutta enhän mä nyt kaatosateella kyllä normaalistikaan ajaisi samalla tavalla kuin kuivalla, selkeällä kelillä.Joe Cool kirjoitti: 09:48 16.09.2018. Tsemppiä matkaan, inssi huomioi myös huonot olosuhteet. Silloin kun tyttäreni taiteli sateessa, heti alkuun sanottiin, että jarrutus saa mennä näissä oloissa vaikka pitkäksikin. Taisi se sliti pysyä rajoissa, nopeus oli ehkä vähän alle, mutta ei siinä tutkaa käytetty. Idea oli lähinnä nähdä, että osaa jarruttaa.
Eli sadepuku vaan päälle ja sinne rämpimään, voi olla menee ihan huomaamatta läpi, kun sade vie huomiota eikä muista jännittää. Ja muista kierrellä ne maalaukset.

"Keliolosuhteet eivät vaikuta käsittelykokeen tehtävien mitoitukseen, suoritusnopeuteen tai arviointiin." https://www.trafi.fi/filebank/a/1517556 ... alkaen.pdf
Sadepuku olis varmaan kiva, jos oikeasti tulee vettä kuin aisaa. Mutta sellaista ei mun varustevalikoimasta valitettavasti löydy enkä lähde tähän hätään metsästämään. Sade saattaa kyllä tosiaan vaikuttaa myös rauhoittavasti. Mietin sadetta ja unohdan panikoida. Hyvä, kun muistutit vielä noista maalauksista.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
https://nainenjahd.blogspot.com/
Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta
Sadepuvuksi riittää myös ihan joku halpahallin sadepuku, sekin on 100x parempi, kuin ei mitään. Maksaa n. 20 e.Sari S kirjoitti: 14:30 16.09.2018. "Keliolosuhteet eivät vaikuta käsittelykokeen tehtävien mitoitukseen, suoritusnopeuteen tai arviointiin." https://www.trafi.fi/filebank/a/1517556 ... 3a6/29335-
Sadepuku olis varmaan kiva, jos oikeasti tulee vettä kuin aisaa. Mutta sellaista ei mun varustevalikoimasta valitettavasti löydy enkä lähde tähän hätään metsästämään. Sade saattaa kyllä tosiaan vaikuttaa myös rauhoittavasti. Mietin sadetta ja unohdan panikoida. Hyvä, kun muistutit vielä noista maalauksista.
Ei noissa huojennuksia tietenkään ole virallisesti, mutta inssikin on ihminen...

Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 

