Pulverimaalauksesta
Pulverimaalauksesta
Mitäs olette mieltä,jos ja kun maalauttaa rungon pulverivärillä,niin miten käy runkonumeroiden?
Meneekö helpommin numerot peittoon kuin ruiskumaalauksen kanssa pelatessa?
Ei oikeastaan kiinnostaisi tehdä samaa hommaa kahteen kertaan.Eli maalauttaa runko pulverilla ja sen jälkeen raapia numerot esille ja suojata uudelleen ruiskun kanssa.
Swingin ja T-kappaleet ajattelin käyttää pulverimaalauksessa,tuon rungon kanssa oon vielä kahden vaiheilla että vienkö.
Veekasista tavailin artikkelia jonka aiheena oli yllättäen pulverimaalaus.
Artikkelissa mainittiin että pohjatöissä voi käyttää kittiä,onko kellään kokemusta mikä kitti kestää uunin lämmön?
Tuon pakkelitiedon saisi selville tivaamalla maalariltakin,mutta mä haluan kuulla jonkun muunkin mielipiteen aiheesta.
Meneekö helpommin numerot peittoon kuin ruiskumaalauksen kanssa pelatessa?
Ei oikeastaan kiinnostaisi tehdä samaa hommaa kahteen kertaan.Eli maalauttaa runko pulverilla ja sen jälkeen raapia numerot esille ja suojata uudelleen ruiskun kanssa.
Swingin ja T-kappaleet ajattelin käyttää pulverimaalauksessa,tuon rungon kanssa oon vielä kahden vaiheilla että vienkö.
Veekasista tavailin artikkelia jonka aiheena oli yllättäen pulverimaalaus.
Artikkelissa mainittiin että pohjatöissä voi käyttää kittiä,onko kellään kokemusta mikä kitti kestää uunin lämmön?
Tuon pakkelitiedon saisi selville tivaamalla maalariltakin,mutta mä haluan kuulla jonkun muunkin mielipiteen aiheesta.
-
Vieras
Eiks ne runkonumerot voi peittää??? Vaikka alumiinipellin palasella...
Kyllä maalarilla on konstit noihin "ongelmiin".
Itsekin olen viemässä t-kappaleet pulverimaalaukseen, mutta muista että laakerit pitää irrottaa. Uunin lämpö pilaa rasvat.
Itse olen ainakin saanut vastaukset kaikkiin kysymyksiini maalarilta kysymällä - sekä tyhmiin että "järkeviin"
Kyllä maalarilla on konstit noihin "ongelmiin".
Itsekin olen viemässä t-kappaleet pulverimaalaukseen, mutta muista että laakerit pitää irrottaa. Uunin lämpö pilaa rasvat.
Itse olen ainakin saanut vastaukset kaikkiin kysymyksiini maalarilta kysymällä - sekä tyhmiin että "järkeviin"
En käyttäisi kittiä pulverin alla. Mahdolliset virheet hitsaten umpeen ja kunnon hionta päälle. Lämpötila jossa pulveri sulaa kiiltäväksi pinnaksi on sen verran korkea että jopa tina sulaa siinä.
Rungosta voi suojata kohteita erityisellä korkeita lämpötiloja kestävällä teipillä. Pulverimaalaamoilla on tuota teippiä. Runkonumeron lisäksi ei ole huono idea suojata moottorin kiinnitystasot samalla.
Kierrä jokaiseen ruuvinreikään sopiva ruuvi ettei tarvitse kaikkia kierteitä putsata jälkeen päin. Samoin ohjauslaakerin reiät kannattaa suojata vaikka kahdella isolla prikalla ja kierretangon pätkällä.
Rungosta voi suojata kohteita erityisellä korkeita lämpötiloja kestävällä teipillä. Pulverimaalaamoilla on tuota teippiä. Runkonumeron lisäksi ei ole huono idea suojata moottorin kiinnitystasot samalla.
Kierrä jokaiseen ruuvinreikään sopiva ruuvi ettei tarvitse kaikkia kierteitä putsata jälkeen päin. Samoin ohjauslaakerin reiät kannattaa suojata vaikka kahdella isolla prikalla ja kierretangon pätkällä.
Tuo teippi ei käynyt mielessä,sillähän runkonroa suojaa sen verran kuin tarve vaatii ja sumuttaa ruiskun kanssa nrot sitten jälkeenpäin.Kiitoksia hemulille jälleen kerran asian valaisusta.Kierteiden suojaus oli kyllä tiedossa,tarvii vaan tonkia jostain hiukan surkeampia tuumaisia pultteja.Täytyy melkein teippauttaa alemman T-kappaleen laakeriputkikin,eikä pelkästään kierteen takia.Irroitin laakerit ennen puhallusta ja tuli todettua että ne on aika tiukalla sovitteella siinä akselissa.
Eikä käynyt mielessä sekään,että maalauttaisin laakerit samaan rahaan.
Hyllyssä odottelee satsi uusia laakereita,eikä ole tarkoitus nakata niitäkään uuniin maalattavien romujen sekaan
Eikä käynyt mielessä sekään,että maalauttaisin laakerit samaan rahaan.
Hyllyssä odottelee satsi uusia laakereita,eikä ole tarkoitus nakata niitäkään uuniin maalattavien romujen sekaan
Pulverimaalaus tuo puhalletut numerot ennemminkin esiin kuin peittää ne, mutta puhallettaessa kannattaa olla varovainen. Itsellänikin oli vain kevyesti puhallettu vanhat maalit pois numeroiden kohdalta - ja olinkin hieman huolissani, miten peittyvät - mutta maalari osasi lohduttaa ja kertoi pulverimaalauksen olevan sen verran ohut kerros maalia, että stanssatut merkit tulevat kyllä esiin. Tavallinen maalaus on huomattavasti paksumpi ja peittää siten paremmin pienet epätasaisuudet.
Isompiin reikiin kannattaa vaikka kysellä maalarilta semmoisia muovisia tulppia - pysyvät kyllä paikallaan maalauksen ajan. Ai niin - ja jos puhallat rungon eri paikassa kuin maalautat, niin puhalla paineilmalla huolellisesti kaikki hiekat pois joka kolosta - ei tuppaa lähtemään ihan vain runkoa kallistelemalla.
-Thomas
Isompiin reikiin kannattaa vaikka kysellä maalarilta semmoisia muovisia tulppia - pysyvät kyllä paikallaan maalauksen ajan. Ai niin - ja jos puhallat rungon eri paikassa kuin maalautat, niin puhalla paineilmalla huolellisesti kaikki hiekat pois joka kolosta - ei tuppaa lähtemään ihan vain runkoa kallistelemalla.
-Thomas
-
Vieras
-
jannemietti
Re: Pulverimaalauksesta
normaali maalariteippi käy pulverimaalauksessa!! ja tuosta kittihommasta sen verran että pieniä "huokosia" voi ja kannattaa kitata mutta isompi läntti kittiä "hylkii" pulveria,koska pulveri ruiskutetaan sähköstaattisesti!! tavallinen kitti esim. minulla wurth toimii hyvin..
- Minna&FatBoy
- Viesti:
Eihän siinä periaatteessa mitään estettä ole. Hiot vaan kunnolla. Pieni sävy-/kiiltoero siinä saattaa kyllä tulla, riippuen tietysti sävystä ja käytetystä aineesta. Tosin, jos kyseessä olisi esim. tankki, sillä asialla olisi luultavasti enemmän merkitystä kuin rungossa...Olli kirjoitti:Runkomuutos tehty, hieman paikattavaa jäi![]()
Koska hitsaus ei suju ja kitit&tinat eivät kestä pulverimaalausta (kuumuutta), niin ajattelin pulverimaalauksen jälkeen kitata ja "paikkamaalata".
Onko tuhoon tuomittu ajatus
pulveri maalaus
Nyt kun otitte puheeksi maalailun, niin missä täällä noin kehä-III lähellä olisi hyvä pulveri maalaus putiikki ?
Ennen runkoni oli maalattu Taximossa (Tattarisuolla) polttomaaalausella ,jälki oli ihan hyvää mutta voisi kokeilla pulveriakin ?
Ennen runkoni oli maalattu Taximossa (Tattarisuolla) polttomaaalausella ,jälki oli ihan hyvää mutta voisi kokeilla pulveriakin ?