Old School Chopper

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Mopopoika
Viesti:

Old School Chopper

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

Nyt kun on Maltanristit ja kasipallot määritelty ja tutkittu niin siirrytään seuraavaan :lol:

Määritelkää: Old School Chopper

Kun seurailee noita ulkomaalaisia keskustelupalstoja niin Old School liitetään melkein mihin vaan.
Mulle se on: paljon HD omaa osaa (sovellettuna ja muutettuna), pyörä joka olisi voitu rakentaa vaikka jo 40 vuotta sitten, tietenkin voidaan käyttää hallitusti myös uusia palikoita. Indian Larry oli hyvä esimerkki Old School rakentajasta vaikkei pyöriään määritellytkään Old School Chopperiksi.
Mopopoika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Jeeee!
Tiedän jo nyt että tästä aiheesta se vasta myrsky nousee!!! :twisted: :twisted:
Jää maltanristit ja nok. äh tota noin...

Parempi ehkä kun en nyt tähän asiaan ota julkisesti kantaa vaikka ehkä "sisäisesti" saatan ehkä olla jotain mieltä minkälainen ainut oikea Old School Chopper pitää olla... :mrgreen: :mrgreen:

-Aina pitää olla jotain mieltä. Vaikka väärässä... :mrgreen:
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Tämäpä onkin tosi hyvä avaus. Mulle old school chopper menis näin: ekas heebot keksi (kun nuoriin vetoavia malleja tehtaalla ei ollut tarjolla) keventää niitä big-twin-pappaharrikoita, eli orkkis lättäpäitä, rystyjä ja pannuja siten, että niistä heitettiin hittoon kaikki kaukalolokkarit, paksut etupäät ja kaikki, mikä näytti lihavalta - syntyivät bobborit. Sitten joku keksi, että (en tiedä mistä) laitetaan siihen kevennettyyn vehkeeseen vielä pitkä keula vaikkapa jatkamalla springeriä. Loppu onkin sitten legendaa. Mutta kaiken takan oli kapina, jossa pappavehkeet muutettiin radikaaleiksi, riisutumman ja nuorekkaan näköisiksi. Siitä se chopperin syntyminen mun mielestäni lähti. Chopperin piti olla pelkistetty, yksinkertainen ja vähän ärsyttävä, tulee mieleen eläinmaailmasta heinäsirkka 8) 8)
Ja tää tapahtu 60-luvun puolessa välissä, jolloin Easy Rider-leffa ilmestyessään vuonna 1969 oli todella ajan hermolla ja räjäytti mun tajunnan tähän nykytilanteeseen asti :lol: :lol:
Masa

Täytyy vielä tarkentaa edellistä viestiä sillä, että tämä bobberi-meininki tapahtui toisen maailmansodan päätyttyä, kun levottomat lentäjät palasivat kotitanhuville, eli elettiin vuotta 1945. Eikös tuo Hells Angelskin ollut yhden B 17-lentolaivueen nimi ja heidän siipipääkallotunnuksensa maskotti, jos en pahasti väärin muista 8O 8O
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Sekoitanpa omankin norsunpaskaisen lusikkani tähän soppaan... :lol:

Termi "old school" moottoripyörän rakentelussa merkitsee minulle sitä, että käytetään saman tyyppisiä osia ja samoja työstö/rakennustekniikoita ja jippoja joita sen aikakauden pyörissä käytettiin.

Itse haluan tietää harrastukseni historiasta kaiken mahdollisen ja haluan oppia vanhoja juttuja mahdollisimman paljon. Silti en halua kahlita itseäni orjallisesti seuraamaan jotain 50 vuotta sitten tapahtunutta tyyliä vaan mukautan sitä oman makuni ja nykypäivän tarjoamien mahdollisuuksien avulla sellaiseksi kuin se itseään miellyttää.

Niinpä voin aivan ilman tunnontuskia laittaa muuten varsin "old school" -henkiseen pannukopteriin nykyaikaisen billet-keulan (joka tosin tulee muuttumaan ensi kesäksi erittäin vanhakouluiseen malliin...).

Enkä kavahda ajatusta että seuraavaksi rakentaisin ihan toisenlaisen laitteen, hitekki tuli jo tehtyä - chopperi on ajossa, mitähän jää jäljelle...

Tänään tallilla istuin varmaan vartin sportsterin selässä ja ajatukset lensi jonnekin flat-trackereiden ja Evil Knievelin aikaan... hmmm.... rautapäätä mulla ei ole vielä ollutkaan... 8O
Thomas

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Erittäin vapaasti edesmennyttä suuruutta - Indian Larrya - lainatakseni, kertoili hän old-school choppereista, että niistä purettiin/vaihdettiin kaikki mikä auttoi keventämään pyörää, ja siten kulkemaan kovempaa (samaa fraasia on varmasti käyttänyt moni muukin, mutta itselleni tuo jäi mieleen L.Desmentin lausahdus). Ja tuo ero lännen pitkäkeulaisten choppereiden ja itä-rannikon lyhyempien pyörien välillä johtui sekä erilaisista teistä (Califournian leveät highwayt vs. idän teollisuuskaupunkien vilkkaat kadut) sekä joidenkin itäisten osavaltion lainsäädännöistä ("anti-chopper legislation" - kuulostaa jotenkin tutulta?) - näin siis kerrottiin haastattelussa.

Sitä, onko tuo old-school chopper nimitys käytössä ennemminkin itä-rannikon rakentelutyylistä, en osaa sanoa, mutta itselleni tulee heti mieleen Indian Larryn rakentamat chopperit (ei-niin-pitkä keula, kapeat renkaat, apehanger jne.) Ja jotenkin tuo siirtymävaihe bobbereista choppereihin on omassa mielessäni johtunut osin pyörien tehojen kasvusta (rysty/pannu/lättä vs. rautis/lapio), ja tietenkin osien ja työmenetelmien kehityksestä (levyjarrut Japanista jne). Saatan tietenkin olla väärässäkin...

-Thomas
Masa

Niin, en tiedä Indian Larryn historiasta kovinkaan paljon, mutta kaikki kunniani hänelle. Todellinen old school-meininki alkoi oikeasti, kun toisen maailmansodan päätyttyä USA-lentäjäveikot palasivat himaan jenkkeihin ja he huomasivat, että elämä on vitun tylsää. Ja prätkät jenkeissä: perus HD-pappamalistoa. Niille piti tehdä jotain ja se tarkoitti keventämistä. Tehtaan palikoissa ei ollut mitään tarjolla nuorille miehille, joten ei muuta kuin pilkomaan pappavehkeitä ja niistä sitten kehittyivät bobbrit ja edellee early chopperit. Nuorten, ja vauhtia kaipaavien kutsuun, tehdas vastasi niinkin myöhään kuin vuonna 1957, jolloin eka rautapääsportster tuli julki. Mutta sehän on jo legrenda sinänsä ja siiitä toisaalla :twisted: :twisted:
Karppa

Viesti Kirjoittaja Karppa »

Ei malta olla kirjoittamatta :wink: :wink: , Sori!
Entäs Girl school chopper sitten? :wink: :wink:
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

Jiiz...pitäisiköhän ladata linko sillä norsunulolla ja ampua se ihan itse suosiolla tuulettimeen???

Koko termi Ol' School on niin amerikkaa että oksettaa. Toki merkitys on sitä, että nimenomaan tänä päivänä rakennetaan pyöriä jollaisia olisi voitu rakentaa "silloin joskus".
Siinähän se, kun aletaan puhua Ol' schoolista ja menneistä ajoista mennään mielestäni pieleen. Siis siinä mielessä, että Billy-Bob'n vuonna -55 rakentama Texas stroker (määritellään sekin: ison lätän limput ja veivit siis 80" pannussa/knuclessa) ei ole "vanhaa koulua" koska se on rakennettu jo silloin, eikö? vai meneekö liian filosofiseksi?? Näin minä sen kuitenkin näen. Siis vanha koulu = retro. Siten II sodan jälkeen tapahtunut toiminta ei suinkaan ollut/ole old schoolia vaan todellista NEW Schoolia.

Toisaalta jos joku on aina rakentanut pyöränsä esim. bobberiksi sanotaan nyt sitten viimeisen 10 vuoden ajan onko se old schoolia, kun sellaista termiä ei ollut 10 vuotta sitten? Vai onko joskus -85 muotonsa saanut suomi-chopper old school?? Olenko minä Ol'School kun olen samanlainen kuin kloppina?

Sitäpaitsi nuoret kiivaat jannut kevensivät/rakensivat/virittivät pyöriään jo 20-luvun lopulla ainakin ameriikassa, euroopasta en tiedä. Ajoivat kilpaa julkisilla teillä toisen merkkisten pyörien harrastajien kanssa, tappelivat verissä päin puolustaakseen oman merkkinsä kunniaa, vetivät lärvit ja olivat muuten vaan paheksuttavia...Silloin vaan näitä, ainakin Inkkareita kutsuttiin "Alley Racer"eiksi.

Näin minä sen näen - eikä se ole ainoa totuus. Katsotaan mitä tästäkin ajatustensa kirjoitettuun muotoon saattamisesta taas seuraa...

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Vastaa Viestiin