Kiitos kaikille hyvistä ja asiantuntevista kommenteista. Tälle palstalle kirjoittavien avuliaisuus on kyllä häkellyttävää, kun osaakin tarjoudutaan lähettämään pelkkiä postituskuluja vastaan!
Vastaukset vahvistivat suunnitelmaani tehdä pyörästä nyt sellainen kuin käsillä olevat osat mahdollistavat ja jättää mahdollinen museorekisteröinti myöhemmäksi. Jos mieleni muuttuu, niin pidän kyllä IJHa:n tarjouksen muistissa. Vähän elättelin toiveita että HD:n kanssa olisi sallittu enemmän vapauksia alkuperäisyydestä, koska näitähän on kai "aina" muutettu enemmän tai vähemmän omistajan mieltymyksen mukaisiksi. Toisaalta, hyvinhän tuolla oli kirjoitettu että jo museoajoneuvoihin liittyvä laki määrittelee vaatimuksen alkuperäisyydestä ilman sen kummempaa tulkintaa.
Maalaus on kuitenkin tulossa nyt mahdollisimman alkuperäisen mukaisena. Juuri tuota kaksivärisyyttä yritin selvitellä ja ennen osien maalarille vientiä sain itseni vakuuttuneeksi että tässä kyseisessä mallissa punaisen kuuluisi olla yksisävyinen. Toivottavasti en ole väärässä... Tehtaan varaosakirjan mukaan tuota Harley-Davidson -tekstiin yhdistettyä linnunsiipimerkkiä olisi käytetty vuosien 81 ja 82 FLH-80 -malleissa ja osassa vuosien 81 ja 82 FLH Classic -pyöriä. Mitä netistä katselin, niin AMF-aikakautta edustavissa 81-vuoden pyörissä näkyi olevan kaksisävyinen maalaus, mutta kaikki vähänkään alkuperäisen oloiset pyörät vuodelta 1982 mitä löysin olivat yksivärisiä
Karvanaama kirjoitti:
Kerkesitkö kuinkapaljon ajella tällä ennen purkua?
Moottorin / laatikon kuntoa lähinnä ajattelin.
En ajanut tällä kuin seitsemän metriä peräkärryltä talliin

Edellinen omistaja, jonka hyvin tunnen, ei tiennyt laatikon ja moottorin historiasta, mutta hänellä pyörä oli jäänyt toimintakuntoisena pariksi vuodeksi seisontaan. Näin jälkiviisaana olisi tietenkin ollut hyvä edes puristukset tsekata, mutta se jäi. Jos näissä ilmenee myöhemmin häikkää, niin täytyy se osuus hoitaa omana projektinaan.
UrpoTJ kirjoitti:Kysyit museopyörän vakuutuksista, tässä esimerkki vuosimaksusta, OP Vakuutus:
Honda CB350 K3 vm. 1971
- liikennevakuutus 37,24 e
- "Laaja museokasko" 102,30 e
Tämä oli havainnollistavampi esimerkki kuin ehkä arvasitkaan, koska sattumoisin edellinen ja osittain vielä keskeneräinen projekti on ollut kasata kolmesta vuoden -72 CB350:n raadosta kaksi toimivaa museopyörää. Näistä toinen on ollut jo pari vuotta minulla ajossa (ei siis vielä museorekisteröitynä) ja vakuutukset on ollut siinä vajaa kolme sataa euroa vuodessa. Eli jonkun verran vakuutuksissa tulee säästöä, mutta ei niin paljon että näihin kahteen pyörään mennyttä rahaa saisi ikinä takaisin.
Grasschopper1 kirjoitti: Heräsi vain epäilys, josko herra palasi uudella profiililla. Epäilykseni taisivat mennä kuitenkin pieleen.
Väärinkäsitysten välttämiseksi vahvistettakoon, että eri henkilö nyt tosiaan kyseessä. Vähän vain apinoin tuota otsikkoa kun niin samankaltainen ja saman aikakauden pyörä työn alla.
Tuon suositellun Service manualin sain itse asiassa pyörän mukana ja lisäksi hankin tehtaan varaosakirjan sekä Clymerin oppaan. Siihen liittyen minulla olisikin seuraava kysymys. Takahaarukan asennukseen liittyen neuvotaan siinä seuraavasti:
12. Pre-load the swing arm Timken bearings as follows:
a. After swing arm is installed on bike, install the rear wheel axle through the swing arm at the axle´s position. Then attach a spring scale to the axle and lift spring scale to raise the swing arm to a horizontal position.
b. Note reading on scale. Tighten pivot shaft to pre-load bearings 1-2 lbs (0.45-0.91 kg). For example, if scale reading is five pounds with swing arm in horizontal position, tighten pivot shaft until scale reads 6-7 lbs. (2.72-3.17 kg) when the swing arm is raised.
c. Bend the lockwasher tab over the pivot shaft.
Osaan kyllä englantia auttavasti ja suunnilleen ymmärrän mitä tuossa neuvotaan tekemään, mutta en ihan hahmota että mihin tuo tarvittavan nostovoiman kasvu perustuu. Rakenne kun näyttää sellaiselta että tuo haarukan saranalinja tulee kahden jäykän osan väliin ja tuolla akselitapilla ei pystyisi laakereita puristamaan?