
Dyna kovemmasa vauhdissa
Dyna kovemmasa vauhdissa
Kuuluuko tuo customin ominaisuuksiin että 135km/h alkaa pyörä keinuttaa puolelta toiselle vai johtuuko pleksistä ja kovista sivulaukuista? 

Dyna -04
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Mulla ei oo dynassa plexiä tai sivulaukkuja ja matkavauhti on yleensä 80+. Maileissa.
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Ei kuulu ominaisuuksiin.
Jos on iso pleksi, se keventää keulaa suuremmissa nopeuksissa, mutta ei pitäisi ilman riepottavaa tuulta pahemmin häiritä.
Renkaita alkaisin ensin katselemaan. Kuluneet ja/tai alhaisilla paineilla olevat kummit tekevät ajosta joskus mielenkiintoista. Renkaan kantavuudet on myös hyvä huomioida raskaassa pyörässä.
Esim. 880-Mezeleriä on ainakin kolmea eri kantavuutta, eikä äkkinäinen huomaa sitä kuin katsomalla pienet numerot.
Jos on iso pleksi, se keventää keulaa suuremmissa nopeuksissa, mutta ei pitäisi ilman riepottavaa tuulta pahemmin häiritä.
Renkaita alkaisin ensin katselemaan. Kuluneet ja/tai alhaisilla paineilla olevat kummit tekevät ajosta joskus mielenkiintoista. Renkaan kantavuudet on myös hyvä huomioida raskaassa pyörässä.
Esim. 880-Mezeleriä on ainakin kolmea eri kantavuutta, eikä äkkinäinen huomaa sitä kuin katsomalla pienet numerot.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
...-Harikka- kirjoitti:Laitakko tän tiion murusen allekirjotukseenokiotta kirjoitti:kyseessä oli Dyna -04![]()
![]()
Seuraavalle kerralla apua tarvitessas auttajat näkkee mistä kulkineesta on kyse
Onkos rätkästäs millo viimeeks tarkistettu ohjauslaakerin kireyttä
Löysällä oleva laakeri aiheuttaa voblaamista juurikin vauhin noustessa...

- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Keulalaakerin liika kireys tai löysyys on aika usein voblaamisen syynä. Mutta kuten Pertti totesi myös renkaita kannattaa vilkaista.
Oma alkoi kanssa tänä keväänä voblaamaan motarinopeuksissa, keulalaakeria on saanut tässä yksilössä säädellä aika usein ja sieltä se syy tälläkin kertaa löytyi, vähän löysemmälle ja alkoi pyörän olemaan paljon vakaampi myös ryömintänopeuksissa.
Oma alkoi kanssa tänä keväänä voblaamaan motarinopeuksissa, keulalaakeria on saanut tässä yksilössä säädellä aika usein ja sieltä se syy tälläkin kertaa löytyi, vähän löysemmälle ja alkoi pyörän olemaan paljon vakaampi myös ryömintänopeuksissa.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
kulkeeks dyna noin kovaa,, itsellä -03 kapealla (Sportster) keulalla (39) putket, aika heijari on jo satasessa,
joko -04 sessa on vahvempi runko ja paksummat putket,??,,
joko -04 sessa on vahvempi runko ja paksummat putket,??,,
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Toi 39 mm keula ei vaikuta, se on oikeesti hemmetin hyvä.
Toki dynassa on vaan 28 asteen keulakulma, ohjausiskari tekis hyvää ainaki omalle pyörälle. Ehkä saan sen kiinni vielä tänäkesänä, ehkä en. Saishan tuohon parannustakin, muttei se mikään ominaisuus oo woblata noin alhasessa vauhissa. Esimerkiks Sputhella on semmonen tuote kun Positrack, joka parantais noita kumityynyjä.
Toki dynassa on vaan 28 asteen keulakulma, ohjausiskari tekis hyvää ainaki omalle pyörälle. Ehkä saan sen kiinni vielä tänäkesänä, ehkä en. Saishan tuohon parannustakin, muttei se mikään ominaisuus oo woblata noin alhasessa vauhissa. Esimerkiks Sputhella on semmonen tuote kun Positrack, joka parantais noita kumityynyjä.
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Metzellerin 880 renkaat, ei paljo uuttansa kummemmat. Mistäs tuon kantavuuden sais selville?
Kokeilin tos tyynemmällä kelillä ja kyllä se siellä 135-140 alkaa huojuttaa, siihen asti menee kuin juna.
Miten tuo ohjauksen keskimutterin kireys, ilmeisesti pitää löysätä nuo kolmiopalat ja sitten kiristää. Pitääköhän suunnitella ns. votkaruuvi että saa käsin kiristää tarpeen mukaan, vähän kuin toisessa suurvaltion valmisteisessa menopelissä
Kokeilin tos tyynemmällä kelillä ja kyllä se siellä 135-140 alkaa huojuttaa, siihen asti menee kuin juna.

Miten tuo ohjauksen keskimutterin kireys, ilmeisesti pitää löysätä nuo kolmiopalat ja sitten kiristää. Pitääköhän suunnitella ns. votkaruuvi että saa käsin kiristää tarpeen mukaan, vähän kuin toisessa suurvaltion valmisteisessa menopelissä

Dyna -04
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Se on lukema tyyliin 67 tai 73 tai 74 tms ja oli(ko)han siinä joku kirjainkin H tai jotain, mutta tuollainen numero siitä koon vierestä pitäisi löytyä. Mitä suurempi, sen kantavampi.nokiotta kirjoitti:Metzellerin 880 renkaat, ei paljo uuttansa kummemmat. Mistäs tuon kantavuuden sais selville?
135-140 alkaa huojuttaa, siihen asti menee kuin juna.![]()
Minulla shovelissa tuli keulan kiristyksen jälkeen voblaus 110 km/h nopeuksissa ja pieni löysäys poisti ongelman. Kuvan rautiksessa taas löysyys aloitti voblauksen jo alle 100 km/h ja siinä tas kiristys poisti ongelman.
Jos se noin ylös 135-140 antaa nostaa, niin epäilen muuta syytä, kuin laakerin kireys.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
[/h alkaa pyörä keinuttaa puolelta toiselle vai johtuuko pleksistä ja kovista sivulaukuista?
[/quote]
Tätä aihetta on aiemmin käsitelty useammassakin topicissa, olisko muutenkin tuonne Techb puolelle? Jos lujaa meinaat ajaa, niin heitä se pleksi pois. Tuo ohjausmutterin kireys oireilee yleensä jo alhaisemmissa nopeuksissa. Kolahteleeko hidastustöyssyissä? Onko swingin laakerissa väljää? Kannattaahan se ohjauslaakeri tarkistaa ja samalla rasvata. Se on muuten vain ylempipala mikä täytyy irrottaa. Ei iso homma.
Onko se 'keinuminen' miten voimakasta? Paheneeko kovasti, jos nostaa yli 150 nopeuden? Vai voiko nopeutta nostaa tuosta ollenkaan?

Tätä aihetta on aiemmin käsitelty useammassakin topicissa, olisko muutenkin tuonne Techb puolelle? Jos lujaa meinaat ajaa, niin heitä se pleksi pois. Tuo ohjausmutterin kireys oireilee yleensä jo alhaisemmissa nopeuksissa. Kolahteleeko hidastustöyssyissä? Onko swingin laakerissa väljää? Kannattaahan se ohjauslaakeri tarkistaa ja samalla rasvata. Se on muuten vain ylempipala mikä täytyy irrottaa. Ei iso homma.
Onko se 'keinuminen' miten voimakasta? Paheneeko kovasti, jos nostaa yli 150 nopeuden? Vai voiko nopeutta nostaa tuosta ollenkaan?
Jussi
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Ei tohdi kyl lujempaa ajaa voimistuu vaan, mutta karvan verran kun himmaa niin heti katoaa. Pitää kokeilla ottaa pleksi pois. Se on vähän kun koivun lehti putoaa puusta leijailemalla puolelta toiselle
Ei kolise eikä kilise töyssyissä.
Pyörällä ajettu 26tkm.
Pertsa tossa meinaskin että keventää keulaa toi pleksi ja siltä se tos vähän tuntu kun nyt yritin tutkailla uudestaan, noh toimii jonkinmoisena sakkorajoittimena

Ei kolise eikä kilise töyssyissä.
Pyörällä ajettu 26tkm.
Pertsa tossa meinaskin että keventää keulaa toi pleksi ja siltä se tos vähän tuntu kun nyt yritin tutkailla uudestaan, noh toimii jonkinmoisena sakkorajoittimena

Viimeksi muokannut nokiotta, 23:40 11.07.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dyna -04
Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Ja sitä ylempää palaa ei tartte siis irrottaa vaan etupyörä ylös, keulaputkien pultit löysälle joko ylä tai ala t-kappaleesta, ylä teen "lukituspultti" (se mikä on poikittain kanta vasemmalle) löysälle ja emäputken pultin kiristys.
Nämä siis jos ei tartte rasvata, joka tosin kannattaa tehä, samalla tarkastaa laakerit ja koolien kunto. Mulla oli ihan sökö alempi kooli kun viime talvena remontoin.
Ootko kattonu myös svingin, onko väljää? Pyöränlaakerit?
Keula kevenee kun kääntää kaasukahvasta
Nämä siis jos ei tartte rasvata, joka tosin kannattaa tehä, samalla tarkastaa laakerit ja koolien kunto. Mulla oli ihan sökö alempi kooli kun viime talvena remontoin.
Ootko kattonu myös svingin, onko väljää? Pyöränlaakerit?
Keula kevenee kun kääntää kaasukahvasta

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa
Pleksi irti ja ohjaus kiristetty. 160km/h sai jo vetäästä , sitten tuntu jo että lähtee ukko lentoon ilmanvastuksesta. Toisella kertaa kun laitto jalat takamatkustajan tapeille ja itte vähän kyyryyn niin vatkaus oli sellanen että meinas tulla noutaja. Olipa erikoinen kokemus.
Dyna -04