Dyna kovemmasa vauhdissa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

nokiotta
Viestit: 18
Liittynyt: 11:52 26.04.2016.
Paikkakunta: Kuortane

Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Kuuluuko tuo customin ominaisuuksiin että 135km/h alkaa pyörä keinuttaa puolelta toiselle vai johtuuko pleksistä ja kovista sivulaukuista? :?
Dyna -04
nokiotta
Viestit: 18
Liittynyt: 11:52 26.04.2016.
Paikkakunta: Kuortane

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

kyseessä oli Dyna -04
Dyna -04
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mulla ei oo dynassa plexiä tai sivulaukkuja ja matkavauhti on yleensä 80+. Maileissa.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:24 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei kuulu ominaisuuksiin.

Jos on iso pleksi, se keventää keulaa suuremmissa nopeuksissa, mutta ei pitäisi ilman riepottavaa tuulta pahemmin häiritä.
Renkaita alkaisin ensin katselemaan. Kuluneet ja/tai alhaisilla paineilla olevat kummit tekevät ajosta joskus mielenkiintoista. Renkaan kantavuudet on myös hyvä huomioida raskaassa pyörässä.
Esim. 880-Mezeleriä on ainakin kolmea eri kantavuutta, eikä äkkinäinen huomaa sitä kuin katsomalla pienet numerot.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

-Harikka- kirjoitti:
nokiotta kirjoitti:kyseessä oli Dyna -04
Laitakko tän tiion murusen allekirjotuksee :?: :roll:
Seuraavalle kerralla apua tarvitessas auttajat näkkee mistä kulkineesta on kyse :wink:

Onkos rätkästäs millo viimeeks tarkistettu ohjauslaakerin kireyttä :?:
Löysällä oleva laakeri aiheuttaa voblaamista juurikin vauhin noustessa...
... :roll: ...
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Keulalaakerin liika kireys tai löysyys on aika usein voblaamisen syynä. Mutta kuten Pertti totesi myös renkaita kannattaa vilkaista.

Oma alkoi kanssa tänä keväänä voblaamaan motarinopeuksissa, keulalaakeria on saanut tässä yksilössä säädellä aika usein ja sieltä se syy tälläkin kertaa löytyi, vähän löysemmälle ja alkoi pyörän olemaan paljon vakaampi myös ryömintänopeuksissa.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

kulkeeks dyna noin kovaa,, itsellä -03 kapealla (Sportster) keulalla (39) putket, aika heijari on jo satasessa,
joko -04 sessa on vahvempi runko ja paksummat putket,??,,
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Toi 39 mm keula ei vaikuta, se on oikeesti hemmetin hyvä.

Toki dynassa on vaan 28 asteen keulakulma, ohjausiskari tekis hyvää ainaki omalle pyörälle. Ehkä saan sen kiinni vielä tänäkesänä, ehkä en. Saishan tuohon parannustakin, muttei se mikään ominaisuus oo woblata noin alhasessa vauhissa. Esimerkiks Sputhella on semmonen tuote kun Positrack, joka parantais noita kumityynyjä.
nokiotta
Viestit: 18
Liittynyt: 11:52 26.04.2016.
Paikkakunta: Kuortane

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Metzellerin 880 renkaat, ei paljo uuttansa kummemmat. Mistäs tuon kantavuuden sais selville?

Kokeilin tos tyynemmällä kelillä ja kyllä se siellä 135-140 alkaa huojuttaa, siihen asti menee kuin juna. :D
Miten tuo ohjauksen keskimutterin kireys, ilmeisesti pitää löysätä nuo kolmiopalat ja sitten kiristää. Pitääköhän suunnitella ns. votkaruuvi että saa käsin kiristää tarpeen mukaan, vähän kuin toisessa suurvaltion valmisteisessa menopelissä :wink:
Dyna -04
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

nokiotta kirjoitti:Metzellerin 880 renkaat, ei paljo uuttansa kummemmat. Mistäs tuon kantavuuden sais selville?
135-140 alkaa huojuttaa, siihen asti menee kuin juna. :D
Se on lukema tyyliin 67 tai 73 tai 74 tms ja oli(ko)han siinä joku kirjainkin H tai jotain, mutta tuollainen numero siitä koon vierestä pitäisi löytyä. Mitä suurempi, sen kantavampi.

Minulla shovelissa tuli keulan kiristyksen jälkeen voblaus 110 km/h nopeuksissa ja pieni löysäys poisti ongelman. Kuvan rautiksessa taas löysyys aloitti voblauksen jo alle 100 km/h ja siinä tas kiristys poisti ongelman.

Jos se noin ylös 135-140 antaa nostaa, niin epäilen muuta syytä, kuin laakerin kireys.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja jussibee »

[/h alkaa pyörä keinuttaa puolelta toiselle vai johtuuko pleksistä ja kovista sivulaukuista? :?[/quote]
Tätä aihetta on aiemmin käsitelty useammassakin topicissa, olisko muutenkin tuonne Techb puolelle? Jos lujaa meinaat ajaa, niin heitä se pleksi pois. Tuo ohjausmutterin kireys oireilee yleensä jo alhaisemmissa nopeuksissa. Kolahteleeko hidastustöyssyissä? Onko swingin laakerissa väljää? Kannattaahan se ohjauslaakeri tarkistaa ja samalla rasvata. Se on muuten vain ylempipala mikä täytyy irrottaa. Ei iso homma.

Onko se 'keinuminen' miten voimakasta? Paheneeko kovasti, jos nostaa yli 150 nopeuden? Vai voiko nopeutta nostaa tuosta ollenkaan?
Jussi
nokiotta
Viestit: 18
Liittynyt: 11:52 26.04.2016.
Paikkakunta: Kuortane

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Ei tohdi kyl lujempaa ajaa voimistuu vaan, mutta karvan verran kun himmaa niin heti katoaa. Pitää kokeilla ottaa pleksi pois. Se on vähän kun koivun lehti putoaa puusta leijailemalla puolelta toiselle :)
Ei kolise eikä kilise töyssyissä.
Pyörällä ajettu 26tkm.
Pertsa tossa meinaskin että keventää keulaa toi pleksi ja siltä se tos vähän tuntu kun nyt yritin tutkailla uudestaan, noh toimii jonkinmoisena sakkorajoittimena :?
Viimeksi muokannut nokiotta, 23:40 11.07.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dyna -04
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ja sitä ylempää palaa ei tartte siis irrottaa vaan etupyörä ylös, keulaputkien pultit löysälle joko ylä tai ala t-kappaleesta, ylä teen "lukituspultti" (se mikä on poikittain kanta vasemmalle) löysälle ja emäputken pultin kiristys.

Nämä siis jos ei tartte rasvata, joka tosin kannattaa tehä, samalla tarkastaa laakerit ja koolien kunto. Mulla oli ihan sökö alempi kooli kun viime talvena remontoin.

Ootko kattonu myös svingin, onko väljää? Pyöränlaakerit?

Keula kevenee kun kääntää kaasukahvasta ;)
nokiotta
Viestit: 18
Liittynyt: 11:52 26.04.2016.
Paikkakunta: Kuortane

Re: Dyna kovemmasa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Pleksi irti ja ohjaus kiristetty. 160km/h sai jo vetäästä , sitten tuntu jo että lähtee ukko lentoon ilmanvastuksesta. Toisella kertaa kun laitto jalat takamatkustajan tapeille ja itte vähän kyyryyn niin vatkaus oli sellanen että meinas tulla noutaja. Olipa erikoinen kokemus.
Dyna -04
Vastaa Viestiin