Sportster -88

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
EFHooDee

Sportster -88

Viesti Kirjoittaja EFHooDee »

Iltoja! Uutena täällä kirjoittelen enkä tiedä olenko oikeassa osiossa kyselemässä asiasta tai, että miten paljon asiaa on jo täällä puitu, mutta haku toiminnon käytön osaaminen on hieman puutteellista.

Ja sitten itse asiaan. Olen vakaasti siirtymässä japanilaisten pyörien omistuksesta Harleyn omistajaksi ja silmääni on osunut -88 vuoden maltillisesti, mutta hyvällä maulla laitettu Sportster.

Lähinnä kiinnostaisi kuulla, että mitä vinkkejä asiaan vihkiytyneet voisivat antaa ennen kuin kaupoille lähden? Ulkoisesti pyörä on todella siistissä kunnossa ja myyjä kehuu, niinkuin myyjän kuuluu, että on myös teknisesti loistavassa kunnossa. Pyörään tehty 1200cc konversio. Todellisista kilometreistä ei ole tietoa. Millainen tuo nelivaihteinen on ajella? Mitä pitäisi osata pyörästä kysyä? Tosiaan ensimmäistä H-D:tä olen ostamassa niin näistä ei ole kauheasti tietoa. Kaverin dynalla olen pari sataa kilometriä ajellut ja siitähän se kipinä lähti.

Japanilaisilla pyörillä on tullut ajettua vuosia ja monia kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta jotenkin olen niihin nyt tympääntynyt kun kaikki ovat hyvin samanlaisia ja omalla tavallaan "tylsiä".

Ja sekavahan tästä kirjoituksesta tuli, mutta sekava on kirjoittajakin :roll:
Kiwi
Viesti:

Re: Sportster -88

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Käy koeajolla ja mieti haluutko sen viidennen vaihteen. Onko pyörässä kierroslukumittari? 80-100 km/h kierrokset on oikeestaan ne mitä eniten tarttee, jos ei oo hyvä ajaa niillä nii vielä kannattaa passata. Äkkiä vilastuna nettimotosta saa olla halpa nelivaihteinen että pärjää noille uudemmille. Toki jos ykkönenkin tuntuu jo liian lyhyeltä nii sithän vois vähän välityksiä pidentää.
EFHooDee

Koeajolla olen menossa käymään viikonloppuna. Eipä tuosta harrikasta tainnut löytyä mitään muuta mittaria kuin joku jälkiasennettu digimittari josta näkee nopeuden. Mutta koeajolla tosiaan selviää paljon. Kovasti kiinnostaisi tietää, että onko tuon ikäisissä jotain suuria ja hankalia tyyppivikoja jotka ei johdu pelkästään pyörän iästä.

Ja mielestäni pyörä on edullinen, hieman yli neljä tonnia siitä pitäisi maksaa. Olen kyllä pyöräbudjettiin varannut muutaman tonnin enemmänkin ihan siltä varalta jos sattuukin niin, että pitää saada uudempaa pyörää alle. Jotenkin vain olen tykästynyt vanhempiin härräköihin.
Pera
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pera »

Se kuuluisa tyyppivika on,että laturin magneetit tuppaavat irtoamaan jossain vaiheessa. Itsellä näin kävi 45 000 km:n kohdalla. 88 on sen verran vanha, että on varmaan ainakin kertaalleen jouduttu vaihtamaan. Toivottavasti on joku alkuperäistä vahvempi siinä tapauksessa laitettu. Kysypä myyjältä tätä laturi-asiaa.

Minulla on ollut 2 piikkiä isompi eturatas jo ainakin 20 vuotta ja olen ollut tyytyväinen.
Loud valves save lives
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tyypiongelma ennen viisivaihteista on kytkimen takana oleva laturi. Lähes poikkeuksetta magneetit vanhuuttaan irtoavat ja laturi rikkoutuu.
Korjaus on aika kallis Harrikan korjaukseksi, mutta jos se on jo tehty parannetuilla osilla, ei pitäisi olla murheita enää. Hartsiin valettu staattori kestää paremmin.

Tuon ongelman perimmäisenä syynä on kytkimen heikko kiinnitys ja sen aiheuttama boorien välistyminen. Kulunut boori antaa kytkimen heittää, lopulta magneetit ottavat kosketuksen staattoriin ja sitten tulee romua laturista.

Jos kytkin keikkuu akselilla, on alumiinissa oleva keskiön booritus kulunut ja laturi on vaarassa. Korjaus on uusi kytkinkeskiö, joka on se kallis osa. Tosin, jos on japsien osien hinnoista kokemusta, saattaa olla ihan sopiva hinta 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mä jatkan samaa laulua kuin muut, tuon laturihässäkän kohdalla ei ole kysymys jos se hajoaa vaan milloin se hajoaa... Hartsivalu on yksi korjaus, toinen on roottori suljetuilla magneeteilla ja jompikumpi pyörästä saattaa jo löytyä.

Sanoi että tykkäät "vanhemmista härräköistä", mutta jos pitää Sportsteri saada, niin itse katsoisin vähän uudempaa (4 sportsterin kokemuksella). Ulkonäöltään (ja rungoltaan) sportti oli hyvin pikälti samaa kauraa 1982-2003, loppuakohti tietenkin on tullut kaikenlaista parannusta (joista kaksi suurinta ovat 1986 kone vaihtui rautapäästä evoon ja 1991 laatikko5-loviseen)... Noista lähtisin hakemaan jotain väliltä 1996-2003, uudempi parempi tietenkin. Nettimotosta kun katsoo millä hintaa lähtee vaikkapa '98 1200 sportti halvimmillaan, niin kovin herkästi kallistuisin vaikkapa tuollaiseen. Jos ulkonäkö ei miellytä, sitähän voi muokata juuri sellaiseksi kuin haluaa, kaupasta saa kyllä osaa joka lähtöön.
Viva Knievel!
EFHooDee

Täytyypä kysyä tuosta laturista.

Sportsteri pitää saada lähinnä siksi, että olen melko pienikokoinen.Pyörä jota olen ostamassa ei ole nettimotossa myynnissä niin ei ole tullut sieltä edes pahemmin pyöriä katsottua, mutta tulipa nyt vilkaistua niin siellähän tosiaan olisi melko edullisesti juuri tuo '98 Sportster. Sehän täytyy laittaa ihan harkintaan!

Ja pitää vielä erikseen kiittää jokaista asiallisista vastauksista! Yllätyin ihan, ettei vastaukset ollutkaan täyttä v***uilua, jota suuresti odotin :D Monilla muilla foorumeilla kun ensikertalainen menee tyhmiä kyselemään niin vastausten laatu on mitä on.
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 18:03 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
EFHooDee

Pituutta on siunaantunut niinkin paljon kuin 169cm ja painoa jopa 73kg eli en hirveä jässikkä ole :D

Kaverin dynakin tuntui isolta ja raskaalta ajella varsinkin pienissä nopeuksissa eikä dynakaan taida valmistajan pyöristä olla suurimmasta päästä.
Peacemaker76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

EFHooDee kirjoitti:Pituutta on siunaantunut niinkin paljon kuin 169cm ja painoa jopa 73kg eli en hirveä jässikkä ole :D

Kaverin dynakin tuntui isolta ja raskaalta ajella varsinkin pienissä nopeuksissa eikä dynakaan taida valmistajan pyöristä olla suurimmasta päästä.
Kyllä Sportti on paljon näppärämmän tuntuinen pyörittää kuin Dyna, joka on vähän laivamainen pikkuveljeensä verrattuna.

Suosittelen 5-vaihteista 1200-kuutioista mallia kuten moni edellä kommentoineistakin, kiität itseäsi myöhemmin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Vastaa Viestiin