XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Tuli ensimmäinen hd ostettua ja kun noihin japanin ihmeisiin tottunut niin moni asia askarruttaa.
Yksi on kolahdus/lonksahdus liikkellelähdössä. Aina ei tätä tee mutta noin 50/50 paikaltaanlöhdöistä. Kuuluu kohtuu kova kolahdus/lonksahdus kun kytkimen vapauttaa. Ei siis kuulu/tunnu muuten kuin liikkeelle lähdettäessä.
Mikähän tollasen voisi aiheuttaa ja onko vika vai ominaisuus?
Yksi on kolahdus/lonksahdus liikkellelähdössä. Aina ei tätä tee mutta noin 50/50 paikaltaanlöhdöistä. Kuuluu kohtuu kova kolahdus/lonksahdus kun kytkimen vapauttaa. Ei siis kuulu/tunnu muuten kuin liikkeelle lähdettäessä.
Mikähän tollasen voisi aiheuttaa ja onko vika vai ominaisuus?
Spotster xl883c -03
Helsinki
Helsinki
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Ja kolahus on kuuluvinaan sieltä kytkimen puolelta? Helsingissä on paljon porukkaa jokka saattais osata arvuutella vian syytä, paljonkos mahtaa muuten olla mittarissa? Onko tehty jotain huoltoja ennen ostosta/sen jälkeen? Enskakoppa noissa lähtee aika nätisti irti, jolloin tota pääsee paremmin tutkimaan että onko jossain väljää, silläsuunnalla vian uskoisin olevan.
Eihän remmi oo liian löysä tai kiree?
Eihän remmi oo liian löysä tai kiree?
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Huolloista ei mitään hajua, 33tkm ajettu. Juuriki kuulostais ett kytkimen lähistöltä kuuluis.
Spotster xl883c -03
Helsinki
Helsinki
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Jos sulla on siirtosarjat niin rasvaa ensin tangon nivelet ja käytä poljinta irti sen verran että pystyt putsaamaan polkimen akselin ja rasvaamaan sen. On nimittäin huonojen vaihtojen, vapaan ja loksamisen yleisimpiä syitä. Rasvaton sydemi. Samalla säätää kutkimen ja vaijerin. Ei ole kalliiksi tullut vielä joten kannataa kokeilla. Mietitään sitten muuta jos i helpotusta tästä tullut. Tietty enska/lootaöljyt tuoreea ja mielellään sportster öljyt.
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
kiitos vinkeistä!
Siirtosarjat meinaan löytyy. Pitääpi tossa kun kerkeää pistää rasvaa jokaväliin ja pistää ölpät suteineen vaihtoon. Mitäs rasvaa kannattas tunkea? ihan perus vaseliinia vai onko joatain fiksumpaa?
Siirtosarjat meinaan löytyy. Pitääpi tossa kun kerkeää pistää rasvaa jokaväliin ja pistää ölpät suteineen vaihtoon. Mitäs rasvaa kannattas tunkea? ihan perus vaseliinia vai onko joatain fiksumpaa?
Spotster xl883c -03
Helsinki
Helsinki
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Olihan niin että kolahdus liittyy nimenomaan siihen kun on jo vaihde päällä ja löysäät kytkintä ja pyörä on lähtemässä liikkeelle eli veto kytkeytyy takapyörälle saakka? Eli normaalista kytkin pohjassa ykkösen päälle polkaisun ronksahduksesta ei nyt puhuta.
Ja lonksahdus kuuluu vaikka liikkeelle lähtiessä päästäisit kytkintä ylös hitaamminkin?
Kokeilepas hupia sellainen että moottori stopissa ykkönen päällä kytkin ylhäällä vedät voimansiirron kaikki välykset ensin taakse eli istut pyörän päällä ja revit tangosta taaksepäin. Pidä siinä ja starttaa kytkin pohjassa ja lähde liikkeelle. Tämän voi tehdä peräpää hiukan alamäkeen helpommin. Sitten toisin päin, moottori seis rynkytät välykset eteenpäin ja taas liikkeelle. Tämän voi taas tehdä helpommin nokka lievään alamäkeen. Onko lonksahduksessa eroa?
Ja lonksahdus kuuluu vaikka liikkeelle lähtiessä päästäisit kytkintä ylös hitaamminkin?
Kokeilepas hupia sellainen että moottori stopissa ykkönen päällä kytkin ylhäällä vedät voimansiirron kaikki välykset ensin taakse eli istut pyörän päällä ja revit tangosta taaksepäin. Pidä siinä ja starttaa kytkin pohjassa ja lähde liikkeelle. Tämän voi tehdä peräpää hiukan alamäkeen helpommin. Sitten toisin päin, moottori seis rynkytät välykset eteenpäin ja taas liikkeelle. Tämän voi taas tehdä helpommin nokka lievään alamäkeen. Onko lonksahduksessa eroa?
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Ite oon ihan perus vesivaseliinia työntäny vähän joka niveleen ja hyvin on tähänasti toiminu.
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Juurikin näin, eli liikeelle lähtiessä. Pitää kokeilla heti huomenna tuota "kikkailua". Mitäs jos lonksahduksella ei ole eroa tai on eroa?UrpoTJ kirjoitti:Olihan niin että kolahdus liittyy nimenomaan siihen kun on jo vaihde päällä ja löysäät kytkintä ja pyörä on lähtemässä liikkeelle eli veto kytkeytyy takapyörälle saakka? Eli normaalista kytkin pohjassa ykkösen päälle polkaisun ronksahduksesta ei nyt puhuta.
Ja lonksahdus kuuluu vaikka liikkeelle lähtiessä päästäisit kytkintä ylös hitaamminkin?
Kokeilepas hupia sellainen että moottori stopissa ykkönen päällä kytkin ylhäällä vedät voimansiirron kaikki välykset ensin taakse eli istut pyörän päällä ja revit tangosta taaksepäin. Pidä siinä ja starttaa kytkin pohjassa ja lähde liikkeelle. Tämän voi tehdä peräpää hiukan alamäkeen helpommin. Sitten toisin päin, moottori seis rynkytät välykset eteenpäin ja taas liikkeelle. Tämän voi taas tehdä helpommin nokka lievään alamäkeen. Onko lonksahduksessa eroa?
Spotster xl883c -03
Helsinki
Helsinki
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Varmista vielä ettei etuhihnapyörän mutteri (aika suuri) ole löysällä. Mulla entisessä mopossa aikanaan aiheutti samanlaisen äännähdyksen.
Softail -08
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Lonksahduksen kohtaa voisi yrittää tuolla konstilla vähän haarukoida. Kytkin on se kohta jossa männän pään ja takarenkaan välillä voimalinja "katkeaa" eli saattaisi voida järkeillä onko syy kytkimestä taaksepäin (kytkin, vaihdelaatikko, vetopyörä, takahinapyörä, taka-akseli...) vai eteenpäin (kytkin, enskaketju rattaineen, compesator sproket, kampuran laakerit, kampuran limpun keskitappi...). Voi olla että pystyisi jotain päättelemään, voi olla että ei. Ei ollut tarkoitus tuossa luetteloa kirjoittaessa tarkoitus pelotella. Periaatteessa mahdollisuuksia on kuitenkin monta, osa hyvinkin yksinkertaisia kuten tuo edellä mainittu hihnapyörä, löysällä oleva taka-akseli voisi aiheuttaa samaa. Voivat vaan olla aika vaikeita pyörä paikallaan hoksata. Omalla kohdalla esim.Buellin katkennutta taka-akselia en tien päällä meinannut alkuun hoksata ollenkaan.
Sitten voisi ääni ehkä tulla muualtakin rungosta. Paikaltaan kun lähdetään liikkeelle niin kohdistuu eri paikkoihin erilaisia momentteja jolloin löysällä olevat paikat voivat kolahdella, vaikkapa takahaarukka.
Saatko jokun kaverin viereen kuuntelemaan kun testailet, auttaisi varmaan paljon asiaa?
Sitten voisi ääni ehkä tulla muualtakin rungosta. Paikaltaan kun lähdetään liikkeelle niin kohdistuu eri paikkoihin erilaisia momentteja jolloin löysällä olevat paikat voivat kolahdella, vaikkapa takahaarukka.
Saatko jokun kaverin viereen kuuntelemaan kun testailet, auttaisi varmaan paljon asiaa?
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
pitää pyytää kaveri kuuntelemaan jos vaikka jotain näkis/kuulis.
sellaisen havainnoin tein että jos vetää liikkuvat taakse ja lähtee eteenpäin ääni kuuluu ajoittain. jos esim pysähtyy valoihin, työntää eteenpäin ja lähtee niin ääntä ei kuulu.
sellaisen havainnoin tein että jos vetää liikkuvat taakse ja lähtee eteenpäin ääni kuuluu ajoittain. jos esim pysähtyy valoihin, työntää eteenpäin ja lähtee niin ääntä ei kuulu.
Spotster xl883c -03
Helsinki
Helsinki
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Kun ei kukaan osaavampi opasta niin jatkan arvuuttelua vaikka minulla ei Sportsteria olekaan. Tuosta testistä voisi päätellä että äänen aiheuttaja on kytkimessä tai siitä takapyörää kohden. Jännä että ääni tulee noin päin. Jos joku ratas tms. pääsisi akselillaan vähän pyörähtämään niin luulisi että se ilmenisi eteenpäin tyhjät poistamisen jälkeen. Kun vedetään tyhjät pois taaksepäin, vetohihnan yläosa kiristyy eli ikään kuin veto olisi jo päällä.
Kuinka paljon itse osaat/pystyt/haluat puuhata? Joitain asioita pystyisi ehkä katsomaan jos saa takapyörän ilmaan. Jos on riski toveri apuna, saa takapyörän ilmaan tangosta pyörän sivuseisontatukea vastaan vääntäen. Tuki kestää kyllä.
Tuskin takapyörän laakereissa näin paljon klappia on, mutta takapyörän pääsisi kokeilemaan. Samalla tulisi taka-akselin tiukkuus tarkastettua. Takahihnapyörä ei voi antaa väljyyttä jos sen pultit ovat kunnolla kiinni. Takahaarukankin mahdollisen klapin saisi ehkä kokeiltua.
Sitten jos ottaisi etuhihnapyörän suojuksen irti, sitä pääsisi pyörittelemään. Sen löysyys voisi tosiaan olla aika todennäköinen syy. Tuossa kääntelyyn mallia:
http://m.youtube.com/watch?v=35EIdkzatmM
Sitten menee jo pajahommiksi, täytyisi varmaan enska avata. Kutkimessä ja sen hujakoilla on paljon liikkuvia osia (kulunut jousi lienee tunnettu murheenkryyni joissain malleissa, vääntyneet levyt, laakerit...) joita seuraavaksi epäilisin.
Vaihdelaatikon sisällä tuskin on häikkää, se on aika pomminvarma. Jos siellä on ongelmia, ovat äänet sieltä yleensä eri tyylisiä.
Silmämääräisesti voisi yrittää katsoa moottorin ja vaihdelaatikon ripustuskohdat runkoon, ettei ole mitään löysällä. Tuo pakettihan elää runkoon nähden, liikkeelle lähdettäessä erityisesti. Voisi myös yrittää katsella ettei rungon ja moottori/vaihdelaatikkopaketin väliin ole jäänyt mitään tavaraa esim. siirtosarjojen asennuksessa tai muuten vaan kivi jossain välissä.
Ehkä kannattaisi käydä kuunteluttamassa korjaamolla. Jos täältä forumilta apua pyydät, jonkun kokeneemman paikkakuntalaisen harrastajan kanssa saat varmaan sovittua että saatte murheesi kuunneltua.
Kuinka paljon itse osaat/pystyt/haluat puuhata? Joitain asioita pystyisi ehkä katsomaan jos saa takapyörän ilmaan. Jos on riski toveri apuna, saa takapyörän ilmaan tangosta pyörän sivuseisontatukea vastaan vääntäen. Tuki kestää kyllä.
Tuskin takapyörän laakereissa näin paljon klappia on, mutta takapyörän pääsisi kokeilemaan. Samalla tulisi taka-akselin tiukkuus tarkastettua. Takahihnapyörä ei voi antaa väljyyttä jos sen pultit ovat kunnolla kiinni. Takahaarukankin mahdollisen klapin saisi ehkä kokeiltua.
Sitten jos ottaisi etuhihnapyörän suojuksen irti, sitä pääsisi pyörittelemään. Sen löysyys voisi tosiaan olla aika todennäköinen syy. Tuossa kääntelyyn mallia:
http://m.youtube.com/watch?v=35EIdkzatmM
Sitten menee jo pajahommiksi, täytyisi varmaan enska avata. Kutkimessä ja sen hujakoilla on paljon liikkuvia osia (kulunut jousi lienee tunnettu murheenkryyni joissain malleissa, vääntyneet levyt, laakerit...) joita seuraavaksi epäilisin.
Vaihdelaatikon sisällä tuskin on häikkää, se on aika pomminvarma. Jos siellä on ongelmia, ovat äänet sieltä yleensä eri tyylisiä.
Silmämääräisesti voisi yrittää katsoa moottorin ja vaihdelaatikon ripustuskohdat runkoon, ettei ole mitään löysällä. Tuo pakettihan elää runkoon nähden, liikkeelle lähdettäessä erityisesti. Voisi myös yrittää katsella ettei rungon ja moottori/vaihdelaatikkopaketin väliin ole jäänyt mitään tavaraa esim. siirtosarjojen asennuksessa tai muuten vaan kivi jossain välissä.
Ehkä kannattaisi käydä kuunteluttamassa korjaamolla. Jos täältä forumilta apua pyydät, jonkun kokeneemman paikkakuntalaisen harrastajan kanssa saat varmaan sovittua että saatte murheesi kuunneltua.
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Onko ensiöketju oikeella kireydellä? Aattelin vaa et siinä ois seuraava löysä jos liikkuvat on muuten takana.
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Joo sehän olisi ainakin helppo ihan vaikka parkkiksella suuruusluokkaisesti tarkistaa. Ei saisi varmaan tässäkään mallissa olla välystä yli 12 mm kylmällä koneella? Pitää olla vaan tuumainen kuusiokoloavain. Usein kai jos enskaketju on löysä niin raklattaa jatkuvammin. Mutta nopsa vilkaista, vinkkiä tuosta, voi katsoa pyörä sivuseisontatuellakin:http://m.youtube.com/watch?v=lWTESN1mLbY
Re: XL883c -03 kolahtaa liikkeelle lähdössä
Mä heitän tähän oman arvaukseni. Paikallaan laitettu ykkönen ei ole mennyt kytkentähampaillaan pohjaan asti ja kun lähdet liikkeelle, tuo kytkentä viimeistelöityy. Pitää aika ison kolahduksen ja voi toisinaan tuntua kunnon nykäisynä - ehtii kierrokset nousta ja sitten vaihde menee päälle "ilman kytkintä".
Kokeile sellaista ajotapaa, että vaihdat liikenne-esteeseen tulessa jo valmiiksi ykkösen päälle kun pyörä vielä liikkuu - ja sitten pidät kytkintä pohjassa liikkeelle lähtöön asti. Jos ei enää kolahtele, niin sitten se on varmaan tuo.
Millä tuota voi ehkäistä tapahtumasta, on se, että ykköstä kytkiessä heti vaihteen polkaisun jälkeen pikkuisen pyöräyttää vaihteistoa keventämällä otetta kytkimestä - ihan vähän vaan - ja jos siinä vaiheessa tuntee vaihdepolkimessa pikku nykäisyn, niin se sama ilmiö se on.
Toi johtuu vissiin siitä, että ykkösen kytkentähampaiden nurkat ovat pyöristyneet käytössä.
Ja lähtee sillä että ens talvena vaihteisto pihalle ja uudet ykkösen rattaat tilalle.
Kokeile sellaista ajotapaa, että vaihdat liikenne-esteeseen tulessa jo valmiiksi ykkösen päälle kun pyörä vielä liikkuu - ja sitten pidät kytkintä pohjassa liikkeelle lähtöön asti. Jos ei enää kolahtele, niin sitten se on varmaan tuo.
Millä tuota voi ehkäistä tapahtumasta, on se, että ykköstä kytkiessä heti vaihteen polkaisun jälkeen pikkuisen pyöräyttää vaihteistoa keventämällä otetta kytkimestä - ihan vähän vaan - ja jos siinä vaiheessa tuntee vaihdepolkimessa pikku nykäisyn, niin se sama ilmiö se on.
Toi johtuu vissiin siitä, että ykkösen kytkentähampaiden nurkat ovat pyöristyneet käytössä.
Ja lähtee sillä että ens talvena vaihteisto pihalle ja uudet ykkösen rattaat tilalle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>