Jarrut
Re: Jarrut
kompura ja jarrujen ilmaus vehkeet. lähtee ilmat. tietysti voi olla että jarrujen pääsylinterin mäntä ja tiivistekumi on kulunut tai kovonut. väärä jarruneste voi tehdä näille osille kepposet. dot 5 ei sovi dot 4 ja dot 5,1 sekaan. vuosien saatossa olen oppinut että testaan vanhan ja uuden jarrunesteen sekoittuvuuden mukissa. jos eivät sekoitu keskenään niin sitten koittamaan toista nestettä. Paras oli viime kesänä. etujarrussa dot 5 ja takana dot 4. Onneksi testasin molemmat ennen vaihtoa.
Re: Jarrut
Jos nyt olisi käynyt niin että DOT4 ja DOT5 olisi menneet sekaisin miten letkut ja linjat helpoiten saisi auki?
Oletetaan, että on jo ehditty pumppailla poljinta ja kahvaa ihan huolella eli linjoissa sekoitusta satuloilla asti.
Oletetaan, että on jo ehditty pumppailla poljinta ja kahvaa ihan huolella eli linjoissa sekoitusta satuloilla asti.
fxstd
Re: Jarrut
Tenulla, esmes Sinolilla ainakin Sisussa putsaavat jos joku kytkimelle on DOT5:n sekaa kokannut DOT4:sta tai DOT5.1:stä. Paineilma on myös letkuille/putkille hyvä, mut sylintereille vähän brutaali.jarrie kirjoitti:Jos nyt olisi käynyt niin että DOT4 ja DOT5 olisi menneet sekaisin miten letkut ja linjat helpoiten saisi auki?
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Jarrut
Tuossa tilanteessa kaikista järkevintä on purkaa kummatkin sylinterit ja vaihtaa niihin tiivisteet ja se väliletku putsata kunnolla kuten marko tuossa jo kirjoittikin!jarrie kirjoitti:Jos nyt olisi käynyt niin että DOT4 ja DOT5 olisi menneet sekaisin miten letkut ja linjat helpoiten saisi auki?
Oletetaan, että on jo ehditty pumppailla poljinta ja kahvaa ihan huolella eli linjoissa sekoitusta satuloilla asti.
Se miksi suosittelen on siksi, että vaikka heti jarrut toimisikin, niin voi myöhemmin olla, että kumi alkaa pehmenemään ja joku kerta kun yrittää jarruttaa huomaa että jarru onkin hävinnyt! Todennäköisesti kyllä toimii, jos putsauksen pääsee tekemään heti, mutta miksi ottaa riskiä oman turvallisuuden kohdalla?
Ja mitä Marko Sisusta mainitsi, niin siinähän on vain tuo neste kytkinpuolella, joten jarrujen katoamisesta siinä ei ole onneksi kyse!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Jarrut
Jarrujen ilmaus purkilla ja kompuralla imu päälle ja sinolia linjaan. kalakukkosityn mies voisit ottaa yhteyttä niin tutkitaan homma jos saat jopon siilinjärvelle. 0442699868
Re: Jarrut
Onneksi kyseessä oli täysin kuvitteellinen tilanne.Röpöttäjä kirjoitti:Jarrujen ilmaus purkilla ja kompuralla imu päälle ja sinolia linjaan. kalakukkosityn mies voisit ottaa yhteyttä niin tutkitaan homma jos saat jopon siilinjärvelle. 0442699868
Kiitoksia auttavankäden ojentamisesta.
fxstd
Re: Jarrut
Wanhaan aiheeseen jatkoa. Tein Dynaan jarruremontin ja Sportsteri oli muuten vain osina niin pitkään, että pääsylinteri ehti valua tyhjäksi ja eikun ilmaamaan.
Siinä missä Dynan jarrujen ilmaus meni likipitäen kuin Strömsössä Sportsteri osasi tälläkin kertaa olla haaste. Ilmaa tuntui olevan jokapuolella eikä edes pelkkä pääsylinteri jaksanut pumpata ainetta letku irti. Jarruneste alkoi loppua joka sai luovuuden kukkimaan.
Otin todella ison (oisko ollut 80 tai 100ml) lääkeruiskun, siihen sopivan halkaisijaisen kumiletkun pätkän, muutama sentti pituutta, ruisku täyteen jarrunestettä ja tämä injektori kiinni satulan ilmausruuviin. Järjestelmä oli tässä vaiheessa koottuna letkut kiinni mutta pääsylinterin kansi auki.
Heti ensimmäisellä ruiskulla sain kaiken ilman pois järjestelmästä. Pulputus kävi pääsylinterissä ja jarrupalatkin, jotka jostakin syystä paineettomassa järjestelmässä eivät tahdo jaksaa siirtyä edes levyyn kiinni, menivät tällä "peräruiskeella" paikalleen.
Eli toimi.
Näissähän on molemmissa todettavissa semmoinen outo piirre, että jos pääsylinteri menee aivan pohjaan saakka esim ilman tai jonkun muun härön vuoksi, niin pedaalia nostaessa satulan mäntä pikkuisen liikahtaa takaisin päin. Se saa aikaiseksi sellaisen tilapäisen jarrujen häviämisen joka on aika kiusallista ja joskus myös todella vaarallista.
Siinä missä Dynan jarrujen ilmaus meni likipitäen kuin Strömsössä Sportsteri osasi tälläkin kertaa olla haaste. Ilmaa tuntui olevan jokapuolella eikä edes pelkkä pääsylinteri jaksanut pumpata ainetta letku irti. Jarruneste alkoi loppua joka sai luovuuden kukkimaan.
Otin todella ison (oisko ollut 80 tai 100ml) lääkeruiskun, siihen sopivan halkaisijaisen kumiletkun pätkän, muutama sentti pituutta, ruisku täyteen jarrunestettä ja tämä injektori kiinni satulan ilmausruuviin. Järjestelmä oli tässä vaiheessa koottuna letkut kiinni mutta pääsylinterin kansi auki.
Heti ensimmäisellä ruiskulla sain kaiken ilman pois järjestelmästä. Pulputus kävi pääsylinterissä ja jarrupalatkin, jotka jostakin syystä paineettomassa järjestelmässä eivät tahdo jaksaa siirtyä edes levyyn kiinni, menivät tällä "peräruiskeella" paikalleen.
Eli toimi.
Näissähän on molemmissa todettavissa semmoinen outo piirre, että jos pääsylinteri menee aivan pohjaan saakka esim ilman tai jonkun muun härön vuoksi, niin pedaalia nostaessa satulan mäntä pikkuisen liikahtaa takaisin päin. Se saa aikaiseksi sellaisen tilapäisen jarrujen häviämisen joka on aika kiusallista ja joskus myös todella vaarallista.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>