Verenluovutus

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Päivi
Viesti:

Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Päivi »

Oletteko käyneet luovuttamassa verta :?: . Siinä olisi yksi parhaimmista joululahjoista mitä voi toiselle antaa. Eihän sitä koskaan tiedä koska itse tarvii. Tulisi ainakin hyvä mieli ja eihän raavaat miehet neuloja pelkää :wink: . Miten olisi!

Itse kävin juuri. Työmaalla on kerran vuodessa SPR kampanja jossa voi luovuttaa verta. Eikä se neula paljon tuntunu. Tää ilta täytyy ottaa vaan vähän rauhallisemmin.
Rallikapu

Käyty on

Viesti Kirjoittaja Rallikapu »

Vuonna -99 olin pikku kolarissa, sen jälkeen olen käynyt 2-4 kertaa vuodessa verenluovutuksessa. Koskaan ei tiedä, koska sitä itse tarvitsee.
Ennen käytiin kupparilla päästämässä paha veri pois, toimiskohan tämä samallai ? :lol:
Minna&FatBoy
Viesti:

Re: Verenluovutus

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Päivi kirjoitti:Tulisi ainakin hyvä mieli ja eihän raavaat miehet neuloja pelkää
Kun en oo raavas enkä mies, niin joudun tunnustamaan että juoksen mieluumin läpi tiiliseinästä kuin annan minkäänlainen neulan tulla nahkaani lähellekään... 8O Eli mulla on ollu ipanasta asti ihan toivoton piikkipaniikki.

Oon kyllä miettiny että pitäis joskus mennä mutta luulen kuitenkin hoitureitten tykkäävän huonoa jos meen sinne tukevan rauhoitussatsin ottaneena... Muuten luultavasti pökerryn jo ovella...

Mutta joskus vielä teen sen (ja luultavasti makaan taju kankaalla) :roll:
Evo Chopper

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Vähän samat "oireet" täälläkin mitä Minnalla (&Fatboylla 8O :?: :D )

Tein kompromissin ja otin elintestamentin, ts. jos meikäläisestä saa jollekin kelpaavia varaosia niin siitä vaan.
Tuskin niitä itse enää siinä vaiheessa tarviin... :?

Ja eikös HD-porukka oo muutenkin osien ahkeria kierrättäjiä :wink:
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Evo Chopper kirjoitti:...Tein kompromissin ja otin elintestamentin, ts. jos meikäläisestä saa jollekin kelpaavia varaosia niin siitä vaan...
Mutta mitäs jos vastaanottajalta menee vaihtoprosentit yli sallitun... :D :D

Ei vaiskaan - vakavalla asialla ei saa leikkiä. Meillä motoristeina on suurempi todennäköisyys joutua vihannekseksi leikkuupöydälle kuin keskiverto corollakuskilla joten tuollainen elintestamentti ei olisi yhtään hölmö idea vaikka niitä jaettaisiin ensi kesänä kaikissa HDCF:n ralleissa sisääntuloportilla. Siitä saisi sitten jokainen halukas ottaa omansa.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

hemuli kirjoitti:
Evo Chopper kirjoitti:...Tein kompromissin ja otin elintestamentin, ts. jos meikäläisestä saa jollekin kelpaavia varaosia niin siitä vaan...
Mutta mitäs jos vastaanottajalta menee vaihtoprosentit yli sallitun... :D :D

Ei vaiskaan - vakavalla asialla ei saa leikkiä.
Samaa jatketaan :D lieneekö maksa jo siinä kunnossa että sen saa viedä ongelmajätelaitokseen :?: :D :D
Hyvä idea Hemulilta, ilmoitellan vaikka SPR:lle niin he hoitavat homman.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hemuli
Viesti:

Jos tuo idea saa tuulta myös päättävissä elimissä (päättävät elimet - elintestamentti... 8O ) niin hommaahan voisi yrittää junailla ensi kesän pääralliin Himokselle. Sehän on juhlaralli niin luulisi väkeä tulevan läheltä ja kaukaa. Jos homma tehdään niin helpoksi että portilla muun materiaalin seassa tarjotaan valmista korttia täytettäväksi niin kynnys olisi mahdollisimman matala ottaa sellainen. Uskon että meidän porukassa on paljon sellaisia ihmisiä joiden ideologiaan muitten auttaminen, vaikkakin sitten post mortum, sopii.
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Mulle suositeltiin aikoinaan verenluovutusta kun oli noi hemohessit senverran kovat että seuraava vaihe olis ollut rautalanka suonissa...

Toi elintestamenttiidea vois olla hyvä, kai meikäläisestäkin jotain käyttökelposta vois löytyä vaikka elinaikabarometrien mukaan mun olis jo pitäny kuolla jokunen vuosi sitten näillä elintavoilla. On ainakin vähän käytettyä osaa.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Moi pitkästä aikaa. Pitää raottaa hieman sanaista arkkua, kun aihe on sen verran läheinen.
Verenluovutus on erittäin konkreettinen tapa auttaa hädässä olevaa ihmistä. Eikä siinä tarvitse, eikä pidäkään, ajatella, että joskus ehkä itsekin tarvitsen veriveljen tai -siskon apuja; aito apu on pyyteetöntä ja vastikkeetonta.

Mä olen verenluovuttajana melko aktiivinen, noin 3 - 4 kertaa vuodessa plus valkohiutaleluovutukset aina, kun tekstarikutsu SPR:stä käy.
Tähän valkohiutalejuttuun heräsin, kun kaverini sairastui leukemiaan ja ajattelin, että olisi se aika suora tapa auttaa (tosin ei häntä, koska olemme eri veriryhmää).
Valkohiutaleluovutus on melkoisen pitkä rupeama - makoilua kestää sellaiset 45 minuuttia, kun veri kiertää karusellin läpi ja keskipakoisvoima erottelee siitä valkosolut - loppukama palaa luovuttajan verenkiertoon.

Joku paranee onnistuneen selkäydinsiirron ansiosta lopullisesti, mutta näin hyvin ei toki kaikille käy, vaan hoitoja tehdään säännöllisesti ja niihin tarvitaan meidän apua. Paras pointti mulle koko asiassa on se, että se on "oma juttu" ja siitä tulee tosi hyvä olo varsinkin henkiselle Masalle; jotain todellista on kuitenkin tullut tehtyä jonkun HYKSissä hoidettavan hyväksi. Noi leukemiapotilaiden hoidot ovat tosi rankkoja ja kivuliaita. Tämän halusin kertoa yhtään jeesustelematta, enkä laita tähän kyllä hymiötäkään.
hemuli
Viesti:

Tässä linkki elinluovutuskortista kiinnostuneille:

http://www.lahjaelamalle.net
Rock Aslak
Viesti:

Lahja elämälle

Viesti Kirjoittaja Rock Aslak »

Hyvä Hemuli! Tilasin ko. kortteja työmaalle heti 100 kpl...Täytyy laittaa jakoon!
Nimim. 80km/h harrikalla auton kylkeen ajanut...
Päivi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Päivi »

Eipä näitä "elämän peruskysymyksiä" tule mietittyä ennenkö elämä antaa turpiin oikein kunnolla. Joko itselle tai läheiselle. Maallinen mammona menettää merkityksensä tai ainakin laittaa miettiin uusiksi mikä elämässä on tärkeätä.

Yksi perustaito on ensiapu kurssin käyminen. Jouduin itse käytännön harjoituksiin kun yritin auttaa isäntää mutta siinä tilanteessa ei ammattilaisetkaan voineet tehdä mitään. Onkohan missään rallissa ollut ensiapukurssia?

Rock Aslak: Oikein kouraisi sydämestä nimimerkkisi.
jyristys

Viesti Kirjoittaja jyristys »

hemuli kirjoitti:elintestamentti ei olisi yhtään hölmö idea vaikka niitä jaettaisiin ensi kesänä kaikissa HDCF:n ralleissa sisääntuloportilla.
Se ei olisi pelkästään hölmö idea, vaan raivopaska. HDCF:n sotkeutuminen mihinkään mikä ei liity läheisesti moottoripyöriin on huono asia. Heti kun tällä kerholla alkaa olla mielipiteitä asioihin jotka eivät sille kuulu, niin tämä muuttuu kerhosta puolueeksi tai lahkoksi, tai joksikin muuksi epämääräiseksi yhteenlittymäksi johon en halua kuulua. Poikkeuksena hyväntekeväisyys, joka tuskin jakaa mielipiteitä kovin rankasti..

Vaikka joku pitääkin samanmerkkisistä moottoripyöristä kuin sinä, hän ei välttämättä jaa sinun poliittisia tai eettisiä arvojasi.

Liittykää punaiseen ristiin jos tahdotte jaella elintestamentteja, jättäkää HDCF rauhaan. Saatana.
hemuli
Viesti:

8O 8O 8O

Mielipiteitä? Puolue? Lahko?

Nyt taisi mennä puurot ja vellit sekaisin... Ei sitä korttia ole pakko ottaa jos ei siltä tunnu.

Mitäs muuta tuollaisen kortin hommaaminen on kuin hyväntekeväisyyttä? Ajattele niitä kaikki pieniä lapsia jotka jonkun synnynäisen vamman takia tarvitsevat siirrännäiselimen?

Mielipiteet ovat kuin persreikiä, jokaisella on omansa - silti ei kannata hyökätä suoraan henkilöä vastaan...
HD-LADY

Viesti Kirjoittaja HD-LADY »

jyristys kirjoitti:
hemuli kirjoitti:elintestamentti ei olisi yhtään hölmö idea vaikka niitä jaettaisiin ensi kesänä kaikissa HDCF:n ralleissa sisääntuloportilla.
Se ei olisi pelkästään hölmö idea, vaan raivopaska. HDCF:n sotkeutuminen mihinkään mikä ei liity läheisesti moottoripyöriin on huono asia. Heti kun tällä kerholla alkaa olla mielipiteitä asioihin jotka eivät sille kuulu, niin tämä muuttuu kerhosta puolueeksi tai lahkoksi, tai joksikin muuksi epämääräiseksi yhteenlittymäksi johon en halua kuulua. Poikkeuksena hyväntekeväisyys, joka tuskin jakaa mielipiteitä kovin rankasti..

Vaikka joku pitääkin samanmerkkisistä moottoripyöristä kuin sinä, hän ei välttämättä jaa sinun poliittisia tai eettisiä arvojasi.

Liittykää punaiseen ristiin jos tahdotte jaella elintestamentteja, jättäkää HDCF rauhaan. Saatana.
Miksi liität HDCF:n mielipiteeseesi, puhu vain omastapuolestasi :evil:

Kerholla ei varmaanka ole mitään sitävastaan millä tavalla kukin hyväntekeväisyyttä harjoittaa.

Hemuli, olet oikeassa!
Vastaa Viestiin