Kasaus maalauksen jälkeen

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Päivi
Viesti:

Kasaus maalauksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Päivi »

Onko hyviä vinkkejä mitä ei kannata mokailla :oops: kun lähtee kasaan prätkää maalauksen jälkeen? Shovelin tankit ja lokarit on jo ollu maalattuna vähän aikaa eli niiden pinta on jo kovettunut. Runko on vielä työn alla. Ilmeisesti ainakin viikko kannattaa odottaa lakan kuivumista :cry: ennenkö suunnittelee rungon kiinnittämistä nostopukkiin.

Ettei menis aivan insinööri-blondin lokiikalla.. :wink:
jamba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamba »

Itsellä meni kerran homma uusiks kun en poistanut maalia rungosta kohdista, joissa kone makaa kiinni. -mallaa kone kohdalleen ja piirrä etu ja takakiinnikkeen reunat - kone pois - poista maali
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Hmmm itse asiassa tuota meinasin just yksi ilta kysyäkin, mutta sitten unohtui. Sportin runkoon kun on tulossa pulverimaali niin kannattaisikohan ne koneen kiinnityskohdat ennen maalausta suojata. Sillä vaan, että saako pulverimaalin pinnasta pois ilman, että lohkeaa metrin verran irrotuskohdan vierestä?
Evo Chopper

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Ei sieltä mitään maalia tarvitse poistaa.
Odottelet tosiaan rauhassa maalin kuivumista ja sitten pari heppua nostamaan konetta paikalleen. Kriittiset paikat voi suojata maalarinteipillä naarmuilta, mut kyllä koneen saa paikoilleen ilman mitään naarmuja kun keskittyy hommaan eikä ala hosumaan.
Itse olen tottunut yksin nostaamaan koneen pois ja paikoilleen - ilman naarmuja :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jep parempi ettei sitä maalia poista, rupeaa ruoste jyllään 8O
fxr-ss

maali koneen kohdalta

Viesti Kirjoittaja fxr-ss »

Kyllä minä ainakin poistaisin, ensin en poistanut kunnolla niin löystyi koneen kiinnitys kesän mittaan ilmeisestikin kun maali tärisi välistä pois..
Viimeksi muokannut fxr-ss, 12:33 15.12.2004.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Koneen saa varmaan helpoimmin runkoon kun laittaa koneen kyljelleen puiden päälle lattialle ja nostaa rungon "koneeseen" kiinni, varsinkin jos yksinään laittelee paikalleen.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Koneen kiinnitystasoista on EHDOTTOMASTI poistettava kaikki maali ja muu töhnä ennen koneen paikalleen laittoa. Suotavaa on peräti suojata ne ennen maalausta.

Koneen kiinnitystasot on plaanattu niin, että moottorilohko istuu tasaisesti niitä vasten. Jos ei istu niin pitää laittaa shimmejä väliin. Jos tuo taso on maalinkökössä niin mitenkäs se kone sitten istuu? Pahimmassa tapauksessa lohko jää jännitykseen ja napsahtaa halki ajan kanssa.
Lapiolalli

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

Ja kone kiinni takaa ensiksi, sitten katso pitääkö eteen laittaa shimmejä. Kaljatölkistä saa tehtyä hyviä ja ainakin mulla riitti raaka-ainetta.
Vieras

Ei ainakaan tehtaan jäljiltä ole maalia poistettu , millähän sinä maalaat jos kiinnitykset murtuvat maalin takia Sementillä? 8O
Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jari »

Dynassa on ainakin kiinnityspinnat ilman maalia tehtaalta sekä laatikon että etukannakkeen pinnat. Softailissa taitaa olla maalatut pinnat. Itse en maalaisi noita pintoja, vaan hiukan vaseliinia pintaan ettei ruostu ja ehdottomasti shimmejä jos ei kanna tasaisesti. Uusissa tehtaan jäljiltä olevissa rungoissa tuskin tarvii shimmejä, mutta otappa vanha runko tai uudempi jota stretsattu hiukan sieltä täältä, jo vain löytyy shimmeille käyttöä.

Maalikerroksen paksuudella on kaimerkitystä, vertaa esim paksua pulverimaalia ja yhtä ohutta ruiskumaalikerrosta.

Jari
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Mulla vaikuttaisi ikäänkuin etupytyn kannesta toinen kiinnikeistä olisi murtunut, en tosin ole varma kun kone vielä rungossa kiinni. Pyörän muiden "jännien" ratkaisujen perusteella en yhtään ihmetteleisi jos edellinen omistaja olisi käyttänyt konetta irti ja väärät prikat vääriin väleihin.
fxr-ss

shimmit

Viesti Kirjoittaja fxr-ss »

Itsekin ensin suunnittelin shimmejä kaljatölkistä mutta sitten tuli mieleen että nehän on alumiinia ja pistin sitten teräs-shimmilevyä.
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

siis yhteenvetona koneen kiinnitykseen;
1. maalittomat tasaiset kiinnityspinnat rungossa
2. mielellään tasoon plaanatut pinnat koneessa
3. kone kiinni ja kireelle takakiinnikkeistä
4. shimmiä etukiinnikkeiden alle jos tarvitaan ja kiinni
5. yläkiinnike kiinni kansiin
6. yläkiinnike kiinni runkoon - jos tarvitaan shimmiä rungon ja kiinnikkeen väliin.

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Evo Chopper

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

No shimmaus on tietysti perusasia, sehän on selvä.
Mutta MIKSI pitää maalia alkaa poistamaan tai suojaamaan, ei kai se runko maalauksen aikana ole vääntynyt tai muutenkaan oo vinksahtanu 8O
Senkuin rapsuttelette vaan maalejanne mut ite olen aina hyvällä menestyksellä laittanu suoraan maalin päälle. PAKKELI on jo eri asia, sehän rapisee pois...tietty.
No, jokainen touhuu tyylillään, muuten noudatan samaa kaavaa kuin Jack :wink:
Vastaa Viestiin