
Eilen osien lopulta saavuttua puljasin keulajousisarjan paikoilleen ja vaihdoin samalla uudet öljyt keulaan. Homma oli kokonaisuutena melko helppo, varsinkin kun olin tsekkaillut toimenpiteet valmiiksi ja tarvikkeet oli valmiina ulottuvilla. Nostin pyörän pukille takapyörä ilmaan, jotta sain sen seisomaan suoraan. Keulaa nostin ja laskin tarvittaessa.
Vanhat öljyt oli helppo saada pois. Ensin pyörän etupää ylös, jotta keula on pisimmillään. Sitten avasin kierrekorkit varoen ettei ne lennä ilmaan kun jouset vapautuvat jännityksestään. Hommaan tarvitaan 35 mm hylsy ja karamuunnin 3/4" --> 1/2", jos ei tietty satu olemaan väännintä suoraan tuolla 3/4" karalla. Sitten avasin tyhjennysproput auki alhaalta. Öljyjen valuessa kalastin vanhat holkit, prikat ja jouset pois keulaputkista taivutetun rautalangan avulla. Öljyt olivat jo melko sameat ja värikkäät, joten oli korkea aikakin vaihtaa ne uusiin... Öljyjen valuttua laitoin proput alhaalta takaisin kiinni ja sitten laskin pyörän etupään alas, jotta keula painuu täysin kasaan.
Keulaöljyn korkeutta säätäessä otin huomioon, että liukuputkien suojakumit estävät keulan painumisen aivan täysin pohjaan. Tällaiset suojakumit on Ironeissa ja Nightstereissa. Ohjekirjan mukaan öljytaso on pyörässäni 79 mm, mutta laitoin sen nyt 95 mm korkeudelle. Ohjekirjan mitta on meinaan keulaputket kokonaan irroitettuna. Keulaöljyn tason säädin Biltemasta varta vasten keulaöljyn säätöön tarkoitetulla spruutalla. Keulaöljynä käytin Motul 10w keulaöljyä. Vähemmällä öljymäärällä kompensoin myös vähän sitä, että putkissa on nyt paljon enemmän tavaraa kuin mitä vakiojousilla ikinä...
Sitten uudelleen keula ylös ja jousisarjaa asentamaan... Jousisarja oli pyörääni valmiiksi oikeanmittainen, joten tarvitsi vain tiputtaa uudet jouset paikoilleen, väliin prikka ja sitten lopuksi muoviholkki, jonka pituudella voi tarvittaessa säätää esijännitystä. Kierrekorkkien takaisin paikoilleen saaminen oli hankalin vaihe, mutta meniväthän nuo paikoilleen kuitenkin määrätietoisin ottein. Piti vain saada painettua kovaa jousta alaspäin ja pyöritettyä hylsyä samalla...
Alkuperäiset jouset ovat lähinnä surkuhupaisat verrattuna näihin uusiin, ei yhtään ihme miksi etupää pohjasi... Etupää on nyt hieman korkeampi kuin ennen ja paljon jämäkämpi.
Seuraavaksi eikun testiä ja jos tarvitsee säätää, niin tietääpähän mitä pitää tehdä

Edit:
Tässä vielä kuva keulajousien erosta...
