Tankin kiinnikkeen hitsaus
-
bikermouse
- Viesti:
Tankin kiinnikkeen hitsaus
On tehtävä Guntherin levittämään tankkiin uudet ylä kiinnikkeet.Kuinka uskaltaa hitsata?Vettä täyteen ja siitä vaan vai kuinka?
Talvella on aikaa putsata tankit kunnolla.
Tyhjennä tankit ensin polttoaineesta, sen jälkeen reilusti liuotinpesuainetta perään. Täytä tankit tulikuumalla vedellä ja anna seistä hetken aikaa. Sitten huuhdot kolme-neljä kertaa niin kuumalla vedellä kuin hanasta lähtee (suosittelen käyttämään hanskoja tankkia käsitellessä) ja lopuksi nuuhkaise tankinkorkin aukosta - ei pitäisi enää haista bensalle.
Tämän jälkeen voi turvallisin mielin hitsailla uudet kiinnikkeet.
Prätkän tankit on niin helppo huuhdella kunnolla etten näe mitään järkeä kikkailla veden kanssa hitsatessa.
Tyhjennä tankit ensin polttoaineesta, sen jälkeen reilusti liuotinpesuainetta perään. Täytä tankit tulikuumalla vedellä ja anna seistä hetken aikaa. Sitten huuhdot kolme-neljä kertaa niin kuumalla vedellä kuin hanasta lähtee (suosittelen käyttämään hanskoja tankkia käsitellessä) ja lopuksi nuuhkaise tankinkorkin aukosta - ei pitäisi enää haista bensalle.
Tämän jälkeen voi turvallisin mielin hitsailla uudet kiinnikkeet.
Prätkän tankit on niin helppo huuhdella kunnolla etten näe mitään järkeä kikkailla veden kanssa hitsatessa.
Toinen vaihtoehto (hullunrohkeen??) kikka on laittaa kompura puhaltamaan pikkuhiljaa ilmaa tankkiin (siis tyhjään josta korkki auki), ja siitä sitten hitsaamaan.
Ei oo tullut vielä tankki silmille, mutta jostain syystä pojat painu tallin ovesta ulos kun hitsailin Manitoun tankkia.
(siis moponi)
Jack
Ei oo tullut vielä tankki silmille, mutta jostain syystä pojat painu tallin ovesta ulos kun hitsailin Manitoun tankkia.
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Joku taisi joskus suositella paineilman painamista tankkiin rälläköinnin ja/tai hitsauksen aikana. Jäähdyttää hieman peltiä - ei lähde vetelemään niin helposti, ja paineilma syrjäyttää mahdolliset höyryt. En tiedä jäähdyttääkö tuo sitten hitsauskohtaa liikaa...
Itse käytin tätä kun rälläköin omaa tankkiani, joka oli ollut tyhjillään korkki auki vain pari kuukautta ilman sen erikoisempia huuhteluja - ainoa ongelma oli paineilman mukana lentelevät työstöjätteet. Mutta eipähän sealerit lähteneet kytemään kuten normaalisti.
Sitten suosittelen paineistamaan tankin kunnolla - se saippuaveden valuttaminen hitsisauman kohdalla (paineilman kanssa) ei näytä kaikkia huokosia kohtia. Oma tankkini oli tig-hitsauksen jäljiltä itsetestattuna tiivis, mutta paikallisessa jäähdytinfirmassa löysivät tusinan verran vuotoja, jotka tinattiin umpeen.
-Thomas
<edit>
Sorry Jack - sulla oli nopeampi hiiripeukalo;-)
</edit>
Itse käytin tätä kun rälläköin omaa tankkiani, joka oli ollut tyhjillään korkki auki vain pari kuukautta ilman sen erikoisempia huuhteluja - ainoa ongelma oli paineilman mukana lentelevät työstöjätteet. Mutta eipähän sealerit lähteneet kytemään kuten normaalisti.
Sitten suosittelen paineistamaan tankin kunnolla - se saippuaveden valuttaminen hitsisauman kohdalla (paineilman kanssa) ei näytä kaikkia huokosia kohtia. Oma tankkini oli tig-hitsauksen jäljiltä itsetestattuna tiivis, mutta paikallisessa jäähdytinfirmassa löysivät tusinan verran vuotoja, jotka tinattiin umpeen.
-Thomas
<edit>
Sorry Jack - sulla oli nopeampi hiiripeukalo;-)
</edit>
-
bikermouse
- Viesti:
Tankin pesu ...
Käytä pesuun alkoholia ( Sinol käy, ei tarvitse välttämättä olla Jack Danielsia! ) se liottaa seinämissä olevan bensan pois, sitten tankki tyhjäksi, sen jälkeen kuumaa vettä perään , joka taas sekoittuu siihen tankinseinissä olevaan alkoholiin jossa jo on seassa se bensa.....Joko selkis ?
Viimeksi tehtävän kuumavesiuuhtelun jälkeen tankki ei voi räjähtää, kun siellä ei ole mitään mikä palaisi !
Viimeksi tehtävän kuumavesiuuhtelun jälkeen tankki ei voi räjähtää, kun siellä ei ole mitään mikä palaisi !
If it doesn´t work, chrome it !
-
Vieras
"Virallinen" tapa hitsata bensatankkia tai jotain muuta vastaavaa säiliötä on: useaan kertaan huuhtelu VEDELLÄ ja sitten VETTÄ täyteen niin että hitsauskohdan alla ei kuitenkaan ole vettä ja esim bensahanasta pitkä letku ylös ja hana auki (vesi laajenee kuumetessaan ja pääsee poistumaan letkua pitkin, pitäen hitsauskohdan vedestä vapaana).
Tämä siis oikein kirjoissa oleva ohje, mutta tietysti jos tankki on ollut jo hyvinkin pitkiä aikoja tyhjä ja korkki auki niin siitä vaan hitsaamaan.
Niinkuin joku jo aiemmin kertoikin niin kyllä se nenä kertoo tarviiko vettä, mutta jos vähänkin epäilet....
Tämä siis oikein kirjoissa oleva ohje, mutta tietysti jos tankki on ollut jo hyvinkin pitkiä aikoja tyhjä ja korkki auki niin siitä vaan hitsaamaan.
Niinkuin joku jo aiemmin kertoikin niin kyllä se nenä kertoo tarviiko vettä, mutta jos vähänkin epäilet....
Vesipesu...
Se pelkkä vesi kun ei poista bensaa, niin tuolla konstilla saa varautua pieniin poksahduksiin kun bensahöyryt räjähtelevät hitsatessa, kokemusta on .....
Tosin ne räjähdykset ovat pieniä, eikä niistä ole muuta haittaa kuin se että hitsisula tahtoo kuplia..ja toinen juttu on se että vesitäytteisessä tankissa hitsauskohdan vapaa ilmatila on pieni, joten hitsattava kohta tahtoo aina "korkata" ylipaineen johdosta,
Olen tuolla viinahuuhtelumenetelmällä korjannut kymmeniä tankkeja, ikinä ei ole tapahtunut minkäänlaisia syttymisiä tankin sisällä, niinkuin pelkällä vedellä huuhdelluissa käy, ja kun tankki on tyhjä ja korkit / hanat pois niin ylipainettakaan ei tule , ja hitseistä tulee pitäviä.
Tosin ne räjähdykset ovat pieniä, eikä niistä ole muuta haittaa kuin se että hitsisula tahtoo kuplia..ja toinen juttu on se että vesitäytteisessä tankissa hitsauskohdan vapaa ilmatila on pieni, joten hitsattava kohta tahtoo aina "korkata" ylipaineen johdosta,
Olen tuolla viinahuuhtelumenetelmällä korjannut kymmeniä tankkeja, ikinä ei ole tapahtunut minkäänlaisia syttymisiä tankin sisällä, niinkuin pelkällä vedellä huuhdelluissa käy, ja kun tankki on tyhjä ja korkit / hanat pois niin ylipainettakaan ei tule , ja hitseistä tulee pitäviä.
If it doesn´t work, chrome it !
Alkoholi ajanee saman asian kuin edellä mainittu liuotinpesuaine. Huuhtelun lopputulokseen vaikuttaa yllättävän paljon veden lämpötila. Normaalisti kraanasta tulee maksimissaan sellaista 60-asteista vettä, tankista tulee niin kuuma ettei sitä kärsi paljain käsin käsitellä. Kuuma vesi yhdessä liukkarin/alkoholin kanssa poistaa kaiken bensan jopa metallin huokosista.
Näin olen itse paikkaillut tankkeja joista on kaadettu bensat pois varttitunti aikaisemmin.
Näin olen itse paikkaillut tankkeja joista on kaadettu bensat pois varttitunti aikaisemmin.