Teoria vs. käytäntö - "lompakko"-bikerit ja muut h

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

hlyytine kirjoitti:Yksi mikä meikän ajattelussa on lainan ottamista vastaan on se, että on jotain velkaa jollekin.
Kerran sen tehneenä se on niin hirveä tunne, että huhhuh. Kyllä minä ymmärrän jos on jollain muulla tavalla "velkaa" (esim. muksut), mutta tuo rahahomma on semmonen, että ei kiitos mulle.
Puhutko Hlyytine pyörälainasta vai lainasta yleensä, esim. asuntolainasta. Suomessa mp:t (Lue: HD:t) ovat kyllä sen verran hinnakkaita, että harvoilla niitä on vara käteisellä ostaa, ellei ole esim. myynyt edellistä pyörää, asuntoaan, mettää (joilla sitä on 8O ). Luulenpa, että esim. asuntolainaa on lähes kaikilla tällekin palstalle kirjoittavilla, jos omistusasunossa asuvat. Taidat olla aika rikas mies tai sitten asustelet vuokralla. Ei siinäkään mitään vikaa ole.
Itse olen ostanut useita pyöriä 'velkarahalla'. Ei ole muuten ollut varaa :( . Asuntolainaakin on ollut parhaimmillaan toistasataatuhatta erkkiä. Ei ole yöunet mennyt. Suhtaudun asiaan niin, että vaikka on velkaa, niin omaasahan siinä maksaa. Joskus se on sitten velaton (tai sitten penakat saavat perinnöksi velkaa 8O ). Ei sillä, että velka olisi kivaa. Päinvastoin. Auton, asunnon ja mp:n olen valmis ostamaan lainarahalla. Muut asiat hoidetaan käteisellä. Jos ei ole rahaa, jäävät hankkimatta.
Meni vähän off-topic, mutta menköön.
Kaasi

Lainarahalla

Viesti Kirjoittaja Kaasi »

Otampa minäkin osaa tähän keskusteluun. Minulla ei ainaka ole mahdollisuutta hankkia mitään ilman pankin apua. Ja kun vielä ei harrikoista mitään ymmärrä niin yhtälöhän on selvä. Ensin pankkiin ja sitten kauppaan uutta hakemaan. Parempi mielestäni opetella uudemmalla pelillä jossa on takuu turvana. Ehkä joskus myöhemmin uskaltaa hankkia vaikka pannun. Kesä on lyhyt ja halu ajaa on kova, joten nyt on alla -04 Sportster ja 10v lainaa. En todellakaan pidä itseäni lompakkobikerinä enkä kyllä muunakaan bikerinä. Kunhan ajelen ja toivon että joskus olisi varaa pyörää rakennella. Että on meitä tällaisiakin mopoilijoita.
Suunnitelma on vain lista asioita jotka eivät toteudu.
Mopopoika
Viesti:

Lainasta

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

On se hienoa jos voi elää ilman lainaa. Mul on ollut 16 vuotiaasta asti aina lainaa päällä (hommasin kevarikortin opintolainalla). Sitten talot, auto, yrityksen ym velat, ja vielä olis useita vuosia jäljellä. Lainan kanssa oppii elämään. Olisin mielummin ilman lainaa mut kun en oo koskaan saanut mistään pahemmin avustuksia ja perintöjä. Mutta olen saanut rakennettua elämäni sellaiseksi kuin haluan (ilman lainaa olisi ollut mahdottomuus).

Sitten aiheeseen: mulle on ihan sama miten joku harrastaa tai ei harrasta. Itse en ole baikkeri vaan harrastan harrikan rakentelua ja kesällä vähän ajamista. En käytä nahkaliivejä ym (mutta on ihan ok jos joku käyttää), olen ihan tavallinen juntti jota ei tunnista harrikan omistajaksi päällepäin ravintolassa tai swapeissa.

Vähän sama juttu kun mun suhtautuminen politiikkaan ja uskontoon, jokainen tehkööt miten haluaa kunhan ei tule mulle tyrkyttämään aatettaan.

Peace and love :D
Mopopoika

niimpä

Viesti Kirjoittaja ronski »

tuli vaan mieleen tosta lainajutusta ja kaikesta muustakin et voiko tässä maailmassa mitää tehä jos joka paikassa käyttää ENTÄS sanaa, ei voi....entäs jos otat lainan ja selviitki siitä.......entäs jos et ota ja mietit koko loppuelämän et empäs ottannu lainaa......voihan entäs sentää ku elämä on vaikeeta. Tosta Tapiolan asiakaslehdestä sen verran et siinä on vakyhtiö mikä eniten harrikoita vihaa.......no vakuutusyhtiöthän on laillistettuja huijaria.
Paksupoika

Viesti Kirjoittaja Paksupoika »

Otanpa osaa minäkin...

Suomessa ei tänäpäivänä työtätekemällä rikastu ja lainaa ottamatta ei mitään isompaa omista. Itse tein sen ratkaisun, että pyörän saadakseni kävin ulkomailla rauhaa turvaamassa. Duunariliksalla (minä ja vaimo) on asunnossa tarpeeksi velkaa et ei enää rahkeet kestäny maksaa pyörälainaa päälle. Kai tämä sitten tekee minusta "lompakkobaikkerin", uusi pyörä ja takuukin vielä voimassa... :wink:

Ja tuosta lainaturvasta yms. Lähipiirissä seurasin vakavaa sairastumista ja sitä kautta yrittäjän työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä. Kusessa olis ollu moni pieni ihminen ilman asiallista vakuutusta tai lainaturvaa.

Rauhaa.
-Heavy Metal will never die!-
Karppa

Viesti Kirjoittaja Karppa »

akrapu kirjoitti: Taidat olla aika rikas mies tai sitten asustelet vuokralla.
Vuokralla-asujahan se vasta rikas mies onkin, on jopa varaa rahoittaa jonkun muun kuin itsensä asunnon omistusta ja rahan sijoittamista.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Huhhuh kun olipas hengentuotteellani sama vaikutus kuin olisi heittänyt vedet paimenpoika-aitaan 8O

Omakin mopo on lainalla hommattu ja vuokralla tässä asutaan. Vuokralla asumisessa on tosiaan se huono puoli, että rahat menee kankkulan kaivoon. Eikä vuokran jälkeen jää talonrakentamiseen juuri säästöjä. Että kyllä tässä melkein pakko on joku päivä lainaa ottaa siihen, vaikka neurootikkona se karmaiseekin. Lähinnä pitää nostaa hattua teille siitä, että teillä on ollut kanttia ottaa lainaa ja tehdä mitä haluatte. Itse olen vaan nyhjännyt, mutta niin kuin ronski tuossa ylläsanoi, kyllä tässä pitäisi vähän ottaa itteään niskasta kiinni ettei mene ikä ohi voivotellessa. Sitä helposti vaan lykkää asioita eteenpäin kun on olevinaan muka niin stressaava duuni ettei halua enempää pieneen päähän mietittävää. Siitäkös se noidankehä tulee.

Jos joku siis käsitti meikän sättivän lainan ottajia, niin silloin on käsittänyt väärin.
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

hmmmm.... pitkälle on keskustelu rönsyillyt. Ajatus, tai sana lompakkobaikkeri taisi lähteä mun näppiksestä. Nyt mennään siinä, että puhutaan pelkästään rahasta. harva poika tai tyttö sen puoleen harrikoita käteisellä ostaa. jollainhan ne rahoittaa pitää, entisen myynnillä, lainalla, yms. Eikä siinä mitään, niinkuin aiemmin todettiin, ilman lainarahaa on tässä maailmassa paha mitään isompaa hankkia.

Kuitenkin; ajatukseni "lompakkobaikkerista" hukkui kaiken tämän joukkoon, tai en sitä aiemmin kunnolla esiin tuonut. Kyse EI ole pelkästään rahasta vaan asenteesta ja siitä miten tämä homma aloitetaan ja hoidetaan.

Henk. koht vieroksun ajatusta siitä, että mennään kauppaan ja ostetaan hd "kun olen sitä aina halunnut" ekaksi pyöräksi. Mielestäni asialla pitäisi olla jollainlailla (hitto kun on vaikeaa määrittää tämä) "parempi" peruste.
No, se ymmärtää mitä tarkoitan ken haluaa.

Toisaalta kaikki hypen perässä juoksijat ja muut henkselinpaukuttelijat ovat oma lukunsa joka voidaan helposti lokeroida ko. kategoriaan.

siis lyhyesti ( ja vaillinaisesti määriteltynä) ko. LB'n tunnistaa asenteesta, siitä, että alla on hd koska "se on magee", "olen aina halunnut sellaisen", siitä, ettei olla edes hiukan kiinnostuneita ajopelin sielunelämästä, sillä pönkitetään omaa egoa, ohhoh, nyt riittää tai listasta tulee pitkä kuin nälkävuosi....

Ja yleensä nuo ylläolevat yhdistyvät samassa henkilössä.

Jack

ohoh, jopas oli vuodatus....eikä vieläkään kaikkea sitä mitä halusin sanoa.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
kuksa

juu

Viesti Kirjoittaja kuksa »

Ihan uteliaisuuttani kysyn et mikä sua jack täällä H-DCF:än sivuilla pitää, sähän ilmotit mahtipontisesti et -69 jälkeen HD:t ei oo yhtikäs mitään ja ite et aja HD:llä ja sitte ilmotit vielä et vituttaakin koko poppoo, et kai sä kuiteski kaipaa HD:tä itelles, en tiedä moposi merkkii mut jutut sulla on ku jammumiehellä, eli älä osta HD:tä.
mounou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mounou »

siis lyhyesti ( ja vaillinaisesti määriteltynä) ko. LB'n tunnistaa asenteesta, siitä, että alla on hd koska "se on magee", "olen aina halunnut sellaisen", siitä, ettei olla edes hiukan kiinnostuneita ajopelin sielunelämästä, sillä pönkitetään omaa egoa, ohhoh, nyt riittää tai listasta tulee pitkä kuin nälkävuosi....

Minkähä vuoksi yleensä ostetaan moottoripyöriä ym.. jos niitä ei haluttaisi??? Hitto rahaa ei ole ja pyörä on alla kilometrejä kertyy ja talvella yritän viel jotain ropatakkin.( vaihtelevalla menestyksellä tosin) Ja ostin hd:n kun olin sellaista aina halunnut. Olen siis Lompakkobaikkeri kun toteutin pitkä aikaisen haaveen vai... Toisaalta moottoripyöräily on minulle harrastus enkä ole sen kummemmin pyöräni kanssa keskustellut joten sielunelämä on hakuses... :twisted:
Sokeitten valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

Kuksa
katoppas tuota pientä kuvaa, jos se näyttää jammulta, hanki lasit.

Muuten onneksi olen kuin hanhi, selkä teflonia...

koska tarkoituksini ei kuitenkaan ole saattaa tästä "pissing contest'ia" lopetan kommentoimiseni tähän.

Jack

ps. onnex ymmärtääkseni tälläkin voorumilla on jokunen joka tajusi mitä yritin sanoa, tosin näköjään huonolla menestyksellä.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
jyristys

Re: Lainasta

Viesti Kirjoittaja jyristys »

http://dictionary.reference.com/search?q=biker

No niin, ylläolevaa linkkiä klikkaamalla huomaatte että bikerin määritelmään ei mitenkään kuulu se, onko mopo ostettu lainarahoilla, isukin rahoilla, osamaksulla vai ihan vaan omalla palkalla, jota ansaitaan kenties silloinkin kun väitellään hdcf:n sivuilla muitten kanssa siitä että kuka on ainoa oikea paikkeri, onko sportsteri moottoripyörä, onko ruisku-BT HD, saako goretexiä käyttää, mikä on ainoa oikea syy ostaa HD, ja kenellä on isoin.

Paskin viestiketju ikinä, nyt minäkin olen siinä mukana. :?
Lapiolalli

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

'Paskin viestiketju ikinä, nyt minäkin olen siinä mukana. '

Samat sanat.
Vieras

Toisaalta...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kun lompakkobaikkeria ostaa uuden harrikan vain sen vuoksi että se on HD ja magee ja mitä muuta täällä tuli ilmi!? Niin sehän kyllästyy siihen alta aikayksikön ja myy pois!!!
Ja sit on suht tuoreita pelejä ja vähäiset kilomeetrit omaavia pyöriä paljon liikenteessä, tuntuvasti halvemmalla vaan myynnissä!!! Jos oikein lykästää niin niissä on valmiina putket, softat ja muuta tilbehööriä, mitkä on taas pirun kalliita hommata ite!!!! :evil:
Lompakkobaikkerit ostakaa ensi kesäksi uus kaks väri Fättäri, siihen putket, softa, sissybar, tarakka, laukut, kaatumarauta ja ohitusvalot. Ajakaa sisäänajo ohjeitten mukaan ja huollattakaa liikeessä, niin mä ostan sen syksyllä 25000 ? pois, jookosta jooko!!! :twisted:

Hitto, enkai mä nyt vaan paljastanut mun dreambaikkia 8)
8) 8)
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Lapiolalli kirjoitti:'Paskin viestiketju ikinä, nyt minäkin olen siinä mukana. '

Samat sanat.
...ja Lallikin vielä 8). Älkääs nyt hermostuko. Minusta on mukavaa, kun tälläkin keskustelupalstalla keskustellaan kunnolla. Jokaisella on omat mielipiteensä ja kun ne tuo hyvin perustellen esille, niin ei siinä pitäisi herneen mennä kenenkään nenään. Pistäkää vain omia mielipiteitä tänne perusteluineen eikä mitään onelinereitä.
Itse peesaan tässä asiassa Jackia, Hemulia & co, jotka ovat sitä mieltä, että bikerin tekee se, että on ns. hyvä jätkä. Ja hyväksi jätkäksi tullaan ainoastaan siten, että pyöritään mukana kuvioissa ja ikäänkuin 'ansaitaan' muiden hyväksyntä, luottamus ym. Tätä on pirun vaikea, lähes mahdotonta pukea sanoiksi.
Itselläni on ollut monenlaista motukkaa vajaan 13 vuoden aikana, -40-luvun pelistä pakkauuten dynaan. Olen kuulunut MC-kerhoon, en tosin nykyisin. Lienenkö biker vai lompakkobiker jäänee muiden arvioitavaksi.
Tunnen monia tyyppejä, jotka ovat ikänsä rakentaneet fillareita, ropanneet niitä tienpäällä ja tallissa. Jossakin vaiheessa ovat kaivanneet ajamisen helpoutta ja niinpä ovat hankkineet parjatun 8) evon. Kyllä ne ovat 'hyviä jätkiä' edelleen. Ei se fillarista ole kiinni.
Ja hattua nostan niille, joilla on aikaa, välineitä ja taitoa rakentaa fillarinsa itse. Allekirjoittaneelta jää kyllä emäputken kulmamuutos ja osat tekemättä. Työkalut pysyvät sen verran kädessä, että aina on kotiin ajamalla päästy. Kerran tosin on tultu junalla ja fillari Hiacen peräkontissa, mutta poikkeus vahvistanee säännön 8).
Vastaa Viestiin