Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Terve kaikille, tulipahan aika kirjoittaa ensimmäinen viesti tänne ja heti apua pyytämässä.
Tilanne:
-92 Sportsterin kansi vuotaa. Käynnistettäessä pölläyttää etummaisen sylinterin sivulta (pakoaukon vierestä) painetta ja jatkuu noin 30-50sec. Loppuu kun kone lämpenee. Lisäksi kone on hieman märkä sylinterin ja kannen välistä pakoputken kohdilta. Tehnyt tätä nyt 2 päivää. Pieni nakutus/säksätys kuulunut koneesta jo hetken ennen tätä uusinta ongelmaa (pahvi varoitellut hajoamisestaan?). Vaihdoin pakoaukontiivisteen josta luulin ongelman johtuvan, eipä auttanut, taisi vaan pahentua.
Oman käsitykseni mukaan on kannentiiviste hajalla, mistä muualta se paine tulisi?
Nykytilassa ei liene viisata mopolla ajella?
Kohta päästään itse ongelmaan.
Kannentiiviste löytyy, ostin samalla kun hain pakoaukontiivisteen peläten pahinta.
Onko vielä mahdollisuus että ongelma korjaantuisi vain kannentiivisteen vaihdolla vai mahtaako kansi olla oikaisukunnossa?
Mopossa on nyt(suoraan myynti-ilmoituksesta):
vaihdettu 1200 sylinterit (alkujaan 883)
Wisecon 11 puristeiset männät
Andrewsin N2-nokat
S & S super E-kaasari
Nyt se ongelma:
Ensimmäinen kesä H-D:n ohjaksissa. Ulkona 27c lämmintä ja nyt pyörä seisoo telakalla.
Vaihdanko/vaihdatanko kannentiivisteen toivoen että kansi on vielä suora?
Vai
Kannet koneistajalle -> Oikaisu ja kanavien avarrus(pakkohan se on samalla tehdä jos oikaistavaksi menee). Ja pitäisikö samalla kansille tehdä jotain muuta, koska tehonlisäys on jo muiltaosin aloitettu? Mitä?
Työkaluja on, kokemusta vain pikkumopoista.
Onnistuuko kannentiivisteen vaihto aloittelijalta vai tulisiko pyörä viedä ammattilaiselle?
Jos päädytään kansien oikaisuun ja avartamiseen, olisiko jollain vinkata kenelle kannet kannattaa kiikuttaa (tampereen lähistöltä)? Vaatimuksia on vain yksi, pyörä äkkiä takaisin ajoon.
Tilanne:
-92 Sportsterin kansi vuotaa. Käynnistettäessä pölläyttää etummaisen sylinterin sivulta (pakoaukon vierestä) painetta ja jatkuu noin 30-50sec. Loppuu kun kone lämpenee. Lisäksi kone on hieman märkä sylinterin ja kannen välistä pakoputken kohdilta. Tehnyt tätä nyt 2 päivää. Pieni nakutus/säksätys kuulunut koneesta jo hetken ennen tätä uusinta ongelmaa (pahvi varoitellut hajoamisestaan?). Vaihdoin pakoaukontiivisteen josta luulin ongelman johtuvan, eipä auttanut, taisi vaan pahentua.
Oman käsitykseni mukaan on kannentiiviste hajalla, mistä muualta se paine tulisi?
Nykytilassa ei liene viisata mopolla ajella?
Kohta päästään itse ongelmaan.
Kannentiiviste löytyy, ostin samalla kun hain pakoaukontiivisteen peläten pahinta.
Onko vielä mahdollisuus että ongelma korjaantuisi vain kannentiivisteen vaihdolla vai mahtaako kansi olla oikaisukunnossa?
Mopossa on nyt(suoraan myynti-ilmoituksesta):
vaihdettu 1200 sylinterit (alkujaan 883)
Wisecon 11 puristeiset männät
Andrewsin N2-nokat
S & S super E-kaasari
Nyt se ongelma:
Ensimmäinen kesä H-D:n ohjaksissa. Ulkona 27c lämmintä ja nyt pyörä seisoo telakalla.
Vaihdanko/vaihdatanko kannentiivisteen toivoen että kansi on vielä suora?
Vai
Kannet koneistajalle -> Oikaisu ja kanavien avarrus(pakkohan se on samalla tehdä jos oikaistavaksi menee). Ja pitäisikö samalla kansille tehdä jotain muuta, koska tehonlisäys on jo muiltaosin aloitettu? Mitä?
Työkaluja on, kokemusta vain pikkumopoista.
Onnistuuko kannentiivisteen vaihto aloittelijalta vai tulisiko pyörä viedä ammattilaiselle?
Jos päädytään kansien oikaisuun ja avartamiseen, olisiko jollain vinkata kenelle kannet kannattaa kiikuttaa (tampereen lähistöltä)? Vaatimuksia on vain yksi, pyörä äkkiä takaisin ajoon.
Viimeksi muokannut leozinho, 19:10 22.07.2014.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma
No jos on vähänkin kokemusta ruuvaamisesta niin ei kun purkaen... katsoen samalla onko joku kannenpultti "normaalia" eli muita löysemmällä ja niin edelleen... sitten kun kansi on irti, niin jollain todella suoralla esineellä (suorakulma) katsoen että näyttääkö suoralta, joka kantilta!!!
Samaala kun kasi on irti, niin onko siellä "säröjä" tai "murtumia" josta tuo voisi johtua, eli onko kansi halki!
Samaala kun kasi on irti, niin onko siellä "säröjä" tai "murtumia" josta tuo voisi johtua, eli onko kansi halki!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Sportster kansiongelma
Nyt on kansi auki.
Ongelmapuolen kannenpultti (pakopuolen etukulma) oli muita löysemmällä. Kannentiiviste oli palanut kaasarin puoleiselta sivulta ja kansi kierona. Kiikutin kannen Tammer Dieselille nekalaan aamulla ja 2 tuntia myöhemmin tuli ilmoitus että kansi on valmiina.
Mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä kantta purkaessa. Venttiilikopan kannesta puuttui kuminen kartionmallinen "tiiviste",näkyy kuvassa. Etuosassa tyhjä paikka, toisella sivulla kumi on paikallaan. Räjäytyskuvan perusteella taitaa olla huohotuksen sateenvarjoventtiili. Laitoin uudet yläkerran tiivisteet tilaukseen, joten kasatessa uusi kumi saadaan paikalleen, mutta onko venttiilin puuttumisesta voinut seurata jotain mikä tulisi ottaa huomioon?
Muokattu: Hetken pähkittyäni syttyi lamppu. Venttiilikoppien kannet taitaa saada ristiin etu- ja takasylinterin välillä, joten sateenvarjoventtiileitä kuulunee olla 1 kpl/kansi, huohotusletkun kohdalla?
Ongelmapuolen kannenpultti (pakopuolen etukulma) oli muita löysemmällä. Kannentiiviste oli palanut kaasarin puoleiselta sivulta ja kansi kierona. Kiikutin kannen Tammer Dieselille nekalaan aamulla ja 2 tuntia myöhemmin tuli ilmoitus että kansi on valmiina.
Mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä kantta purkaessa. Venttiilikopan kannesta puuttui kuminen kartionmallinen "tiiviste",näkyy kuvassa. Etuosassa tyhjä paikka, toisella sivulla kumi on paikallaan. Räjäytyskuvan perusteella taitaa olla huohotuksen sateenvarjoventtiili. Laitoin uudet yläkerran tiivisteet tilaukseen, joten kasatessa uusi kumi saadaan paikalleen, mutta onko venttiilin puuttumisesta voinut seurata jotain mikä tulisi ottaa huomioon?
Muokattu: Hetken pähkittyäni syttyi lamppu. Venttiilikoppien kannet taitaa saada ristiin etu- ja takasylinterin välillä, joten sateenvarjoventtiileitä kuulunee olla 1 kpl/kansi, huohotusletkun kohdalla?
-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma
Juurikin näin.leozinho kirjoitti: Muokattu: Hetken pähkittyäni syttyi lamppu. Venttiilikoppien kannet taitaa saada ristiin etu- ja takasylinterin välillä, joten sateenvarjoventtiileitä kuulunee olla 1 kpl/kansi, huohotusletkun kohdalla?
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Sportster kansiongelma
Kiitos ma^ko:lle venttiiliasian varmistuksesta.
Kunhan moottori on taas nipussa, voin naputella tiivisteen vaihdon työvaiheet kuvien kanssa tänne. Jos niistä olisi jotain apua seuraavalle tiivisteenvaihtajalle.
Nappailin hieman kuvia kansista, jos joku haluaa väijyä 883 kansien sisältöä.
Kansi ennen oikaisua.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 8e6f9ac84c" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikaisun jälkeen.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... d8c3408ba1" onclick="window.open(this.href);return false;
Imukanava ( Hölmösti kuvattu, kansi väärinpäin)
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... c6e921ea17" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakokanava
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 112880fef4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kunhan moottori on taas nipussa, voin naputella tiivisteen vaihdon työvaiheet kuvien kanssa tänne. Jos niistä olisi jotain apua seuraavalle tiivisteenvaihtajalle.
Nappailin hieman kuvia kansista, jos joku haluaa väijyä 883 kansien sisältöä.
Kansi ennen oikaisua.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 8e6f9ac84c" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikaisun jälkeen.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... d8c3408ba1" onclick="window.open(this.href);return false;
Imukanava ( Hölmösti kuvattu, kansi väärinpäin)
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... c6e921ea17" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakokanava
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 112880fef4" onclick="window.open(this.href);return false;
-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Nyt kun kansi on taas kiinni alkaa löytymään lisää ongelmia.
Aiemman remontin ja vuotavan öljyletkun vaihdon jälkeen pääsi sportsterilla 30km ilman ongelmia. Aamulla syttyi öljynpaineen merkkivalo ja työmatka vaihtui bussikyytiin.
Käynnistyksen jälkeen merkkivalo sammuu eikä pala tyhjäkäynnillä, mutta syttyy/vilkkuu himmeänä kun kone saa kierroksia. Öljytankkiin kun kurkkaa, näyttää öljy kiertävän normaalisti valon palaessakin.
Öljypumpulta suodattimelle menevä letku tuli vaihdettua koska vanha vuoti. Letkuhan tulee siihen öljynpaineanturin viereen kiinni, tuon ruuvaamisen yhteydessä olisi anturi voinut saada siipeensä jos on todella herkkä. Olenko saanut rikottua öljynpaineanturin vai mistä moinen voisi johtua?
Aiemman remontin ja vuotavan öljyletkun vaihdon jälkeen pääsi sportsterilla 30km ilman ongelmia. Aamulla syttyi öljynpaineen merkkivalo ja työmatka vaihtui bussikyytiin.
Käynnistyksen jälkeen merkkivalo sammuu eikä pala tyhjäkäynnillä, mutta syttyy/vilkkuu himmeänä kun kone saa kierroksia. Öljytankkiin kun kurkkaa, näyttää öljy kiertävän normaalisti valon palaessakin.
Öljypumpulta suodattimelle menevä letku tuli vaihdettua koska vanha vuoti. Letkuhan tulee siihen öljynpaineanturin viereen kiinni, tuon ruuvaamisen yhteydessä olisi anturi voinut saada siipeensä jos on todella herkkä. Olenko saanut rikottua öljynpaineanturin vai mistä moinen voisi johtua?
-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
1. Öljynpainemittarin/anturin johto koskettaa maihin jostain?
2. Öljynpaineanturin kalvo ei liiku, eli otappa irti ja varovasti suihkutat sinne jarrulevyn puhdistusspreitä. Voipi tulla paksua mössöä pois. Tai se on sitten rikki nyt jostain syystä eikä voi ehjätä joten uusiin sitten menee. Huom. Osta orkkis. Aksellit yms kokemuksella toimii tai ei yleensä toimi sen paremmin kuin tuokaan entinen.
2. Öljynpaineanturin kalvo ei liiku, eli otappa irti ja varovasti suihkutat sinne jarrulevyn puhdistusspreitä. Voipi tulla paksua mössöä pois. Tai se on sitten rikki nyt jostain syystä eikä voi ehjätä joten uusiin sitten menee. Huom. Osta orkkis. Aksellit yms kokemuksella toimii tai ei yleensä toimi sen paremmin kuin tuokaan entinen.
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Taas löytyi apu. Anturin sisällä oli pikeentyneen öljyn lisäksi meallisilppua ja pieni kiviRöpöttäjä kirjoitti:1. Öljynpainemittarin/anturin johto koskettaa maihin jostain?
2. Öljynpaineanturin kalvo ei liiku, eli otappa irti ja varovasti suihkutat sinne jarrulevyn puhdistusspreitä. Voipi tulla paksua mössöä pois. Tai se on sitten rikki nyt jostain syystä eikä voi ehjätä joten uusiin sitten menee. Huom. Osta orkkis. Aksellit yms kokemuksella toimii tai ei yleensä toimi sen paremmin kuin tuokaan entinen.

-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Kivi??????,
toinen kummajainen on metallisilppu kiinnostaa mistä ois lähtöisin
. Outoa. Parafiinisoitunut oljytöhnä on ok!
Onko se vapaan merkkivalo johto? Minkä värinen? Missä päin moinen oli?


Onko se vapaan merkkivalo johto? Minkä värinen? Missä päin moinen oli?
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Putsausoperaation sotkuja siivotessani tajusin miten tuo kivi on anturiin voitu saada.Röpöttäjä kirjoitti:Kivi??????,toinen kummajainen on metallisilppu kiinnostaa mistä ois lähtöisin
.
![]()
Anturin irroittamiseksi otin öljynsuodatimen irti, suodattimessa olleet öljyt putosi lohkon (likaista) etuosaa pitkin maassa olleeseen pakasterasiaan. Kaatelin likaiset öljyt tyhjään pulloon odottamaan loppusijoitusta. Pakasterasian pohjalta bongasin muutaman vastaavan kokoisen kiven, eiköhän nämä ole huuhtoutuneet lohkon pinnasta. Eli liekkö aiempi öljynvaihtaja nakannut säiliöön öljyä joka pudotettu vastaavasti kertaalleen koneesta pois.
Metallisilppu on ollut anturissa todennäkoisesti jo pidempään koska olivat pojimmaisena anturin sisällä, öljyn ja kiven alapuolella. Mistä ovat lähtöisin, taitaa jäädä arvailujen varaan.
Ruskea johto. Tulee satulan alta isommasta johtonipusta, kulkee moottorin alta öljyletkujen vieressä ja nousee öljypumpun takaa jonnekin etuhihnapyörän suunnille. Johto oli hankautunut poikki moottorin alla, kohdasta jossa kiinnitetty nippusiteellä runkoon. Vapaan merkkivalo toimi normaalisti enne korjausta ja toimii edelleen. Eli näkyvää vaikutusta johdon korjaamisesta ei ainakaan vielä ole havaittu.Röpöttäjä kirjoitti:Onko se vapaan merkkivalo johto? Minkä värinen? Missä päin moinen oli?
Muokattu 24.7. 2014 klo19.26
Nyt loppuu huumori

Huoltojen jälkeinen iltapäiväajelu päättyi kun pyörä sammui liikennevaloihin. Liikkeellelähdössä sammui eikä käynnisty. Puolasta ainakin tuli öljyt pihalle (Accelin tehopuola), oli muuten pinnasta helkkarin kuuma kun menin sormeilemaan. Toivottavasti meni vaan puola... Tänään 20km takana, ilma 29 astetta, tie 53 astetta. Osaako joku sanoa voiko puola hajota pelkästään kuumuudesta?
Senverran alkoi harmittamaan tämä pyörän telakoiminen parin päivän välein, että mopo lähti hinurilla huoltoon, saavat puolan vaihdon lisäksi katsoa löytyisikö jotain muuta korjailtavaa.
-92 Sportster XLH
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Akselin osat, tulpat ja johdot on minun vierastuslistalla. Tulpat ei toimi pitkään. Tulpanjohdoissa ollut ongelmia. Puolalle käynyt samalla tavalla kuin sinulla. Öljynpaineantureista kolmesta uudesta yksi toimi jne.... johdot kannattaa tarkistaa nyt ettei ole nirhaumia ja oikosia sytkän puolella.
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Mulle ilmaantui eilen öljyvuotoa etupyttyyn, pakoaukon päältä, moottorin etukannakkeen takaa tursuaa öljyä jonkun verran. Eli kysynkin että kun rocker coverin tiivistys pettää, se vuotaa pakoputken yläpuolelle? Clymerissä oli jotenkin hämärät kuvat, tai sitten en vaan tajunnut eilen. Pakoputkihan tulee kanteen kiinni, sen yläpuolella on noita ohuita limppuja? Taisi alkaa talviseisokki sportilla.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Rokkerit siell vuotaa. Ei mikään kummoinen vika. Jos tursuaa ylemmästä välistä niin pikkujuttu. Jos tursuaa kannen ja välilimpun välistä niin teettää'' pikkasen enämpi töitä. Jos sitä öljyä ei tule roiskumalla niin voipi sillä ajella kun kattoopi välillä öljytankkiin. Pikkutippa öljyä sotkee paljon joten pieni vuoto näyttää monasti isolta. Appilan hätävarana sipaise vaikka moottorin tiivistemassaa siihen kohti mistä tursuaa. Voi auttaa asiaan.
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Joo täytyy saada se puhtaaksi kunnolla, ja ajaa lenkkiä ja katsoa paljonko vuotaa. Inhottava paikka siivota, tuolla kannakkeen takana, ja se märin kohta on sen alimmaisen limpun alla, lipan alla.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Sportster kansiongelma -> Öljyvalo palaa kierroksilla
Kokeile niitä kuusiokolopulttejakin, etteivät ole löystyneet ja sen takia tihkuu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!