pyörän tuominen ruotsista?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Laki sanoo näin: jos ajoneuvoa ei ole käytetty kanta-ajoneuvon tarkastuksessa, se voidaan hyväksyä rekisteriin vain rakennettuna ajoneuvona (omavalmisteena). Ei siis ole estettä tuoda ulkomailta 49 prossaa muutettua vehjettä, senhän tulee ainoastaan täyttää vuoden 2004 vaatimukset... 8O :evil: :twisted: :? :( :o

Kuten moni meistä tietää, kaikki konttorit eivät ole noudattaneet tätä pykälää, mitä pidän kerrassaan hyvänä asiana.

Ilmoitan täten, että asialle ollaan parhaillaan tekemässä jotain. Saa nähdä, onnistuuko... :?: :!:
akrapu

Pyörän tuonti rajan yli

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Vähän kuulostaa oudolta nuo tullin kuvaushommat. Itte olen ostanut parikin pyörää ulkomailta ja maahan ne ovat tulleet kuljetusliikkeen rekka-autossa. Olen ne sitten hakenut ajamalla kuljetusliikkeen terminaalista (tarrakilvillä).
Oikein valokuviin on sitten päästy tullissa, kun olen ollut hakemassa veropäätöstä. Silloin v. 2002 sanoivat, että tullin periaate on, että KAIKKI HD:t kuvataan sekä merkistä riippumatta yli 25 v. vanhat mp:t.
Insinöörisetä otti kuvat, laittoi 'puumerkin' veropäätösanomukseen, jonka jälkeen virkailija käsitteli hakemuksen.

Joten, otapa yhteyttä johonkin kuljetusliikkeeseen. Se tuli ainakin minun tapuksissa paljon halvemmaksi, kuin mennä itse hakemaan (lauttakulut, bensakulut, laivalla 'virvokkeisiin' satoja erkkejä 8) 8) , jne...

Jottei tule mainostettua, niin pyynnöstä voin laittaa ainakin yhden kuljetusliikkeen yhteystiedot sinulle privana, jos kiinnostaa.

ps. En ole kuljetusalalla, eikä ole sukulaisetkaan eikä tutut 8)
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Itse toin jenkeistä pyörän ja purin kontista itse vapaasatamassa, tullin edustajat katsoivat vierestä ja olivat kiinnostuneita vain että pyörän valmistenumerot vastaavat papereita. Kuvia ei otettu vaikka pyörä oli yli 25 vuotias ja vielä HD. Tämä tapahtui Turussa ihan tällä vuosituhannella...
Tullissa verotus hoitui vieläkin ilman kuvausta ihan papereilla, verot maksoin samantien pois...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Sepixlh kirjoitti:Itse toin jenkeistä pyörän ja purin kontista itse vapaasatamassa, tullin edustajat katsoivat vierestä ja olivat kiinnostuneita vain että pyörän valmistenumerot vastaavat papereita. Kuvia ei otettu vaikka pyörä oli yli 25 vuotias ja vielä HD. Tämä tapahtui Turussa ihan tällä vuosituhannella...
Tullissa verotus hoitui vieläkin ilman kuvausta ihan papereilla, verot maksoin samantien pois...
Jep. Tästähän nähdään hyvin tullin linja tai pikemminkin linjattomuus. Sama meininki kuin katsastuksessakin. Siis ihan tuurista kiinni :? .
-Harikka-
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:04 26.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
mcmies

Tää kuvaushomma herättää ilmeisesti aika paljon pahaa verta. Ainakin osittain ihan syystäkin. Informoitakoon foorumin lukijoita täten, että tullin johto ilmoitti mcmiehelle, että kuvaus aiotaan tulevaisuudessa ulottaa kaikkiin maahantuotaviin ajoneuvoihin. :evil:

Miksi? :?: 8O

Verotusta varten on olemassa ainakin yksi syy. Koska verotusarvona on nykyään ajoneuvon käypä arvo, on se voitava jollain tavalla todeta jokaiselle vehkeelle erikseen. Veropäätöksiä ei toistaiseksi saa suoraan kouraansa, vaan ne tehdään kun ehditään. Tässä hommassa saattaa olla apua, kun on olemassa kuvat ajoneuvosta, joka pitäisi verottaa. :idea:

Silti olen ollut havaitsevinani, että tiettyä moottoripyörämerkkiä on tullissa kohdeltu erityisellä hartaudella, syystä jonka vain tulliviranomainen yksin tietää... 8O :evil: :? :o :(
-Harikka-
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:04 26.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Se että haluammeko tätä tarkkailua ja suojelua on ihan eri juttu :lol:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
j7on

Viesti Kirjoittaja j7on »

Semmosta vielä että kun joku muistaakseni mainitsi tuolla alkupäässä että vm.57 saa tuoda vapaasti(jos on alkup.kone+loota ja leimat rungossa) niin eikö se ole muuttuva vuosi? Eli 2005 jos tuo niin saa tuoda v.58:n? :?
mcmies

Ei oo. Se johtuu siitä, että auto- ja moottoripyöräveroa alettiin kantaa vuonna 1958. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

hemuli kirjoitti:Tänä päivänä maahantuotavan laitteen verot lasketaan käyttäen perusteena sitä, kuinka paljon vastaavan samanikäisen uutena Suomeen tuodun vehkeen hinnassa on veroa jäljellä. Koska ennen vuotta 1957 ei Suomessa kannettu ajoneuvoveroa ei sitä vanhemmissa voi hinnassa olla veroa ollenkaan kun ei sitä ole koskaan peritty. Näin ollen wanhan wehkeen saa tuoda ilman veroja. Verotuspäätös siihen kyllä pitää hakea tullilta ja tulli haluaa myös ottaa valokuvat laitteesta.

Kunhan tuot -57 tai vanhemman pyörän EU-alueelta ei siitä koidu muita kuluja kuin rekisteröintikatsastus ja rekisteröintimaksu.

Aika hauska juttu muuten, että tuo "verovapaus" rajoittuu koskemaan vain jäykkäperäisiä harrikoita...
Kun tämän topicin lukee oikein tarkasti löytyy sieltä esim. edellä olevan kaltaista tekstiä... :?

Eli ei ole erikseen myönnetty verovapautta tietyn ikäisille laitteille vaan kyse on ihan historiallisten faktojen vaikutuksesta nykypäivän lakitekstiin. Eiköhän ne kohta huomaa tämänkin "epäkohdan" ja määrää jonkun rangaistusveron näille laitteille - jokuhan voisi vaikka hyötyä näistä... :evil:
mcmies

Öööh, tota, "ne" ei oo vissiin sellaista epäkohtaa huomannu, mutta mä oon. Nimittäin ennen vuotta 1958 kannettiin prätkistä (tosin vaihtelevasti) hinnantasausmaksua, joka muistuttaa hyvin paljon veroa... 8O 8O 8O
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

hys-hys nyt... :evil: :evil: :evil:
Harley Potter

Viesti Kirjoittaja Harley Potter »

paljonkohan lienee ollut tuo veronmäärä vuonna 58?
mcmies

Nykyrahassa h***tin vähän. Tosin tätä eivät ole vielä tullissa hoksanneet... :evil: :evil: :evil:
Vastaa Viestiin