Kysymys verotuksesta.
Kysymys verotuksesta.
Olisi tiedossa Suomessa oleva, pari vuotta sitten USA:sta tuotu -51 Panhead. Se ei ole ollut Suomen kilvissä ja myyjä luopuisi siitä ehkä kohtuullisella hinnalla.
Pyörään on vaihdettu ennen maahantuontia ainakin lokasuojat, tankki, ohjaustanko, valot, ETUHAARUKKA ym.
Keulakulmaa on muutettu hiukan ,ilmeisesti vaihtamalla runko. Runko on kyllä muuten alkuperäisen tyylinen.
Pyörä in siis kevyesti customoitu.
JOS keulakulma olisi alkuperäinen ( siis runko olisi alkuperäinen ) moottori ja runko yhdessä kattaisivat taulukon mukaan yli 50%. Eli ei tulisi veroa?
Kuinka on asia nyt , kun runko poikkeaa keulakulman osalta alkuperäisestä ?
Jos ostan nyt pyörän , eikä sitä saa Suomen kilpiin, ymmärrän konkreettisesti sanat; "harrastukset maksavat
Pyörään on vaihdettu ennen maahantuontia ainakin lokasuojat, tankki, ohjaustanko, valot, ETUHAARUKKA ym.
Keulakulmaa on muutettu hiukan ,ilmeisesti vaihtamalla runko. Runko on kyllä muuten alkuperäisen tyylinen.
Pyörä in siis kevyesti customoitu.
JOS keulakulma olisi alkuperäinen ( siis runko olisi alkuperäinen ) moottori ja runko yhdessä kattaisivat taulukon mukaan yli 50%. Eli ei tulisi veroa?
Kuinka on asia nyt , kun runko poikkeaa keulakulman osalta alkuperäisestä ?
Jos ostan nyt pyörän , eikä sitä saa Suomen kilpiin, ymmärrän konkreettisesti sanat; "harrastukset maksavat
Re: Kysymys verotuksesta.
Kyseessä onko runko vaihdettu vai muutettu. Tapausta näkemättä paha sanoa juuta tai jaata sen suhteen.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Kysymys verotuksesta.
Siinähän on sitten alkuperäinen runko, jossa on keulakulma muutettu. Korkeintaan muutama prossa menee, mutta luultavasti ei mitään.
Voi mennä niinkin, että on alkuperämaassa muutettu, niin ei mene prosentteja mistään.
MMAF:n sivuilla voisi olla tarkempaa ja oikeaa tietoa.
Tätä palstaa lukee viranomaisetkin, joten aivan tarkkoja juttuja ei kannata laitella esille.
Voi mennä niinkin, että on alkuperämaassa muutettu, niin ei mene prosentteja mistään.
MMAF:n sivuilla voisi olla tarkempaa ja oikeaa tietoa.
Tätä palstaa lukee viranomaisetkin, joten aivan tarkkoja juttuja ei kannata laitella esille.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kysymys verotuksesta.
Prossat ja verot ovat hiukan eri asia. Verot on maksettava tuontipelistä aina ennen kuin sen saa kilpiin, tosin tuonikäiselle ne ovat melko vaatimattomat. Jos taas prossia ei ole jäljellä sitä vaadittavaa 50, niin ei taida onnistua kilvittäminen mitään veroja maksamalla. Ei ole väliä missä ne muutokset on tehty.
Prosenttilaskuri: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosenttilaskuri: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Life Member
Re: Kysymys verotuksesta.
Muutokset on tehty ennen maahantuontia, pyörä on ollut käytössä USA:ssa tällaisena. Jos rungossa on muutettu vain ohjausputki kulman loiventamiseksi, työ on tehty todella hyvin, sanoisin kuitenkin itse , että koko runko on vaihdettu. Jos jollain on ylimääräisenä vakio runko ,olisin kiinnostunut ostamaan ..Tämä ko. yksilö on siis -51 panhead.
Re: Kysymys verotuksesta.
Kuten Jussi totesi, muutospaikalla ei ole väliä, aina on pystyttävä osoittamaan, että vaadittu määrä alkuperäisiä osia on jäljellä. Tässä eivät auta joidenkin mainostamat "hyvät paperitkaan".
'51 ei mene autoveroa lainkaan, mutta veroilmoitus siitäkin on jätettävä, saat vaan veropäätöksen, että veroa ei peritä.
Mutta samalla sinulta pitää löytyä myös tullauspäätös, että läjä on tullattu ja alv ostoksen summasta ja rahdista maksettu. Eli tuotu laillisesti maahan. Ja tässä taas ei tavaran iällä ole käytännössä mitään merkitystä (pl. historiallisesti arvokkaat muinaisjäänteet, joista voi yrittää saada tullaushuojennusta
)
'51 ei mene autoveroa lainkaan, mutta veroilmoitus siitäkin on jätettävä, saat vaan veropäätöksen, että veroa ei peritä.
Mutta samalla sinulta pitää löytyä myös tullauspäätös, että läjä on tullattu ja alv ostoksen summasta ja rahdista maksettu. Eli tuotu laillisesti maahan. Ja tässä taas ei tavaran iällä ole käytännössä mitään merkitystä (pl. historiallisesti arvokkaat muinaisjäänteet, joista voi yrittää saada tullaushuojennusta

Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Kysymys verotuksesta.
Tullauspäätöksessä pitää lukea, että ajoneuvo on tuotu maahan moottoripyöränä, eikä esim. osina.Joe Cool kirjoitti:
Mutta samalla sinulta pitää löytyä myös tullauspäätös, että läjä on tullattu ja alv ostoksen summasta ja rahdista maksettu. Eli tuotu laillisesti maahan. Ja tässä taas ei tavaran iällä ole käytännössä mitään merkitystä (pl. historiallisesti arvokkaat muinaisjäänteet, joista voi yrittää saada tullaushuojennusta)
Lisäksi pitää olla rekisteröintiasiakirja tai joku muu virallinen todistus, että pyörä on ollut ainakin joskus rekisterissä.
Noin vanhassa ei aina ole tittleä, ei ole kaikissa osavaltioissa pakollinen, joten silloin on hyvä olla esim. poliisilta todistus rekisteröinnistä.
Tämä alkuperämaassa olleen rekisteröinnin todistaminen koskee kaikkia tuotavia käytettyjä ajoneuvoja, riippumatta siitä mistä suunnasta ne tulevat.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kysymys verotuksesta.
Kaikki tarvittavat paperit on olemassa rekisteröintiä varten. Nyt kun vanhojen harrikoiden rungoissa ei ole numeroa, ilmeisesti jää katsastusmiehen arvioitavaksi rungon "alkuperäisyys". Kyllähän uustuotanto rungon erottaa varmaankin hitsaussaumoista ym. Se on sitten korkeimman kädessä, hyväksytäänkö alkuperäisen kaltainen runko. Ja jos ei hyväksytä, pyörä jää rekisteröimättä. Ei nimittäin ole muuta vanhan tapaista kuin pyörännavat ja moottori+vaihteisto ja ehkä öljysäiliö. 

Re: Kysymys verotuksesta.
Siihen tulee tehdä selvitys vaihdetuista osista... ne saa olla muutettuja muttei vaihdettuja...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Kysymys verotuksesta.
Selvä . Eli nyt jos oletetaan, että tässä pyörässä on aftermarket runko, mutta katsastusmies osittain säälistä hyväksyisi sen alkuperäisosana.
Jos haluaisin rakentaa pyörän alkuperäiseen asuunsa ja ostaisin käytetyn rungon , niin vaikka tämä käytetty runko olisi sattumalta sama, joka on ollut tässä pyörässä tehtaalta lähtiessä, joutuisin muutoskatsastuksen jälkeen maksamaan ajoneuvoveron raskaimman mukaan.
Jos haluaisin rakentaa pyörän alkuperäiseen asuunsa ja ostaisin käytetyn rungon , niin vaikka tämä käytetty runko olisi sattumalta sama, joka on ollut tässä pyörässä tehtaalta lähtiessä, joutuisin muutoskatsastuksen jälkeen maksamaan ajoneuvoveron raskaimman mukaan.
Re: Kysymys verotuksesta.
Yritetään nyt vielä selittää. Ei muutoskatsastuksella ja verotuksella edelleenkään ole tekemistä toistensa kanssa. Jos pyörästä ei muutoskatsastuksessa löydy sitä vaadittavaa 50 prosenttia, niin ei sitä nykyään saa kilpiin vaikka maksaisi mitä veroja. Jos prosentit putoavat alle sen 50, niin siitä häviää identiteetti. Periaatteessa se voidaan silloin katsoa omavalmisteeksi, mutta siinä tapauksessa sen on täytettävä kaikki 2014 voimassa olevat vaatimukset, mukaan lukien päästövaatimukset, joita ei tällä hetkellä kukaan Suomessa pysty mittaamaan.
Jos alle 50 prosenttisen pyörän saisi kilpiin ajoneuvoverot maksamalla, niin tekisin itse heti sellaisen. Mielelläni maksaisin sen ajoneuvonveron, jos voisin rakentaa haluamani pyörän, joka kilvityksen jälkeen olisi kaiken lisäksi 100% papereilla. Mutta kun se vaan ei ole mahdollista tällä hetkellä. Muutamia omavalmisteitahan Suomessa on, mutta ne ovat olleet sellaisia jo lähtömaassa tai rekisteröity ensin muualla.
Eli kannattaa vaan katsoa että se 50 % täyttyy konttorilla.
Jos alle 50 prosenttisen pyörän saisi kilpiin ajoneuvoverot maksamalla, niin tekisin itse heti sellaisen. Mielelläni maksaisin sen ajoneuvonveron, jos voisin rakentaa haluamani pyörän, joka kilvityksen jälkeen olisi kaiken lisäksi 100% papereilla. Mutta kun se vaan ei ole mahdollista tällä hetkellä. Muutamia omavalmisteitahan Suomessa on, mutta ne ovat olleet sellaisia jo lähtömaassa tai rekisteröity ensin muualla.
Eli kannattaa vaan katsoa että se 50 % täyttyy konttorilla.
Life Member